Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

"Bra pris på Acer 32" Predator Z321QU Curved 165Hz G-Sync 2560x1440 hos Amazon Tyskland

599 Euro (6 268kr skrivande stund)

https://www.amazon.de/Acer-Displayport-Reaktionszeit-H%C3%B6h...

Informationen på Amazon.de är oklar, i titeln står det att det är 2560x1080 dvs Acer predator z35, men längre ner står det att det skulle vara 1440p varianten och likaså i den tekniska informationen. Jag antar att titeln är fel, men det kan vara bäst att kontrollera.

Jag ringde Amazon idag, rubriken var fel. Det gäller 31,5 tum för 599euro. Men det var någon lighting erbjudande och därav så är det 599eur plus moms. D.v.s 25%. Han pratade också något om att det inte var garanti för just den här typen av erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

"Bra pris på Acer 32" Predator Z321QU Curved 165Hz G-Sync 2560x1440 hos Amazon Tyskland
https://www.amazon.de/Acer-Displayport-Reaktionszeit-H%C3%B6h...

Trasig länk?
Borde vara denna antar jag:
https://www.amazon.de/Acer-Displayport-Reaktionszeit-H%C3%B6h...

Skrivet av Blanc0:

Jag ringde Amazon idag, rubriken var fel. Det gäller 31,5 tum för 599euro. Men det var någon lighting erbjudande och därav så är det 599eur plus moms. D.v.s 25%. Han pratade också något om att det inte var garanti för just den här typen av erbjudande.

Bra förtydligande att det var 31,5 tummare!
Men vet inte vem du pratade med, men svaret låter feltolkat:
Priset på sidan är inkl tysk moms. Se på länken ovan "Alle Preisangaben inkl. deutscher USt.".
Jag tror tyska momsen är på 19%? Så ska du köpa skärmen till Sverige så får du betala 25% moms, dvs 6% mellanskillnad tillkommer på priset. Fortfarande hyfsat prisvärt.

Och garanti måste rimligen fortfarande gälla enligt vad tillverkaren åtagit sig samt vanliga lagar. Måste varit något missförstånd?
...
Sen om det är värt att chansa på att köpa skärm utomlands är väl upp till var och en. Risken att åka på returer osv är ju relativt stor. Enklare att böka med det i Sverige - kanske till och med nånstans man kan åka till en fysisk butik och gnälla.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Trasig länk?
Borde vara denna antar jag:
https://www.amazon.de/Acer-Displayport-Reaktionszeit-H%C3%B6h...

Bra förtydligande att det var 31,5 tummare!
Men vet inte vem du pratade med, men svaret låter feltolkat:
Priset på sidan är inkl tysk moms. Se på länken ovan "Alle Preisangaben inkl. deutscher USt.".
Jag tror tyska momsen är på 19%? Så ska du köpa skärmen till Sverige så får du betala 25% moms, dvs 6% mellanskillnad tillkommer på priset. Fortfarande hyfsat prisvärt.

Och garanti måste rimligen fortfarande gälla enligt vad tillverkaren åtagit sig samt vanliga lagar. Måste varit något missförstånd?
...
Sen om det är värt att chansa på att köpa skärm utomlands är väl upp till var och en. Risken att åka på returer osv är ju relativt stor. Enklare att böka med det i Sverige - kanske till och med nånstans man kan åka till en fysisk butik och gnälla.

Ja så kan det också vara, kan vara så att jag missförstod honom. Upprepade dock två ggr om att det var 599+ 25% moms och då sa han ja.
Han sa att just den här typen av erbjudande är det så , men i vanliga fall då ingick momsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blanc0:

Ja så kan det också vara, kan vara så att jag missförstod honom. Upprepade dock två ggr om att det var 599+ 25% moms och då sa han ja.
Han sa att just den här typen av erbjudande är det så , men i vanliga fall då ingick momsen.

Nope, jag dubbelkollade precis. Om man loggar in och lägger monitorn i korgen så går den upp i pris från 599 till 629, dvs ca 5% högre pris. (tydligen inte 6% som jag trodde först, sorry)

Det priset blir sen 6849,05 SEK enligt Amazons egen växlingskurs. (10.885 SEK per Euro)
(men man kan ju välja att betala i euro och låta banken växla vilket nog ger snäppet bättre kurs)
Erbjudandet gäller en och en halv timme till...

Priset har ju dock varit nere på 7500 även i Sverige (Inet) så är ju ingen enorm vinst i praktiken.
...
Nu ska jag vara tyst om den här skärmen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope, jag dubbelkollade precis. Om man loggar in och lägger monitorn i korgen så går den upp i pris från 599 till 629, dvs ca 5% högre pris. (tydligen inte 6% som jag trodde först, sorry)

Det priset blir sen 6849,05 SEK enligt Amazons egen växlingskurs. (10.885 SEK per Euro)
(men man kan ju välja att betala i euro och låta banken växla vilket nog ger snäppet bättre kurs)
Erbjudandet gäller en och en halv timme till...

Priset har ju dock varit nere på 7500 även i Sverige (Inet) så är ju ingen enorm vinst i praktiken.
...
Nu ska jag vara tyst om den här skärmen...

Snyggt och bra jobbat, måste fått felaktig info eller så missförstod jag honom. Har tyvärr inget konto därav kunde jag ej kontrollera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1080375/datorutrustning/pc-ko...

Är detta ett bra paket förutom grafikkortet då? 8papp verkar lite eller är jag ute och cyklar och har missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blanc0:

Snyggt och bra jobbat, måste fått felaktig info eller så missförstod jag honom. Har tyvärr inget konto därav kunde jag ej kontrollera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Imponerande att du orkar ringa in till kundtjänst och prata istället för att göra ett konto och kolla.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillesmurfen:

https://www.komplett.se/product/1080375/datorutrustning/pc-ko...

Är detta ett bra paket förutom grafikkortet då? 8papp verkar lite eller är jag ute och cyklar och har missat något?

Jag skulle kalla det för ett bra pris. Går dock inte att överklocka så det är värt att tänka på.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Jag skulle kalla det för ett bra pris. Går dock inte att överklocka så det är värt att tänka på.

Har aldrig överclockat en dator och vet inte hur man gör, det enda jag gjort är att bygga ihop några stycken och byta delar allteftersom de pajar eller behöver upgraderas, bara skruvar ju eller fästen, räkna lite pins.

Skulle ha sagt att min budget är 8000-8500kr max. Tycker det verkar vara det bästa paketet i delar/färdigbygge jag hittat.

Har ett några dagar till att leta och fundera iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope, jag dubbelkollade precis. Om man loggar in och lägger monitorn i korgen så går den upp i pris från 599 till 629, dvs ca 5% högre pris. (tydligen inte 6% som jag trodde först, sorry)

Det priset blir sen 6849,05 SEK enligt Amazons egen växlingskurs. (10.885 SEK per Euro)
(men man kan ju välja att betala i euro och låta banken växla vilket nog ger snäppet bättre kurs)
Erbjudandet gäller en och en halv timme till...

Priset har ju dock varit nere på 7500 även i Sverige (Inet) så är ju ingen enorm vinst i praktiken.
...
Nu ska jag vara tyst om den här skärmen...

Momsen räknas ju på produktens "grundpris" så om man ska jämföra så måste man utgå från priset inklusive moms, inte skillnaden i procentsats. Tysk moms är 19% vilket gör att en pryl som kostar 100:- får ett totalpris på 119:-, svensk moms är 25% vilket ger ett totalpris på 125:-. 125 är ~5% mer än 119

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillesmurfen:

Har aldrig överclockat en dator och vet inte hur man gör, det enda jag gjort är att bygga ihop några stycken och byta delar allteftersom de pajar eller behöver upgraderas, bara skruvar ju eller fästen, räkna lite pins.

Skulle ha sagt att min budget är 8000-8500kr max. Tycker det verkar vara det bästa paketet i delar/färdigbygge jag hittat.

Har ett några dagar till att leta och fundera iallafall.

Då tycker jag det är ett bra köp!
Grafikkortet är ju som sagt inte det bästa, men det är ju lätt att byta senare.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Uppmärksammade detta nyss, beställde två.
Man kan ju drömma.

PALIT RTX2080 11GB Gaming Pro
https://cdon.se/hemelektronik/palit-rtx2080-11gb-gaming-pro-p...

9999:-

Detta är troligtvis RTX2080 och inte TI. Komplett tar 8.690:- för PALIT RTX2080 Gaming Pro:
https://www.komplett.se/product/1092178/datorutrustning/pc-ko...

CDON har TI versionen för 13999:- (notera 8 GB i rubriken + information för 2080 i beskrivningen). De verkar ha en hel del copy/paste-fel i informationen på flertalet kort både i rubrikerna rörande minnesmängd och i beskrivningarna.

Edit. archive.org ifall de uppdaterar:
CDON: PALIT RTX2080 11GB Gaming Pro
CDON: PALIT RTX2080 Ti 8GB Gaming Pro

Permalänk
Medlem

@kf: hmm, ja det verkar vara en förväxling i beskrivningarna. Drog iaf en chansning men förväntar mig inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Uppmärksammade detta nyss, beställde två.
Man kan ju drömma.

PALIT RTX2080 11GB Gaming Pro
https://cdon.se/hemelektronik/palit-rtx2080-11gb-gaming-pro-p...

9999:-

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte. Står ju klart och tydligt "2080" och ja sen massa fel i beskrivningen. Ni får nog inget annat än ett 2080 om ni beställer ett 2080. Väldigt, väldigt långtsökt det här hörni.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte första gången CDON har uppfuckade beskrivningar. Ibland känns det som att det är en grej de kör med. För trots att jag tidigare har påpekat fel i beskrivningar till den så har de kvarstått.
Skulle köpa en bärbar dator, i rubriken stog det specs, och i beskrivningen stog det annorlunda. Det var hur mycket RAM och storlek på HDD n som skilde, till fördel för det som stog i rubriken. Då sade det att det var det som stog i beskrivningen som var rätt, och att det oftast var så man skulle tänka om liknade fel uppstod igen.

Tror ni att uppgifterna ändrades ? Hörde av mig efter en vecka igen, då ändrades de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

CDON har RTX 2080 Ti felmärkt som RTX 2080 och därför även priset 9999:- för kortet.
https://cdon.se/hemelektronik/palit-rtx2080-11gb-gaming-pro-p...
Kan vara värt ett försök.

13290:- närmsta på prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912098

Dessutom
”Bulk Pack: 5 pcs per carton”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

RTX 2080 Ti hos CDON för 9999kr. Vilket är 3200kr billigare än någon enligt prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s372231015&o=produkt_p...

https://cdon.se/hemelektronik/palit-rtx2080-11gb-gaming-pro-p...

Det står att det är ett vanligt 2080 i produktnamnet, men artikelkoden är det korrekta för Ti Modellen. Så dom kan ha prissatt fel här. Finders keepers?
http://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=2999&lang=en

Har inte följt debatten allt för intensivt kring priser, dom kanske landar på dessa prisnivåer när dom väl släpps.

Inte för att vara moodkiller, men @CDON.COM:

Ni som beställer, hoppas ni inte blir arga om ni får fel

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

varför skulle de lägga sig så mycket billigare än andra?

Därför dom älskar oss här på swec? :>

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

"Max 1 per kund"

(Hej / PureWhey)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Här blev det lite väl hätskt klimat. Det är såklart att diskutera fynd men man måste vara beredd på att man inte alltid delar åsikt. När detta händer är det inte okej att gå till personangrepp och börja kalla varandra dumma saker.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

NetonNet säljer två stycken LG G7 Thinq för priset av 1 som veckans klipp.
Även om telefonen inte är värd 7.000kr så är 3.500kr ett rätt så bra pris per telefon om man kollar prestandan.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/justnu/lg-g7-thinq

Blev ett köp tillsammans med en kollega. Tack för tipset

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Max 1 per kund"

(Hej / PureWhey)

Haha reagerade med på det

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Gaming produkter säljes på auktion.

Finns stolar ifrån Noblechairs och skärmar ifrån Acer Predator och mer...

https://psauction.se/auction/14036/avyttring-elektronik-gaming-produkter

Glöm inte även om det är väldigt tydligt att buden är exklusive moms och serviceavgift tillkommer.

En annan sak som är väldigt viktigt är denna punkt.

* Vi på PS rekommenderar dig som köpare att gå på visning då alla objekt säljs i befintligt skick.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Kollade skærmarna, ganska dyrt tbh. Servicevgift uppemot 1k ibland också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Glöm inte även om det är väldigt tydligt att buden är exklusive moms och serviceavgift tillkommer.

En annan sak som är väldigt viktigt är denna punkt.

* Vi på PS rekommenderar dig som köpare att gå på visning då alla objekt säljs i befintligt skick.

Väldigt väldigt sällan att man kan göra en vettig affär på den auktions sidan.
Brukar kosta som i en affär tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lenovo Ideapad 320 15.6" bärbar dator för 2 996 kr

https://tubby.scene7.com/is/image/tubby/LE80XL044RMX?$prod_all4one$

15.6" Laptop för under 3000 kr.
Utrustad med big-core (Pentium Gold) 4415U, 4 GB RAM och en riktig SSD (inte eMMC krafs) på 128 GB. Skärmen är 1080p men tyvärr TN.

EDIT: Tack vara @Jimemy 's observation så ser vi att processorn är utrustad med 2 kärnor och 4 trådar likt övriga 7:e och tidigare Core-U CPU:er. Denna processor är i ungefär samma liga som i5 4200U.

Perfekt multimedia dator eller bara allmän hemma-maskin. Inget häftigt men gör jobbet. Betydligt bättre än motsvarande small-core utrustade laptops (Pentium silver, Atoms, Celerons etc).

Någon som vet hur det är med uppgradering av RAM på denna, några problem? Skulle vilja ha 8 GB i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av effo:

Någon som vet hur det är med uppgradering av RAM på denna, några problem? Skulle vilja ha 8 GB i alla fall...

Det står att det är 1 ramport och att noll är ledig men att det stödjer 8gb så det tolkar jag som att man kan byta ut 4gb mot 8gb men jag kan ju ej garantera något.

Men man kan surfa, kika på 1080p netflix osv utan problem på 4gb. Det har jag på min laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin1984:

Väldigt väldigt sällan att man kan göra en vettig affär på den auktions sidan.
Brukar kosta som i en affär tyvärr.

Jag håller helt med när det gäller populära konsumentvaror.
Jag har följt deras auktioner ett bra tag och förundras över hur så många kan betala 85–90 procent av ordinarie butikspriser för varor som ofta kan jämföras med demovaror och kan vara klart krångligare att göra garantiärenden av om det blir fel på varan.
(Det går att vända sig direkt till den svenska leverantören, men det är antagligen inte alls lika enkelt som om man har köpt varan av en ”vanlig” säljare.)

Det är kanske en kombination av den klassiska auktionsgrejen att tävlingsinstinkten tar vid och att man inte tänker på de avgifter som tillkommer? Momsen och serviceavgiften (och momsen även på denna) gör ju att priserna sticker iväg ganska rejält över slutbudet.
Sedan tillkommer ju dessutom en frakt på (troligen) minst ett par hundralappar om man inte bor i närheten av Svenljunga som ligger några mil söder om Borås.

Det brukar dessutom vara likadant på de stora prylauktioner som Toveks har några gånger varje år.

Det går att göra bra fynd på båda dessa auktionshus om man hittar någon mindre vanlig pryl som man verkligen behöver och man kanske tycker är för dyr i normala fall. Jag köpte själv en Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3-docka för 1 300 kr inklusive frakt för ett år sedan och är mycket nöjd med det köpet. Jag hade däremot aldrig betalt ordinariepriset på drygt 3 000 kr för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Detta är troligtvis RTX2080 och inte TI. Komplett tar 8.690:- för PALIT RTX2080 Gaming Pro:
https://www.komplett.se/product/1092178/datorutrustning/pc-ko...

CDON har TI versionen för 13999:- (notera 8 GB i rubriken + information för 2080 i beskrivningen). De verkar ha en hel del copy/paste-fel i informationen på flertalet kort både i rubrikerna rörande minnesmängd och i beskrivningarna.

Edit. archive.org ifall de uppdaterar:
CDON: PALIT RTX2080 11GB Gaming Pro
CDON: PALIT RTX2080 Ti 8GB Gaming Pro

Någon som bokat ett 2080 hos cdon till detta pris? Cdon har ju bytt pris till 12250:- just nu, men min bokning ligger kvar på 9999:-.

Skickades från m.sweclockers.com