Permalänk
Skrivet av Trunk:

Är det fel att använda väst menar ni?!? Erkänn, egentligen blir ni våta av bara tanken att vara lika häftiga som dom här hjältarna. Länk till Sveriges häftigaste gäng

obs, finns en risk att jag inte menar det jag skriver.

Varför då menar du? Tror du inte att folk på internet vågar säga att de gör olagliga saker? Ingen skulle få för sig att jaga rätt på en sweclockare bara för att hen erkänner bruk av skottsäker väst (om det nu är olagligt).

Det är dock inte olagligt att ha en skyddsväst på sig enligt. Där någon person frågade exakt samma fråga. https://www.lawline.se/answers/olagligt-att-bara-skyddsvast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Säger du i efterhand och inte varit i den situationen.

Nej, det är inte i efterhand, framgår om du följer diskussionen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte i efterhand, framgår om du följer diskussionen.

Det framgår vadå? Att du inte var där och att diskussionen handlar bokstavligen om hur folk ser på saker i efterhand?

Polisen var i ett utsatt läge och någon kikare fanns inte till hands. Hur många poliser tänker "Vänta.. måste ha med mig en kikare i fall att"? Att tro att man på över 20 meters håll ska se skillnad mellan en pistol och en leksak som oftast är formad att just lika en riktig pistol är ju bara överdrivet att tro. Då har man inte tagit in det faktum att polisen kände sig hotade och blivit ditkallad för att undersöka en person som påstås ha skjutit en annan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ibland borde man nog försöka sätta riskerna i relation till varandra:
(Dödsorsaker i Sverige, ett axplock:)

Diagnos/Dödsorsak

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Cirkulationsorganens sjukdomar

35 944

34 895

35 050

33 683

32 652

31 996

31 616

Tumörer

22 449

22 739

23 156

23 168

23 365

23 454

23 511

Yttre orsaker till sjukdom och död (V01-Y98)

4 658

4 598

4 695

4 831

4 864

5 114

4 867

Alkoholrelaterade

1 939

1 878

1 918

1 810

1 961

1 982

1 920

Avsiktligt självdestruktiv handling (självmord)

1 138

1 110

1 156

1 232

1 153

1 179

1 134

Fallolyckor (W00-W19)

874

892

949

968

1 002

1 056

1 019

Förare av eller passagerare i personbil skadad i transportolycka (V40-V49)

141

145

134

126

130

131

127

Drunkning och drunkningstillbud genom olyckshändelse

64

74

82

84

110

94

109

Övergrepp av annan person* ("Brott")

88

71

63

78

78

98

86

Fall i och från trappa/trappsteg

80

68

78

82

81

82

78

Fotgängare skadad i transportolycka (V01-V09)

49

51

61

49

55

35

43

Inhalation/nedsväljning av föda som orsakat andningshinder

37

31

28

29

25

32

42

Inhalation/nedsväljning av annat som orsakat andningshinder

35

41

27

34

33

30

30

Fall samma plan genom halknig/snavning/snubbling

32

47

26

26

32

36

26

Cyklist (förare eller passagerare) skadad i transportolycka

21

20

28

20

38

22

24

Fall från säng

28

18

14

19

17

21

18

Övergrepp genom skott från Pistol eller revolver**

?

?

?

15

?

?

?

Ogynnsam effekt av droger, läkemedel m.m. i terapeutiskt bruk

15

12

5

2

2

25

8

Fall på/från stege

8

8

8

10

6

8

5

Exponering för elektrisk ström m.m.

9

5

4

2

6

5

5

Polisingripande och krigshandling

1

1

1

3

4

2

4

Graviditet, förlossning och barnsängstid

3

1

5

7

4

1

3

Kontakt med motordriven gräsklippare

3

3

1

1

1

1

2

Kontakt med dolk, kniv eller svärd

--

1

1

--

--

--

2

Skott från gevär/hagelbössa/tyngre skjutvapen

3

2

1

--

2

1

1

Fall, med skridskor/skidor/rullskridskor/skateboard/snowboard

1

1

3

1

1

--

1

Skott från pistol och revolver

2

--

--

--

--

--

--

Skott från andra/ospecificerade skjutvapen

1

--

--

1

--

1

--

Explosion av fyrverkeripjäs

--

--

--

1

--

--

--

Explosion av andra sprängämnen

--

--

--

--

--

4

--

Blixtnedslag

--

1

--

--

--

--

--

*) Inklusive skjutningar, skärande/stickande föremål, förgiftning, dränkning, obeväpnat våld m.m.)
**) Hittade bara data för 2013

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikdatabas/dods...

Edit:
La till några fler poster, bl.a. några "brottsrelaterade", hittade tyvärr bara enskilda data för 2013 vad gäller s.k. skjutningar (Pistol/Revolver), men "Övergrepp av annan person" inkluderar skjutningar.

Hur kan folk försöka spela ner situationen i Sverige vad gäller dödsskjutningar genom att skamlöst jämföra med andra dödsorsaker? "Fler folk dör av cancer så skjutningar är inte så farligt" är det verkligen så en del tänker? Andra dödsorsaker är helt irrelevanta.

Permalänk
Medlem

Själv går man runt i en bombdräkt, vågar helt enkelt inte vara utomhus utan ordentligt skydd nu när det är som det är

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes.
Gangsterkulturen lockar med "häftighet". Men det är inte bara för att det verkar fräckt.
Det är inte utan anledning att överklassens ungar intehalkar in i gängen utan att det är förortsrelaterat.
Gängkulturen kan snappa upp folk som inte ser att de har någon annan framtid. Den här delen med att i samhället känna utanförskap är otroligt mycket viktigare än att det bara är häftigt med gängkultur.
Värvningen är alltså till stor del beroende av att man inte tar hand om socioekonomiskt svaga samhällsgrupper.

Du svarade redan på problemet, det är utanförskap(inte ekonomi), det har skapats egna små samhällen och inom dessa så är det många som knappt kan svenska trots att dom är födda i landet osv, på grund av just att man bor i en förortsbubbla. Har funnits i USA länge och att man inte tagit lärdom av dom är riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

man får ej bära en skyddsväst som civil person så det här e en jätte dum tråd.....

Det fanns en motion om allmänt förbud men det har fått avslag.

Däremot är det inte förbjudet för privatpersoner i Sverige att köpa, inneha och bära skyddsväst.

Vidare framkommer det att det redan finns ett förbud att bära vissa typer av skyddsvästar om dessa är, utgår jag ifrån, klassade som krigsmateriell.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En polisman som sätter sig i en sådan potentiellt exponerad situation där hans förmåga att göra en korrekt riskbedömning innan han tar till dödligt våld är direkt olämplig eller dum i hela huvudet. När slutade vi värdera andras liv?

Är du seriös eller trollar du? Precis som du skriver "När slutade vi värdera andras liv?", skulle inte det gälla polisen då? De är beredda och villiga att sätta sig i för gemene man extremt farliga, påfrestande och stressande situationer. De är alla tränade, men det är svårt att förbereda sig för verkligheten.

Ponera att du har någon med yxa som står och slår på din dörr mitt i natten, vem ringer du då? Polisen. Du förväntar dig att de skall komma och lösa situationen - en farlig situation då man inte vet gärningsmannens intentioner, om alkohol/droger är inblandade, om gärningsmannen har någon diagnos som påverkar dennes handlingar eller om h*n har ett handeldvapen eller ännu tyngre arsenal med sig. Säg att gärningsmannen vänder sig mot polisen och gör en rörelse som är lik att lyfta ett handeldvapen direkt vid kontakt med polis. Poliserna i denna hypotetiska situation har lämnat sin bil och är på en öppen plats med 10-15 meter till skydd. Vilka alternativ finns det då? Jag ser ett alternativ, om de befarar för sina eller andras liv, att öppna verkanseld.

Tex att polis i ett läge, där man helt enkelt inte ser vad som sker med ena handen och gärningsman inte följer initiala verbala instruktioner om att släppa allt och dra upp händerna i luften, då ser jag inget annat alternativ än att eskalera situationen till att öppna verkanseld. Jag förväntar mig inte att poliser ska chansa med sina liv som insats varken för min eller din skull, iaf inte i ett sådant här läge.

Men juste, det är ju "idioter" om de sätter sig i en "potentiellt exponerad situation där hans förmåga att göra en korrekt riskbedömning innan han tar till dödligt våld är direkt olämplig eller dum i hela huvudet". Att göra en 100% korrekt riskbedömning vid varje larm med ytterst lite information att tillgå är omöjligt även för den bäste av dem alla. Men även om polis gör en korrekt bedömning, väntar och observerar på avstånd tills förstärkning kommer så fallerar det du skriver. Allmänhet kan vara i fara. Görs bedömningen att det finns en överläggande risk att någon annan som befinner sig i gärningsmannens skottlinje kan komma att skadas eller värre är det inte mer än rätt att neutralisera hotet. Så polis kan göra som du säger och ha adekvat skydd efter att ha gjort en korrekt riskanalys ändå vara mer än berättigade att eliminera hotet mot allmänhet.

Har du skjutit med en Sig Sauer P226-P229 eller annan 9mm pistol? Om en gärningsman har ett vapen har han gott om tid att skada folk innan du har hunnit dra vapnet och eventuellt mantla det för att föra in en kula i loppet, analysera för eventuella "blue-on-blue" situationer och att allmänhet inte är i fara i din skottlinje, återigen titta på gärningsmannen för att försäkra sig att det är just den personen som avlossar skott, och sedan sikta in sig för att sedan avlossa skott. Dessa ofta med imponerande precision då siktet är lite sisådär på Sig Sauer:n som dessutom inte är känd för att vara pricksäker direkt. Allt detta med rejält med adrenalin i kroppen. Det handlar om någon sekund+ mer som gärningsmannen har fritt fram att skjuta vem eller vad som helst.

Det man i alla lägen vill göra är att identifiera vapen, neutralisera gärningsmannen så fort möjligt, helst innan h*n hinner lyfta ett skjutvapen och få iväg några skott. Det handlar om någon sekund som gärningsmannen har fritt fram att skjuta vem eller vad som helst. Realistiskt kanske man kan säga att h*n kan få iväg 3-4+ skott innan polis kan besvara eld med sina tjänstevapen.

Så ja, jag värderar verkligen andras liv - speciellt polisernas. Jag prioriterar deras liv före en grovt kriminell person, eller en person som inte har vett att följa polisens verbala instruktioner. Om man har ett handikapp så att man inte riktigt förstår instruktioner enkla som "släpp det du har i händerna och sträck upp händerna " så ska man inte vara utan skötare eller dylikt.

Om du pratar specifikt om mannen som blev skjuten häromdagen i Stockholm så kan jag informera om att du förmodligen inte känner till alla detaljer och omständigheter vid det larmet och att om du gjorde det kanske skulle ha en annorlunda uppfattning.

TL;DR: Klart polis ska få försvara sig i en vad de upplever vara en livshotande situation, för sig själva eller allmänhet. Att kalla poliser för dumma i hela huvudet är barnsligt, onödigt och rent av idiotiskt när du inte har all fakta tillgänglig.

Jag reserverar mig för dåliga formuleringar, stavfel och dylikt då jag är riktigt trött just nu. I slutändan kan polis inte chansa på att det inte är äkta vapen. Är man dum nog att på något sätt göra motstånd eller inte följa instruktioner från polis med dragna vapen bestämmer man sitt eget öde tyvärr.

Dock har man enligt mig på tok för lite alternativ som är "non leathal". Tex bean bags som jag tror har nämnts borde vara standard och finnas i samtliga tjänstefordon för yttre tjänst imo. Pepparspray och batong är till nytta ibland, men är bevisligen inte alltid tillräckligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det framgår vadå? Att du inte var där och att diskussionen handlar bokstavligen om hur folk ser på saker i efterhand?

Polisen var i ett utsatt läge och någon kikare fanns inte till hands. Hur många poliser tänker "Vänta.. måste ha med mig en kikare i fall att"? Att tro att man på över 20 meters håll ska se skillnad mellan en pistol och en leksak som oftast är formad att just lika en riktig pistol är ju bara överdrivet att tro. Då har man inte tagit in det faktum att polisen kände sig hotade och blivit ditkallad för att undersöka en person som påstås ha skjutit en annan.

Trodde du syftade på min förklaring. Väntade mig inte kommentar om självklara, det är ju lite meningslöst...

Det har redan konstaterats att poliserna inte var i ett utsatt läge. Min ståndpunkt och kritik är att poliserna INTE ska sätta sig i ett utsatt läge INNAN de har analyserat situationen ordentligt - det är dumt! Återigen så syftar jag på den aktuella situationen. I händelse att det inte finns TID eller möjlighet att söka VÄRN är en helt annans sak och det har jag full förståelse för.
Det finns inget som rimligen stödjer att man vidtagit åtgärder innan skjutningen som att: säkra platsen först. Kallat in högre befäl. Inled någon form av dialog. Överlägga med sambandscentralen gällande inrapporterade skjutningar i området eller om just någon med diagnos kanske har rymt. Skjuta varningsskott. Bara fantasin sätter gränser på alternativa lösningar. Men vad vet jag som lever i min bubbla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Är du seriös eller trollar du? [wall of text]

Jag är fullkomligt seriös! Du skjuter dock mestadels över målet så det orkar jag inte bemöta. Jag har utvecklat mitt svar lite till Xinpei, det kanske förklarar en del av mitt resonemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skottsäkert väst = tunga keramiska plattor. Detta är INTE vad som bärs i amerikanska TV-serier.

Skyddsvästar är det som bärs. Skyddar mot splitter (vanligaste skadeorsaken i krig) och knivar. Kanske att de kan stoppa en ricoche eller en svag pistol på långt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trodde du syftade på min förklaring. Väntade mig inte kommentar om självklara, det är ju lite meningslöst...

Det har redan konstaterats att poliserna inte var i ett utsatt läge. Min ståndpunkt och kritik är att poliserna INTE ska sätta sig i ett utsatt läge INNAN de har analyserat situationen ordentligt - det är dumt! Återigen så syftar jag på den aktuella situationen. I händelse att det inte finns TID eller möjlighet att söka VÄRN är en helt annans sak och det har jag full förståelse för.
Det finns inget som rimligen stödjer att man vidtagit åtgärder innan skjutningen som att: säkra platsen först. Kallat in högre befäl. Inled någon form av dialog. Överlägga med sambandscentralen gällande inrapporterade skjutningar i området eller om just någon med diagnos kanske har rymt. Skjuta varningsskott. Bara fantasin sätter gränser på alternativa lösningar. Men vad vet jag som lever i min bubbla?

En dialog försöktes. Personen ifråga kunde varken förstå eller tala. Kalla in högre befäl? Så personen ifråga hinner eventuellt döda någon eller iallafall skada andra? Ännu en gång sitter du och tänker logiskt i efterhand utan att egentligen ta en sekund att tänka på exakt hur folk i denna situation kan eventuellt tänka. Du glömmer faktorer som rädsla, adrenalin etc. etc. Människor är inte robotar.. man kan inte utesluta mer instinktiva responser till ett hot mot ens liv eller rättare sagt.. upplevt hot.

Skrivet av talonmas:

Skottsäkert väst = tunga keramiska plattor. Detta är INTE vad som bärs i amerikanska TV-serier.

Skyddsvästar är det som bärs. Skyddar mot splitter (vanligaste skadeorsaken i krig) och knivar. Kanske att de kan stoppa en ricoche eller en svag pistol på långt håll.

Njae. Skyddsvästar är ett samlingsnamn för alla typer av västar som skyddar mot tillhyggen och projektiler. Det inkluderar allt från Arméns bombvästar som har stora metalplattor i sig till västar som ska skydda mot lågkalibring ammunition som består av insydda keramikplattor och knivvästar som oftast har ett antal lager med tunna kevlarstycken insydda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLjbWO/polisen-beklagar-...

Detta står i aftonbladet:

”Vi har också en förhöjd hotnivå i landet just nu, samt flera mord i kriminella kretsar i vårt närområde. Allt detta gör att poliser måste vara extra vaksamma och inte ta några risker.”

***bort/mod***

Sweclockers är väldigt vänstervinklat och så fort man påpekar verkligheten med att kriminaliteten ökar så kommer någon från antifa och påstår att det inte är sant.

EN gång till så att ingen missar vad polisen sagt: Vi har också en förhöjd hotnivå i landet just nu

Permalänk
Medlem

Säker på att han inte hade en barnsele på sig då?

Typ babybjörn...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kom och tänka på detta nu när det varit ännu mer skjutningar.

Såg en man som hade skottsäker väst på stan för några veckor sen (gick med barnvagn, barn och en tjej).
Tyckte det var mycket skumt, men är ju semestertider så man ser ju lite ovanliga saker.

Är detta nå storstads saker eller? Var ett tag sen (tio år~) jag besökte Stockholm osv men då hade folk inte skyddsvästar på sig vad jag kunde se. Kanske är annat nu?

Så tänkte, hur vanligt är detta?
Någon här som bär väst för en tur med barnvagnen eller till och från jobbet? Kanske har planer på att skaffa?

Har du sett någon med skottväst så kan du vara 99.99999% säker på att denne är en kriminell och har ett pris på sitt huvud.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

Med leksakspistol så menar du sån där softairgun/kolsyrepistol som ser ut som en RIKTIG pistol ?
varför köper en förälder en sån leksakspistol för nån som har mentala åldern av 3-4år ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår som spårade ur i otrevligheter, s.k. "språkpolisinlägg" och annat meningslöst tjafs.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLjbWO/polisen-beklagar-...

Detta står i aftonbladet:

”Vi har också en förhöjd hotnivå i landet just nu, samt flera mord i kriminella kretsar i vårt närområde. Allt detta gör att poliser måste vara extra vaksamma och inte ta några risker.”

***bort/mod***

Sweclockers är väldigt vänstervinklat och så fort man påpekar verkligheten med att kriminaliteten ökar så kommer någon från antifa och påstår att det inte är sant.

EN gång till så att ingen missar vad polisen sagt: Vi har också en förhöjd hotnivå i landet just nu

Nu är allt tydligen vänstervinklat enligt vissa... Sedan finns det även fler kritiska mot denna hotbild (även inom polis och BRÅ samt bland kriminologer) än bara "Antifa". Att klumpa ihop dessa hos "vänstern" enbart är verkligen ett försök att förenkla sin världsbild till absurdum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med om mycket av det du skriver, men...

Skrivet av aMp:

Har du skjutit med en Sig Sauer P226-P229 eller annan 9mm pistol?

Har du, och i vilka sammanhang då?

Skrivet av aMpari:

innan du har hunnit dra vapnet och eventuellt mantla det för att föra in en kula i loppet,

Lyckligtvis är det tillåtet att bära tjänstevapnen med patron i loppet sedan ett antal år tillbaka, av precis det skälet, att det är livsviktig tid som försvinner när tjänstevapnet inte är skjutklart redan innan draget.

Skrivet av aMpari:

då siktet är lite sisådär på Sig Sauer:n som dessutom inte är känd för att vara pricksäker direkt.

Här undrar jag verkligen varifrån du fått informationen? Den huvudsakliga begränsningen i den praktiska precisionen på P225, P226, P228, P229 och P239 är skytten. SIG blev internationellt kända för sin höga kvalité och precision. Siktet är ett fast sikte av tjänstetyp, finns ingenting med dem som är "lite sisådär" för de användningsområden ett sådant tjänstevapen har.

Skrivet av aMpari:

Dock har man enligt mig på tok för lite alternativ som är "non leathal". Tex bean bags som jag tror har nämnts borde vara standard och finnas i samtliga tjänstefordon för yttre tjänst imo. Pepparspray och batong är till nytta ibland, men är bevisligen inte alltid tillräckligt.

Problemet är att less than lethal-vapen inte har samma effekt på olika personer.

Ett antal exempel här:
https://www.youtube.com/watch?v=8tIsoEMNjSg
https://www.youtube.com/watch?v=N1kW2Wujb4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En dialog försöktes. Personen ifråga kunde varken förstå eller tala. Kalla in högre befäl? Så personen ifråga hinner eventuellt döda någon eller iallafall skada andra? Ännu en gång sitter du och tänker logiskt i efterhand utan att egentligen ta en sekund att tänka på exakt hur folk i denna situation kan eventuellt tänka. Du glömmer faktorer som rädsla, adrenalin etc. etc. Människor är inte robotar.. man kan inte utesluta mer instinktiva responser till ett hot mot ens liv eller rättare sagt.. upplevt hot.

Njae. Skyddsvästar är ett samlingsnamn för alla typer av västar som skyddar mot tillhyggen och projektiler. Det inkluderar allt från Arméns bombvästar som har stora metalplattor i sig till västar som ska skydda mot lågkalibring ammunition som består av insydda keramikplattor och knivvästar som oftast har ett antal lager med tunna kevlarstycken insydda.

Personer med Downs Syndrom är helt enkelt inte våldsamma. Det är extremt ovanligt att någon blir skadad av någon med Downs.
Detta bör poliser veta om, de flesta andra människor vet ju det.

Permalänk
Medlem

Ja, det vore intressant om @aMp kunde utveckla vad h*n avser med ”sisådär” och vilket tjänstevapen som skulle ha ett bättre sikte och bättre egenprecision...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Personer med Downs Syndrom är helt enkelt inte våldsamma. Det är extremt ovanligt att någon blir skadad av någon med Downs.

Jasså, skulle det höra till allmänbildning att känna till hur våldsamma personer mef Downs är? Skulle gissa på att majoriteten av befolkningen inte vet vad sjukdomen faktiskt innebär (Googlade det själv precis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jaså? Ska man alltså göra en generaliserande övervägning som kan eller kan inte vara korrekt? Att de flesta vet om detta är inte alls sant. Många har inte en aning om vad Downs ens är.

Faktum är att jag har haft och göra med ett antal våldsamma personer med downs syndrom. Oftast när de blivit triggad av något.

Oberoende. Polisen har blivit tillkallad till platsen för att någon ringt in och sagt att en person går med pistol. Det är halvmörkt och polisen ser en person med ett vapenliknande föremål i handen. Denna person lyssnar inte på upprepade uppmaningar att släppa föremålet så de öppnar eld. Detta är händelseförloppet i korthet. Så du menar alltså att polisen ska på femton meters håll dels kunna notera folks sinne? Något som många har problem att på halva distansen kunna få ut om inte personen är kraftigt aggressiv etc? Du måste skämta?

Dessutom. Hade du brytt dig om personen inte hade haft Downs? Det låter mer som att folk kommer med känsloargument enbart pga. att personen hade en medfödd psykisk åkomma och därför ger tusan i det fakta som finns bara för att kunna skälla ut polisen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ja, det vore intressant om @aMp kunde utveckla vad h*n avser med ”sisådär” och vilket tjänstevapen som skulle ha ett bättre sikte och bättre egenprecision...

Tror att det här är en kvarleva från någon arikel om att Sig:en skulle ha en avtryckarvikt på 6 kg och därmed skulle vara svår att skjuta med. Detta är ju dock bara sant om pistolen bärs med kula i loppet och slackad hane, och gäller då enbart för första skottet som då skjuts i double-action (om inte skytten spänner hanen/mantlar), alla efterföljande skott går i single-action och är avsevärt lättare (runt 2 kg efter vad jag sett). Anledningen till att diverse polisskott flyger överallt handlar dock om skytten ifråga, egenprecisionen hos valfri Sig med polisens ammo är mer än tillräckligt för att träffa bålen på en person på förhållandevis långa avstånd. Exempel på hur diverse vapen går med polisens ammo (nummer 22 och 23) i skottstol (alltså ingen påverkan från skytten) på 50 meter. Sig:en är inte på något vis ett sämre val ur precisionssynpunkt, tvärtom generellt tightare än Glocken, och för den delen enklare att skjuta bra med på längre håll). P226-228 används även av sportskyttar, även om de inte tar några höga placeringar på SM, då det finns gott om vapen med betydligt renare och lättare, och framförallt ställbara, trycken.

Så nej, det @aMp slänger sig med är okunskap, läsande på forum där människor som aldrig skjutit med pistol uttalar sig om just pistoler, och en tveksam insändare (https://www.svd.se/polisen-borde-byta-pistoler-istallet). Det är iallafall min gissning.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kom och tänka på detta nu när det varit ännu mer skjutningar.

Såg en man som hade skottsäker väst på stan för några veckor sen (gick med barnvagn, barn och en tjej).
Tyckte det var mycket skumt, men är ju semestertider så man ser ju lite ovanliga saker.

Är detta nå storstads saker eller? Var ett tag sen (tio år~) jag besökte Stockholm osv men då hade folk inte skyddsvästar på sig vad jag kunde se. Kanske är annat nu?

Så tänkte, hur vanligt är detta?
Någon här som bär väst för en tur med barnvagnen eller till och från jobbet? Kanske har planer på att skaffa?

Du har ju svarat på frågan själv, ser sådana människor nästan varje dag. Speciellt i parker. Sannolikheten att det var ett babysele skulle jag tom kunna sätta pengar på. En skyddsväst / skottsäker väst som du pekar på går man inte omkring med så den syns. Då är det filminspelning det handlar om.

En annan detalj är att du såg det för några veckor sedan. Minnet spelar en ofta ett spratt och hjärnan har lätt för att fylla i det som "saknas" i tomrummet och ganska ofta förändra det ganska mycket faktiskt. Vet att det förekommer tester där folk har berättat helt olika saker när dom sätt samma sak och på väldigt olika sätt dessutom.

Sedan det ganska ovanligt att någon skjuter dig på öppen gata, det är snarare personer som är extremt psykiskt utanför, såsom Brevik (dödade massa ungdomar ) och Akilov som körde som en galning på Drottninggatan. Dessa personer har helt klart huvudet på fel ställe och är något helt annat än dom som gör upp, som snarare gör det i skymundan. Så risken att du blir nedskjuten på Drottninggatan är i princip obefintlig. Skulle du ett pris på ditt huvud så vet du antagligen redan om det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja som ickekriminell i Sverige så skulle jag nog tro att sannolikheten är större att man blir träffad av blixten än att man blir skjuten av en pistol.

Räcker att du råkar vara på fel plats vid fel tid så kan du vara skjuten.

Bott i Borlänge när det var som värst och var skjutningar varje helg mellan olika gäng nästan.

Kommer ihåg att jag var in i Bullermyren och kolla efter en helg då dom gått lös med automatvapen i ett bostadsområde och bara några veckor senare var det en större händelse i centrum då sthlms polisen kom dit.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Tror att det här är en kvarleva från någon arikel om att Sig:en skulle ha en avtryckarvikt på 6 kg och därmed skulle vara svår att skjuta med. Detta är ju dock bara sant om pistolen bärs med kula i loppet och slackad hane, och gäller då enbart för första skottet som då skjuts i double-action (om inte skytten spänner hanen/mantlar), alla efterföljande skott går i single-action och är avsevärt lättare (runt 2 kg efter vad jag sett). Anledningen till att diverse polisskott flyger överallt handlar dock om skytten ifråga, egenprecisionen hos valfri Sig med polisens ammo är mer än tillräckligt för att träffa bålen på en person på förhållandevis långa avstånd. Exempel på hur diverse vapen går med polisens ammo (nummer 22 och 23) i skottstol (alltså ingen påverkan från skytten) på 50 meter. Sig:en är inte på något vis ett sämre val ur precisionssynpunkt, tvärtom generellt tightare än Glocken, och för den delen enklare att skjuta bra med på längre håll). P226-228 används även av sportskyttar, även om de inte tar några höga placeringar på SM, då det finns gott om vapen med betydligt renare och lättare, och framförallt ställbara, trycken.

Så nej, det @aMpari slänger sig med är okunskap, läsande på forum där människor som aldrig skjutit med pistol uttalar sig om just pistoler, och en tveksam insändare (https://www.svd.se/polisen-borde-byta-pistoler-istallet). Det är iallafall min gissning.

Kan inte påminna mig att jag läst att DA-trycket på P226 eller P228 skulle legat på 6 kg, det är ju i klass med New York trigger till Glocken

Apropå skottstol. Skillnaden mellan olika ammo i min Peters Stahl 9mm, sista har jag laddat själv.

Har även haft ett par "småmodifierade" Glockar, men de hittade jag inga bilder på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Räcker att du råkar vara på fel plats vid fel tid så kan du vara skjuten.

Bott i Borlänge när det var som värst och var skjutningar varje helg mellan olika gäng nästan.

Kommer ihåg att jag var in i Bullermyren och kolla efter en helg då dom gått lös med automatvapen i ett bostadsområde och bara några veckor senare var det en större händelse i centrum då sthlms polisen kom dit.

Samtidigt så kan du få en blomkruka i huvudet om du går nära flervåningshus. Man kan råka ut för lite allt möjligt, frågan är egentligen hur troligt det är att saker inträffar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan inte påminna mig att jag läst att DA-trycket på P226 eller P228 skulle legat på 6 kg, det är ju i klass med New York trigger till Glocken

Apropå skottstol. Skillnaden mellan olika ammo i min Peters Stahl 9mm, sista har jag laddat själv.
http://forumbilder.se/H7PQJ/magtech-9f.JPG
http://forumbilder.se/H7PQJ/fiocchi-115gr-fmj.JPG
http://forumbilder.se/H7PQJ/vv340-4-6gn.JPG
http://forumbilder.se/H7PQI/resize-of-img-0451.JPG

http://forumbilder.se/H7PQI/img-2623.JPG
Har även haft ett par "småmodifierade" Glockar, men de hittade jag inga bilder på.

Haha, nej, inte jag heller, men har inga bevis för att det inte skulle vara det så det fick bero.

Riktigt snygg träffbild, och pangar! PM:a gärna recept om det inte är hemligt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Choffe
Tackar
Du har PM.