Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Under kvällens presskonferens lade Nvidia stort fokus vid sin teknik RTX, vilken används för hårdvaruaccelererad strålspårning i realtid i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Innovation må vara häftigt och dyrt, men mellanklasskort för 6900kr, ska man skratta eller gråta?

Permalänk
Medlem

Ten gigarays!! Ten gigarays! It just worx!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

I multiplayerspel är det ju en hel del som sänker inställningar för att få högre fps men också för att lättare kunna se sina fiender men med just battlefield V så tror jag man får en fördel av att spela med strålspårning på i inställningarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ten gigarays!! Ten gigarays! It just worx!

Just turn it on!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

The more you buy the more you save!
Things looks like things!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Fjortontusen totalmaxade lusidorer för ett TI kort!? Dagen då man tvingas bli en konsolbonde närmar sig med stormsteg...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

AMD...Intel... släpp era nya grafikkort imorgon tack.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fjortontusen totalmaxade lusidorer för ett TI kort!? Dagen då man tvingas bli en konsolbonde närmar sig med stormsteg...

När det inte finns konkurrenter så är det så här vi får leva med.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

AMD...Intel... släpp era nya grafikkort imorgon tack.

Räcker inte med att de bara släpper nya kort. De måste se till att få ut bättre saker också som har konkurrenskraftig prestanda (inte medioker).

Men håller med annars. Tyvärr saknas konkurrens helt i detta segmentet, och då blir priserna också saltade/maxade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Enda spelet där effekten var extremt snygg enligt mig sedan att 2080ti endast orkar med 30fps hör inte ihop.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Administrativ avgift

@huttala: Dollarns fel , inte nvidias.

Förut var ju dollarn nere på 6-7 vilket var MSRP X10 nu är det x9.18 och sen 25%moms på det.

OT: Raytracing är skitcoolt men man måste ha en 4k HDR skärm med skitbra färger för att det verkligen ska glänsa. Får se om 2-3år , då kanske vi har tekniken överallt och den uttnytjas överallt. Kolla på DX12 och windows 10 det var hypeat o det skulle vara överallt ? Vi har knappt DX12 i nya AA titlar......

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

Allt kretsar ej runt spel. Det känns som om RTX fokus är annat, men det går att sälja till gamers och få de vara med att betala. Sedan RTX blir säkert jättegrymt på 2180X. (nästa gen grafikkort efter detta)
Om 2080Ti inte levererar utan RTX på så tror jag på en flopp emot vad förväntningarna var. Kortet kommer garanterat sälja som smör ändå, men inte sälja som glass en varm sommardag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Raytracing är skitcoolt men man måste ha en 4k HDR skärm med skitbra färger för att det verkligen ska glänsa.

Hur har du kommit fram till det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

@huttala: Dollarns fel , inte nvidias.

Förut var ju dollarn nere på 6-7 vilket var MSRP X10 nu är det x9.18 och sen 25%moms på det.

Det var ju cirka fyra år sedan dollarn var så låg, så nej, det är inte enbart dollarns fel.

Permalänk
Medlem

nåja kul med open beta iaf... fast det luktar reskin av ettan lång väg... med mer korrekta reflektioner om man orkar lägga 7k extra

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Administrativ avgift

@Sveklockarn: Många timmar av 34 tum 3440x1440 gaming

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@huttala: Dollarns fel , inte nvidias.

Förut var ju dollarn nere på 6-7 vilket var MSRP X10 nu är det x9.18 och sen 25%moms på det.

OT: Raytracing är skitcoolt men man måste ha en 4k HDR skärm med skitbra färger för att det verkligen ska glänsa. Får se om 2-3år , då kanske vi har tekniken överallt och den uttnytjas överallt. Kolla på DX12 och windows 10 det var hypeat o det skulle vara överallt ? Vi har knappt DX12 i nya AA titlar......

Så det är dollarns fel att Nvidias lanseringspris skjutit i taket? Kom igen nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur har du kommit fram till det?

Han har ingen aning vad han snackar om... haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var är AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Set det positiva. Med RTX påslaget har vi inte längre nytta av 144hz skärmar på flera år. Sparar lite pengar på ett nytt datorköp alltså ;=)

Lite seriöst:
Detta kanske inte kommer att bli någon jätte hit med första kortet rent spelmässigt men jag gillar ändå detta skarpt!
I fler år har det mest handlat om att höja upplösningen när jag hela tiden önskat att objekt och skuggor m.m är det man skall jobba på.
Nu verkar mina böner blivit besannade och jag tycker även om just detta kortet troligen inte kommer besitta tillräckligt med gigaray prestanda så är det något i rätt riktning.

Permalänk
Administrativ avgift

@Xinpei: Visst såklart har nvidia höjt priserna , men i princip pga att chippen är dyrare , minnen är dyrare osv. Dvs det är okej höjningar pga ökade produktionskostnader och såklart att de har monopol. Det som gör att de blir så extremnt dyra är dollarpriset. Se exempelvis så kostade 1080TI 9k vid lansering (Dvs butikspriserna) om vi räknar på 2080TI kostnad. Sen får du tänka att nvidia sitter på massor av 10XX kort fortfarande som de vill bli av med så vi får hoppas att priserna sjunker

Visst har nvidia höjt men så mycket har dom inte höjt priserna, sen gör dom det för att dom kan. Folk betalar ju endå så kolla bara på @Wasp han ska köpa 2080TI trots priset.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

OT: Raytracing är skitcoolt men man måste ha en 4k HDR skärm med skitbra färger för att det verkligen ska glänsa

Att man måste ha en bra display för att datorgenererad bild ska "glänsa" har ju inget med raytracing att göra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig teknik, och den nya referenskylaren NVIDIA släpper för dessa kort måste vara den vackraste kylaren jag sett men, stort men...

Priset. Dessa kort är för dyra. Såg visserligen att bl.a. Komplett och Proshop hade fåtal exemplar av vissa kort till nedsatta priser (ca 2000 kr rabatt för vissa 2080 Ti) under en kort tid ikväll och gratulerar folk som hann slå till, men personligen avvaktar jag. Vi har inga siffror på hur dessa kort presterar gentemot bl.a. kort i Pascal serien i "vanliga", icke-RT förhållanden. Det stoppar mig från att förhandsboka något av dessa kort, även om jag kunde klicka hem ett av de få prissänkta exemplaren.

Personligen kommer jag att avvakta och invänta prestandatester. 2080 Ti går fetbort då, även om jag har ihopsparat tillräckligt för att hämta hem minst tre sådana kort, så är det helt enkelt för dyrt. Visst, kanske visar sig ha en prestanda på minst 200% av ett GTX 1080 Ti i de flesta AAA titlarna, kanske t.o.m. med RayTracing påslaget, men det svider att betala så mycket för att inom ett-två år FÖRMODLIGEN se en rejäl prisdump när 7 nm produkter kommer ut på marknaden. 2080 är kortet jag ställer in siktet på i år, men då enbart vid en rea/om priset går ner med minst $100.

Tills vidare får man gräva fram godingen GTX 780, dra ner pixlarna till 1080p och njuta av BFV i 60 FPS när det väl släpps. Lite tråkigt att jag missbedömde priserna innan helgen och sålde snabbt iväg mitt GTX 1070, men men! Tacka för att man skaffat en G-Sync skärm iaf!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Administrativ avgift

@Monarchy: För att jag kört raytracing demot både på en vanlig skärm och en HDR skärm? Självklart var många timmar 3440x1440P ett skämt. Men jag har testat och kan säga att för att det ska skina o jag ska se en förbättring är det dom nya HDR 27 4k skärmarna som gör att det skiner. Jämförde mot en PG279Q (såg bra ut men somsagt ska jag verkligen vilja betala för det så). Först ska man ha skärmen så man kan se utvecklingen rejält sedan så ska man ha tekniken.

Så exempelvis för mig som sitter på en AW3418DW är det en relativt värdelös uppgradering från mitt 1080TI dels antagligen prestandavis och sen för att säljargumentet är "Raytracing" är inte värt pengarna för ett 2080TI i mina ögon.

Ni får notera när jag säger skiner att jag menar då är det en riktig upplevelse annars är det lite som nvidia hairworks i ex witcher 3.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@huttala: Dollarns fel , inte nvidias.

Förut var ju dollarn nere på 6-7 vilket var MSRP X10 nu är det x9.18 och sen 25%moms på det.

OT: Raytracing är skitcoolt men man måste ha en 4k HDR skärm med skitbra färger för att det verkligen ska glänsa. Får se om 2-3år , då kanske vi har tekniken överallt och den uttnytjas överallt. Kolla på DX12 och windows 10 det var hypeat o det skulle vara överallt ? Vi har knappt DX12 i nya AA titlar......

Eller den svaga svenska och svaga europeiska valutans fel (även om våra företag går bra, så är förtroendet för våra statsfinanser sämre idag). Vi får skylla oss själva här i Europa, och speciellt i Sverige.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thias:

Var är AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dom sitter hemma och vill dra nåt gammalt över sig

Permalänk
Administrativ avgift

@martinot: Finns massor av val man kan göra med en valuta beroende på vilken sektor man vill stödja mest. Men det lämnar vi för andra forum som för politik. Helt klart en poäng i det hela

Kan ju bara jämföra när man ska importera något eller köpa med EUR/USD "Suck"

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Innovation må vara häftigt och dyrt, men mellanklasskort för 6900kr, ska man skratta eller gråta?

Han nämnde väl att det skulle slå Titan XP?

Om det stämmer så är det inte konstigt att nVidia med helt avsaknad av konkurrens från AMD mustar ut mer pengar.

6900kr ör dessutom för FE, Custom Card sen blir 1000kr lägre.

Visst - fortfarande dyrt men knappast förvånande.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Nvidia lägg ner.
Jag väntar på Intel 2020 och AMDs kort.