Får inte router-till-router bryggning att funka genom kabel

Permalänk
Medlem

Får inte router-till-router bryggning att funka genom kabel

Hej,

För ett par månader sedan bad jag min polare att köpa en ASUS RT-AC68U som jag sedan använde och bryggade till hans ful-router i form av thomson tg585 v8 genom kabel, för att han på så sätt skulle ha täckning på andra våningen samt altanen. Thomson-routern fick agera modem (pga. specifika inställningar av Tele2) medan nya Asus routern fick vara uppe på andra våningen och sprida signalen vidare.

Dåvarande uppställning:
Telefonjack - Thomson - ASUS RT-AC68U

Det funkade bra, tills han fick fiber och ville uppgradera sin thomson.
Då köpte han en ASUS RT-AC52U B1 som jag ersatte thomson routern med.

Hädanefter kallar vi ASUS RT-AC68U för main ASUS RT-AC52U B1 för sub

Nuvarande uppställning:
Fiberkonverter (våning 1) - main (våning 1) - sub (våning 2)

Alltså skulle den starkare main nu ta emot signalen direkt från källan, istället av en router som tidigare innan fibern.

Problemet:
Jag får det inte att funka.
Main är router, medan sub har fått DHCP avstängt och allt annat som krävs.

Var ett par år sedan jag gjorde liknande uppsättning hemma, men då betydligt svårare med trådlös bryggning mellan 3 routrar.
Vad är det jag missar? Ska main-routern vara i media bridge mode? Medan sub är i vanlig router? Förlorar jag inte wi-fi signalen från main i så fall (iom bridge-mode)?

Uppskattar all form av hjälp!

Visa signatur

i5 6600K @ 4,6GHz | Gigabyte G1 GTX970 | ASUS Z170 Pro Gaming | 16gb DDR4 2666MHz | EVGA 650W | 120gb SSD | 1TB HDD | Razer Deathadder/Naga | Steelseries Mechanical Keyboard

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör aldrig koppla in 2 konsumentroutrar i lanet om du inte är duktig på att kona dem manuellt.
Det du skulle använt är en router och efter den bara switchar och accesspunkter.
Du måste ha koll på din adressering i lanet och det räcker inte att bara stänga av en dhcpserver, du måste undvika NAT/PAT och se till att admininterfacen har olika ip och om de har statiska ip så får inte dhcpservern kunna dela ut de adresserna.
Du måste även se till att standardgateway stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkopwn:

Hej,

För ett par månader sedan bad jag min polare att köpa en ASUS RT-AC68U som jag sedan använde och bryggade till hans ful-router i form av thomson tg585 v8 genom kabel, för att han på så sätt skulle ha täckning på andra våningen samt altanen. Thomson-routern fick agera modem (pga. specifika inställningar av Tele2) medan nya Asus routern fick vara uppe på andra våningen och sprida signalen vidare.

Dåvarande uppställning:
Telefonjack - Thomson - ASUS RT-AC68U

Det funkade bra, tills han fick fiber och ville uppgradera sin thomson.
Då köpte han en ASUS RT-AC52U B1 som jag ersatte thomson routern med.

Hädanefter kallar vi ASUS RT-AC68U för main ASUS RT-AC52U B1 för sub

Nuvarande uppställning:
Fiberkonverter (våning 1) - main (våning 1) - sub (våning 2)

Alltså skulle den starkare main nu ta emot signalen direkt från källan, istället av en router som tidigare innan fibern.

Problemet:
Jag får det inte att funka.
Main är router, medan sub har fått DHCP avstängt och allt annat som krävs.

Var ett par år sedan jag gjorde liknande uppsättning hemma, men då betydligt svårare med trådlös bryggning mellan 3 routrar.
Vad är det jag missar? Ska main-routern vara i media bridge mode? Medan sub är i vanlig router? Förlorar jag inte wi-fi signalen från main i så fall (iom bridge-mode)?

Uppskattar all form av hjälp!

Håller med ovanstående:
Om du bara är ute efter wifi på övervåningen så skulle jag skippat den gamla router (ev lämna tillbaka den nya) och haft en router som main och sedan en AP på våning2. Ev kompletterat med en switch. Köra mer än 1 router = problem om man inte har full koll på allt. Och ger sämre prestanda. Kostar "mindre" dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Du tänker rätt.
Skit i vad de andra säger om att köpa eller lämna tillbaka, det behövs inte. Sålänge sub bara ska agera AP kan det tom fungera med IP-krock, kommer dock bli krångligt att administrera.

Main ska vara "full" router, sub ska vara utan router funktioner och utan dhcp.

Du skriver inte hur du kopplar portarna? Kanske har du kopplat LAN från main till WAN på sub? Du ska koppla LAN till LAN.

Visa signatur

Chassi:NZXT Switch 810 White PSU:CM V-Series Mobo:ASUS Z170 PRO GAMING CPU:i7-7700K Kylare:CoolerMaster Air Maker 8 RAM:Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU:Asus 1070 SSD: 6x Samsung 830 128GB RAID10 in IcyDock HDD:Seagate/WD->21TB & LSI 9211 Controller OS:unRAID + 2x Virtual Gaming Win10 Tillbehör:Logitech G402, DeathAdder Chroma / QPAD MK-85 / Sennheiser Momentum 2.0 Wireless Skärmar:BenQ 24" LCD+Oculus Rift Mobiler:LG G6 + Samsung S6 Edge + Gear VR SM-R323 HTPC:Raspberry Pi3 LibreELEC Network:Cisco / HP / Meraki

Permalänk

Om du sätter main till "Router mode" och sub till "Access point mode" så borde det funka. Som @cncepic skriver så koppla från LAN-port på main till LAN-port på sub, WAN-porten på sub skall inte användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cncepic:

Du tänker rätt.
Skit i vad de andra säger om att köpa eller lämna tillbaka, det behövs inte. Sålänge sub bara ska agera AP kan det tom fungera med IP-krock, kommer dock bli krångligt att administrera.

Main ska vara "full" router, sub ska vara utan router funktioner och utan dhcp.

Du skriver inte hur du kopplar portarna? Kanske har du kopplat LAN från main till WAN på sub? Du ska koppla LAN till LAN.

Skrivet av ByteBitten:

Om du sätter main till "Router mode" och sub till "Access point mode" så borde det funka. Som @cncepic skriver så koppla från LAN-port på main till LAN-port på sub, WAN-porten på sub skall inte användas.

Precis så jag försökt göra.

Jag kör från och till LAN-porten.

192.168.1.1 är main
Sedan sätter jag 192.168.1.253 på sub, samtidigt som jag sätter standard gateway till 192.168.1.1 etc.

Problemet är att hur jag än har försökt att vända och vrida på det så vägrar sub-routern få internet.
Efter att ha mixtrat runt med inställningar så blir det helt plötsligt "asus router settings have been updated" och så kommer jag inte åt någon router överhuvudtaget. Får köra en "reset" på sub för att kunna göra något.
Hände 3 gånger i rad. Aldrig stött på detta tidigare.
Har någon en ide om vad det kan vara för fel? Är det jag som gör fel i konfigen eller är det dags att återlämna routern?

Worst case är att jag skiftar på deras plats så att sub vår bli main.
Inte det mest optimala kanske, men main routern har bevisligen funkat som sub tidigare iom Thomson.

Visa signatur

i5 6600K @ 4,6GHz | Gigabyte G1 GTX970 | ASUS Z170 Pro Gaming | 16gb DDR4 2666MHz | EVGA 650W | 120gb SSD | 1TB HDD | Razer Deathadder/Naga | Steelseries Mechanical Keyboard

Permalänk

Det enda jag kan komma på på rak arm är om du får IP kollision, se till att IP-poolen under DHCP på main inte inkluderar subs IP.

Edit: Har du satt sub till AP mode (Administration->Operation mode->Access Point(AP) mode)?
Edit2: Har du testat att sätta sub i AP-mode utan att sätta statisk IP på den?

Permalänk
Medlem

Detta är nu löst.
Lite pinsamt att säga det, men efter 4-5h felsökning så märkte jag att min polares farsa hade bytt ut en ethernet kabel till någon gammal adsl(?) kabel som orsakade all huvudvärk...

Lesson learned, regel nummer 1 - kolla alltid kablarna först.

Tack för engagemanget alla, verkligen!

Visa signatur

i5 6600K @ 4,6GHz | Gigabyte G1 GTX970 | ASUS Z170 Pro Gaming | 16gb DDR4 2666MHz | EVGA 650W | 120gb SSD | 1TB HDD | Razer Deathadder/Naga | Steelseries Mechanical Keyboard