Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stor skärm och dockningsstation till MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Stor skärm och dockningsstation till MacBook Pro

Hej

Jag ska bygga en arbetsplats med MacBook Pro, dockningsstation och med stor skärm.

Någon som har gjort ngt liknande och kan föreslå:
- dockningsstation
- skärm

Erfarenheter mottages också.

Jag har en MacBook Pro, jag installerade Win 10 på extern SSD.
Jag spelar inte, eventuellt programmerar.

Permalänk
Medlem

Budget?
Årsmodell på MBP? (USB3, Thunderbolt eller USBC...)

Är det den nya med USBC, så kan ju en sådan här vara en variant.
Sedan HDMI till valfri skärm och så har du kortläsare, USBC och USB3 portar om du skulle behöva det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Late 2013.

Men kan eventuellt köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Tror jag har thunderbolt 2 på min nuvarande MacBook Pro.

Permalänk
Medlem

Såå, vad har vi för krav på dockningsstationen:

1 x HDMI, för skärmen (är det HDMI som gäller? kanske 2st ?)
3 x USB 3.x för mus, keyboard, usb-sticka
1 x Ethernet för LAN
1 x Thunderbolt kontakt till Mac, (kanske en extra?)

Om jag köper ny MacBook Pro, så version 3 på Thunderbolt, annars version 2.

Jag antar, att det är bäst att dockningen inte är inbyggd i skärmen.

Vilken skärm vore bra?

Permalänk
Medlem

Det är om du kan få tag på någonting sådant här..
https://www.digitalinn.se/produkt/henge-docks-metal-docking-s...

Verkar vara slut på de ställen jag tittade på, men kanske kan finnas på eBay, Amazon eller andra ställen..

Vad det gäller skärm, så är det ju beroende på vad du ska göra.. Men vanligt användande/kontor så en billigare IPS. Har kört med Dell de senaste åren och de är helt okej. Visar färgerna bra och man får inte ont i ögonen vid längre användning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Din macbook stödjer förmodligen inte 4k 60hz över HDMI, så beroende på vad du har för skärm kan det vara något att tänka på. DisplayPort är säkrare kort än HDMI. Vad är det för andra grejjer du behöver koppla in? Det är nice med 60hz när du scrollar osv, så du vill köra i 60hz.

Som helhetslösning kan du kolla på en LG 27UD88P-W, den har USB C och kan ladda din mac, samt två USB portar. Dom USB portarna är inte full power dock, så iaf ud har t ex externa hdds inkopplat blir det segt. Men räcker till mus och tangentbord eller så. Jag köpte UD69P-W istället, och kopplar mina grejer direkt till datorn. USB-C "En kabel" lösningar tar ut ett högt premium på att slippa koppla... så jobbigt är det inte att stoppa i 4 sladdar istället för en...

Eftersom du är van vid retina skärm, så vill du ha 4k. Programmerar själv, kopplat till MBP. Provade 1440p först, men det är svårt att acceptera om du är van vid retina.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hauk:

Eftersom du är van vid retina skärm, så vill du ha 4k. Programmerar själv, kopplat till MBP. Provade 1440p först, men det är svårt att acceptera om du är van vid retina.

Beställde en 27" 1440p USB-C skärm för att docka min MPB igår, vill du förklara mer hur du tänker kring upplösningen?
Blir det inte konstig skalning med så högt som 4K på en 27"?

Kommer använda skärmen för programmering och redigera bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Beställde en 27" 1440p USB-C skärm för att docka min MPB igår, vill du förklara mer hur du tänker kring upplösningen?
Blir det inte konstig skalning med så högt som 4K på en 27"?

Kommer använda skärmen för programmering och redigera bilder.

Du använder skalad upplösning, dvs, allt är lika stort som i 1440p (eller 1080, eller högre, du kan välja själv), men alla pixlarna i 4k används istället till att göra bilden mycket skarpare, vilket framförallt gör text mycket trevligare att titta på.

En macbook pro retina 15" har en upplösning på 2880x1800, men skalningen blir inte konstig för det eller hur? Gå på inställningar, display, klicka på scaled så kan du välja mellan mer plats eller större text. Tänk dig att du är van vid skärpan som 2880x1800 ger på bara 15", sen går du till 1440p på hela 27"... pixlarna blir väldigt stora i jämförelse, och skärmen kommer kännas pixlig/lågupplöst i jämförelse.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hauk:

Du använder skalad upplösning, dvs, allt är lika stort som i 1440p (eller 1080, eller högre, du kan välja själv), men alla pixlarna i 4k används istället till att göra bilden mycket skarpare, vilket framförallt gör text mycket trevligare att titta på.

En macbook pro retina 15" har en upplösning på 2880x1800, men skalningen blir inte konstig för det eller hur? Gå på inställningar, display, klicka på scaled så kan du välja mellan mer plats eller större text. Tänk dig att du är van vid skärpan som 2880x1800 ger på bara 15", sen går du till 1440p på hela 27"... pixlarna blir väldigt stora i jämförelse, och skärmen kommer kännas pixlig/lågupplöst i jämförelse.

Tack för förklaring, du har kanske rätt att man blir negativt överraskad med tanke på att skärmen som MBP15 har är helt fantastisk.
Får se om jag hittar några 4K 27" alternativ, men kravet är USB-C. Inte värre än att det blir en retur på 1440p skärmen.

EDIT:
Läste på om vad du menade, förstår nu

En review på en LG 27" 4k där det förklaras det också:
https://youtu.be/dhGXiHBFVOY?t=6m20s