Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Medlem

Blev följd hem av missnöjd trafikant

Jag och sambon var precis med om något spännande på vägen hem ifrån svärfar. Den sista kilometern hem så är det ett par 70-sträckor och rondeller. Bakom oss hade vi en vit (självklart) stylad volvo, som låg väldigt nära hela vägen till sista rondellen, varpå bilen viker av ifrån vårt håll. Jag tänker inte mer på detta, utan kör den sista biten hem och parkerar på vår plats. När jag kliver ur bilen så ser jag att den vita volvon står bakom oss och föraren står halvt ute och ropar efter mig.

Den här personen menar på fullt allvar att jag har gjort fel, som körde i 65km/h på dessa 70-sträckor och att 70km/h är den exakta hastigheten man måste hålla. Inte nog med att personen alltså körde den här fruktansvärda volvon (garanterar att han kör för fort av ren princip, oavsett hastighet), han är högst troligen dessutom yrkeschaufför då han menade att han hade "fler" körkort. När jag försöker förklara för honom vad skyltarna med siffror faktiskt innebär, så hävdar han i sin "argumentation" att det skulle vara olagligt att köra i 40km/h på samma 70-sträcka.

Skakande av ilska så beslutar jag mig för att inte ödsla mer tid på denna besvärade individ, utan vänder mig och går hem istället.

Det är ju helt sinnessjukt att en sådan människa kan tillåtas att vistas i trafiken. Finns det något man kan göra för att anmäla sådan olämplighet, så att han blir av med körkortet?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Scary blir det mer problem så anmäl det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du kan Polisanmäla men har du några typer av bevis över händelsen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lmao vilken jävla idiot. Ta ert foto på honom och regplåten.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Han har rätt att du inte ska ligga 40 på en 70 trafikerad väg.. Men 65 på en 70 väg är snarare mer vettigt om man inte känner till vägen\bil\underlag etc. Man ska ta sig fram på ett säkert sätt.
Om du kan anmäla han vet jag inte.. Ring Polisen och fråga då denna individ uppenbarligen inte kan trafikreglerna, kör vårdslöst och inte bör vara ute i trafiken

Edit: se fet text

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan Polisanmäla men har du några typer av bevis över händelsen ?

Inte mer än sambons vittne. Är inte så mycket bekymrad över påhoppet som det faktum att den här människan faktiskt får inneha körkort.

Skrivet av daskedennis:

Lmao vilken jävla idiot. Ta ert foto på honom och regplåten.

Jag tänkte inte så långt, men jag vet vilka siffror han hade i regnumret.

Skrivet av anon246659:

Han har rätt att du inte ska ligga 40 på en 70 väg.. Men 65 på en 70 väg är snarare mer vettigt om man inte känner till vägen\bil\underlag etc. Man ska ta sig fram på ett säkert sätt.
Om du kan anmäla han vet jag inte.. Ring Polisen och fråga då denna individ uppenbarligen inte kan trafikreglerna, kör vårdslöst och inte bör vara ute i trafiken

Finns inget som säger att man inte får, han menade att det var orsak för böter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hur tänker han? Om han blir förbannad för att han tappar 1 minut när han inte åkte precis 70, så lär han ju tappat minst 5 minuter på att följa dig hem och berätta detta för dig.

Fy fan. Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till i den situationen. Hoppas jag kunnat ta det kallt och skratta personen i ansiktet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Han har rätt att du inte ska ligga 40 på en 70 väg..

Mig veterligen så finns det ingen direkt begränsning hur sakta man fär köra, utan det är mer hur vida man hindrar trafiken eller inte.
Är det tomt på trafik så kan man ligga och puttra i 20-30 om så vill.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@scienta: tucker ni båda är löjliga och borde lägga mer energi på social träning istället for att leka tjuv och polis.

sen så svar på din fråga så kan du nog inte anmäla han för han följde ju bara en statligt ägd väg och har lika mycket rätt att köra där som du, dock ifall detta skulle upprepa sig av samma förare en hand full med gånger så skulle du nog kunna anmäla han för någon lag vars namn jag inte vet, och det mesta det skulle kunna leda till är dagsböter eller besöksförbud skulle jag tro, dock är jag inte speciellt insatt i den delen av lagarna så jag svarar nog mest troligt likt de flesta skulle imo.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Han har rätt att du inte ska ligga 40 på en 70 väg.. Men 65 på en 70 väg är snarare mer vettigt om man inte känner till vägen\bil\underlag etc. Man ska ta sig fram på ett säkert sätt.
Om du kan anmäla han vet jag inte.. Ring Polisen och fråga då denna individ uppenbarligen inte kan trafikreglerna, kör vårdslöst och inte bör vara ute i trafiken

Nej du kan köra i 10 km/h på 70-väg. Han har rätt att köra om om det inte är heldragna linjer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

"Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim."
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/lagsta-h...
Killen är en tönt med liten pippi som vet skit.

Kör hur sakta du än känner för i övrigt(kör efter väglag och sikt)! Möter du på tönten igen kan du ta foto pån o rama in "wall of idiots". Seriöst vem fan orkar köra efter nån som kört sakta? hahahaha!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Finns det skäl så är det inga konstigheter att ligga 40km/h på en 70-väg heller. Folk som gärna hetsar en i röven är bland det värsta jag vet, har blivit påkörd två gånger inom loppet av sex månader med resultatet att mina stackars bilar fick skrotas. Jag kör spolarvätska på dom ett par varv så att dom fattar... det kan ju vara vad som helst, du har problem med bilen, du bedömer väglaget som ej lämplig att köra enligt hastighetsbegränsningen då och att det är lämpligare att köra under etc...

Skaka av dig ilskan. Polisanmäl ifall det blir mer problem och inte slutar vid den där enskilda händelsen, och var INTE rädd för några böter öht. Du kan vara så jävla safe man bara kan bli. Idioten vet inte vad han surrar om..

Permalänk
Medlem

Inte olagligt att köra 40 på 70 sträcka så länge det inte blir fara för andra trafikenter.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vad ska du polisanmäla honom för? Det enda olagliga han gjort är att ligga för nära men där står säkert ord mot ord.

Men han verkar inte ha alla hästar hemma direkt. 5km/h underhastighet är ingenting att bli upphetsad över. När det börjar bli minst 20 km/h underhastighet kan man bli irriterad men knappast så irriterad att man följer efter bilen hem och ger en utskällning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns psykvård av en anledning säger jag bara ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Inte olagligt att köra 40 på 70 sträcka så länge det inte blir fara för andra trafikenter.

Men du kommer bli stoppad av polisen och kommer blir kontrollerad för att du inte kör (normalt)

Sen visst väder vind etc, men utgår ifrån normala förhållande att hålla 70 är inga problem.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Finns psykvård av en anledning säger jag bara ^^

Den i behov av sådan vård är dock tyvärr ofta helt främmande för att så är fallet.

Permalänk
Inaktiv

*edit'

Jag är ej läskunnig, jag tolkade att du gjorde raka motsatsen. Ja då var det en stor idiot som förföljde dig.

Permalänk
Medlem

Känner igen det där. Tyvärr kan du och polisen inget göra förrens du känner dig hotad.

Stöter på dagligen bilar i häcken när jag pendlar till jobbet.. under 10-20m i avstånd är inget ovanligt även när man håller hastigheten som är skyltat. Har gått så långt att jag höll på att få ett gäng tjejer i bagageutrymmet när jag bromsade för vilt!
Har fått stå ut med fingret och blinkade ljus också. Händer det så brukar jag bara ställa mig på bromsen för att markera! Jag vet, det är inte det smartaste men känslan är ändå bättre efteråt.

Folk kan verkligen inte trafikreglerna idag. De finns där av en anledning. För att hålla oss säkra på vägarna. Tyvärr tror många att de står över lagen. Och av vad jag sett verkar det, generellt, vara att ju finare bil desto mer kan man skita i trafikreglerna. Sorgligt..

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Bättre att köra sakta o säkert än att överskrida hastighetsbegränsningarna. Speciellt för plånboken och hälsan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Folk kan verkligen inte trafikreglerna idag. De finns där av en anledning. För att hålla oss säkra på vägarna. Tyvärr tror många att de står över lagen. Och av vad jag sett verkar det, generellt, vara att ju finare bil desto mer kan man skita i trafikreglerna. Sorgligt..

Haha ja polaren sa det att trafikregler idag är bara rekommendationer

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: tror att det är rätt vanligt idag.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Man får dock inte köra sakta om vägen är 70. Är det trafik bakom en men fritt i fram måste man öka hastigheten.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Inte mer än sambons vittne. Är inte så mycket bekymrad över påhoppet som det faktum att den här människan faktiskt får inneha körkort.

Jag tänkte inte så långt, men jag vet vilka siffror han hade i regnumret.

Finns inget som säger att man inte får, han menade att det var orsak för böter.

Antar att han inte respekterade 3 sekunders-lagen. Det är ju en orsak för indraget körtkort iaf. Skön kille det där verkar vara.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Han har rätt att du inte ska ligga 40 på en 70 väg..

Skrivet av Lorault:

Man får dock inte köra sakta om vägen är 70. Är det trafik bakom en men fritt i fram måste man öka hastigheten.

Klart man får. Blir ju jäkligt svårt att köra obromsade släp (40) eller moped (45) annars

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som tycker att man ska hålla den angivna hastighetsbegränsningen, inte en km/h under. Står det 70 håller man 70 och inget annat, hastigheterna är VÄLDIGT överdrivna i Sverige. Vet flera 70 och 80 vägar som lätt skulle kunna vara minst 100.

Let the hate flow.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Man får dock inte köra sakta om vägen är 70. Är det trafik bakom en men fritt i fram måste man öka hastigheten.

Det där stämmer inte riktigt. Ja, du får inte köra så sakta att du utgör en fara för andra. MEN du får 1. Inte köra fortare än skyltad hastighetsbegränsning o 2. Fortare än att du kan framföra ditt fordon på ett säkert sätt i förhållande till din egen förmåga, yttre förhållanden (väder, ljus, vilt, terräng mm.)

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Man får dock inte köra sakta om vägen är 70. Är det trafik bakom en men fritt i fram måste man öka hastigheten.

Vilken paragraf i trafikförordningen säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Det där stämmer inte riktigt. Ja, du får inte köra så sakta att du utgör en fara för andra. MEN du får 1. Inte köra fortare än skyltad hastighetsbegränsning o 2. Fortare än att du kan framföra ditt fordon på ett säkert sätt i förhållande till din egen förmåga, yttre förhållanden (väder, ljus, vilt, terräng mm.)

Ja. Precis det jag menar. Att man inte får passera skyltad hastighetsbegränsning men man ska också anpassa sin hastighet för trafikanterna (exempelvis inte köra 50 på en 70 väg ) om det är fritt framifrån och det finns trafikanter bakom.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Han visade säkert hastigheten med GPS. Bilar visar typ alltid 3+ kilometer i timmen för lite. Förmodligen haft en dålig dag på jobbet och valde en slumpmässig människa att ventilera sig på.