Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Avstängd

haha pajas.
ta reg numret o kolla upp var han bor o jävlas med honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jodå det är något som polisen kan bötfälla samt dra kortet för. Håller med, en av de bästa rekommendeationerna men ändå så följs den sällan.

Skrivet av Johnnymann:

Helt korrekt. Det kostar som minst 2000 kr enligt ordningsbot kod 016(ej anpassat avstånd till framförvarande fordon) och har man otur kostar det körkortet(vårdslös körning).
Och ja, det är polismans bedömning som gäller, oavsett vad vissa har för åsikter här.

Nu fortsätter jag vara petig och lite löjlig men jag hade alltså rätt. "Ej anpassat avstånd" betyder inte "tre sekunder"

Tre sekunders avstånd är väldigt bra på t.ex. motorväg men hur många har tre sekunder till framliggande bil i tung stadstrafik? Inte många och det är inte heller något man blir bötfälld för. Ser man på andra sidan myntet finns det även tillfällen då tre sekunder är för litet, t.ex. vid snorhalt väglag och dålig sikt.

Skrivet av tumvanten:

haha pajas.
ta reg numret o kolla upp var han bor o jävlas med honom.

Jag hoppas du har ett par år kvar innan du får ta körkort. Det du föreslår är flera steg värre än vad TS själv blev utsatt för.

Permalänk
Medlem

@scienta: Ett stort pucko som inte förstår trafikens regler. Trafik vettet blir bara sämre hela tiden!!!

Permalänk
Medlem

@Johnnymann:

Det här inlägget är allt annat än opartiskt:

Skrivet av Johnnymann:

Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Vad hände med "det är en bedömningsfråga" ? Kan du inte ge konkreta exempel baserade på logik, istället för att hota om saker värre än böter? Efter att ha gett saker lite objektiv eftertanke så kan jag faktiskt se att 40km/h på en 70-sträcka med bra vägförhållanden är potentiellt farligt. Låghastighets-fordon får ju framföras i den farten, men är noggrant skyltade för att varna bakomvarande. En bil har ingen sådan varning och därför skulle det kunna utgöra en fara. Jag köper det! Med samma tankesätt skulle jag vilja hävda att 80km/h på en 110-väg inte alls är några problem (vilket vissa inte skulle hålla med om).

Dina uttryck om "absolut och relativ" hastighet är ju som hämtat ur luften. Har aldrig hört någon tala om det på så vis, men självklart är alla som kör bil medvetna om effekterna av att köra fortare än förhållanden tillåter - det är ju hela poängen med risktvåan.

Vidare håller du en överlägsen ton och har inte ens bemödat dig med att kommentera det faktum att jag blev förföljd till mitt hem, vilket kanske är det viktigaste med hela historien. Nu har jag uttryck att jag inte är överdrivet orolig, men allt summeras i att jag har lite svårt att ta din närvaro som den välsignelse den annars kunde ha varit.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

dina 65 som du påstor är vad du höll är säkert 40 och då kan man förstå att han blev irriterad, ingen skulle följa efter nån för att dom låg 5km under, sen slickade du säkert mittlinjen med så han inte kunde köra om?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Lastbilar och bussar(tung trafik) liksom fordon med släp har ju en maxhastighet och håller den som sig bör oavsett rådande maxhastighet, dock gäller 2 kap 1§ dem också vid lägre hastigheter.

Fast det handlar inte bara om tung trafik med maxhastighet, en första generationens folkabuss får också köra på motorväg med 120 km/h. Ska du då ligga obekvämt nära en gammal folkabuss, och på så vis störa? Nålen hade lika gärna kunnat ligga på 70 km/h och personen bakom hade ändå blivit upprörd, kört nära och stannat för att gapa. Är personen så otålig kan skillnader på olika bilars mätare ställa till med samma situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

dina 65 som du påstor är vad du höll är säkert 40 och då kan man förstå att han blev irriterad, ingen skulle följa efter nån för att dom låg 5km under, sen slickade du säkert mittlinjen med så han inte kunde köra om?

Ärligt talat så påstår jag ingenting, det var vad han själv uttryckte. Jag blev väldigt förvånad när han sa det och jag fråga om det verkligen var något att bråka om. Han tyckte det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag och sambon var precis med om något spännande på vägen hem ifrån svärfar. Den sista kilometern hem så är det ett par 70-sträckor och rondeller. Bakom oss hade vi en vit (självklart) stylad volvo, som låg väldigt nära hela vägen till sista rondellen, varpå bilen viker av ifrån vårt håll. Jag tänker inte mer på detta, utan kör den sista biten hem och parkerar på vår plats. När jag kliver ur bilen så ser jag att den vita volvon står bakom oss och föraren står halvt ute och ropar efter mig.

Den här personen menar på fullt allvar att jag har gjort fel, som körde i 65km/h på dessa 70-sträckor och att 70km/h är den exakta hastigheten man måste hålla. Inte nog med att personen alltså körde den här fruktansvärda volvon (garanterar att han kör för fort av ren princip, oavsett hastighet), han är högst troligen dessutom yrkeschaufför då han menade att han hade "fler" körkort. När jag försöker förklara för honom vad skyltarna med siffror faktiskt innebär, så hävdar han i sin "argumentation" att det skulle vara olagligt att köra i 40km/h på samma 70-sträcka.

Skakande av ilska så beslutar jag mig för att inte ödsla mer tid på denna besvärade individ, utan vänder mig och går hem istället.

Det är ju helt sinnessjukt att en sådan människa kan tillåtas att vistas i trafiken. Finns det något man kan göra för att anmäla sådan olämplighet, så att han blir av med körkortet?

Skrivet av scienta:

Inte mer än sambons vittne. Är inte så mycket bekymrad över påhoppet som det faktum att den här människan faktiskt får inneha körkort.

Jag tänkte inte så långt, men jag vet vilka siffror han hade i regnumret.

Finns inget som säger att man inte får, han menade att det var orsak för böter.

Vad är denna tråd, om inte att slösa mer tid på denna individ?
Och jo du får inte köra för långsamt eller hindra och störa annan trafik, läs på lite... detta kanske kan vara till prejudikat för dig.
https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Varenda gång jag ligger i laglig hastighet så har jag strax en SUV precis i baken. Är som att de tvångsmässigt vill testa krocksäkerheten i sina dyra bilar... Varpå jag givetvis saktar ner ytterligare
Jag vet, helt kasst o omoget av mig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Johnnymann:

Det här inlägget är allt annat än opartiskt:

Vad hände med "det är en bedömningsfråga" ? Kan du inte ge konkreta exempel baserade på logik, istället för att hota om saker värre än böter? Efter att ha gett saker lite objektiv eftertanke så kan jag faktiskt se att 40km/h på en 70-sträcka med bra vägförhållanden är potentiellt farligt. Låghastighets-fordon får ju framföras i den farten, men är noggrant skyltade för att varna bakomvarande. En bil har ingen sådan varning och därför skulle det kunna utgöra en fara. Jag köper det! Med samma tankesätt skulle jag vilja hävda att 80km/h på en 110-väg inte alls är några problem (vilket vissa inte skulle hålla med om).

Dina uttryck om "absolut och relativ" hastighet är ju som hämtat ur luften. Har aldrig hört någon tala om det på så vis, men självklart är alla som kör bil medvetna om effekterna av att köra fortare än förhållanden tillåter - det är ju hela poängen med risktvåan.

Vidare håller du en överlägsen ton och har inte ens bemödat dig med att kommentera det faktum att jag blev förföljd till mitt hem, vilket kanske är det viktigaste med hela historien. Nu har jag uttryck att jag inte är överdrivet orolig, men allt summeras i att jag har lite svårt att ta din närvaro som den välsignelse den annars kunde ha varit.

Vet inte riktigt vart jag skall börja, spelar nog ingen roll vad jag säger du kommer att argumentera emot i vilket fall som helst.
Om du läser lite mer i tråden så anger jag också straffsatsen för att ligga för nära framförvarande fordon, något du tydligen råkade ut för, i övrigt ser jag inget brott i det mannen gör tyvär.

Men angående relativa hastigheten rekommenderar jag dig att kolla upp för din egen säkerhets skull, jag har redan haft en liten "grundkurs" om det i denna tråd, du väljer själv om du inte vill tro på det, inget som påverkar mig i arbetet, jag kan inte vara en "välsignelse" för alla.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Vad är denna tråd, om inte att slösa mer tid på denna individ?
Och jo du får inte köra för långsamt eller hindra och störa annan trafik, läs på lite... detta kanske kan vara till prejudikat för dig.
https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...

Var det verkligen den bästa källan du kunde hitta? Nej, jag ska verkligen passa mig för att köra för sakta. Bara för att vara på säkra sidan så ska jag nog se till att köra minst 10km/h högre än vad skyltarna anger, för det gör ju alla andra!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det handlar inte bara om tung trafik med maxhastighet, en första generationens folkabuss får också köra på motorväg med 120 km/h. Ska du då ligga obekvämt nära en gammal folkabuss, och på så vis störa? Nålen hade lika gärna kunnat ligga på 70 km/h och personen bakom hade ändå blivit upprörd, kört nära och stannat för att gapa. Är personen så otålig kan skillnader på olika bilars mätare ställa till med samma situation.

Nu var ju det svar på en fråga just om lastbilar

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Var det verkligen den bästa källan du kunde hitta? Nej, jag ska verkligen passa mig för att köra för sakta. Bara för att vara på säkra sidan så ska jag nog se till att köra minst 10km/h högre än vad skyltarna anger, för det gör ju alla andra!

Tror jag börjar förstå vart problemet ligger!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Tack! Var något sådant jag letade efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Var det verkligen den bästa källan du kunde hitta? Nej, jag ska verkligen passa mig för att köra för sakta. Bara för att vara på säkra sidan så ska jag nog se till att köra minst 10km/h högre än vad skyltarna anger, för det gör ju alla andra!

Kör 20-30 km/h över begränsningen istället. Så minskar man ned ett antal idiotiska omkörningar iallafall.

Så argumenterar någon som saknar trafikvett. "Öka farten lite så blir det säkrare."

Det finns ETT ENDA tillfälle då jag absolut ÖKAR hastigheten över den tillåtna. När man kör på den enfiliga delen av en 2+1 väg och ett utryckningsfordon kommer med blåljus/siren bakom. Om det inte finns tillräckligt med plats för att släppa förbi ändå, vilket det oftast inte gör.

Vid två tillfällen har jag varit med om just detta.

Permalänk

Igår stötte jag på en som låg i 20km/h på 50 väg i en tätort med en drös bussfiler. I rondellerna låg muppen i gångfart dvs 5 km/h innan han smög vidare upp till stadiga 20km/h. Obegripligt och ingen som helst respekt för andra.

Bra att polisen tar tag i dessa idioter som uppenbarligen inte klarar av att framföra ett fordon.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Jag hoppas att min sarkasm inte gick dig förbi? Håller helt med dig.

Skrivet av Johnnymann:

Tror jag börjar förstå vart problemet ligger!

Att jag är sarkastisk på sweclockers? Drabbar det även trafiken? Aj då, jag får nog ta och avsluta kontot då.

Skrivet av Johnnymann:

Vet inte riktigt vart jag skall börja, spelar nog ingen roll vad jag säger du kommer att argumentera emot i vilket fall som helst.
Om du läser lite mer i tråden så anger jag också straffsatsen för att ligga för nära framförvarande fordon, något du tydligen råkade ut för, i övrigt ser jag inget brott i det mannen gör tyvär.

Men angående relativa hastigheten rekommenderar jag dig att kolla upp för din egen säkerhets skull, jag har redan haft en liten "grundkurs" om det i denna tråd, du väljer själv om du inte vill tro på det, inget som påverkar mig i arbetet, jag kan inte vara en "välsignelse" för alla.

Jag har redan grundläggande förståelse för Einsteins relativitets-teori och hur fordonet färdas i relativ hastighet till jorden. Eller menar du kanske "anpassad" hastighet? Det är jag också relativt bra på, har i alla fall aldrig ens varit nära att krocka eller köra av vägen p.g.a. något sådant. Är ju ingen rally-mästare, så då måste man ju sänka farten ibland.

Självklart kan du inte vara en välsignelse för alla, men det hade varit trevligt om du var det för någon i alla fall. Jag brukar vidhålla att polisen har för lite stöd ifrån samhället idag, men att bli uppläxad med en ren översittarton på sweclockers av en polis - när det är jag som har blivit illa behandlad - det var bland det sista jag kunde tänka mig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Nu var ju det svar på en fråga just om lastbilar

Lätt lastbil kan för den delen vara omöjlig att framföra säkert i 120. Kommer en person som blir upprörd för att det inte går så snabbt som han vill bry sig om det är ett fordon över 3,5 ton eller ett straxt under? Beror såklart på personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Om ens egna förmåga är så pass begränsad skall man inte köra på en 70-väg punkt.
Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

"Är det ingen här som kommer ihåg körkortsskolan?" Säger du i ett tidigare inlägg. Vad hände med väglag och sikt? 50-70km/h på motorvägen jag bor nära är inget ovanligt under nån dag under vintern. Bötfäller du mig och alla andra i snöstormen då?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

"Är det ingen här som kommer ihåg körkortsskolan?" Säger du i ett tidigare inlägg. Vad hände med väglag och sikt? 50-70km/h på motorvägen jag bor nära är inget ovanligt under nån dag under vintern. Bötfäller du mig och alla andra i snöstormen då?

Hänvisar till mitt inlägg om relativa hastigheter istället för att upprepa mig.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Kaine_Uro: Jag hoppas att min sarkasm inte gick dig förbi? Håller helt med dig.

Att jag är sarkastisk på sweclockers? Drabbar det även trafiken? Aj då, jag får nog ta och avsluta kontot då.

Jag har redan grundläggande förståelse för Einsteins relativitets-teori och hur fordonet färdas i relativ hastighet till jorden. Eller menar du kanske "anpassad" hastighet? Det är jag också relativt bra på, har i alla fall aldrig ens varit nära att krocka eller köra av vägen p.g.a. något sådant. Är ju ingen rally-mästare, så då måste man ju sänka farten ibland.

Lite ironisk med tanke på mina tidigare inlägg om folk i trafiken som vet bäst

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RasmusC:

Jag är en av dem som tycker att man ska hålla den angivna hastighetsbegränsningen, inte en km/h under. Står det 70 håller man 70 och inget annat, hastigheterna är VÄLDIGT överdrivna i Sverige. Vet flera 70 och 80 vägar som lätt skulle kunna vara minst 100.

Let the hate flow.

Jag håller med om det här. Det är så jävla jobbigt när folk ska sitta och köra långsamt helt i onödan. Det skapar snarare mer frustration hos andra trafikanter vilket är mer farligt än att öka sin jäkla hastighet med 10km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Lite ironisk med tanke på mina tidigare inlägg om folk i trafiken som vet bäst

Eftersom min poäng var att jag vet att jag inte vet bäst så ser jag inte ironin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skaffa en 2ch Dashcam och lägg ut mupparna på Youtube...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varenda gång jag ligger i laglig hastighet så har jag strax en SUV precis i baken. Är som att de tvångsmässigt vill testa krocksäkerheten i sina dyra bilar... Varpå jag givetvis saktar ner ytterligare
Jag vet, helt kasst o omoget av mig också.

Det värsta är när jag har fem bilar framför mig och ändå kommer det någon mupp som ska slicka mig i röven. Vad fan vill du att jag ska göra?!?

Händer att jag också sänker hastigheten när någon gör så, dock aldrig till under den tillåtna hastighetsgränsen för det är lite väl barnsligt kan jag tycka. Men samtidigt förtjänar dom det.

Skrivet av Kaine_Uro:

Det finns ETT ENDA tillfälle då jag absolut ÖKAR hastigheten över den tillåtna. När man kör på den enfiliga delen av en 2+1 väg och ett utryckningsfordon kommer med blåljus/siren bakom. Om det inte finns tillräckligt med plats för att släppa förbi ändå, vilket det oftast inte gör.

Jag (och de allra flesta skulle jag tro) tycker att det är rätt gjort. Vill dock minnas att det i lagens strikta mening är förbjudet att köra för fort även om du så skulle ha en hel konvoj med ambulanser och brandbilar bakom dig. Frågan är dock om någon skulle stoppa dig, troligtvis inte.

Bör väl kanske nämnas att man inte ska överdriva. Att susa fram i 200 bara för att det kommer en ambulans bakom är inte direkt bra. Inte för att ambulanser kör så snabbt men du förstår poängen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

65 på en 70 väg är väl inget speciellt dock tycker jag också det är störigt om nån kör i typ 50 på en 70 väg en vanlig solig dag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tragiskt att det finns sådana människor som ska läxa upp andra.

Känner själv en sådan person som har pekpinnen i högsta höjd när han kör i trafiken och visar med händer och ljus att folk gör fel.
Men det jobbigaste jag varit med om var när han parkerade utanför ett köpcentrum och en bilist ställde sig bredvid,Han såg med en gång att hon ställt sig på vita linjen med ett hjul.
Han säger då spydigt "Det är svårt att parkera rätt"

Kvinnan kliver då ur sin bil och säger att jag har inte sovit på hela natten pga jag har suttit och vakat över min dotter på sjukhus som avled i morse.
Då säger han "som att jag bryr mig"

Jag höll på att sjunka genom marken.
Han har fått sin bil vandaliserad 2 ggr troligtvis av folk som har hämnats efter hans sätt i trafiken att reta upp andra medvetet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Håller med. Vanligaste anledningen till omkörning jag ser ute på vägarna är nån som inte håller korrekt hastighet.
Detta genererar helt onödiga omkörningar som i sin tur är en större trafikfara.

Det är självklart den omkörande bilistens ansvar att säkerställa att omkörningen inte medför någon trafikfara. Kan man inte säkerställa detta skall man heller inte köra om, svårare än så är det inte.

Även om man ligger i lagstadgad hastighet, eller kanske även över, så kommer det någon "bilist" (läs: idiot) och skall köra en meter bakom ens bil för att hinna köra om så snart det blir en liten lucka i mötande trafik.

Hur som; en fråga till polismannen i tråden: hur kommer det sig att i princip *alla* bilister idag har slutat använda körriktningsvisare? Förr i tiden var det mest dryga BMW-ägare som ägnade sig åt detta oskick men idag är det nästan alla som struntar i detta. Är det något som trafikpoliser bryr sig om? När man frågar sådana personer (om man råkar åka med en sådan) så är svaret oftast "det var ingen i närheten så jag behövde inte blinka"... tyvärr verkar det som att de har dålig syn också då det oftast har varit andra fordon i närheten som skulle behövt veta vart personens fordon var på väg. Och varför ägna sig åt denna bedömning (som ofta tydligen blir fel) istället för att alltid blinka när man skall byta fil eller svänga av/på vägen undandrar sig min bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är självklart den omkörande bilistens ansvar att säkerställa att omkörningen inte medför någon trafikfara. Kan man inte säkerställa detta skall man heller inte köra om, svårare än så är det inte.

Även om man ligger i lagstadgad hastighet, eller kanske även över, så kommer det någon "bilist" (läs: idiot) och skall köra en meter bakom ens bil för att hinna köra om så snart det blir en liten lucka i mötande trafik.

Hur som; en fråga till polismannen i tråden: hur kommer det sig att i princip *alla* bilister idag har slutat använda körriktningsvisare? Förr i tiden var det mest dryga BMW-ägare som ägnade sig åt detta oskick men idag är det nästan alla som struntar i detta. Är det något som trafikpoliser bryr sig om? När man frågar sådana personer (om man råkar åka med en sådan) så är svaret oftast "det var ingen i närheten så jag behövde inte blinka"... tyvärr verkar det som att de har dålig syn också då det oftast har varit andra fordon i närheten som skulle behövt veta vart personens fordon var på väg. Och varför ägna sig åt denna bedömning (som ofta tydligen blir fel) istället för att alltid blinka när man skall byta fil eller svänga av/på vägen undandrar sig min bedömning.

Tyvär har det kommit lite i skymundan och inget som prioriteras längre

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|