Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google spårar användare trots avstängda platstjänster

Permalänk
Medlem

Ja men det är väl bara att välja vad man värderar - privatliv eller bekvämligheter. Vi klarade oss utan mobilkartor på 70 och 80 talet. Eller mobiler för den delen.

Permalänk
Medlem

Usch, ner med detta elände! Borde vara olagligt, svårt att tolka det på annat vis i vanlig folktunga, även om det går att slingra sig i lagskrift.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det har jag aldrig tänkt på innan stt den går att använda på det viset! Har du någon källa på att den faktiskt används så?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får utgå ifrån att "om det går" så gör de det, så fungerar det på nätet. Man säger en sak, men gör en helt annan.

Googles business model är att veta vem du är och vad du har för dig online. Det spelar ingen roll om du söker via duckduck.go, googles tjänster: Google Fonts, Google Analytics, Google Re-Captcha finns på 95% av alla webplatser på nätet. Söker du via duckduck.go ser de inte vad du söker på men de ser ju direkt vilket resultat du klickade in på, sedan kan deras big data algoritmer koppla ihop din helt unika fingerprint på din webbläsare med din identitet.

Varför tror du google ger ut sina fiber kopplingar mer eller mindre gratis i usa? Varför satsar google miljarder på sin webbläsare Chrome? Allt handlar om att binda folk till deras produkter och där med samla in information om användaren, nu har dom så många produkter så det är extremt svårt att ligga utanför deras grid.

VPN + Virtual Machine och en browser som waterfox, palemoon är sättet att kringgå att google vet vem du är, men de ser ju fortarande alla sajter din ip går in på och loggar det i evigheten för att om du sedan blir outad kan de alltid förknippa dina nya browser fingerprints med din identitet i efterhand.

Permalänk
Medlem

Stängde av loggning av all utom maps för några år sen och allt är som vanligt idag. Sensationsrubrik eller bara till för folk som installerar allt "gratis" utan att förstå att du är produkten och måste lägga några minuter själv på att ställa in hur ens data används. Är det inte allmänbildning vid det här laget? Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Men det behövs ju annars kan inte Google Maps visa var alla trafikköer är.. De mäter hur snabbt vi kör på vägarna och när alla saktar ner så visar appen att det är köer på platsen.

Har hjälpt mig många gånger och tagit omvägar. Lite surt bara om man sitter vid datorn på jobbet efter arbetstid och lägger upp en ej köad rutt, skicka till mobilen och rutten i mobilen blir standard med köer. Där har Google något att arbeta med att förbättra.

Tror att vi får vänja oss med att bli loggade. Vi lever ju i IT-åldern. Någon som blivit stjälpt av detta eller är det fler som blivit hjälpta?

Pratade igår med en sjukpensionär som var förbannad på drönare: - Du ska se att snart kommer sjukkassan använda dem.
Tänkte då att, tänk om sjukkassan hade möjlighet att köpa tjänster av Google. Undra hur många oskyldiga som hade fått lida för att de bryter mot någon dum regel en eller två gånger i veckan? Då är vi inte människor längre utan istället slavar under systemet. Då gäller det att sköta sig till 100% vilket i praktiken är omöjligt. Har jag hög feber och måste ta mig till affären för att skaffa mat har nöden ingen lag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Sen gillar ju alla att tjata på att Microsoft, Google, Apple, Facebook m.fl. samlar data, men ingen överväger att faktiskt rösta med det som räknas - plånboken.

Om ni vill sluta vara hycklare kan ni få köpa en sån här: https://puri.sm/shop/librem-5/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Sen gillar ju alla att tjata på att Microsoft, Google, Apple, Facebook m.fl. samlar data, men ingen överväger att faktiskt rösta med det som räknas - plånboken.

Om ni vill sluta vara hycklare kan ni få köpa en sån här: https://puri.sm/shop/librem-5/

Jaså..? Hur vet du vad jag gör med mina pengar?
Jag använder lineage os på telefonen utan gapps. Använder inte en enda microsoft eller apple produkt. Använder varken googles sökmptor eller maps etc. Det enda är facebook där en tyvärr är indirekt tvingad till det för att det är standard kommunikationssätt i många kretsar..

Coolt projekt dendär telefonen, men nog är det varken något nödvändigt eller tillräckligt för att inte kunna anses som hycklare i frågan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om en vecka är detta lika glömt och undermedvetet accepterat eftersom man som vanlig användare har större utmaningar framför sig i livet.

Min fråga är; har någon farit illa av det här? Om inte, vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Elakekocken: Håller med om att det inte är ett problem. Tex om jag var företagare skulle jag gärna vilja köpa tjänster av Google. Bra vid nyanställning så man är säker på att inte få skräpet. Nu går det inte att köpa men om det går i framtiden så kan man kontrollera tex hur mycket personen man vill anställa har varit på arbetet. Kanske hemma ganska ofta och tar då en tur till bolaget eller känd langare.

Japp @Elakekocken: om nu bara folk glömmer och håller käften kan tjänster som Google sitter på bli ett underbart redskap för alla företagare. Och som anställd skulle ju risken att få in ett rötägg man måste backa upp och sliter ut en minska.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: ska du även kolla upp vad din personal befinner sig vid sjukanmälningar osv med?
hade jag fått reda på att du hade gjort så mot mig vid en anställning så hade du fått dörrn i ansiktet.

grattis, du gjorde mig uppriktigt arg med ditt inlägg!
må du ha en otrevlig personaldispyt som du förlorar.

Permalänk
Medlem

@mackmackan: Jag har ingen personal, jag är personal

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]