Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas och jämförs med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag fattar inte hur en sån här konspiration ens kan finnas, alla drivrutiner finns ju tillgänliga och ingenting är hemligt. Om det verkligen var sant att det blev marknat sämre med tiden på äldre kort så hade det funnits 1000-tals benchmarks/tester/reviews som påvisade det med hårda siffror och exempel. Jag har aldrig sett det, har ni?

Nej och det har ju som sagt testats i denna Linus Tech Tips video. Att det är orimligt att anta prestandaförämring med nya drivrutiner utan hårda bevis är ju sant. Det är dock sällan så som personer som är benägna att tro på konspirationer tänker.

Man slutar aldrig förvånas. Detta är ju dock långt ifrån det mest absurda exempel på konspirationsteori

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av wimon:

Blir tufft att motivera varför halva lönen ska gå till ett grafikkort när sambon redan anser att man sitter här för mycket.. :]

Om du har ~30 lök rent i månaden, varför sitter du och tragglar med 980Ti och inte 1080Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om du har ~30 lök rent i månaden, varför sitter du och tragglar med 980Ti och inte 1080Ti?

Fick tillökning i Januari så det har inte varit så hög prio det sista 1-1,5 åren.

Letar just nu ett begagnat 1080ti mest för att prova Battlefield V med rättvisa inställningar nu när det kommer, fastnar jag för det så lär det bli ett 2080ti oavsett vad min sambo säger =]

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Håller med, patetiskt att man 2018 kan betala 14 lax för ett kort som FORTFARANDE inte klarar 4k. Dippar under 60FPS är cancer för ögonen. Kan förvisso avhjälpas lite av en G-sync skärm men då talar vi ~35k totalt för en dräglig 4k uplevelse... Yay?

Detta inlägget är inte bara till dig utan ett allmänt svar också

Om grafikkorten som finns att köpa klarar 4k eller inte är upp till speltillverkarna.
Om de gör spelet maximalsnyggt i 1080 så att bästa kortet klarar köra det i 60 fps så kommer korten inte orka 4k i 60 fps.
Om de offrar detaljrikedom på modeller, texturer, skuggor osv så kan kortet klara att trycka ut fler pixlar och grejar då 4k i 60 fps.

Jag spelade Half-Life i 4k några år efter det kom ut med mitt då ganska häftiga grafikkort.
Skärmen klarade nog bara 75 Hz i 4k men nog fan låg fps över 60.
Lite häftigt men knappast snyggare än 1024x768.

Nu för tiden är t.ex. 800x600 inte en acceptabel upplösning så det finns ingen mening att maxa detaljrikedom i spel och optimera för den upplösningen. Detta skulle jag vilja påstå är främst för att man verkligen ser pixlarna på de displaystorlekarna vi har idag.
Alla streck som inte är raka blir sågtandade.

1920x1080 är fortfarande en väldigt accepterad upplösning och den används av en överväldigande majoritet.
Med enklare anti-aliasing som är väldigt ekonomiskt för korten (FXAA t.ex.) så är pixlarna, i min mening, inte något som man lägger märke till om man inte sitter och letar efter just pixlar - detta för skärmar på främst upp till 24" och på sin höjd 27" om man sitter vid skrivbordet.

Spelen är fortfarande inte i närheten av att vara så detaljrika att jag tycker att man behöver öka upplösningen för att få mest bang for the buck.
När spelen ser ut som filmer i 1920x1080 (argument kan göras för 2560x1440 för 27"+) - då tycker jag det är rimligt att gå på högre upplösningar.

Handen på hjärtat - En film i 1080 på en 24-27"-skärm, sitter man och stör sig på pixlarna det första man gör?
Jag har då aldrig hört någon som påpekat att Darth Vader har för pixlig hjälm.

Jag sitter 2 meter från min 55"-TV och känner inget som helst behov av mer än 1920x1080 för film/spel.

Om vi i stället börjar prata arbete och inte spel då kommer allt i ett helt annat läge.
Då köper jag 4k och till och med 8k beroende på skärmstorlek fullt ut.

Vad gäller prestandatesten av korten - om testerna inte är fake - så är de ganska ointressanta tycker jag eftersom en stor del av chipytan och utveckligen ligger inom raytracing och AI.

Det sas något i stil med att Real-Time Ray Tracing Demo kunde köras i 22 FPS med ett av de nya korten och att samma demo gick i 3 fps med 1080 Ti.
Det är en intressant jämförelse. Ska man då säga att de nya korten är 30% bättre enligt test i äldre spel eller ska man säga att de är över 700% bättre?
Om man bara är ute efter prestanda i äldre spel, ja då är det inte ett kort som lägger en stor del av sin budget på RT och AI man ska köpa.

Jag klagar inte på att en JEEP Cherokee är för dyr för att köra 3 km till jobbet när en liten moped eller en Ford Ka är mer ändamålsenlig.
De är uppenbarligen inte byggda för att utföra samma saker så frågan varför är en Cherokee dyrare än en moped besvaras inte speciellt väl av ett test hur fort de färdas 3 km i stadstrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wimon:

Har ett nytt 1080ti någonsin kostat 6800kr? :S Känns som att de legat på 8500 och uppåt sedan lansering?

Att det fortfarande finns folk som inte fattar att amerikanska priser är utan moms...

Permalänk
Medlem

Jo, man hoppades ju på ett mirakel, men tråkigt nog blev det som förväntat.
Deras riktpriser är ju inte aktuella just nu, men det känns ju inte troligt att de sänker priserna för nästa serie efter denna, 30XX eller vad nu benämningen blir.
Eller tror ni att t.ex. 3070 kommer ha ett lägre riktpris än 2070 på $499, om man har utvecklingen i åtanke?

Förhoppningsvis dyker AMD upp med värdiga motståndare innan dess.

Permalänk
Medlem

Under 60 fps @ 4K i det 3 år gamla Witcher 3 är skamligt när man talar grafikkort för 14k. Dippar långt under 60 fps i majoriteten av de testade spelen dessutom.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med vissa andra inlägg att om utvecklingen fortsätter lär nästa generations toppkort från Nvidia ligga på 17000-19000Kr. Nvidia håller med sin girighet på att skjuta PC-spelandet i sank! Kommer nästa generation konsoler upp i 60FPS i 4K lär fler och fler överge PC för att spela på sin >55" TV med HDR (och freesync) till en bråkdel av Nvidias rövarpriser!

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Säger som många andra i denna tråden: Prestandaökningen är inte särskillt imponerande när man tar priset i beaktning. Förväntade mig betydligt mer av ett grafikkort för 14.000:-

Suck, skulle köpt ett GTX 1080 Ti när det lanserades...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om du har ~30 lök rent i månaden, varför sitter du och tragglar med 980Ti och inte 1080Ti?

Det handlar väl som vanligt om prioriteringar. För egen del jar jag ett 1070-kort då det jag spelar inte kräver mer för att fungera tillräckligt bra för min del.

Permalänk

Måste säga som flera har nämnt innan tycker inte priset speglar prestanda vinsten, fortsätter utvecklingen så här blir det konsol för mig. Pro/X presterar rätt bra idag om man jämför med original konsolerna.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

De vill tjäna pengar.
Vad är det som är konstigt att förstå?

Haha, inget. Har mycket aktier i Nvidia så klagar inte

Alltid roligt hur svenskar vänder det till att det är fel att tjäna pengar. Man ska gå till sitt 8-timmars jobb, betala in sin skatt och sedan hålla käften. Sorgligt.

edit: För övrigt uppenbart när man läser tråden hur dålig koll folk har. Ni verkar liksom tro att raytracing är någon "ny nisch-grej" som ger bättre reflektioner i Battlefield. Pftja, surprise surprise, Nivida gör mycket annat också.

AI (självkörande bilar fokus för Nvidia). Raytracing används inom t.ex. biophotonics, upptäckt av cancer, etc. Potentialen för tekniken är ju lite mer intressant än hur många fler fps gamers vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag kan hålla med vissa andra inlägg att om utvecklingen fortsätter lär nästa generations toppkort från Nvidia ligga på 17000-19000Kr. Nvidia håller med sin girighet på att skjuta PC-spelandet i sank! Kommer nästa generation konsoler upp i 60FPS i 4K lär fler och fler överge PC för att spela på sin >55" TV med HDR (och freesync) till en bråkdel av Nvidias rövarpriser!

Precis så. Frågan är bara hur så pass många kan missa det? Man gnäller över att konsoler styr utvecklingen och sedan spär man på precis den utvecklingen genom att försvara Nvidias rövarfasoner. Bedrövligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@anon52343:

Ja vad är det inte folk förstår?

Hur kan en svag krona göra att USA dollars $ sjunker så mycket att man måste ha en inhemsk prisutveckling från 699$ till $1,199.
På 1080Ti och 2080TI.
På 980Ti till 1080TI. $649 till 699$

Ja de har ray. Ja det är större chipp. Ja de har nu en vinstmarginal på 63,3% (inte applicerbart då det handlar om alt.(https://www.sweclockers.com/nyhet/26144-nvidia-slapper-kvarta...))

De vill tjäna pengar.
Vad är det som är konstigt att förstå?

Det är en sak att förstå det du säger ovan... det är en annan sak att acceptera eller vilja stötta det.
Folk som klagar, klagar ju pga de faktiskt förstår att de inte betalar för mer hårdvaran i sig, utan bara för större vinstmarginal för företaget.

Vad är det du inte förstår?

De anser inte det rätt och säger i från, vilket är helt rätt att göra. Problemet är att det är försent. Nvidia har gynnats så mycket, och alla konkurrenter är nu inte aktiva nog, så folk får väl sitta i skiten de själv skapat. Men jag tänker inte säga att de inte får klaga på det iaf.

Skrivet av anon52343:

Alltid roligt hur svenskar vänder det till att det är fel att tjäna pengar. Man ska gå till sitt 8-timmars jobb, betala in sin skatt och sedan hålla käften. Sorgligt.

Alltid kul hur Nvidias aktieägare vänder det till att det är rätt att mjölka konsumenter. Man tar ett halvtrasigt chip som är bra nog, sätter på en saftig prislapp där vi bara ska betala och sedan ska vi alla hålla käften. Sorgset.

Permalänk
Medlem

@anon52343: Raytracing inom upptäcka cancer alltså? Det var helt nytt för mig faktiskt. Att man använder ML för att kunna analysera bilder och eventuellt avgöra om det är cancer kan jag tänka mig men på vilket sätt hjälper rendering av datormodeller/bilder med bra "ljussättning" med upptäckt av cancer att göra? Ska ärligt säga att jag inte är speciellt insatt i raytracing men det är väl ändå för att generera bilder inte analysera bilder? Eller för den delen analysera stora mängder data?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon52343:

Haha, inget. Har mycket aktier i Nvidia så klagar inte

Alltid roligt hur svenskar vänder det till att det är fel att tjäna pengar. Man ska gå till sitt 8-timmars jobb, betala in sin skatt och sedan hålla käften. Sorgligt.

edit: För övrigt uppenbart när man läser tråden hur dålig koll folk har. Ni verkar liksom tro att raytracing är någon "ny nisch-grej" som ger bättre reflektioner i Battlefield. Pftja, surprise surprise, Nivida gör mycket annat också.

AI (självkörande bilar fokus för Nvidia). Raytracing används inom t.ex. biophotonics, upptäckt av cancer, etc. Potentialen för tekniken är ju lite mer intressant än hur många fler fps gamers vill ha.

Folk förstår nog mer än du tror.
De förstår mycket väl att Nvida vill tjäna mycket pengar, men det är när Nvidia vill tjäna högvis på deras bekostnad, genom en orimligt högt påslag som de blir lite sura

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Folk förstår nog mer än du tror.
De förstår mycket väl att Nvida vill tjäna mycket pengar, men det är när Nvidia vill tjäna högvis på deras bekostnad, genom en orimligt högt påslag som de blir lite sura

På deras bekostnad? Ingen är tvingad att köpa, det är inte skatt vi pratar om.

Är Aston Martin och Porsche dyra på deras bekstnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wimon:

Blir tufft att motivera varför halva lönen ska gå till ett grafikkort när sambon redan anser att man sitter här för mycket.. :]

Fast är hon redan lite le på du sitter vid datorn ofta kanske du snart slipper fråga om och köpa nytt

( läs med lite glimten i ögat)

Permalänk
Skrivet av Lordmax:

Fast är hon redan lite le på du sitter vid datorn ofta kanske du snart slipper fråga om och köpa nytt

( läs med lite glimten i ögat)

Han får helt enkelt säga att om datorn går snabbare så blir han klar snabbare!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SvenskFisk:

På deras bekostnad? Ingen är tvingad att köpa, det är inte skatt vi pratar om.

Är Aston Martin och Porsche dyra på deras bekstnad?

Ja det har du rätt i, tur är väl det.
Har inte råd med en Porche, Ferrari eller Aston Martin, så jag avstår.
Har råd med 2080Ti, men den verkar inte prisvärd, så jag avstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gubben (jag asså) behöver råd å info, hur är det tänkt med 2000 serien? kommer de inom rimlig tid komma ett 2070 kort? för jag sitter å tragglar med mit 970 idag, körde BF-V igår, behöver uppgradera nu, å min tanke är då när 2000 serien kommer? eller skall jag köpa ett 1070-TI lagom till 20 November?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

En tanke är ju att Nvidia har många GTX 1070,1080... kvar och istället för att sänka priset där så höjer man på 20 serien och tjänar mycket pengar på både 10 och 20 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt många som med hull och hår sväljer några random skärmdumpar från en okänd YT kanal. Teoretiskt sett hade jag också kunnat göra en Youtubevideo med lite grafer och bös, hade ni trott på mig också?

Skrivet av Peterrrrr:

En tanke är ju att Nvidia har många GTX 1070,1080... kvar och istället för att sänka priset där så höjer man på 20 serien och tjänar mycket pengar på både 10 och 20 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så är det!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mocka:

Förvånansvärt många som med hull och hår sväljer några random skärmdumpar från en okänd YT kanal. Teoretiskt sett hade jag också kunnat göra en Youtubevideo med lite grafer och bös, hade ni trott på mig också?

Exakt så är det!

Hilbert på Guru 3D har bekräftat att testet troligen är fejk.

editLänken.
https://forums.guru3d.com/threads/rtx-2080ti-versus-gtx-1080t...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hilbert på Guru 3D har bekräftat att testet troligen är fejk.

Att det "troligen" är fejk har nog många bekräftat

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Fan, nu har jag gått och bokat ett 2080Ti (livet är kort osv.) Så nu har jag väl ett billigt 1080Ti till salu 😥

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

GeForce RTX NDA dates:

September 14th — Turing architecture
September 17th — GeForce RTX 2080 reviews
September 19th — GeForce RTX 2080 Ti reviews

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-2080-reviews-g...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

GeForce RTX NDA dates:

September 14th — Turing architecture
September 17th — GeForce RTX 2080 reviews
September 19th — GeForce RTX 2080 Ti reviews

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-2080-reviews-g...

Så dagen innan släpp får man reda på om det är ett bra kort eller inte? Tajt med tid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

GeForce RTX NDA dates:

September 14th — Turing architecture
September 17th — GeForce RTX 2080 reviews
September 19th — GeForce RTX 2080 Ti reviews

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-2080-reviews-g...

Undrar bara vad det kan finnas mer runt Turing arkitekturen som kan avslöjas den 14:e. Det känns ju som allt redan är presenterat runt detta.

Skrivet av Mocka:

Så dagen innan släpp får man reda på om det är ett bra kort eller inte? Tajt med tid.

tillräckligt med tid för att trycka på avboka knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

tillräckligt med tid för att trycka på avboka knappen

Skickas de inte så att du har dem i hand den 20e?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9