Nvidia släpper kvartalsrapport – Turing ska säkra framtida intäkter

Nvidia släpper kvartalsrapport – Turing ska säkra framtida intäkter

Nvidia presenterar ännu en stark kvartalsrapport, och menar samtidigt på att framtiden kan bli än mer lönsam tack vare flera tekniska genombrott i grafikarkitekturen Turing.

Framtiden för grafikprocessorer har under många år varit ljus, inte minst då de är skalbara tack vare arbetslasternas ofta parallella natur. Processorer hanterar oftare seriella laster, där prestandan hänger på klockfrekvens och instruktioner per klockcykel (IPC) snarare än antal kärnor, vilket gör stora prestandaökningar svårare.

Utvecklingen har varit gynnsam inte minst för Nvidia, då bolagets produkter inte bara återfinns i grafikkort för spel utan även bilar och datacenter – där djupinlärning (eng. machine learning) och simuleringar står på menyn. Här är marginalerna och köpkraften god, något som ger avtryck i bolagets färska kvartalsrapport.

Q2 2018

Q1 2018

Q2 2017

Intäkter

$3,1 miljarder

$3,2 miljarder

$2,2 miljarder

Rörelseresultat

$1,16 miljarder

$1,3 miljarder

$688 miljoner

Nettovinst

$1,1 miljarder

$1,24 miljarder

$583 miljoner

Bruttomarginal

63,3%

64,5%

58,4%

Höjdpunkten stavas fortsatt hög bruttomarginal, vilken landar på 63,3 procent, upp från 58,4 procent samma period året innan. Intäkterna ser också ett påtagligt skutt uppåt med 40 procent, samtidigt som den förbättrade marginalen leder till att rörelseresultatet ökar med 68 procent till 1,16 miljarder USD.

Ökningarna tillskrivs dels fortsatt stark efterfrågan för högpresterande grafikkort till spel, och dels strukturell tillväxt från branscher som använder grafikkort för djupinlärning, visualisering och AI. Även Tegra bidrar till resultaten, där försäljning av Nintendo Switch samt hårdvara för självkörande bilar går fortsatt starkt.

För att säkra framtida intäkter krävs dock nya produkter och erbjudanden, vilket nu kommer i form av nyligen utannonserade grafikarkitekturen Turing. Under de två åren med arkitekturen Pascal har Nvidia lyckats pressa upp försäljning och lönsamhet rejält, men med Turing spår Nvidia en ännu ljusare framtid tack vare flera tekniksprång.

Rent konkret ska detta åstadkommas till stor del genom förbättrad hårdvaruaccelerering av strålspårning (eng. ray tracing) som är en av huvudnyheterna med Turing.

Strålspårning möjliggör inte bara mer avancerad rendering i spel och existerande tillämpningar, utan ska även öppna upp marknaden för visuella effekter för bolagets grafikkort. Denna värderas till 250 miljarder USD och ska enligt Nvidia vara en stor potentiell framtida intäktskälla.

Grafikarkitekturen Turing avtäcktes 13 augusti för beräkningskorten i serien Quadro, men den 20 augusti väntas konsumentinriktade kort i serien Geforce RTX 2000 tillkännages. Först ut sägs Geforce RTX 2080 och 2080 Ti vara, där prislapparna kan landa på 9 250 respektive 11 500 kronor inklusive moms.

Läs mer om Turing!
PNY läcker specifikationer och pris för Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.
Nvidia Geforce GTX 2060 prestandatestas i 3DMark
Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti från Asus, EVGA, Zotac och Palit på bild

Kommentarer till artikeln

65 debattinlägg

Skicka en rättelse
27

Forumet: Behåller du din bokning på RTX-serien?

Med testerna ute är det sanningens minut för alla de som förbokat Geforce RTX 2080 Ti eller RTX 2080. I forumet undrar ClintBeastwood hur läget ser ut. Läs mer

364

Test: Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti – världens snabbaste grafikduo

Strålspårning, maskininlärning och ruskigt hög spelprestanda. Det har blivit dags att lyfta på locket för Nvidia Geforce RTX 2000-serien och arkitekturen Turing – RTX ON! Läs mer

7

Mozilla släpper Firefox Reality – webbläsare anpassad för VR

Mozilla släpper en ny version av sin Firefox, vilken får namnet Firefox Reality och är anpassad för virtuell verklighet. Läs mer

33

SweClockers testar bubbelgum i läskform

LäskBlaskers (eller var det SweLäskers?) är tillbaka för att testa äckliga läskedrycker. Denna gång med smak av bubbelgum! Läs mer

56

Take-Two: "Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Att strömma spel över nätet innebär ofta lång fördröjning och andra problem som drar ned upplevelsen. Enligt Take-Twos VD Strauss Zelnick kommer dock dessa vara lösta inom några år. Läs mer

88

Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Efter succéerna Nintendo NES Classic Edition och SNES Classic Edition följer Sony upp med en alldeles egen klassiker, som levereras med 20 förinstallerade spel. Däribland Final Fantasy VII. Läs mer

22

Test: Silverstone Nightjar NJ450-SXL – fläktlöst nätaggregat i formfaktorn SFX-L

Silverstone äntrar testlabbet med det helt fläktlösa nätaggregatet Nightjar NJ450-SXL, som ska erbjuda en knäpptyst upplevelse i formfaktorn SFX-L för ultrakompakta byggen. Läs mer

78

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 prestandatestas i Final Fantasy XV

Nu hittar de första resultaten från spel med Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 ut på webben via Final Fantasy XV:s testdatabas. Det handlar om tester i tre upplösningar i speltiteln. Läs mer

43

EU:s upphovsrättsdirektiv med Artikel 11 och Artikel 13 – det här händer nu

Nyligen godkändes ett nytt upphovsrättsdirektiv av Europaparlamentet. Än har det dock en bit kvar att gå innan det resulterar i ny lagstiftning. Läs mer

28

Asus ROG Ryujin är sluten vattenkylare med fläktar från Noctua

Det senaste tillskottet till Asus produktportfölj heter ROG Ryujin, och det handlar om en sluten vattenkylare med integrerad OLED-panel samt fläktar från Noctua. Läs mer

27

Asus lanserar Seasonic-baserade nätaggregat i ROG Thor-serien

Asus lanserar sina första nätaggregat, med två modeller i ROG Thor-serien. De kommer i effektklasserna 850 och 1 200 W och baseras på Seasonics Prime-plattform. Läs mer

11

AMD lanserar Ryzen 7 2800H och 5 2600H för bärbara prestandadatorer

Strömsnåla Ryzen Mobile får sällskap av mer prestandaorienterade H-serien. Toppmodellen Ryzen 7 2800H har fokus på en stark integrerad grafikdel, som på pappret mästrar stationära 5 2400G. Läs mer