Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Men sen finns de landsvägar där 70 gäller som är svåra att hålla 70 hela tiden. Hemma vid tex, många kurvor och dålig sikt om man får mötande på vår trånga väg.

En jag känner försökte med det där på en körlektion , att sänka hastigheten(mitt inne i en stadkärna) , fick bannor av körskoleläraren....

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Känns som den här tråden går runt som ett ekorrhjul nu! Försök att ha lite högre i tak när ni är ute o kör.

Det finns alla möjliga individer där ute. Unga som gamla. Snabba som inte så snabba.
Alla har INTE samma reaktions förmåga, syn eller vana av trafik.
När jag var tjugo, med nybakat körkort, gjorde jag en del galna saker, det är ett under att jag lever.
Nu är jag +50 och har lugnat mig en aning. Jag tycker fortfarande att en del människor har ett stort hål i huvudet.
Råkade på flera stycken i senast idag faktiskt.
Men +50 som jag är, inser jag att dessa "försiktiga generaler" också har rätt att vistas på vägen.
En del kan bara inte lägga sig bakom en liten småbil, de måste in framför, men sedan är det inte brådis längre?
Ibland önskar man att man hade en pansarvagn och bara kunde köra över asen! Men även om de (Troligen utan att de tänker på det själva) beter sig som svin ur min synvinkel, har de ändå rätt att vistas på vägen.

Om det inte är pga halka, eller naturkatastrof, krävs det i regel två förare för att två fordon skall drabba samman.
Som +50 inser jag att det räcker att den ena föraren viker sig, för att undvika en "olycka".
Jag har genom åren krockat ett par gånger, bara för att jag stod på min rätt och räknade med att den andra skulle inse att hen inte kunde göra, vad hen var på väg att göra. Är man ute i tjänsten, med firma bil, kanske det inte gör så mycket, när dagen är slut, sätter man sig bakom ratten på sin egna bil och åker hem.
Men om man sitter i sin egna bil, drabbar det en väldigt hårt, även om det är "den andres fel".
Man är av med bilen, man får tillbaka den i 95% av skickat den var innan, den blir aldrig som den var innan. (Det sitter i huvudet.)
I ett fall fick jag bilen inlöst, riktigt tråkigt!

Sedan har man extrem fallen, som hamnar på löpsedlarna.
En förare stack ihjäl en annan vid ett rödljus, för att de blev irriterade på varandras beteende i trafiken?
En är död!
En sitter inne på livstid!
För vad? Den första körde inte iväg tillräckligt snabbt när det blev grönt, den andra tutade?
Nu ligger den ena under två meter jord och den andra sitter bakom en meter betong!

TS erfarenhet gränsar ju till det sista exemplet. Förföljer någon en trafikant hem, så har hen "hål i huvet!"
TS kanske sinkade vederbörande totalt 10-20 sekunder. Men denna någon tyckte det var värt att lägga ner flera minuter av sin tid på att följa TS hem. Mao kan denna någon inte haft så bråttom, eftersom man hade så mycket tid över.

Jag säger. Fram med mobilen och fota åtminstånde!
Se till att vara ansluten till en molntjänst, så bild/video går rätt upp i molnet. Ifall det eskalerar?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Det finns alla möjliga individer där ute. Unga som gamla. Snabba som inte så snabba.
Alla har INTE samma reaktions förmåga, syn eller vana av trafik.
När jag var tjugo, med nybakat körkort, gjorde jag en del galna saker, det är ett under att jag lever.
Nu är jag +50 och har lugnat mig en aning. Jag tycker fortfarande att en del människor har ett stort hål i huvudet.
Råkade på flera stycken i senast idag faktiskt.
Men +50 som jag är, inser jag att dessa "försiktiga generaler" också har rätt att vistas på vägen.
En del kan bara inte lägga sig bakom en liten småbil, de måste in framför, men sedan är det inte brådis längre?
Ibland önskar man att man hade en pansarvagn och bara kunde köra över asen! Men även om de (Troligen utan att de tänker på det själva) beter sig som svin ur min synvinkel, har de ändå rätt att vistas på vägen.

Om det inte är pga halka, eller naturkatastrof, krävs det i regel två förare för att två fordon skall drabba samman.
Som +50 inser jag att det räcker att den ena föraren viker sig, för att undvika en "olycka".
Jag har genom åren krockat ett par gånger, bara för att jag stod på min rätt och räknade med att den andra skulle inse att hen inte kunde göra, vad hen var på väg att göra. Är man ute i tjänsten, med firma bil, kanske det inte gör så mycket, när dagen är slut, sätter man sig bakom ratten på sin egna bil och åker hem.
Men om man sitter i sin egna bil, drabbar det en väldigt hårt, även om det är "den andres fel".
Man är av med bilen, man får tillbaka den i 95% av skickat den var innan, den blir aldrig som den var innan. (Det sitter i huvudet.)
I ett fall fick jag bilen inlöst, riktigt tråkigt!

Sedan har man extrem fallen, som hamnar på löpsedlarna.
En förare stack ihjäl en annan vid ett rödljus, för att de blev irriterade på varandras beteende i trafiken?
En är död!
En sitter inne på livstid!
För vad? Den första körde inte iväg tillräckligt snabbt när det blev grönt, den andra tutade?
Nu ligger den ena under två meter jord och den andra sitter bakom en meter betong!

TS erfarenhet gränsar ju till det sista exemplet. Förföljer någon en trafikant hem, så har hen "hål i huvet!"
TS kanske sinkade vederbörande totalt 10-20 sekunder. Men denna någon tyckte det var värt att lägga ner flera minuter av sin tid på att följa TS hem. Mao kan denna någon inte haft så bråttom, eftersom man hade så mycket tid över.

Jag säger. Fram med mobilen och fota åtminstånde!
Se till att vara ansluten till en molntjänst, så bild/video går rätt upp i molnet. Ifall det eskalerar?

Bra skrivet! Jag håller med om det mesta.
Om någon hade följt efter mig hem hade jag ringt 112 direkt, mest som en markering, och samtidigt filmat människan och hans bil. Det är, som flera här har påpekat, väldigt lätt att hitta människor via deras bilnummer.

Det är bara att läsa argumentationen här i tråden för att inse att det inte är konstigt om det blir tjafs och bråk även i trafiken. Väldigt många har sina egna tolkningar och blir kränkta så fort någon inte tycker som dem. Vi människor behöver bli lite vänligare mot varandra!
Det handlar inte bara om den egna skickligheten bakom ratten som många verkar tro. Ett stort problem är de (ofta unga) förare som genom sin farliga och oansvariga körning stressar andra och kan orsaka olyckor indirekt. Om alla hade tagit det något lugnare och visat lite mer hänsyn hade det nog funkat bättre i trafiken. Tyvärr verkar den ökade stressen i samhället även ha slagit igenom rejält i trafiken...

Flera här har nämnt tresekundersregeln. Den är bra, men hur många håller sig verkligen till den? I motorvägshastigheten 110 km/h betyder tre sekunder nästan 92 meter, d.v.s. lika långt som en fullstor fotbollsplan. Hur ofta är det så glest mellan bilarna?

Den mest effektiva ”reklam” jag någonsin sett mot tokkörning var i USA för 25 år sedan. På en stor reklamtavla hade man hängt upp ett rejält förvridet bilvrak och bredvid det fanns texten ”He stopped a drunk driver the wrong way”.

Kanske lite OT, men jag tycker att straffsatserna för att köra full eller påverkad bör höjas, och framför allt när andra skadas eller dör till följd av detta. Om någon sätter sig bakom ratten utan att ha full kontroll och kör ihjäl en annan människa döms de oftast för vållande till annans död. Det är för milt i mina ögon och borde automatiskt ses som dråp eller ett mellanting mellan de båda straffsatserna och ge ett flerårigt fängelsestraff. Om man tar risken bör man också få ta smällen!

Är det förresten fortfarande lika vanligt med fyllekörning ute på landet? Jag blev nästan rädd när jag hörde exet (som växte upp på landsbygden) berätta om alla dårar som körde hem från fester eftersom avstånden var så stora att det skulle blir ruskigt dyrt med taxi och det inte fanns någon kollektivtrafik. Det verkade tyvärr vara väldigt vanligt där hon bodde.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig också en gång!

Personen i fråga blev sur över att jag körde om och börja peka finger, såg detta i backspegeln vilket gjorde att jag peka finger tillbaka.
Han följde då efter mig hela vägen hem till parkeringen klev ur bilen öppna min bildörr och börja gapa och skrika och kalla mig fikus minst 10 ggr innan han åkte där ifrån.
Hans kärring satt i bilen och skämdes rätt rejält.

Antar gubben har rätt grov ADHD eller liknande!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En del kan bara inte lägga sig bakom en liten småbil, de måste in framför, men sedan är det inte brådis längre?

Bra skriven text, men skall berätta för dig VARFÖR detta sker:
Oftast en bilist som inte kan hålla stadig hastighet och pendlar mellan 60-75 på 70-väg och/eller medför någon "udda" hastighet, vilket få (inkl. Jag) inte kan köra bakom.
Även om den framför känner att man kör en "bra hastighet" så drar man gärna förbi för minska risken att blåsa i ärslet på den andre eftersom man tror denna ev. ska ta näst avfart pga. släppt gas men nej sen bränner dom på för att sedan minska igen?

Skrivet av Johnnymann:

Om ens egna förmåga är så pass begränsad skall man inte köra på en 70-väg punkt.
Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Detta tolkas på flera sätt men i ett riktigt snöoväder i mörker att ens hålla 70 kan vara riktigt svårt, men det är i extremfall. Annars håller jag med!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd har genererat ett stort antal rapporter och urartat till personliga åsikter om hur man ska framföra fordon i trafiken, många av dem uttryckta på otrevligt vis och med tveksam argumentationsförmåga. Därför sätter vi punkt här.

*tråd låst*