Permalänk

Söker installatör av trådlös fiber

Är det någon som känner till en vettig firma i Västra Götaland som jobbar med WiFi-lösningar?

Uppdraget ser ut som följande:

Ankommande fiber 100/100 i en lokal.
500 meter bort ligger tre bostadshus i en klunga.
Dessa tre hus vill ha möjlighet att ansluta till fibern som finns i verkstaden.
Mellan dessa två områden finns lite skog och några fält.

Ubiquiti har en produktserie som heter "AirFiber" som verkar vara produkten man vill ha. https://www.ubnt.com/airfiber/airfiber5/

I teorin kan jag göra detta själv, men jag har varken tid eller lust då jag förväntas göra det gratis åt en släkting. Därför vore det bättre att få en offert från ett företag som faktiskt vet vad de pysslar med, och som gör att jag slipper bli inblandad.

Jobbet ska utföras i Ulricehamnsområdet.

Tips och förslag mottages tacksamt.

Permalänk

Dem här kanske: https://hemfixare.se/ RUT/ROT-avdrag etc..

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

behöver du verkligen Ubiquitis airFiber? Jag tror du kommer långt med Nanostation AC.

https://www.ubnt.com/airmax/nanostation-ac/

Permalänk
Medlem

Det blir riktigt dyrt med AirFiber, samt att vissa av de produkterna behöver licenser (inte alla)
Kan du ordna fri sikt så blir det bäst med, varesig du kör med Nanostation, AirFiber eller pingles-antenner.
AirPrism finns även om du ska köra till tre hus som står ganska nära varandra.

Samt snälla säg inte trådlös fiber

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

Tack för input so far!

För att vara ärlig så skiter jag faktiskt i vad det är för produkter, bara jag slipper installera och underhålla det. Jag vill alltså inte ha tips på vad jag ska ha för grejer, jag söker någon som säljer och installerar det.

Det ska vara proffsigt utfört, och släktingen har företag så det måste inte vara "konsumentbilligt".

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog lättast att leta upp en lokal nätverksinstallatör i ditt område som kan lite kring wifi-länkar.

Slå Bogedata en signal: http://www.bogedata.se/

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Leta efter mindre IT-firmor som håller på med wifi. Troligen får de också ta in en elfirma som drar kabeln och monterar för de är ofta bara skrivbordsnissar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Leta efter mindre IT-firmor som håller på med wifi.

Jag hade hoppas att slippa jaga hundra okända firmor genom att göra denna tråden...
Alltid bättre att få personliga rekommendationer.

Jag kollar med Veidits förslag!

Permalänk
Medlem

Låter som det är minst 2 bolag som behövs. Ett för installation typ Elektriker/El installatör och IT konsult för tekniken.

Men vill du inte ha hand om support eller liknande så kontakta BBB/ComHem/Telia så kanske dom kan lösa det så du får uttag istället.

För du måste vara inställd på att DU kommer få underhålla och supporta det annars.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att det var VGR, annars hade jag kunna göra det (it konsult men i norr, gör flera såna installationer om året).

Nanostation eller LOCO funkar bra, Air-Fibre är om man ska ha lite mer prestanda men toppar du endå på 100, så är nanostation helt ok. Enkla att installera och drifta, funkar länge.

Räkna med en dags jobb debiterat så beror ju på vad lokala konsulter o firmor tar per timme. Utrustningen är tämligen billig relativt sett.

Permalänk
Medlem

Förstår att TS inte är intresserad av att installera utrustningen, men det där med skog i vägen för länken låter jobbigt på både 2,4 GHz och 5 GHz. Med 5 GHz är man antagligen chanslös om det är fler än ett par träd vi talar om. 900 MHz är tyvärr inte gångbart i Sverige då denna frekvens används av mobilnät. Får nog räkna med att man antingen behöver komma över skogen (förutsatt att det faktiskt är en skog och inte tre träd), runt den genom att ta emot och skicka vidare signalen via en tredje punkt eller helt enkelt starta motorsågen.

Permalänk

De där träden som jag skrev om är inte högre än att man kan sätta sändare och mottagare på en halvhög stolpe på respektive tak. Borde inte vara några problem att skapa fri sikt.

Tack för tipsen Boibo!

Impior, du har en poäng – Telia borde kunna fixa detta.

Jag ska bli kock i mitt nästa liv – Då får man åtminstona äta god mat när man ska hjälpa alla retarded vänner och släktingar som är dator-analfabeter (eller "mat-analfabet" då)...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreascarlsson:

De där träden som jag skrev om är inte högre än att man kan sätta sändare och mottagare på en halvhög stolpe på respektive tak. Borde inte vara några problem att skapa fri sikt.

Tack för tipsen Boibo!

Impior, du har en poäng – Telia borde kunna fixa detta.

Jag ska bli kock i mitt nästa liv – Då får man åtminstona äta god mat när man ska hjälpa alla retarded vänner och släktingar som är dator-analfebeter (eller "mat-analfabet" då)...

Haha, känner igen det där. Numera blir det ofta "nej, jag vet inte hur man uppdaterar till Windows 10. Nej, jag tror inte det går att fixa MS office gratis."

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar