Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kärnkraft - är folk rädda än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nu är jag inte helt insatt i hur framtidens kärnkraftverk fungerar, är det t.ex. lika lätt att öka på och minska produktion av El?

Jag är helt emot att vi endast ska ha kärnkraft och förlita oss på denna, däremot så gillar jag tanken på en mix där vi t.ex. kan nyttja kärnkraft under de kallare årstiderna då vi behöver mer energi eller för export vid behov.
Däremot så känns det som vi blandar friskt i tråden, dåtid, nutid och framtid här i tråden.

VI har ju kärnkraft idag och vissa av kraftverken är ju nyligen uppgraderade och vad jag kunnat läsa mig till, moderna.

De länder som forskar och idag bygger kärnkraft är ju u-länder som tagit över mkt av den industri som vi haft. Behovet av snabba lösningar och billig el är därför det som driver på.
Och det är ju inget som säger att inte vi kan ta del av den kunskapen.

Vi och andra EU länder forskar ju på andra framtida energikällor, kanske för att vi delvis har möjlighet till det och inte är i akut behov av el.

Alltså jag är definitivt ingen expert, men ett kärnkraftverk är ju i princip en ångdriven generator där ångan skapas av värme via kärnreaktioner.
Vill du ha el från ångan låter man ångan driva turbinen, behöver man inte lika mycket el just då, ja då släpper man ut ångan i luften, eller låter den återgå till att värma fjärrvärme kanske?

Denna Ted-föreläsning som länkades tidigare är klart värd att se, såg den imorse.

https://youtu.be/ciStnd9Y2ak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Alltså jag är definitivt ingen expert, men ett kärnkraftverk är ju i princip en ångdriven generator där ångan skapas av värme via kärnreaktioner.
Vill du ha el från ångan låter man ångan driva turbinen, behöver man inte lika mycket el just då, ja då släpper man ut ångan i luften, eller låter den återgå till att värma fjärrvärme kanske?

Denna Ted-föreläsning som länkades tidigare är klart värd att se, såg den imorse.

https://youtu.be/ciStnd9Y2ak

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju mycket lättare att reglera ner. Dvs föra in styrstavarna för att minska effekten. Skicka ut ånga vill man undvika speciellt på Kokvattenreaktorer då ångan där är radioaktiv. På tryckvattenreaktor skulle det gå men varför?
Fjärrvärme behöver ofta höga temperaturer vilket man måste in tidigt i reaktor systemet för att få.
Detta ger ju risker så dubbla värmeväxlare är utan tvekan ett krav.

Men ligga och köra ett verk på låg effekt blir som sagt innan dyrt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Torium och saltvattensreaktorn ! Visst ja går inte göra bomber av avfallet,förlåt vi kör kol istället...

Om du läser den här svenska Wikipedia-artikeln så får du en sammanfattning av varför vi inte kör "torium och saltvattensreaktorn" (?), och varför alkohol och Sweclockers på natten är en dålig kombination:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bridreaktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Och det är nu vi behöver effekten, inte en kall vinterdag. När vi har plockat bort dom andra 43,1 % som utgörs av kärnkraften som ligger utger den stora kortslutningeffekten i nätet. Hur kommer det då att se ut?

Under årsbasis så (om jag inte minns fel) producerar vindkraften cirka 2/3 av all el under vintern. Ju kallare desto mer el (tätare luft = mer rörelseenergi = mindre kall vind ger lika mycket som vind i varmare väder), förutsatt att det blåser så klart. Vilket det alltid gör till havs.

Att Sverige eller något annat Europaland ska stå på helt egen kraft är helt orimligt dyrt och feltänk. Men bara sett till Sverige så är mitt förslag är att storsatsa på vind och solkraft, där mycket vind får stå till havs om så passar, och solcellerna ska sitta på vartenda lediga, lämpliga tak på offentliga byggnader och locka privatpersoner att göra samma satsning. På så vis kan vi spara på vattenkraftsdammarna; både för drift på nattetid, och ja, vintertid. Vattenkraften ska även den rustas med modernare och fler turbiner i existerande dammar, och de skall även ges pumpmöjligheter för att ta till vara på elen när det blåser, solen skiner och det är lite småkyligt ute.

Ser man till Europa så blir det mer av det roliga; vindkraft till havs kommer att bli enormt stort i den närstående framtiden, och det finns stora möjligheter att ta till vara på solkraft som kommer att byggas. Ketchupeffekten som solceller har har precis börjat hända i Sverige, vänta bara tills det lossnar i södra Europa. Allt detta, kombinerat med att batterilager sjunker som en sten i pris gör att kärnkraften kommer att avvecklas på grund av ekonomin inte kommer att gå ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att Sverige eller något annat Europaland ska stå på helt egen kraft är helt orimligt dyrt och feltänk.

Är det några andra säkerhetspolitiskt viktiga samhällsstrukturer du vill kasta över ända samtidigt p.g.a. att det är "orimligt dyrt och feltänk"? Försvarsmakten kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Nu är jag inte helt insatt i hur framtidens kärnkraftverk fungerar, är det t.ex. lika lätt att öka på och minska produktion av El?

Kärnkraft är lätt att reglera, men då kärnkraftverken är dimensionerade för att gå på 100% i princip hela tiden så är reglerområdet smalare än t.ex. ett vattenkraftverk. Systemen är även mycket trögare, vilket gör att även om man kan minska effekten med t.ex. 1 GW så sker det förmodligen över en tid som kan räknas i över en timme, medans vattenkraftverken kan reglera samma effekt inom några minuter.

Med tanke på investeringskostnaderna så är det inte heller lönsamt att använda kärnkraft som reglerkraft.

Skrivet av PippiRull:

Alltså jag är definitivt ingen expert, men ett kärnkraftverk är ju i princip en ångdriven generator där ångan skapas av värme via kärnreaktioner.
Vill du ha el från ångan låter man ångan driva turbinen, behöver man inte lika mycket el just då, ja då släpper man ut ångan i luften, eller låter den återgå till att värma fjärrvärme kanske?

Som redan har sagt så vill man inte släppa ut ångan från primärkretsen då den är mycket radioaktiv. För att utnyttja spillvärmen från dagens kärnkraftverk så skulle man behöva transportera spillvattnet närmare staden/städerna man ska utnyttja värmen i, och därefter använda värmepumpar för att kunna utnyttja energin i vattnet som är flera tiotals grader kallare än fjärrvärmenvattnet. För att kunna utnyttja värmen direkt i fjärrvärmenätet behövs det en annan typ av kärnkraftsverk med en s.k. mottrycksturbin. Det har undersökts möjligheterna att bygga en tunnel från Forsmark och/eller Ringhals vid eventuella byggnationer av nya reaktorer, och man undersökte även möjligheterna att använda pråmar att transportera hetvatten från Barsebäck till Malmö för att utnyttja spillvärmen till fjärrvärme, istället för att bara dumpa det i havet. Den senare blev som bekant aldrig av p.g.a. både praktiska och ekonomiska skäl, och den föregående vet jag inte resultatet av.

Jag gillar dock idén med att utnyttja spillvärmen då du kan höja totalverkningsgraden på ett kärnkraftverk från ~35% till ~90%. Spillvärmen från Forsmark skulle t.ex. teoretiskt sett räcka till att försörja hela Stockholm med värme, och förmodligen bli över, motsvarande ca 3 gånger Värtaverkets installerade fjärrvärmekapacitet (~1800 MW).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ok, tack för klargörande @dahle86 och @casgar
Låter ju som ännu en anledning att faktiskt satsa på kärnkraft snarare än lägga ner, om det är så mycket värme man teoretisk kan återanvända till fjärrvärme, med rätt logistik då.

Har förövrigt återigen begärt in offerter på solpaneler idag, så jag är definitivt inte emot solel, men som sagt det är att se som ett komplement imo.
Ser man hur Tysklands elpriser är, fyra ggr Sveriges, så kan man tänka sig att våra elpriser kommer gå upp radikalt om vi lägger ner kärnkraftverk. Kan vara idé att tidigt göra sig lite mer självförsörjande på el medans det subventioneras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar kärnkraft men den kan inte längre konkurrera med solenergi i pris efter att solenergin fallit så dramatiskt i pris. Loppet är kört för kärnkraften (om den inte kan bli rejält billigare).

Idag storsatsar alla på sol och vind. Vi ser inte så mycket av det för vi storsatsar inte alls, vi har ungefär vad vi behöver. Av globala investeringarna ligger nu runt 60% på sol eller vind, mest sol. Investeringarna i fossildriven kraft har snart närmast upphört. Konsekvensen av det är att global warming är inte längre är ett så stort hot när varken kol, olja eller naturgas längre kan konkurrera med solenergi i pris.

Stora solkraftverk i Sverige är nog inte konkurrenskraftiga i förhållande till att importera el från solkraftverk längre söderut. Ett exempel, att skicka el från Marocko och hit kostar ungefär 3% i förluster, plus kapitalkostnaden för elnätet.

Problemet med att solen inte lyser på natten löses troligen bäst genom ett mega-grid som täcker hela den euro-asiatiska kontinenten. Solen lyser eller vinden blåser alltid någonstans på den ytan. Eller nära på. Det kanske finns en nisch för kärnkraftverk för att täcka upp för dippar i elproduktionen men krasst prismässigt är kärnkraften körd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Ok, tack för klargörande @dahle86 och @casgar
Låter ju som ännu en anledning att faktiskt satsa på kärnkraft snarare än lägga ner, om det är så mycket värme man teoretisk kan återanvända till fjärrvärme, med rätt logistik då.

Har förövrigt återigen begärt in offerter på solpaneler idag, så jag är definitivt inte emot solel, men som sagt det är att se som ett komplement imo.
Ser man hur Tysklands elpriser är, fyra ggr Sveriges, så kan man tänka sig att våra elpriser kommer gå upp radikalt om vi lägger ner kärnkraftverk. Kan vara idé att tidigt göra sig lite mer självförsörjande på el medans det subventioneras.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, finns ett antal orsaker kärnkraft och fjärrvärme är en jävligt dålig kombination.
Du får betydligt mindre el i en mottryckskondensor och för varje grad minskar elproduktionen.
Vilket leder till nästa problem att det är drygt 7mil till Uppsala från Forsmark och det finns en orsak det är 7mil till Uppsala.
Att pumpa vatten 14mil är inte gratis och bara kostnaden att gräva ner ledningen räcker nog till att projektet aldrig kommer att bli lönsamt.
För varje mil sjunker också temperaturen som du måste kompensera för i någon av ändarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Ok, tack för klargörande @dahle86 och @casgar
Låter ju som ännu en anledning att faktiskt satsa på kärnkraft snarare än lägga ner, om det är så mycket värme man teoretisk kan återanvända till fjärrvärme, med rätt logistik då.

Har förövrigt återigen begärt in offerter på solpaneler idag, så jag är definitivt inte emot solel, men som sagt det är att se som ett komplement imo.
Ser man hur Tysklands elpriser är, fyra ggr Sveriges, så kan man tänka sig att våra elpriser kommer gå upp radikalt om vi lägger ner kärnkraftverk. Kan vara idé att tidigt göra sig lite mer självförsörjande på el medans det subventioneras.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, bra input från @casgar och många andra som verkar pålästa och kan se för och nackdelar.

Har varit på G länge med solpaneler men förutom att man får kalkylera med att lägga om tak så hoppas jag på lite genombrott vad det gäller solcellstekniken, speciellt materialval och att verkningsgrad.
Jag som har ett relativt litet tak då huset är byggt på höjden kommer dock inte kunna bygga ut så jag är självförsörjande.

Rörande Gen4 kärnkraftverket i Indien, är det den typen av kärnkraftsverk som kan nyttja de bränslestavar vi idag anser gjort sitt och långtidsförvaras i väntan på några smarta uppslag vad man ska göra med det?

Edit...
Svarar på min egen fråga med en länk i min egen post

https://www.nyteknik.se/nyheter/karnkraftsprofessorn-fjarde-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag gillar kärnkraft men den kan inte längre konkurrera med solenergi i pris efter att solenergin fallit så dramatiskt i pris. Loppet är kört för kärnkraften (om den inte kan bli rejält billigare).

Idag storsatsar alla på sol och vind. Vi ser inte så mycket av det för vi storsatsar inte alls, vi har ungefär vad vi behöver. Av globala investeringarna ligger nu runt 60% på sol eller vind, mest sol. Investeringarna i fossildriven kraft har snart närmast upphört. Konsekvensen av det är att global warming är inte längre är ett så stort hot när varken kol, olja eller naturgas längre kan konkurrera med solenergi i pris.

Stora solkraftverk i Sverige är nog inte konkurrenskraftiga i förhållande till att importera el från solkraftverk längre söderut. Ett exempel, att skicka el från Marocko och hit kostar ungefär 3% i förluster, plus kapitalkostnaden för elnätet.

Problemet med att solen inte lyser på natten löses troligen bäst genom ett mega-grid som täcker hela den euro-asiatiska kontinenten. Solen lyser eller vinden blåser alltid någonstans på den ytan. Eller nära på. Det kanske finns en nisch för kärnkraftverk för att täcka upp för dippar i elproduktionen men krasst prismässigt är kärnkraften körd.

Så du menar att en produkt med ett tillverkningspris på ca 30öre/kWh har svårt att konkurrera med en som subventioneras och ändå kostar det dubbla?

Visst hade det varit bra med solfarm runt ekvatorn problemet är att det inte är så stabila regioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Så du menar att en produkt med ett tillverkningspris på ca 30öre/kWh har svårt att konkurrera med en som subventioneras och ändå kostar det dubbla?

Visst hade det varit bra med solfarm runt ekvatorn problemet är att det inte är så stabila regioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste stora kontrakten för solenergi ligger på runt 23-27 USD/MWh, alltså runt 20 öre/kWh. Detta utan subventioner, rent kommersiellt. Du jämför nog med gamla siffror. Prisutvecklingen har varit dramatisk.

Kina, Indien och USA tillhör de som satsar mest på solkraft. Chile, Mexiko och Saudi ligger också långt framme. Marocko siktar på storskalig export av solkraft till EU men om det landet skall anses för instabilt så finns länder som Spanien och syd-Italien som också har utmärkta förhållanden.

Permalänk
Medlem

Men en fundering, många i trådarna verkar tro att Sverige lägger ner kärnkraften men så är ju inte fallet.
Dagens kärnkraftverk lär ju stå kvar i bra många år till och tuffa på, en del är ju nyligen uppgraderade så som producerar bra mkt mer el än tidigare om man ska tro Wikipedia.

Så vad handlar egentligen tråden om, att vi ska bygga mer kärnkraft pronto?
Har Sverige behovet av det idag?

Mkt av den tunga industrin vi har flyttar ju utomlands, fler och fler blir självförsörjande eller nära på med solpaneler osv. Finns behovet av mer kärnkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Men en fundering, många i trådarna verkar tro att Sverige lägger ner kärnkraften men så är ju inte fallet.
Dagens kärnkraftverk lär ju stå kvar i bra många år till och tuffa på, en del är ju nyligen uppgraderade så som producerar bra mkt mer el än tidigare om man ska tro Wikipedia.

Så vad handlar egentligen tråden om, att vi ska bygga mer kärnkraft pronto?
Har Sverige behovet av det idag?

Mkt av den tunga industrin vi har flyttar ju utomlands, fler och fler blir självförsörjande eller nära på med solpaneler osv. Finns behovet av mer kärnkraft?

Vi lägger ner kärnkraft. O1 och 2 förra året. R1 och 2 de kommande 2 åren. Så det läggs ner. Dessa verk motsvarar ca 3000MW baskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vi lägger ner kärnkraft. O1 och 2. Förra året R1 och 2 de kommande 2 åren. Så det läggs ner. Dessa verk motsvarar ca 3000MW baskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag formulerade mig lite fel inser jag, förutom de kraftverk det finns beslut på att läggas ner så kommer ju inga fler att stoppas.

De kraftverken som läggs ner eller ska läggas ner är ju de äldsta vi har i drift och som producerar minst el.
Ägarna verkar ju heller inte vara så sugna på att uppgradera eller möta de krav på säkerhet som ställts.

Övriga kraftverk producerar ju rätt bra med el fortfarande och verkar uppgraderas löpande för att producera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Övriga kraftverk producerar ju rätt bra med el fortfarande och verkar uppgraderas löpande för att producera mer.

Fast om vi ska fortsätta producera "kärnavfall" som ska slutförvaras för all framtid genom att varken upparbeta eller sälja det så är det ju ett rent bedrägeri mot skattebetalarna att fortsätta pumpa in pengar i en utdöende teknik som befinner sig i en återvändsgränd.

Det är som sagt artificiella politiska begränsningar som gör att u-länder gått om oss i kärnkraftsutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Fast har dom gått om oss?
Dom bygger nya kraftverk ja och då generation 3 men kommer ha samma problem med avfall som vi har tills någon form av generation fyra kommer, denna verkar ju bara finnas på ritborden idag.

Det finns ju svenska bolag som utvecklar lösningar för gen 3 och 3+ så visst pågår det utveckling, men vi är ju inte i samma akuta behov av el som t.ex. Indien.

Den dagen generation 4 kanske blivit verklighet det är ju då det börjar bli intressant om jag med mina googlekunskaper förstått rätt. Då kan vi börja återanvända bränslet vi skickat på långtidsförvaring.

Permalänk
Inaktiv

Frågan känns lite som : Datorvirus - är folk rädda än?

Kärnkraftverkhotet finns såklart än idag, men man måste jämföra riskerna med alternativen. Det är ju inte så att kolkraft är helt riskfritt den heller.

Ser man riskerna nu och för så skulle jag säga att vi idag har mycket bättre kunskap för att göra kärnkraft säkra och mer effektiva, men även hur vi ska hantera om olyckan inträffar. Det negativa är att jag anser vi har större cyberhot idag. T.ex virus som kunde sprida sig till reläbaserade styrsystem är inte precis enkelt att göra.

Nu idag blir det mer persondatorer och en väldigt massa personer inblandade där de hanterar elektroniska dokument. Så jag ser hotet utifrån som betydligt större idag.

Detta leder till att jag är en motståndare till kärnkraft och om det funnits alternativ så skulle vi ej bygga nya, problemet är att jag ej ser några alternativ.
Jag är för övrigt motståndare till fossildrivna fordon, 40h arbetsvecka, gravitation på 9,81m/s² som jag vill sänka till 5m/s² etc. Problemet är att så länge det ej finns något alternativ får man ändå ta det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast har dom gått om oss?

Med tanke på att de har en Gen4-reaktor i drift sedan 1985 och klurade ut hur de skulle få den att fungera som det är tänkt i våras så skulle jag säga starkt ja på den frågan, något jag både länkat och skrivit i tråden flera gånger.

Skrivet av reverend benny:

Dom bygger nya kraftverk ja och då generation 3 men kommer ha samma problem med avfall som vi har tills någon form av generation fyra kommer, denna verkar ju bara finnas på ritborden idag.

Skilj på vad svensk media rapporterar och vad som händer i världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Breeder_Test_Reactor
https://timesofindia.indiatimes.com/city/chennai/kalpakkam-fa...
http://www.nuclearasia.com/news/india-six-fast-breeder-reacto...

Utöver detta är efterföljaren PFBR (https://en.wikipedia.org/wiki/Prototype_Fast_Breeder_Reactor) i slutskedet av sin konstruktion, en reaktor de började bygga 2004, vilken de räknar med att kunna ta i drift inom ungefär ett år.

Skrivet av reverend benny:

Det finns ju svenska bolag som utvecklar lösningar för gen 3 och 3+ så visst pågår det utveckling, men vi är ju inte i samma akuta behov av el som t.ex. Indien.

Den dagen generation 4 kanske blivit verklighet det är ju då det börjar bli intressant om jag med mina googlekunskaper förstått rätt. Då kan vi börja återanvända bränslet vi skickat på långtidsförvaring.

Vår forskning är fortfarande fastlåst i "politiska" [jag kan inte skriva exakt vad det är p.g.a. Sweclockers regler utan risk att bli bannad] hinder, och även om vi började bygga idag så skulle det ta decennier att komma ikapp.

Permalänk
Medlem

Säkraste energi källan är solen, köp ett par batterier till dina solceller så är det klart.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

@Sveklockarn: Erkänner att jag inte läst på om det,men det var på vetenskapens värld för ett tag sedan,dom menar att kombination av torium och den reaktorn var i princip felsäker,eftersom den har en propp i botten som löser upp sig vid överhettning varvid allt åker ur till ett kärl under och reaktionen avbryts.
"Nackdelen" var att det förbrukade toriumet inte gick att använda till bomber och att de som handlar med uran inte var så sugna på att släppa in toriumet då de skulle förlora massa pengar kort o gott.

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Fjärde generationens reaktorer är inte begränsade till torium, annars stämmer det att uran-233 inte är direkt användbart till kärnvapen. Däremot går det alldeles utmärkt att framställa plutonium för vapenbruk med dem (något t.ex. Indien tänker använda sina till), vilket p.g.a. att stora delar av västvärlden hålls gisslan av en specifik politisk strömning, där möjligheten att göra det anges som skäl nog för att inte tillåta reaktortypen.

Jag reagerade på att du spred direkt desinformation angående "ickespridningspolitikens" menliga inverkan på kärnkraftsutvecklingen i västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Säkraste energi källan är solen, köp ett par batterier till dina solceller så är det klart.

För de med villa så kanske det funkar för personligt bruk på sommarhalvåret. Dock ej i närheten av möjligt för att driva hyreshus i städerna, eller industrin. Lycka till att driva exempelvis stålverket i Luleå på solel och batterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Det är snart här, har du sett utvecklings kurvan för solceller och batterier? Mmmmm

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Säkraste energi källan är solen, köp ett par batterier till dina solceller så är det klart.

Visst testa det, med en verkningsgrad på under 10% i Nov,Dec,Jan. Ska du värma huset med goda intentioner och varma fjärtar?.

Permalänk
Medlem

Nåt som slog mig nyss när vi va nere vid havet i Danmark är, varför satsas det inte mer på vågkraft? Det är ju absolut säkraste energikällan jämfört med sol och vind. Havet slutar ju aldrig att röra på sig, finns u enormt med energi outnyttjat där.
Nån särskild orsak att det inte används mer? Eller det kanske gör det fast jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan känns lite som : Datorvirus - är folk rädda än?

Kärnkraftverkhotet finns såklart än idag, men man måste jämföra riskerna med alternativen. Det är ju inte så att kolkraft är helt riskfritt den heller.

Ser man riskerna nu och för så skulle jag säga att vi idag har mycket bättre kunskap för att göra kärnkraft säkra och mer effektiva, men även hur vi ska hantera om olyckan inträffar. Det negativa är att jag anser vi har större cyberhot idag. T.ex virus som kunde sprida sig till reläbaserade styrsystem är inte precis enkelt att göra.

Nu idag blir det mer persondatorer och en väldigt massa personer inblandade där de hanterar elektroniska dokument. Så jag ser hotet utifrån som betydligt större idag.

Detta leder till att jag är en motståndare till kärnkraft och om det funnits alternativ så skulle vi ej bygga nya, problemet är att jag ej ser några alternativ.
Jag är för övrigt motståndare till fossildrivna fordon, 40h arbetsvecka, gravitation på 9,81m/s² som jag vill sänka till 5m/s² etc. Problemet är att så länge det ej finns något alternativ får man ändå ta det bästa.

Bara som en liten reflektion angående riskerna och att hantera dom...har dom ens tagit sig fram till härden i Fukushima ännu? Har inte läst något om detta på ett tag, men tidigare lät det som att man inte kunde ta sig fram till härden eftersom miljön var så ogästvänlig att robotarna man skickade in för att undersöka inte klarade sig någon längre stund när man närmade sig de områden där man trodde att härden befann sig. Samtidigt så hade man enorma lager med kontaminerat vatten som man använt för att försöka kyla ner härden som man inte heller visste vad man skulle göra med samtidigt som det fortfarande läckte rejäla mängder radioaktivt vatten ut i havet. Men jag har som sagt inte hängt med de senaste åren, någon här som har aktuell status i hur det går där?

Poängen är att man kan inte bygga helt säkra system och om något går snett så riskerar konsekvenserna att bli extremt svåra och dyra att hantera. Havererar ett kolkraftverk så blir det inte riktigt lika jobbigt

Kan tycka att riskerna viftas bort lite väl lätt, jag skulle tro att man vid alla tidigare kärnkraftsolyckor varit övertygade om att man hade säkra system som skulle klara alla eventualiteter, alternativt att riskerna var så små att man inte behövde bry sig om dom.

Man kan ju alltid roa sig med Tage Danielssons monolog om sannolikhet https://www.facebook.com/svt/videos/tage-danielsson-om-sannol...

Nu kan jag tänka mig att det ändå finns ett existensberättigande för kärnkraften, men man ska nog inte utgå från att det är helt riskfritt...förr eller senare så inträffar något som man inte förutsett och då inte kunnat planera för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

En av nackdelarna.

http://www.greenpeace.org/sweden/se/Karnkraft/Uranbrytning/

Men kanske är något som kan lösas med en ny generation kärnkraftverk.

https://www.nyteknik.se/nyheter/karnkraftsprofessorn-fjarde-g...

Och lite alternativ som gör att vi på sikt kanske inte behöver producera el centralt i samma utsträckning.
Skulle säkerligen fungera även här, men hänger även på utvecklingen av solceller.

https://www.aktuellhallbarhet.se/kalifornien-kraver-solceller...

Greenpeace är ingen bra källa, de risker med uranbrytning som man pratar om är minst lika aktuell för alla andra typer av mineralhantering. En av världens största uranproducenter är en kopper&järngruva, uranet är en biprodukt. Olympic Dam.

Skrivet av reverend benny:

Nu syftade jag iofs mer på individnivå och då på hustak osv, den typen som beskrivs i länken.
Har själv kollat en del på det och har väl beslutat att vänta något år beroende på tillverkningsmetoder och forskning inom området går snabbt framåt.
Men det är en intressant teknik som är en del av lösningen och som gör att man inte bara satsar på en typ av elproducerande teknik.

https://www.nyteknik.se/miljo/forskning-nordiska-klimatet-per...

Nyteknikartikeln är nog bland det dummaste jag läst på länge. Visst kyla är positivt för solpanelerna, avsaknaden av sandstormar likaså men solinstrålningen under vinterhalvåret är runt 5-10% av den totala produktionen, när elen behövs som mest.
Ta reda på vad solcellerna åstadkommer med det Tyska elnätet och de Tyska elnätsoperatörerna, antalet ingripanden från elnätsoperatörerna har ökat från en knapp handfull per år 2003 till 1'213 ingripanden per år, 2012. [https://aurus.website/2018/01/03/power-grid-tennet-paid-a-billion-euros-for-emergency-interventions/]

Solceller hör hemma i tropikerna eller där centralt, effektivt producerad kraft inte går att tillgå -kanske-, annars är det slöseri med resurser. Kostnaden i övrigt är också något som torde avskräcka om man har lite basala aritmetikkunskaper.

https://www.scientificamerican.com/article/renewable-energys-...

Under optimala förhållanden kan man förvänta sig runt 800-900 kWh per år från en solpanel på 1kWp i Sverige [PVGiS]. Det ger en ekonomisk återbetalningstid med dagens spotpris på runt 35 år, i samhällsekonomiska termer.

Skrivet av Casgar:

Jag gillar dock idén med att utnyttja spillvärmen då du kan höja totalverkningsgraden på ett kärnkraftverk från ~35% till ~90%. Spillvärmen från Forsmark skulle t.ex. teoretiskt sett räcka till att försörja hela Stockholm med värme, och förmodligen bli över, motsvarande ca 3 gånger Värtaverkets installerade fjärrvärmekapacitet (~1800 MW).

Utloppsvärmen från turbinkondensorn ligger runt 40 grader C, det duger inte att skicka till fjärrvärmenätet. Man skulle kunna ta ut spillvärmen med värmepumpar men det hade nog varit mer effektivt att plocka ut ånga efter högtrycksturbinen men elproduktionen blir lidande. Skall man göra detta med optimerad turbin så behöver hela turbinen byggas om.

Ekonomiskt skulle det löna sig att dra fjärrvärmerör från Ringhals till Göteborg idag, dock skulle de Kommunala fjärrvärmebolagen nog bli ganska sura. Ekonomin i att bygga om turbinerna i befintliga eller nya anläggningar för att leverera fjärrvärme till Gbg är mer tveksam.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nästan klar? Källa på det tack.

Det är värre än så...
En GEN-IV har snurrat i Ryssland sedan 70-/80-talet, den andra startade 2015.
http://www.rosenergoatom.ru/en/npp/beloyarsk-npp/
Rent krasst klassas de inte som GEN-IV då designen tillkom innan Ryssland anslöt sig till GIF, men de fyller alla krav för att platsa in på definitionen, utom möjligen ekonomi. Ber du Rossatom snällt så kan du få en BN-800/1200 till ett rimligt pris och lånegarantier om du behöver. Beloyarsk-3 har körts på vapenplutonium, B-4 kommer köras på MOX med inblandning av vapenplutonium...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Lösning alla problem!111!!

Det är väl dags att steppa in med ett ödmjukt inlägg och lösa alla problem.
Det stora problemet för alla är ju vintertid när vindkraft/solkraft/vågkraft/någon annan kraft kanske inte levererar en jämn spänning samt tillräckligt(vilket är vettigt då solen gömmer sig någon annanstans...). Tänk vad smutt om man kunde lagra energin som vi skapar på sommaren och använda den på vintern, det hade ju varit genialiskt!
Tutorial för att lyckas med detta:

1) Bygg x antal vattenkraftverk som klarar av att försörja Sveriges elbehov. Förslagsvis bygger man längs kusterna då vi kommer att behöva massor av vatten. I anslutning till verken så bygger man vattendammar, och då menar jag givetvis inte små ankdammar utan hooverdam-dammar!

2) Bygg sedan en jävla massa vindkraftverk, solkraftverk, vågkraftverk samt en massa andra flum-verk som fungerar med naturens häftiga fenomen. Dessa verk skall inte försörja hus och hem med el, åh nej, denna ström skall driva en jävla massa vattenpumpar som fyller våra enorma dammar med vatten(omg!!). Tänker man då till lite grann så dimensionerar man på så sätt att under sommaren så får vi ett vattenöverskott i dammarna medans vintertid så dräneras dessa sakta men säkert.
När det regnar/snöar så kommer dammarna också att fyllas på, FREEBIE!!!
Givetvis får vi köpa lite presenning på biltema och täcka dammarna med så inte solen knycker vårt vatten(dunstning), det vore ju tråkigt...

3) Vi kan nu justera hur mycket vatten vi släpper in i vattenkraftverken för att enkelt justera energibehovet. Vattnet rinner givetvis ut på samma ställe som vi pumpade upp det(vi vill ju inte dränera havet....)

4) Profit!

Buggar i systemet: Om det inte blåser/lyser sol m.m. tillräckligt under "buffningsperioden" så kommer dammarna att ta slut vintertid.
Tur för oss så finns det alltid någon sucker utomlands som kör kol fortfarande, vi får köpa av denne sålänge och hoppas att kommande år blir bättre!

Denna bjuder jag på Löfven!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Greenpeace är ingen bra källa, de risker med uranbrytning som man pratar om är minst lika aktuell för alla andra typer av mineralhantering. En av världens största uranproducenter är en kopper&järngruva, uranet är en biprodukt. Olympic Dam.

Nyteknikartikeln är nog bland det dummaste jag läst på länge. Visst kyla är positivt för solpanelerna, avsaknaden av sandstormar likaså men solinstrålningen under vinterhalvåret är runt 5-10% av den totala produktionen, när elen behövs som mest.
Ta reda på vad solcellerna åstadkommer med det Tyska elnätet och de Tyska elnätsoperatörerna, antalet ingripanden från elnätsoperatörerna har ökat från en knapp handfull per år 2003 till 1'213 ingripanden per år, 2012. [https://aurus.website/2018/01/03/power-grid-tennet-paid-a-billion-euros-for-emergency-interventions/]

Solceller hör hemma i tropikerna eller där centralt, effektivt producerad kraft inte går att tillgå -kanske-, annars är det slöseri med resurser. Kostnaden i övrigt är också något som torde avskräcka om man har lite basala aritmetikkunskaper.

https://www.scientificamerican.com/article/renewable-energys-...

Under optimala förhållanden kan man förvänta sig runt 800-900 kWh per år från en solpanel på 1kWp i Sverige [PVGiS]. Det ger en ekonomisk återbetalningstid med dagens spotpris på runt 35 år, i samhällsekonomiska termer.

Utloppsvärmen från turbinkondensorn ligger runt 40 grader C, det duger inte att skicka till fjärrvärmenätet. Man skulle kunna ta ut spillvärmen med värmepumpar men det hade nog varit mer effektivt att plocka ut ånga efter högtrycksturbinen men elproduktionen blir lidande. Skall man göra detta med optimerad turbin så behöver hela turbinen byggas om.

Ekonomiskt skulle det löna sig att dra fjärrvärmerör från Ringhals till Göteborg idag, dock skulle de Kommunala fjärrvärmebolagen nog bli ganska sura. Ekonomin i att bygga om turbinerna i befintliga eller nya anläggningar för att leverera fjärrvärme till Gbg är mer tveksam.

Det är värre än så...
En GEN-IV har snurrat i Ryssland sedan 70-/80-talet, den andra startade 2015.
http://www.rosenergoatom.ru/en/npp/beloyarsk-npp/
Rent krasst klassas de inte som GEN-IV då designen tillkom innan Ryssland anslöt sig till GIF, men de fyller alla krav för att platsa in på definitionen, utom möjligen ekonomi. Ber du Rossatom snällt så kan du få en BN-800/1200 till ett rimligt pris och lånegarantier om du behöver. Beloyarsk-3 har körts på vapenplutonium, B-4 kommer köras på MOX med inblandning av vapenplutonium...

Intressant! Har du några länkar så att man kan läsa?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti