Vinylspelare som hackar/svajar

Permalänk

Vinylspelare som hackar/svajar

Hej!

När jag var i New York så köpte jag vinylspelaren Crosley Cruiser, men jag har ett problem med den som jag undrar om ni kan hjälpa mig med?

Vissa spår funkar perfekt att spela upp, men vissa hackar. Jag bifogar en länk till två filmer, en där den har hakat upp sig helt, men framför allt den långa filmen är det jag upplever mest, att den hoppar över en millisekund här och där så att det hackar i uppspelningen. Som ni kan se så svajar skivan lite upp och ner när man spelar. Jag undrar om ni kan bedöma vad det beror på, och om det finns något att göra åt det eller om den helt enkelt är sönder på något vis? Både under flygresan hem från New York och under en flytt här i Sverige så har jag packat den väl för att skydda den, men det kan såklart ändå vara något litet som har påverkats vid något tillfälle, som nu påverkar balansen/svajningen och orsakar detta problem. Är så tacksam om ni kan titta på den filmen och ge någon reflektion tillbaka.

Tack på förhand! Hälsningar
Peter

https://photos.app.goo.gl/R58QtERdMHjqb7ht9

Permalänk
Medlem

Vet inte vad den kostade, men ser ut som nåt 'billigt' som säljer med en vintage look, så kanske inte den bästa kvaliten på delar.

Sen är ju vinyler känsliga för värme, kanske dålig förvaring under den varma sommaren eller överhuvudtaget? Kan vara så att de blivit lite krökta.

Permalänk
Medlem

@peterlindqvist5: Tja, läs här det är tydligen ett vanligt problem(ett av flera).

Permalänk
Medlem

Enligt film 2 verkar det vara hela plattan som vobblar (inte bara skivan). Testa köra utan skiva och kolla om skivmattan och/eller plattan vobblar. Grundproblemet är tyvärr att spelaren är av kass kvalité. Mycket svårt att justera detta själv så det blir bra. Rekommenderar en begagnad 80-tals pjäs från tradera.

Permalänk
Medlem

Finns en varningsvideo för just den här spelaren

https://www.youtube.com/watch?v=_WzrK6CIZrY

Visa signatur
Permalänk

Tack för era svar. Det verkar vara många som har problem med Crosley. Då är det kanske bara att kasta skräpet och köpa en ny och bättre spelare?

Permalänk
Medlem

Om du inte kan hitta någon fix på nätet som kan hjälpa så är det nog tyvärr så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Finns en varningsvideo för just den här spelaren

https://www.youtube.com/watch?v=_WzrK6CIZrY

Det där var väldigt roliga 6.30 minuter, man fick sig en hög skratt men han har sin poäng i det han säger.

Det går inte att ge ett par hundra eller något för en plastbit som dessutom stulit sin högtalare från en klockradio och tro att man skall åtnjuta riktigt vinylljud.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det går inte att ge ett par hundra eller något för en plastbit som dessutom stulit sin högtalare från en klockradio och tro att man skall åtnjuta riktigt vinylljud.

/Lifooz

Det är alltså inte ljudet jag klagar på. Jag kopplar den till min Audio Pro och spelar därigenom, så ljudet är bra för min del. Det är hackandet som är problemet. Jag har nämligen inte råd med en ny, så mina val är att fixa den eller kasta den och lägga undan alla mina skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för era svar! Jag har fått kontakt med en duktig vinylkille så ska se om han kan ge något råd, annars blir det till att slänga den, och någon gång framöver köpa en bättre Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterlindqvist5:

Det är alltså inte ljudet jag klagar på. Jag kopplar den till min Audio Pro och spelar därigenom, så ljudet är bra för min del. Det är hackandet som är problemet. Jag har nämligen inte råd med en ny, så mina val är att fixa den eller kasta den och lägga undan alla mina skivor.

Du sitter alltså i samma båt som mig fast för mig är det datorkomponenter och övriga grejor.

Tyvärr verkar den vara skapad med helt fel förutsättningar vilket gör att det kan vara svårt att fixas.

Det verkar som att den har för mycket vikt på nålen vilket "kapar" i skivorna och därmed orsakar ditt problem som blir värre och värre för varje gång skivan spelas.

Det du praktiskt taget skulle kunna göra om du har möjlighet är att viktbalansera pickupen så att den kommer inom området för vad som är säkert.

Innan dess verkar den vara dömd att upprepa sitt fel och det är synd, oavsett pris så borde varje tillverkare se till att varje spelare håller sig inom en viss standard.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: Precis. Jag förväntar mig inte världens bästa kvalitet, men jag förväntar mig i alla fall att kunna spela en skiva utan att det hackar.. Det blir till att slänga och lägga ner skivorna för denna gången. Tack för era svar allihopa!