Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Medlem

Det är någonting konstigt med folk i bilar. När man sätter sig i denna stålbur, så tror en del att de på något sätt är anonyma? (Deras bil skriker ut ett reg nummer som 99.9% går att leda direkt tillbaka till personen ifråga.) Och en stor del tror sig också inneha rättigheten att gå före alla andra.

Att hämnas i trafiken är också smart?
Någon blir omkörd, gillar det inte och slår på helljusen i tio minuter.
Med stor sannolikhet kan offret se reg numret, spåra ägaren/föraren, om denna vill.
Jag har själv gjort det vid två tillfällen. Ena gången var det just en helljus marodör som inte gillade att jag vävde, där skyltarna så säger. Jag ringde upp på kvällen och sakligt påpekade fakta för honom. Utan att vara hotfull i ton, eller språk, förstod jag att han ändå blev medtagen av det faktum att det var så lätt att hitta honom. Och utanför stålburen, i direktkontakt är de flesta unte alls så tuffa.
Han bad om ursäkt.

Andra gången blev jag prejad av en "privat polis" som inte tyckte att jag skulle nyttja ena körfältet. Han tyckte att han visste mer än vägverkets ingenjörer som skapat vägen. Han körde en firma bil med hans namn och telefon nummer på bakdörren och en mobil kran firmas logotyp på alla fyra sidor., så jag slog honom en signal. Han tyckte jag kunde dra åt helvete. Så jag postade incidenten på FB, ringde hans chef nästa dag, mejlade en länk och påpekade att killen åker runt med firmans reklampelare och svinar i trafiken. Om jag förstod det rätt, jobbade den killen inte kvar på firman så länge.
(Om det berodde på mitt tips till chefen, vet jag inte, men jag önskar att jag gjorde en liten skillnad?)

Men idag finns ett fantastiskt vapen mot alla dumhuvuden, både i trafiken och annars.
Mobilkameran och Youtube. Fina grejer!

Mer än hälften av alla som beter sig som ovan, lugnar sig i samma sekund de inser att de håller på att bli Youtube stjärnor. Fram med mobilen och börja filma.

Jag har något som kallas "gestures" i min telefon. I avstängt läge, ritar jag en bokstav på skärmen, så hoppar den rätt in i kameran i video läge, bara trycka på den röda och sedan rikta åt rätt håll.
Har ni en sådan? Aktivera den och använd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ja. Precis det jag menar. Att man inte får passera skyltad hastighetsbegränsning men man ska också anpassa sin hastighet för trafikanterna (exempelvis inte köra 50 på en 70 väg ) om det är fritt framifrån och det finns trafikanter bakom.

Nja, inte riktigt. Man skall ju anpassa sig till bilarna framför inte för bilarna bakom. För det är ju deras skyldighet att anpassa sig efter dig och inte tvärt om.

Det man kan göra för att visa hänsyn till eftervarande trafikanter är ju att stanna till på en busshållplats eller liknande och släppa förbi dem. Väljer man att köra 50 på en 70 väg så är det ett eget val att man anser att man inte klarar av att köra fortare på grund av vägen eller sin egen förmåga.

Permalänk
Inaktiv

Råkade en gång ut för en liknande situation. Jag hade hyrt en liten VW Polo och en medtrafikant blev arg på mig av någon anledning. Vet inte varför. Han stannade framför mig och klev ur bilen. Okejdå. Låt höra vad han hade för klagomål. Kanske hade jag gjort något suboptimalt. Så jag vecklade mig ur den lilla Polon. Han stannade till. Tvekade lite. Sedan klev han in i sin bil igen och körde iväg. Så viktigt var det tydligen inte. Hade säkert någon tid han måste passa.

Till saken hör att jag är 2 meter lång och bredaxlad. Så mitt tips till TS är att bli lite större ...

Permalänk
Medlem

Klart att det är olagligt att köra för långsamt när väder- och vägförhållanden är ok.
Finns hur många exempel som helst på folk som fått böter för det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Man stör trafikrytmen och skapar frustration vilket kan leda till att folk tar dumma beslut, att man ligger för nära eller gör en dum omkörning etc. Har upplevt betydligt fler farliga situationer med s.k "stoppklossar" i trafiken jämfört med fartsyndare.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Är det ingen här som kommer ihåg körkortsskolan?

Skrivet av Belzader:

Mig veterligen så finns det ingen direkt begränsning hur sakta man fär köra, utan det är mer hur vida man hindrar trafiken eller inte.
Är det tomt på trafik så kan man ligga och puttra i 20-30 om så vill.

Jo faktiskt beroende på omständigheterna, det är ju en bedömning.
Ordningsbots-kod 123A enligt min lathund, det kostar 1000 kr om man accepterar föreläggandet.
Hänvisar till trafikförordningen 2 kap 1§

Fast det det är klart, är det tomt på trafik finns det heller ingen polis som bötfäller

Men om det bara gäller 5 kh under stadgad hastighet på 70 kh som i exemplet tror jag knappast att du hade fått böter.

Skrivet av oqvist:

Nej du kan köra i 10 km/h på 70-väg. Han har rätt att köra om om det inte är heldragna linjer.

Fel, se ovan

Skrivet av ChaosClocker:

"Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim."
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/lagsta-h...
Killen är en tönt med liten pippi som vet skit.

Kör hur sakta du än känner för i övrigt(kör efter väglag och sikt)! Möter du på tönten igen kan du ta foto pån o rama in "wall of idiots". Seriöst vem fan orkar köra efter nån som kört sakta? hahahaha!

Slappna av, jag har gett böter för dylikt till exempel.

Skrivet av Dax:

Inte olagligt att köra 40 på 70 sträcka så länge det inte blir fara för andra trafikenter.

Räcker med att det är en olägenhet för andra trafikanter, se ovan.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vilken paragraf i trafikförordningen säger det?

2 kap 1§

Edit
O-bot 123A:
"Underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa väg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs"

Finns säkert andra o-botar att använda, men detta är vad jag brukar använda på sniglar i trafiken.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

@Lorault: fortfarande om ens egna förmåga under rådande förhållanden begränsar så är det okej att i ditt exempel hålla 50 på 70-väg. Med det sagt, är det kanske en bra idé att köra in på en parkeringsficka och släppa förbi bakomliggande trafik. Men inget tvång

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

@Selfish: fortfarande om ens egna förmåga under rådande förhållanden begränsar så är det okej att i ditt exempel hålla 50 på 70-väg. Med det sagt, är det kanske en bra idé att köra in på en parkeringsficka och släppa förbi bakomliggande trafik. Men inget tvång

Om ens egna förmåga är så pass begränsad skall man inte köra på en 70-väg punkt.
Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Knappast någonsin olagligt att köra med 5 km/h underhastighet oberoende av omständigheter som i det här fallet. En hastighets mätare kan ju visa till och med 10 km/h fel och bara däckstorleken och däcktrycket kan göra 5 km/h.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Om ens egna förmåga är så pass begränsad skall man inte köra på en 70-väg punkt.
Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Jag hoppas verkligen inte att du är den polis du utger dig för att vara. Du verkar inte alls lämpad för yrket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Att diskutera trafik är lika farligt som att diskutera invxxxxxxspolititk.
Finns det inte redan en tråd om just detta ämne?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Fy fan, hoppas du inte blir långvarig i yrket

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag hoppas verkligen inte att du är den polis du utger dig för att vara. Du verkar inte alls lämpad för yrket.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte kan hålla hastigheten på vägskyltarna på ett säkert sätt när omständigheterna är goda tycker även jag att man inte ska köra på sådana vägar eller eventuellt få körkortet indraget.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Om ens egna förmåga är så pass begränsad skall man inte köra på en 70-väg punkt.
Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Då kan jag meddela att OM du hade stannat mig när jag kört 50 på 70-väg hade jag gjort det av en bra anledning. Kör dagligen en 70-sträcka där jag av vägens utformning och "boende" vid sidan om inte kan/vill hålla 70 vissa tider på dygnet och året.

Ger du böter de dom med haveri som inte kan hålla högre hastighet på väg till verkstaden också?

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Edit: Vill rekommendera alla att köpa en dashcam. Gjorde det själv för ett par månader sedan och det ger i ärlighetens namn en viss trygghet. Trots att jag bara haft körkort i lite knappt två år har jag varit med om alldeles för många idioter på vägen. Inte länge sedan det skulle uppstått en flerbilskrock om jag och mötande bil inte hade tvärnitat bara för att ett pucko skulle köra om strax innan en kurva. Hur kan man vara så jävla korkad?

Först vill jag bara säga att väldigt många verkar helt ignorera vissa typer av faror. Se t.ex. på min väg som är en väldigt fin 70-väg men relativt få blinda kurvor och kullar. Vägen tillåter alltså att man tryggt skulle kunna köra i 150 km/h. Däremot finns det en rad andra faror, t.ex. har vi hundratals hjortar (ingen överdrift), katter och dyl. Så egentligen hade det varit mer passande med en gräns på 50 km/h.

Skrivet av RasmusC:

Jag är en av dem som tycker att man ska hålla den angivna hastighetsbegränsningen, inte en km/h under. Står det 70 håller man 70 och inget annat, hastigheterna är VÄLDIGT överdrivna i Sverige. Vet flera 70 och 80 vägar som lätt skulle kunna vara minst 100.

Let the hate flow.

Kul att det tog så pass lång tid innan första kommentaren likt denna kom. Normalt handlar närmast en majoritet av kommentarerna om hur det finns alldeles för många sniglar på vägen.

Jag tillhör själv den personen som gärna kör ett par km//h över vad skylten visar men jag skulle aldrig bli upprörd/irriterad över någon som körde t.ex. 65 på en 70-väg. Det finns alldeles för många okända faktorer som spelar in.

Idag körde jag däremot bakom en som pendlade mellan 55-65 på en ganska fin 70-väg, det är jävligt irriterande. Inte nog med att det går långsamt utan gubben (förstås...) verkade inte ens försöka hålla en jämn och fin hastighet.

Skrivet av Ceogar:

Antar att han inte respekterade 3 sekunders-lagen. Det är ju en orsak för indraget körtkort iaf. Skön kille det där verkar vara.

Nu är jag kanske lite väl petig men det finns ingen 3-sekunderlag. Det är en rekommendation, en väldigt bra sådan, men ingen lag. Om jag nu inte är helt ute och cyklar...

Skrivet av loefet:

Nja, inte riktigt. Man skall ju anpassa sig till bilarna framför inte för bilarna bakom. För det är ju deras skyldighet att anpassa sig efter dig och inte tvärt om.

Det man kan göra för att visa hänsyn till eftervarande trafikanter är ju att stanna till på en busshållplats eller liknande och släppa förbi dem. Väljer man att köra 50 på en 70 väg så är det ett eget val att man anser att man inte klarar av att köra fortare på grund av vägen eller sin egen förmåga.

Fel. Man ska anpassa hastigheten efter väglaget, ens bil och ens körförmåga i den rådande situationen. Med det sagt kanske man borde se över sin körförmåga om man måste åka märkbart långsammare än övriga trafikanter.

Permalänk
Avstängd

Vad ska du polianmäla, att någon sagt åt dig att du åkte för sakta?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om man inte kan hålla hastigheten på vägskyltarna på ett säkert sätt när omständigheterna är goda tycker även jag att man inte ska köra på sådana vägar eller eventuellt få körkortet indraget.

Du har inte hört talas om åksjuka? Har en specifik 70-väg till svärfar där 50km/h är maxfart även under de bästa av föehållanden, då sambon mår väldigt illa annars. Denna sträcka var inte den vita volvon utsatt för, men jag hade gärna sett hans reaktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag är en av dem som tycker att man ska hålla den angivna hastighetsbegränsningen, inte en km/h under. Står det 70 håller man 70 och inget annat, hastigheterna är VÄLDIGT överdrivna i Sverige. Vet flera 70 och 80 vägar som lätt skulle kunna vara minst 100.

Let the hate flow.

Håller med. Vanligaste anledningen till omkörning jag ser ute på vägarna är nån som inte håller korrekt hastighet.
Detta genererar helt onödiga omkörningar som i sin tur är en större trafikfara.

Permalänk
Medlem

Hade varit lustigt om det fanns brutala minimumhastigheter, vilka lastbilar kan säkert köra i 120 km/h exempelvis? Många fordon kan inte komma upp i 120 km/h, men får fortfarande köra på motorväg. Självklart ska man hänga med i trafiken, men här var säkert bilen bakom i princip enda trafiken och han ska ju fortfarande dessutom hålla lämpligt avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag och sambon var precis med om något spännande på vägen hem ifrån svärfar. Den sista kilometern hem så är det ett par 70-sträckor och rondeller. Bakom oss hade vi en vit (självklart) stylad volvo, som låg väldigt nära hela vägen till sista rondellen, varpå bilen viker av ifrån vårt håll. Jag tänker inte mer på detta, utan kör den sista biten hem och parkerar på vår plats. När jag kliver ur bilen så ser jag att den vita volvon står bakom oss och föraren står halvt ute och ropar efter mig.

Den här personen menar på fullt allvar att jag har gjort fel, som körde i 65km/h på dessa 70-sträckor och att 70km/h är den exakta hastigheten man måste hålla. Inte nog med att personen alltså körde den här fruktansvärda volvon (garanterar att han kör för fort av ren princip, oavsett hastighet), han är högst troligen dessutom yrkeschaufför då han menade att han hade "fler" körkort. När jag försöker förklara för honom vad skyltarna med siffror faktiskt innebär, så hävdar han i sin "argumentation" att det skulle vara olagligt att köra i 40km/h på samma 70-sträcka.

Skakande av ilska så beslutar jag mig för att inte ödsla mer tid på denna besvärade individ, utan vänder mig och går hem istället.

Det är ju helt sinnessjukt att en sådan människa kan tillåtas att vistas i trafiken. Finns det något man kan göra för att anmäla sådan olämplighet, så att han blir av med körkortet?

Lågintelligenta idioter finns i Sverige tyvärr. Man kan bara hoppas att det naturliga urvalet gör sitt när det kommer till honom.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som tråden börjar glida över till argument till varför vi ska ha självkörande bilar och förbjuda mänskliga förare så for det bara går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läskunnigheten är ju inte den bästa.
Jag skriver att det är en bedömning.

Det är fritt att ha åsikter om mig och mitt yrke, men det är syvende sist jag som har utbildningen och kunskapen. Trist bara att vissa inte kan ta åt sig informationen så de slipper böter, men vi finns ju av en anledning.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som tråden börjar glida över till argument till varför vi ska ha självkörande bilar och förbjuda mänskliga förare så for det bara går.

Det kan inte komma snabbt nog. Den dagen såna här människor inte längre tillåts att använda allmän väg till sin lekstuga, den dagen kommer jag att fira på riktigt.

Skrivet av Johnnymann:

Läskunnigheten är ju inte den bästa.
Jag skriver att det är en bedömning.

Det är fritt att ha åsikter om mig och mitt yrke, men det är syvende sist jag som har utbildningen och kunskapen. Trist bara att vissa inte kan ta åt sig informationen så de slipper böter, men vi finns ju av en anledning.

Maktmissbruk och korruption är ju inga nyheter. Men det jag reagerar på är ditt till synes personliga tycke, där du ska vara högst opartisk. Om du hade sagt nåt om att du och dina kollegor är överens, baserat på fall bedömda av juridiskt kunniga, så hade jag kanske kunnat ta dig på allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade varit lustigt om det fanns brutala minimumhastigheter, vilka lastbilar kan säkert köra i 120 km/h exempelvis? Många fordon kan inte komma upp i 120 km/h, men får fortfarande köra på motorväg. Självklart ska man hänga med i trafiken, men här var säkert bilen bakom i princip enda trafiken och han ska ju fortfarande dessutom hålla lämpligt avstånd.

Lastbilar och bussar(tung trafik) liksom fordon med släp har ju en maxhastighet och håller den som sig bör oavsett rådande maxhastighet, dock gäller 2 kap 1§ dem också vid lägre hastigheter.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd

När jag var Volvo-ägare låg jag i max 90 även på motorväg då bilen drog ca 0.3L/mil mindre då jämfört med 110, han hade garanterat dödat mig. ^^

(beror förstås på trafiken, är det mycket och enfiligt kör jag som folk faktiskt)

EDIT: Johnymann, om det är fyrfilig motorväg och lite trafik (jag bor i Norrland) och jag ligger i 90 istället för 110, är det skäl för böter? Jag skulle uppenbarligen inte köra så runt Jönköping en fredag eftermiddag t ex.

Permalänk
Medlem

Sedan är det skillnad på den absoluta hastigheten och den relativa hastigheten, tyvär verkar de flesta här inte ens veta skillnaden.

Lite skrämmande att se så många som påstår sig ha körkort som inte har en aning om våra trafikregler

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag hoppas verkligen inte att du är den polis du utger dig för att vara. Du verkar inte alls lämpad för yrket.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om en polis ingriper mot en förare som anses OFÖRMÖGEN att frambringa sitt fordon utan fara för andra så är han olämplig? Bra tänkt där....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

att någon orkar ens följa någon hem är otroligt... sedan är det lika otroligt att någon orkar skriva en tråd om det..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så lyder en av grundreglerna: Man ska inte i onödan hindra eller störa trafikanter och de som bor eller uppehåller sig intill vägen. Samt visa hänsyn.

Att visa hänsyn är oerhört många väldigt dåliga på... de ska bara fram.

Skrivet av Johnnymann:

Sedan är det skillnad på den absoluta hastigheten och den relativa hastigheten, tyvär verkar de flesta här inte ens veta skillnaden.

Lite skrämmande att se så många som påstår sig ha körkort som inte har en aning om våra trafikregler

Med tanke på körskolorna så tycker jag inte det är det minsta konstigt, faktiskt. Det är inte speciellt höga krav för att få ett körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Finns inget som säger att man inte får, han menade att det var orsak för böter.

Det stämmer, det går att få böter för att köra för sakta, du får inte störa trafikrytmen omotiverat, 40km/h på 70 väg är nog lite i långsammaste laget, om du höll det mera eller mindre hela tiden, och ännu värre om du förhindrade en omkörning, då är det vårdslöshet i trafik och kan vara anledning till att återkalla körkortet.
(t.ex, ligga i vänsterfil utan att köra om kan ge 500:- i böter, aldrig hört om någon som blivit bötlagd dock)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror att den som förföljde dig ha en annan berättelse som att du brummade förbi i 70km/h framför ett ställe där det finns barn eller något. Alla ställen som det finns barn på sänks inte hastigheten, men man ska ändå anpassa hastigheten..

Någon annan vettig förklaring på förföljarens angrepp kan jag ej komma på. Jag tycker dock såna hära diskussioner där man enbart vet ena partens sida. Det kan mycket väl vara så att TS blev förföljd av en idiot, men det är svårt för oss andra att säga.

Jag tror att det var du som förföljde TS och försöker komma med förtal, kanske en eller annan unge svep med i din vansinnes färd, någon annan vettig förklaring har jag inte. Vi får ju tyvärr aldrig veta

TS: Som övriga säger, hastighet efter trafikförhållanden men max enligt angiven hastighet, du kan ju alltid ringa till polisen om du kände dig hotad då det är lite skumt att han följde efter dig hem, ingen aning om det är ett brott i övrigt.