Permalänk
Medlem

En vettig USB 3.0 hub?

Jag är, för att uttrycka det milt, inte rädd för att gräva ner mig djupt innan jag ska köpa något nytt. Men, jag trodde kanske inte riktigt att det skulle behövas för något så grundläggande som en USB 3.0 hub... Dock verkar det vara en riktigt soppa med instabila chipset, konstiga implementationer osv.

Så, någon som har en bra, stabil, externt strömmatad, USB 3.0 hub med minst fyra portar ni skulle vilja rekommendera? Den ska användas till externa diskar, USB-DAC och tangentbord. Kan man även få tag i den utan att frakten kostar mer än själva hubben så är det ett stort plus.
Prismässigt så är jag väl lite enligt devisen "Cry once", men det finns ju gränser så klart.

De flesta verkar överens om att Anker är ett bra märke, men även där verkar det vara noga exakt vilken revision man får tag i, för att ha rätt chipset.

Permalänk
Medlem

Har bra erfarenhet av Orico hubbarna med aluminiumchassi: http://www.orico.cc/goods.php?id=5534
Finns även med många fler portar om man vill ha det.
Står stabilt på bordet och känns gedigna.

Ingen aning om var man köper de bäst dock.

Permalänk
Medlem

@jaqob:
https://www.inet.se/produkt/2901438/icy-box-usb-3-0-hub-4-por...
Fick tipset av dem efter att själv suttit i samma sits. Min fru använder en som hubb här hemma till sin MS Surface Pro 4; Dac, Mus, Tangentbord samt USB WiFi dongel sitter i den.
Jag har en likadan till min Surface Pro för liknande situationer men använder min enbart på resande fot.

//Foolwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Har bra erfarenhet av Orico hubbarna med aluminiumchassi: http://www.orico.cc/goods.php?id=5534
Finns även med många fler portar om man vill ha det.
Står stabilt på bordet och känns gedigna.

Ingen aning om var man köper de bäst dock.

Skrivet av Foolwolf:

@jaqob:
https://www.inet.se/produkt/2901438/icy-box-usb-3-0-hub-4-por...
Fick tipset av dem efter att själv suttit i samma sits. Min fru använder en som hubb här hemma till sin MS Surface Pro 4; Dac, Mus, Tangentbord samt USB WiFi dongel sitter i den.
Jag har en likadan till min Surface Pro för liknande situationer men använder min enbart på resande fot.

//Foolwolf

Tack för svaren. Icy Box har jag läst en del om, och generellt verkar betygen väldigt låga. Orico-hubben var snygg, och ser vettig ut, men läser man betygen på amazon så är det lite väl många av typen "***UPDATE after two months*** It has started disconnecting constantly - both the hub, and everything attached to it."

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att bygga en USB-hub...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack för svaren. Icy Box har jag läst en del om, och generellt verkar betygen väldigt låga. Orico-hubben var snygg, och ser vettig ut, men läser man betygen på amazon så är det lite väl många av typen "***UPDATE after two months*** It has started disconnecting constantly - both the hub, and everything attached to it."

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att bygga en USB-hub...

Jag har gått igenom två stycken Anker 7portar usb 3-hubbar på mindre än ett år. Båda två började stänga av och på sig själva.
Jag hörde av mig till Anker och de skickade ut en ny direkt. Nu är utbyteshubben igång igen och har skrivit till anker-supporten. Lär väl få en utbytes till men jag slog till på en Orico från Amazon precis då jag inte kan använda datorn utan.
Är rädd det blir samma visa men jag har inte mycket val då min dator är en bit ifrån mitt skrivbord. Jag ansluter endast mus och tangentbord och ibland en minneskortsläsare

Lite komiskt att denna posten dök upp precis när jag skulle starta en.

Permalänk
Medlem

Jag har en no-name usb 3 hub som fungerat klockrent sen jag köpte den för ca ett år sedan.
Möjlighet för strömförsörjning finns också, men jag har inte känt något behov av att använda/testa det ännu.

Men då har jag å andra sidan bara anslutit enklare grejer som usb-minnen, minneskortläsare och bluetooth-adaptrar till diverse prylar.
Laddar mitt headset via den också, och det fungerar som utlovat.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte https://www.komplett.se/product/650595/datorutrustning/kringu... 2012 (då den för övrigt kostade 240kr) och den fungerar ua fortfarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack för svaren. Icy Box har jag läst en del om, och generellt verkar betygen väldigt låga. Orico-hubben var snygg, och ser vettig ut, men läser man betygen på amazon så är det lite väl många av typen "***UPDATE after two months*** It has started disconnecting constantly - both the hub, and everything attached to it."

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att bygga en USB-hub...

Ja, det är som med externa hårddiskar, det funkar fin fint tills någon kontakt ger upp pg.a slarviga eller billiga lösningar...

Den här tipsade dock personalen på INET om, så om det skiter sig så surar jag på dem nästa gång. (Åker dit och står och glor lite lätt folk-ilskt eller nått... )

Permalänk
Medlem

@jaqob: Vad skaffade du för hub?
Den jag tipsade om verkar ha lagt av....

Permalänk
Medlem

haft sjukt mkt strul med USB 3.0 och Win 10. Kom en BIOS uppdatering till MB för ett tag sedan som löste mkt av mina problem. Min slutsats är att det inte varit minna hubbar som varit så dåligt utan mer grundportarna i datorn(USb 2 har alltid funkar klockrent).

Har haft dåliga dyra hubbar och bra billiga De plastiga brukar rent fysiskt gå sönder inom 2 år. Kör en Targus hubb idag, funkat bra i 2+ år

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag kör en: Kjell.com

Har fungerat utan problem under tiden jag har ägt den (6 månader cirka).

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Lyckades plocka isär min hub och göra ren den, och det verkar ha hjälpt. Kan ha varit allt ifrån glapp till damm i portarna som var felorsaken, eller så bråkade Windows med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@jaqob: Vad skaffade du för hub?
Den jag tipsade om verkar ha lagt av....

Det slutade faktiskt med att jag inte köpte någon alls, utan fortsätter koppla i och ur alla sladdar.
Hittade inte en enda hub som går att beställa hit för rimliga pengar som inte även hade åtminstone ett gäng riktig dåliga recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det slutade faktiskt med att jag inte köpte någon alls, utan fortsätter koppla i och ur alla sladdar.
Hittade inte en enda hub som går att beställa hit för rimliga pengar som inte även hade åtminstone ett gäng riktig dåliga recensioner.

Jag använder två såna här, en på jobbet och en hemma: https://www.webhallen.com/se/product/222358-TP-Link-UH700-USB...

Fungerar utmärkt, absolut ingenting att klaga på. Det finns en lite dyrare modell: https://www.webhallen.com/se/product/222358-TP-Link-UH700-USB...

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag använder två såna här, en på jobbet och en hemma: https://www.webhallen.com/se/product/222358-TP-Link-UH700-USB...

Fungerar utmärkt, absolut ingenting att klaga på. Det finns en lite dyrare modell: https://www.webhallen.com/se/product/222358-TP-Link-UH700-USB...

Prisjaktsanvändarna verkar inte supernöjda
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2765027

Men absolut, det verkar vara en helt ok produkt som får ett drägligt snitt på amazon.
För det priset är det absolut värt att testa, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Kör med 2 st Icy Box till 3 externa hdd och ladda headsett, logitech dongel, bt dongel. Funkat bra i 2år? 3 kanske tom.

Har inget att klaga på. Kommer köra Icy Box på nästa usb hubb också (om jag behöver fler).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Prisjaktsanvändarna verkar inte supernöjda
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2765027

Men absolut, det verkar vara en helt ok produkt som får ett drägligt snitt på amazon.
För det priset är det absolut värt att testa, tack för tipset.

Jag såg det, jag har inte upplevt några som helst problem som sagt.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Har kört med iFi iUSB 3.0 ett bra tag nu.
Fungerar felfritt och är klockren när det kommer till att köra mellan dator > DAC.
Dock är väl det negativa att det enbart är 2 portar för data + 2 charging ports och den kostar lika mycket som 10st "vanliga" hubbar

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Måste ställa mig till kören att det var märkvärdigt svårt att hitta en bra USB-A-hub. Många av produkterna på marknaden verkar vara väldigt osäkra och dåligt specificerade i de tekniska beskrivningarna.

Söker hur som helst en stabil och pålitlig hub med extern strömförsörjning av typen USB 3.1 Gen 1, gärna 6+ dataportar, som kan överföra 5 Gbps, och strömförsörja åtminstone 4 st externa enheter. Renodlade laddningsportar behöver jag dock ej.

Skrivet av Smack Jack:

Jag kör en: Kjell.com

Har fungerat utan problem under tiden jag har ägt den (6 månader cirka).

Vet du ifall din hub (Plexgear Desktop 710) kan ladda och/eller strömförsörja flera enheter samtidigt? Säg att man har en iPhone, iPad, USB-mus, en USB-synth inkopplad som exempel.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nnix:

Måste ställa mig till kören att det var märkvärdigt svårt att hitta en bra USB-A-hub. Många av produkterna på marknaden verkar vara väldigt osäkra och dåligt specificerade i de tekniska beskrivningarna.

Söker hur som helst en stabil och pålitlig hub med extern strömförsörjning av typen USB 3.1 Gen 1, gärna 6+ dataportar, som kan överföra 5 Gbps, och strömförsörja åtminstone 4 st externa enheter. Renodlade laddningsportar behöver jag dock ej.

Vet du ifall din hub (Plexgear Desktop 710) kan ladda och/eller strömförsörja flera enheter samtidigt? Säg att man har en iPhone, iPad, USB-mus, en USB-synth inkopplad som exempel.

Tack!

Den strömförsörjer och laddar en del saker för mig. Använder 6 av 7 portar utan problem. Men då är det egentligen bara 1 av portarna som används till laddning. Den lämnar ju 4A vilket skulle innebära att du kan ladda 2 plattor eller telefoner av nyare sort (2,1A) och slå i taket.