Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Du har inte hört talas om åksjuka? Har en specifik 70-väg till svärfar där 50km/h är maxfart även under de bästa av föehållanden, då sambon mår väldigt illa annars. Denna sträcka var inte den vita volvon utsatt för, men jag hade gärna sett hans reaktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är ju omständigheterna ju inte goda om man kan bli åksjuk av att hålla hastigheten på skyltarna. Jag tänkte mer på åtminstone tämligen plan och rak väg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Inget att bry sig om det finns idioter överallt.

Tur att du inte vart förföljd och rånad det händer med dagligen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det kan inte komma snabbt nog. Den dagen såna här människor inte längre tillåts att använda allmän väg till sin lekstuga, den dagen kommer jag att fira på riktigt.

Maktmissbruk och korruption är ju inga nyheter. Men det jag reagerar på är ditt till synes personliga tycke, där du ska vara högst opartisk. Om du hade sagt nåt om att du och dina kollegor är överens, baserat på fall bedömda av juridiskt kunniga, så hade jag kanske kunnat ta dig på allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är opartisk och går efter juridiken, något många här tycker verka vara dumt.
Att sedan hänvisa till "Maktmissbruk och korruption" ä lite barnsligt, som att jag skulle ha något att vinna på att skriva böter, det är samma fel uppfattning som att trafikvakter får bonus för varje böter.
Vi har trafikförordningen att luta oss emot men som nästan all juridik i Sverige är dispossitiv är det självklart en bedömningssport, juridiken är inte blind som vissa tror.
När vi skriver ut böter är det självklart efter att jag och min kollega är överens, förstår inte ens hur det skall gå till annars???

"baserat på fall bedömda av juridiskt kunniga" vet jag inte ens vad jag skall svara på, vad menar du?
Vi har ett regelverk vi går efter och ett bötessystem som är anpassat efter ett antal godkända domar, ett exempel på detta är förbudet för att använda mobil i trafiken där det efter 1 oktober kommer att vara en ordningsbot på 1500 kr, detta är bestämt efter ett visst antal domar i tingsrätten och kommer att utdelas av polisen efter deras bedömning av trafikbrottet. Detta är något vi har mandat för och har utbildning för.
Vet inte riktigt hur jag kan beskriva det bättre för dig när jag inte ens förstår fråga riktigt.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att killen förföljde någon hem för att skälla på denne helt utan anledning är ett tecken på att han inte är mogen för körkort.

Och vad alla stressmuppar här än hävdar så är det inte olagligt att köra ett par km/t under hastighetsbegränsningen.
Och när man kommer ifatt någon som kör lite långsammare är lösningen inte att ligga så nära att dina framlysen försvinner i hans backspegel.....

Kommer man ifatt någon som kör väldigt sakta så bör man kanske fråga sig vad h*n har sett som jag har missat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på körskolorna så tycker jag inte det är det minsta konstigt, faktiskt. Det är inte speciellt höga krav för att få ett körkort.

Jaså?
Jag tog körkortet för ca 30 år sedan och kommer ihåg trafikreglerna, något måste ha förändrats på sista tiden

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

att någon orkar ens följa någon hem är otroligt... sedan är det lika otroligt att någon orkar skriva en tråd om det..

Att bli följd hem och hotad är ren vardagsmat för dig alltså? Stackare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Sedan är det skillnad på den absoluta hastigheten och den relativa hastigheten, tyvär verkar de flesta här inte ens veta skillnaden.

Det där läste vi om i naturkunskapen, inte i körkortsskolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@scienta: Nej kanske inte att någon hotar mig, självklart inte. Däremot får jag väldigt många som är gnälliga i trafiken, när jag kör om för att de kör 70 på 100 väg tex, men jag orkar inte lägga energi på det för det.
Dessutom om någon stod och ropade på mig skulle jag inte bry mig för 5 öre dessutom är ju detta en sak om du känner dig hotad att gå till polisen.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som tråden börjar glida över till argument till varför vi ska ha självkörande bilar och förbjuda mänskliga förare så for det bara går.

Läsvärt:

Franken-algorithms: the deadly consequences of unpredictable code

Citat:

The death of a woman hit by a self-driving car highlights an unfolding technological crisis, as code piled on code creates ‘a universe no one fully understands’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jaså?
Jag tog körkortet för ca 30 år sedan och kommer ihåg trafikreglerna, något måste ha förändrats på sista tiden

Det har ju gjorts en del förändringar, som "riskettan" t.ex.

Sedan så är det inte alls samma utbildning över hela landet. Men som jag skrev, kraven är på tok för låga idag. Det är för enkelt att skaffa körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det där läste vi om i naturkunskapen, inte i körkortsskolan.

Skickades från m.sweclockers.com

???
Då var det riktigt illa ställt med dagens utbildning då.
Då har vi en kort grundkurs här

- Skyltade: De skyltar som reglerar hastigheten längs våra vägar.

- Absoluta: Absoluta hastighetsbegränsningar är de regler som är kopplade till fordonet och fordonskombinationen. T.ex. om en man kör en bil med släpvagn så är den absoluta hastighetsbegränsningen 80km/h.

- Relativa: De relativa hastighetsbegränsningarna är de övriga omständigheterna som påverkar möjligheten att köra på ett säkert sätt. Dessa kan vara väder, underlag, sikt o.s.v. T.ex. den skyltade hastigheten kan vara 70 km/h men andra omständigheter gör att det inte är säkert att framföra fordonet snabbare än 50 km/h.

Allt detta är väldigt självklart och enkelt och vad jag vet skall detta ingå i undervisningen samt på frågor i provet.

Min högst personliga åsikt är att många uppenbarligen inte vet eller skiter i ovanstående och sedan blir förbannade när de får böter, för "de minsann vet mycket bättre" än den utbildade polismannen, lite likt vissa av argumenten och påhoppen i denna tråd

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd

Sedan så går ju tyvärr trafikvett/"kunskap" i arv i viss mån. En kompis i gymnasiet fick höra av sin farsa "en sån där uppförsbacke måste man hålla minst 150 uppför för att inte tappa farten" ... ackompanjerat med en smäll i skallen, och det var en såndär dödsbacke med ett livsfarligt krön man kunde höppa över i stort sett. Detta var 2004.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

???
Då var det riktigt illa ställt med dagens utbildning då.
Då har vi en kort grundkurs här

- Skyltade: De skyltar som reglerar hastigheten längs våra vägar.
- Absoluta: Absoluta hastighetsbegränsningar är de regler som är kopplade till fordonet och fordonskombinationen. T.ex. om en man kör en bil med släpvagn så är den absoluta hastighetsbegränsningen 80km/h.

- Relativa: De relativa hastighetsbegränsningarna är de övriga omständigheterna som påverkar möjligheten att köra på ett säkert sätt. Dessa kan vara väder, underlag, sikt o.s.v. T.ex. den skyltade hastigheten kan vara 70 km/h men andra omständigheter gör att det inte är säkert att framföra fordonet snabbare än 50 km/h.

Allt detta är väldigt självklart och enkelt.
Min högst personliga åsikt är att många uppenbarligen inte vet eller skiter i ovanstående och sedan blir förbannade när de får böter, för "de minsann vet mycket bättre" än den utbildade polismannen.

Jojo, jag har alltid tyckt trafikregler ofta helt enkelt är sunt förnuft, och det där är allmän kunskap men jag har aldrig hört de uttrycken förut i detta sammanhang. Som jag minns iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror att den som förföljde dig ha en annan berättelse som att du brummade förbi i 70km/h framför ett ställe där det finns barn eller något. Alla ställen som det finns barn på sänks inte hastigheten, men man ska ändå anpassa hastigheten..

Någon annan vettig förklaring på förföljarens angrepp kan jag ej komma på. Jag tycker dock såna hära diskussioner där man enbart vet ena partens sida. Det kan mycket väl vara så att TS blev förföljd av en idiot, men det är svårt för oss andra att säga.

Du tycker det verkar osannolikt så du hittar själv på vad som hände istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Mig veterligen så finns det ingen direkt begränsning hur sakta man fär köra, utan det är mer hur vida man hindrar trafiken eller inte.
Är det tomt på trafik så kan man ligga och puttra i 20-30 om så vill.

Skrivet av oqvist:

Nej du kan köra i 10 km/h på 70-väg. Han har rätt att köra om om det inte är heldragna linjer.

Skrivet av Nioreh83:

Klart man får. Blir ju jäkligt svårt att köra obromsade släp (40) eller moped (45) annars

Kör långsamt så länge du inte hindrar, stör eller skapar en fara i trafiken, vilket man gör när man kör hälften så snabbt som resterande trafik. Sen är det andra regler för olika klassade fordon som går långsamt traktorer, släp, moppar etc. Du ska även anpassa hastigheten efter omständigheterna.

Lämnar denna länk underskrivet av en Polis. Lite slutdiskuterat då.
https://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

???
Då var det riktigt illa ställt med dagens utbildning då.
Då har vi en kort grundkurs här

- Skyltade: De skyltar som reglerar hastigheten längs våra vägar.

- Absoluta: Absoluta hastighetsbegränsningar är de regler som är kopplade till fordonet och fordonskombinationen. T.ex. om en man kör en bil med släpvagn så är den absoluta hastighetsbegränsningen 80km/h.

- Relativa: De relativa hastighetsbegränsningarna är de övriga omständigheterna som påverkar möjligheten att köra på ett säkert sätt. Dessa kan vara väder, underlag, sikt o.s.v. T.ex. den skyltade hastigheten kan vara 70 km/h men andra omständigheter gör att det inte är säkert att framföra fordonet snabbare än 50 km/h.

Allt detta är väldigt självklart och enkelt och vad jag vet skall detta ingå i undervisningen samt på frågor i provet.

Min högst personliga åsikt är att många uppenbarligen inte vet eller skiter i ovanstående och sedan blir förbannade när de får böter, för "de minsann vet mycket bättre" än den utbildade polismannen.

Absoluta och Relativa hastigheten är inte några ord jag kan minnas ifrån körkortsskolan. Tror knappt man använder sig av sådana begrepp där? Däremot minns jag det glasklart ifrån fysikkurserna på universitetet. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu är jag kanske lite väl petig men det finns ingen 3-sekunderlag. Det är en rekommendation, en väldigt bra sådan, men ingen lag. Om jag nu inte är helt ute och cyklar...

Jodå det är något som polisen kan bötfälla samt dra kortet för. Håller med, en av de bästa rekommendeationerna men ändå så följs den sällan.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

du skulle sagt att han kunde ringt och kollat med en som har koll på reglerna, klottrat ner 11414 på en lapp och bett han ringa och kolla vad som verkligen gäller innan han uttalar sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absoluta och Relativa hastigheten är inte några ord jag kan minnas ifrån körkortsskolan. Tror knappt man använder sig av sådana begrepp där? Däremot minns jag det glasklart ifrån fysikkurserna på universitetet. ^^

Då kanske du kan lägga på variabler för skyltad hastighet och omgivning så alla här förstår vad relativa hastigheten innebär.
http://wiki.math.se/wikis/relativitetsteori/index.php/1.5_Add...

Lycka till

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu är jag kanske lite väl petig men det finns ingen 3-sekunderlag. Det är en rekommendation, en väldigt bra sådan, men ingen lag. Om jag nu inte är helt ute och cyklar...

Skrivet av Ceogar:

Jodå det är något som polisen kan bötfälla samt dra kortet för. Håller med, en av de bästa rekommendeationerna men ändå så följs den sällan.

Helt korrekt. Det kostar som minst 2000 kr enligt ordningsbot kod 016(ej anpassat avstånd till framförvarande fordon) och har man otur kostar det körkortet(vårdslös körning).
Och ja, det är polismans bedömning som gäller, oavsett vad vissa har för åsikter här.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv

@Johnnymann: Även om du kanske ger mig en böter i framtiden så kämpa på! Har sett för mycket skit pga folk som struntat i lagarna eller resonerat "ja men några km/h snabbare gör ju inget" *splatt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Johnnymann: Även om du kanske ger mig en böter i framtiden så kämpa på! Har sett för mycket skit pga folk som struntat i lagarna eller resonerat "ja men några km/h snabbare gör ju inget" *splatt*

Undviker så gott jag kan att ge böter, men ibland måste man och vi får bara ge rapporteftergift upp till en viss gräns tyvär.
Det borde nästan ingå ett besök på bårhuset och titta på trafikolyckor under körskolan som man förstår hur illa det kan gå.
Tänk då att det är sådan poliser får se varje dag.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag förtydligade mitt inlägg.
Min poäng är att det är ganska meningslöst att diskutera en händelse då man bara har ena partens sida. Och jag tog ett exempel på vad den andra personen skulle kunna säga.
Rent statistisk är det väldigt osannolikt att om man kör 70km/h på en raksträcka på landsbygden skulle bli förföljd av någon som säger att man borde köra i 40km/h. Det borde vara att det i det området är dåligt sikt, finns barn eller djur etct.
I mina hemtrakter finns det för övrigt områden där rallyförare med deras bilar har svårt att hålla 70km/h överallt med deras fyrhjulsdrivna bilar.

Nå nu tror jag knappast TS låg i bredställ i varenda kurva eller något, min poäng var dock att när man ej vet vad den andra personen sida så är det inte mycket underlag att utgå ifrån. Det kan mycket väl vara en riktigt idiot som förföljde TS, min gissning är att det enbart är en halvidiot. Alltså att TS kanske borde köra lite saktare där, troligen inget polisen hade reagerat på eller så. Men när man retar upp någon så brukar man ofta ha gjort något som kanske är lite tveksamt.
*edit*
Och min poäng är som sagt än en gång, vi andra vet inget. Varvid diskussionen blir ganska meningslös.

Exempel: En gång när jag satt på tåget sa någon till att jag pratade för högt i telefon, var det rätt eller fel? Enbart jag själv här i tråden vet vad jag gjorde om jag störde. Och det blir en ganska meningslös diskussion.

Du vet att tråden handlar om att den andra personen tyckte att han körde för sakta och inte för fort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Helt korrekt. Det kostar som minst 2000 kr enligt ordningsbot kod 016(ej anpassat avstånd till framförvarande fordon) och har man otur kostar det körkortet(vårdslös körning).
Och ja, det är polismans bedömning som gäller, oavsett vad vissa har för åsikter här.

Finns den där lathunden för bötesbelopp tillgänglig någonstans? Både för tung och "vanlig" trafik. Vore intressant att se :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Du vet att tråden handlar om att den andra personen tyckte att han körde för sakta och inte för fort?

Skickades från m.sweclockers.com

Snacka om jag har idiotförklrat mig, jag läste för snabbt. Ja då är det en ren idiot, det finns måga som ej kan köra maxhastighet av olikaanledningar som de har en eubil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Snacka om jag har idiotförklrat mig, jag läste för snabbt. Ja då är det en ren idiot, det finns måga som ej kan köra maxhastighet av olikaanledningar som de har en eubil.

Mja jag tycker väl snarare det är tur att anledningen till dessa inlägg var att du läste fel och faktiskt inte är en idiot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Finns den där lathunden för bötesbelopp tillgänglig någonstans? Både för tung och "vanlig" trafik. Vore intressant att se :).

Bra fråga, jag tittar ju i min jag använder i tjänsten.

Ska undersöka saken

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Undviker så gott jag kan att ge böter, men ibland måste man och vi får bara ge rapporteftergift upp till en viss gräns tyvär.
Det borde nästan ingå ett besök på bårhuset och titta på trafikolyckor under körskolan som man förstår hur illa det kan gå.
Tänk då att det är sådan poliser får se varje dag.

Bekant med en före detta bil buse av den värre sorten som var världsmästare sekunden lappen säkrades.
Orsakade flera alvarliga olyckor men ingen skadades som tur var "för att han var så j-la bra att han räddade situationen".
Lyckligtvis fick han göra lumpen som sjukvårdare och då ingick praktik som ambulansförare.
Ett par veckor av plock med kroppsdelar så var alla idéer om buskörning helt borta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johnnymann:

Undviker så gott jag kan att ge böter, men ibland måste man och vi får bara ge rapporteftergift upp till en viss gräns tyvär.
Det borde nästan ingå ett besök på bårhuset och titta på trafikolyckor under körskolan som man förstår hur illa det kan gå.
Tänk då att det är sådan poliser får se varje dag.

Det borde iaf visas bilder från rejäla olyckor. Folk måste få bort den där falska säkerheten de har när de sätter sig i sin plåtbur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Finns den där lathunden för bötesbelopp tillgänglig någonstans? Både för tung och "vanlig" trafik. Vore intressant att se :).

https://www.aklagare.se/om-oss/dokument/ordningsbotskatalog/

Där har du nog de flesta du letar efter

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|