Google spårar användare trots avstängda platstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag kör DuckDuckGo och OpenStreetMap på Lineage OS with MicroG med F-Droid som butik. Lineage OS kommer rent utan Googles tjänster installerade, men jag kör MicroG för att "spoofa" appar att jag har Googles tjänster för att vissa appar som kräver dem ska fungera korrekt (t.ex. bankid och swish).

Ok, jag borde nog titta mer på MicroG. Jag kör LineageOS med OpenGApps och kommer därmed som sagt inte undan Google Play Services.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa alla kommentarer men använder man googles tjänster får man räkna med att bli loggad. Vill man inte bli det får man hålla sig ifrån gratis-google.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inte orkat läsa alla kommentarer men använder man googles tjänster får man räkna med att bli loggad. Vill man inte bli det får man hålla sig ifrån gratis-google.

Kollade precis upp vad google har lagrat om mig, då enligt det som AP skrev om, instruktioner här. Hittar inte något som de loggat på flera år. Har dock stängt ner en del saker, och inte var det jobbigt att göra det vad än AP hävdar. De google-tjänster jag använder fungerar utmärkt, men nu använder jag tex inte Home eller Assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

AHA!

Jag tyckte väl att det var konstigt att mobilbatteriet käkas upp fort trots avstängd GPS och övriga Platstjänster (har HTC).

Precis, på min Samsung S7 och efter lite sökande på nätet så visar det sig att det drar mindre att köra med energisparläget för GPS än stänga av det helt... S7an med lite tweaks går nu typ upp till 8 dagar i standby på en laddning jämfört med typ några dagar eller så standard.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Antar att jag är ett får men jag har verkligen inget emot att låta en enorm kooperation ha tillgång till hela mitt privatliv.

Permalänk
Medlem

Inte otippat. Använder inte googles tjänster förutom sökmotorn och webläsaren. Men vad tjänar Google på detta? Varför behöver de veta att jag åker till jobbet, sen Ica och handlar efter jobbet och sen hem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag gör inget suspekt så skiter fullständigt i om de spårar mig.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte microsoft gör något liknande och spårar och lagrar uppgifter om mig jag har bockat i "spåra mig inte" i windows, MS kan man lita på i varje fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZamSha:

Jag gör inget suspekt så skiter fullständigt i om de spårar mig.

Låter väldigt suspekt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har någon annan än jag faktiskt loggat in och kollat vad google har lagrat om dem?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte detta är okej, men när jag ligger på dödsbädden (vilket ärligt är ganska snart för oss alla) är det inte informationen om mig som Google har som kommer vara något av det jag våndas över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Av nyfikenhet undrar jag varför du tycker att det är bättre att dela till Apple?

Ren vana. Beror dels på apples affärsmodell samt att jag alltid har delat med mig till Apple. Känns någonstans tryggare att dela med sig av data till få företag än fler, bara för att få en bättre app.

Edit: Vill minnas att jag hittade något liknande om apple och någon integritetsfråga men hittar det ingenstans just nu Max 1 månad sen läste jag om det..

Skrivet av filbunke:

Har någon annan än jag faktiskt loggat in och kollat vad google har lagrat om dem?

Jag har, förvånandsvärt lite dom hade på mig förutom alla googlingar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag gör inget suspekt så skiter fullständigt i om de spårar mig.

Då är det väl lika bra att ta bort valknappen helt om de ändå skiter i vad du har ställt in den på. Man tycker ju att ett megaföretag som Google beter sig rätt amatörmässigt när de håller på såhär. Folk får ju bara vatten på kvarn och anser att Google är skit vilket i sin tur motverkar vinsterna genom att företagets trovärdighet sänks. Sanningen kommer ALLTID ut. Så är det bara.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte grävt något jätte djupt. Men denna "nyhet" känns lite överdriven.
Och artikeln var väldigt luddig tycker jag.
Om man stänger av platsåtkomsten helt så loggas man inte. Och man kan ta bort och göra så precis ingenting loggas och blir kvar men dom tycker det är "krångligt".

Sen har det gjorts tester och undersökningar på det här med användardata, och Apple var långt värre än Google med att smyglogga saker.
Var kanske 1-2 år sen nu men tvivlar på att dom blivit bättre.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka är att det handlar om USA, där konsumentlagarna inte är riktigt lika starka som i Sverige eller EU.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Värt att påpeka är att det handlar om USA, där konsumentlagarna inte är riktigt lika starka som i Sverige eller EU.

Menar du att du inte tror att det sker här pga det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag gör inget suspekt så skiter fullständigt i om de spårar mig.

Det är det sämsta argumentet folk kommer med. Även om man inte har något att dölja så borde man ha rätt till privatliv även när man råkar ha en telefon eller använder tjänster, i detta fall Googles. Det är inte rätt att bli övervakade.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kände till en början att jag inte riktigt brydde mig om detta.
Sedan gick jag in på https://myactivity.google.com/ och insåg att det ändå var lite äckligt att få sitt liv kartlagt på det sättet.

Tömde allt och stängde av mycket (inte allt, förslag på youtube m.m vill jag fortfarande ha).
Men ja..... prova ni gå in och säg vad ni tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Sen har det gjorts tester och undersökningar på det här med användardata, och Apple var långt värre än Google med att smyglogga saker.
Var kanske 1-2 år sen nu men tvivlar på att dom blivit bättre.

Vilka undersökningar och vad är det som loggas? Apple har annars blivit striktare med sandboxandet av appar (du måste aktivt godkänna allt den vill ha åtkomst till) och i iOS 12 ska det göras svårare att spåra saker mellan websidor (tillåter du att information hämtas av en sida ska inte en annan sida kunna använda det).

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt egentligen. Google har gått från att vara ganska okej, till att vara en del av de onda globalisterna som försöker ta över världen. Bojkotta Google.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

värsta måste nog vara den där förbannade google re-captcha som dyker upp överallt, folk tror att den är designad för att se om du är robot eller människa men faktum är att den försöker få reda på vem du är mer en något annat. Försök köra den om du sitter bakom vpn och google inte vet vem du är, du kan få lösa 30+ captchor innan den tycker du är "människa" men logga in på ditt google konto och den auto resolvar direkt, de vill bara veta vem som surfar på vad. Genom att ha den på massor av websajter + google analytics ser de dina surfvanor även fast du aldrig besöker google för att hitta till sajterna.

jag försöker bojkotta google men det är svårt, har exempelvis en android telefon :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

värsta måste nog vara den där förbannade google re-captcha som dyker upp överallt, folk tror att den är designad för att se om du är robot eller människa men faktum är att den försöker få reda på vem du är mer en något annat. Försök köra den om du sitter bakom vpn och google inte vet vem du är, du kan få lösa 30+ captchor innan den tycker du är "människa" men logga in på ditt google konto och den auto resolvar direkt, de vill bara veta vem som surfar på vad. Genom att ha den på massor av websajter + google analytics ser de dina surfvanor även fast du aldrig besöker google för att hitta till sajterna.

jag försöker bojkotta google men det är svårt, har exempelvis en android telefon :/

Det har jag aldrig tänkt på innan stt den går att använda på det viset! Har du någon källa på att den faktiskt används så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

värsta måste nog vara den där förbannade google re-captcha som dyker upp överallt, folk tror att den är designad för att se om du är robot eller människa men faktum är att den försöker få reda på vem du är mer en något annat. Försök köra den om du sitter bakom vpn och google inte vet vem du är, du kan få lösa 30+ captchor innan den tycker du är "människa" men logga in på ditt google konto och den auto resolvar direkt, de vill bara veta vem som surfar på vad. Genom att ha den på massor av websajter + google analytics ser de dina surfvanor även fast du aldrig besöker google för att hitta till sajterna.

jag försöker bojkotta google men det är svårt, har exempelvis en android telefon :/

Skrivet av DevilsDad:

Det har jag aldrig tänkt på innan stt den går att använda på det viset! Har du någon källa på att den faktiskt används så?

Behövs ingen källa. dakke har ju upptäckt det själv och jag tror honom för att sitta ej inloggad bakom VPN och klicka på re-captcha är ett helvete. Finns undantag som Spotify genom tredje parts tjänster likt STAMP där man få klicka re-captcha till förbannelse för att logga in även utan VPN.

rättat stavfel och lagt in en länk
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har någon annan än jag faktiskt loggat in och kollat vad google har lagrat om dem?

Använder Google home, kollade vad de har, vilket var lite med tanke på att jag använder många av tjänsterna. Anvander dock inte Gmail, Chrome eller Google search alls förutom med assistant via home och home mini.
Så var inte mycket de hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag gör inget suspekt så skiter fullständigt i om de spårar mig.

Du är alltså OK med att ha någon som står och skriver ner allt du gör hemma hos dig. Ja det är inte långt ifrån i verkligheten...
Jag gör inget suspekt men likväl väljer jag med stor skepsis vad jag delar med mig av.

Till tråden:
Allmänheten borde verkligen sluta använda Chrome samt Googgle som sökmotor. Det kommer man en bra bit på även om det bara är början och ja... Du förlorar inget på att inte använda dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Men det behövs ju annars kan inte Google Maps visa var alla trafikköer är.. De mäter hur snabbt vi kör på vägarna och när alla saktar ner så visar appen att det är köer på platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Det är det sämsta argumentet folk kommer med. Även om man inte har något att dölja så borde man ha rätt till privatliv även när man råkar ha en telefon eller använder tjänster, i detta fall Googles. Det är inte rätt att bli övervakade.

Jag håller med dig i sak men samtidigt har man godkänt detta när man gått med på villkoren vid första start av telefonen, eller när man godkänt villkoren på googles sida på datorn.

Problemet i min mening är att många företag idag saknar konkurrens samt blir för stora. Hade vi haft fler att välja på hade det säkert funnits dem som tagit det här med integritet på allvar och hittat andra sätt att tjäna pengar. Nu gör man så här eftersom det är det enklaste sättet samt att människor i stort inte reagerar och väljer någon annan tjänst istället.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har också börjat stänga ned saker. Förut har jag inte brytt mig men när tjejen skriker " varför får jag upp bil saker och dator saker som reklam i min mobil som jag VET du sökt på ".
Då känner jag lite vafaan. Tänk om man ska köpa en present så får hon upp den som reklam = epic fail.
Vi kommer spåras av allt och alla men det är för det skapat behov av viss elektronik.
Hatar vi detta finns det faktiskt inget som hindrar oss att flytta till en hydda i skogen. Såg en dokumentär om några som gjort det i sverige. Dom tröttnade på allt från hyra till mobiltelefoni. Hardcore är det men de slipper sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har märkt det tydligt. Google vill att jag ska recensera platser jag varit på fast jag aldrig haft igång gpsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Även om Google är sjukt fula när de gör det på detta viset, så har jag inget emot att de samlar in mycket data om mig.
Ett exempel på varför jag gärna ser att stora företag har data om mig var när jag testade byta från spotify till Google Play Music - efter 6 år med spotify har de så mycket info om vad jah gillar att användarupplevelsen på google play music blrv en katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com