Installera Win 10 på 2 partitioner, installationsfiler på en disk, resten på en annan.

Permalänk
Medlem

Installera Win 10 på 2 partitioner, installationsfiler på en disk, resten på en annan.

Hej alla kunniga!

Har en laptop med pytteliten ssd c-disk men rymlig långsam d-disk. Har inte kunnat uppdatera win 10 på ett år nu. Undrar om det finns något sätt att dela upp en ny installation så man bara har installationsfilerna på den lilla snabba c-disken och resten på den rymliga långsamma d-disken? Ser ju att det ibland är så från fabrik, i alla fall förr var det så.

Tacksam för tips om det går och i så fall hur.

Hälsningar
Jim

Permalänk
Medlem

Inte säker på vad du menar med installationsfiler.
Det som förvirrar mig är... är det 2 partitioner på 1 disk, eller 2 separata fysiska diskar? (Tolkar det som det senare).

Du kan ju installera OSet från tex USB minne, så installationsfilerna måste inte ligga på samma disk. Men när du installerar behöver Windows "i sig" ligga på samma partition som helhet, för att fungera korrekt.

Du kan flytta en del av sakerna, tex dokument, video och användarens filer, men att flytta mer än det är väldigt komplicerat, även om det kan gå med symboliska länkar att ful-hacka.

Tror även du kan uppgradera befintligt OS på en del maskiner med väldigt liten system disk (typ 32GB) genom att låta den tillfälligt använda ett USB minne.

I värsta fall finns även detta knep:
https://www.windowscentral.com/how-install-any-major-update-w...

Det som förvånar mig är, som du beskriver det, har du en av de tidiga SSD Cache laptopsen. Dvs de sätter in en 500-1000GB HDD + en 24-32GB liten SSD som Cache.
I dessa fall är väl tanken du ska installera på HDDn, sen använda rätt mjukvara för att låta SSDn accelerera HDDn, så de "upplevs snabb". Det var mao aldrig tänkt att använda cache SSDn som ren "system disk" (även om det tekniskt sett går).

Ett tips btw, sätt ner din pagefil storlek till typ 512MB minimum (men låt max vara högt nog för rekommendationerna), och tillfälligt stäng av hibernerings funktionen (sov-läge), så du får tillbaka det utrymmet, tills du uppdaterat. Det ger dig antal GB extra plats att använda.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för bra svar!

Som du tänker så är det två fysiska diskar, varav den ena troligen bara är nåt litet chip för ssd, då den är på 29.3 GB.

Just nu försöker grabben formatera om och installera win 10 clean på den lilla disken, får se om det ens går.

Annars lät det väldigt intressant det du säger, att installera på HDD'n och använda mjukvara för att låta SSD'n accelerera den. Men vad är i din åsikt "rätt mjukvara" för en sådan process? Har aldrig hört talas om detta men tycker det låter som en vettig lösning för min laptop om vi kör fast igen.

/ Jim

Permalänk
Medlem

Vi hade Windows 10 på en 32 GB ssd in min mammas dator, och visst fungerade det.
Flyttade hela "Mina Dokument" mappen till en annan disk, program går ju också även de att installera på annan disk utan problem.
Dock så stötte vi på problem med att Windows vägrade att göra uppdatering (en av de här stora halvårsvis) på grund av för lite minne på C:, vet ej om de har fixat det sedan dess men det är värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en lite större SSD, stoppar in i burken och installerar Windows på den. 120GB kostar ju inga stora pengar.

Flytta filer, rensa filer, stänga av systemåterställning etc kan ju också vara sätt att frigöra utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimF:

@Paddanx: Tack för bra svar!

Som du tänker så är det två fysiska diskar, varav den ena troligen bara är nåt litet chip för ssd, då den är på 29.3 GB.

Just nu försöker grabben formatera om och installera win 10 clean på den lilla disken, får se om det ens går.

Annars lät det väldigt intressant det du säger, att installera på HDD'n och använda mjukvara för att låta SSD'n accelerera den. Men vad är i din åsikt "rätt mjukvara" för en sådan process? Har aldrig hört talas om detta men tycker det låter som en vettig lösning för min laptop om vi kör fast igen.

/ Jim

Rätt mjukvara beror faktiskt på laptopen i fråga. Det fanns olika system för detta, vissa med OEM versioner av cache-mjukvara, andra använde Intels styrkrets och RAID funktionen där.

Så det beror mao på vad det är för laptop. För du borde redan ha dessa från tillverkaren sedan tidigare.
Annars om du har rätt chipset, så går Intels Smart repsonse att köra.
Annars var väl ett av de vanligaste denna: https://en.wikipedia.org/wiki/ExpressCache
Men den kräver som sagt licens, som du behöver ha via tillverkaren.

Skrivet av Woland:

Eller så köper man en lite större SSD, stoppar in i burken och installerar Windows på den. 120GB kostar ju inga stora pengar.

Flytta filer, rensa filer, stänga av systemåterställning etc kan ju också vara sätt att frigöra utrymme.

Detta är ju också en ide, men det mest troliga är att den lilla 30GB SSDn är en mSATA, och de kostar.
Det han kan göra är ju byta ut HDDn som lär vara en vanlig 2,5" mot en SSD, men då tappar han ju lagringsdisken, så han behöver då en SSD stor nog för allt. Han kan ju behålla 30GB disken också, men den lär väl mest vara till nytta som temp/web-cache/page fil eller något sånt då.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Får prova råden en sak i taget så får vi se vad som funkar. Tack alla för bra hjälp!

Permalänk
Medlem

Visst går det att styra om så att vissa delar ligger på en annan disk, men är nog knappast värt besväret.
Det kommer att vara problematiskt att ha en installation på 30GB oavsett, utrymmet kommer ofta att begränsa vid uppdateringar osv.
Den lilla disken kan ev användas som en slags cache för att snabba upp andra disken.

Men lämpligtvis införskaffas en större SSD. Det är helt beroende på vad den ska användas till, men en disk på runt 250 GB räcker ju gott för en hel del. Alternativt att man köper en något mindre, 128GB, mSATA (el vad det är för format på den lilla) och behåller den större mekaniska.

Sen finns det ju datorer med eMMC och liknande integrerad lagring på runt 32GB (el t o m mindre), dessa bör absolut undvikas då utrymmet är för litet för att det ska fungera smärtfritt. De går i princip aldrig att uppgradera heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Sen finns det ju datorer med eMMC och liknande integrerad lagring på runt 32GB (el t o m mindre), dessa bör absolut undvikas då utrymmet är för litet för att det ska fungera smärtfritt. De går i princip aldrig att uppgradera heller.

Som sagt, då han har en större HDD kan han ju i värsta fall byta den, så tror inte han är i den sitsen här iaf.
mSATA SSDer är sjukt oprisvärda dock (senast jag kollade iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, då han har en större HDD kan han ju i värsta fall byta den, så tror inte han är i den sitsen här iaf.
mSATA SSDer är sjukt oprisvärda dock (senast jag kollade iaf).

Kan vara fler som läser i trådarna, liknande frågor kan bli aktuella för de som har/funderar på att skaffa datorer med sådana diskar.

I en del situationer kan mSATA vara ett rimligt alternativ, t ex om man vill kombinera en större mekanisk disk med en SSD i en dator med begränsad plats. Dock är det oftast bättre att skaffa en större 2.5" SSD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kan vara fler som läser i trådarna, liknande frågor kan bli aktuella för de som har/funderar på att skaffa datorer med sådana diskar.

9/10 skapar ny tråd, tyvärr.

Skrivet av D.:

I en del situationer kan mSATA vara ett rimligt alternativ, t ex om man vill kombinera en större mekanisk disk med en SSD i en dator med begränsad plats. Dock är det oftast bättre att skaffa en större 2.5" SSD istället.

Vilket var exakt vad jag föreslog i mitt ursprungliga inlägg, att byta 2,5" disken, då mot en större SSD för att få plats med allt.