Elektroniskt val 2022 långt borta

Permalänk
Medlem

Elektroniskt val 2022 långt borta

Efter dagens val så tror jag att ett elektroniskt val är låååååångt borta. Valmyndighetens egna sida med statistik (live) har ju legat nere typ hela kvällen! Tänk då om samma datanissar skulle ansvara för e-lösningen? RIP e-val 2022

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det finns dock större problem med e-röstning, så som säkerhet, privacy, tillgänglighet, kostnad etc.

Det enda sättet jag tror vi kan få en säker e-röstning är genom att använda någon typ av blockkjeda möjligtvis. Det skulle dock ligga väldigt långt fram i tiden skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Ett "papperslöst" val ligger nog ungefär i likhet med "självkörande bilar" långt fram i tiden, mest på grund av brister i säkerheten.

Permalänk
Medlem

Men jag är ganska säker på att valdeltagandet hade varit avsevärt högre med elektronisk valmöjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men jag är ganska säker på att valdeltagandet hade varit avsevärt högre med elektronisk valmöjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Valdeltagandet ser ut att bli något under 85%, tror inte det skulle bli avsevärt högre med elektronisk valmöjlighet.

Permalänk
Medlem

Tillgängligheten löser man ju lätt. E-val är bara ETT sätt att rösta. Måste ju inte slopa papper som alternativ. Typ som deklarationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Säkerheten ser jag inte så som något större problem då det är tämligen lätt att i efterhand kontrollera om ens röst blivit korrekt registrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Säkerheten ser jag inte så som något större problem då det är tämligen lätt att i efterhand kontrollera om ens röst blivit korrekt registrerad.

Hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här har dykt upp tidigare, men är värd att repetera

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Men jag är ganska säker på att valdeltagandet hade varit avsevärt högre med elektronisk valmöjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske det.
Men det går inte att veta vem som egentligen röstade.
Om någon stod intill och hjälpte till.
Om rösten var såld eller tilltvingad.

Bara faktumet att någon tänker tanken på att elektronisk röstning skulle erbjuda några fördelar gör mig besviken på så många plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men jag är ganska säker på att valdeltagandet hade varit avsevärt högre med elektronisk valmöjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt. Tror att de som inte röstar helt enkelt inte gör det för att de inte bryr sig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Det är nog ryssen som ligger till grund för nedgången av Valmyndighetens webbsida, när den kommer upp live igen så skall ni se att resultatet är annorlunda.

OnT: Jag tror definitivt att det blir svårt att förhindra att den högteknologiska hetsen leder till att elektronisk röstning införs i ett stadium där säkerheten brister.

Sedermera får jag väl säga att jag kanske föredrar att kompetenta hackers tar sig in och manipulerar rösterna framför ett obegåvat gäng som stjäl valsedlar i en lokal.. LOL Valfusk kommer väl att existera i någon form så länge människor existerar dock, ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan tex enkelt kontrollera sin egen registrerade röst i efterhand. Precis som man gör med sitt bankkonto.

Utanför citat:
Köper jag inte säkerhetshetsen fullt ut.
Vi har redan digitalt inlogg till bland våra absolut viktigaste instanser som som bank, finans, vård m.m idag.
Dessa system som är mycket större och komplexa än vad tex en digital valplattform skulle bli.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Man kan tex enkelt kontrollera sin egen registrerade röst i efterhand. Precis som man gör med sitt bankkonto.

Utanför citat:
Köper jag inte säkerhetshetsen fullt ut.
Vi har redan digitalt inlogg till bland våra absolut viktigaste instanser som som bank, finans, vård m.m idag.
Dessa system som är mycket större och komplexa än vad tex en digital valplattform skulle bli.

Ditt resonemang faller på en del bitar, hur ska du kunna garantera valhemligheten och att ingen röstar under påverkan av nån annan ? Pappersrösterna är inte perfekta men systemet är i all fall ljusår bättre än elektroniska, möjligen kan det gå att göra ett system där man röstar i en valautomat i en speciell lokal men det kommer inte att gå att lösa röstning i hemmet på ett för demokratin säkert sätt på väldigt länge, det handlar inte om att identifiera sig utan om att både identifiera sig och att kunna rösta anonymt samtidigt som systemet måste vara förståeligt för den som vill övervaka det för att alla ska uppfatta det som legitimt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bara det är på en plats som man kan göra det bakom ett skynke så det inte är någon annan som står bakom axeln eller har ens personliga bankid från en mobil liggandes på bordet som röstar.
Där är det sanna problemet precis som mrgaffe skriver

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Det är nog ryssen som ligger till grund för nedgången av Valmyndighetens webbsida, när den kommer upp live igen så skall ni se att resultatet är annorlunda.

OnT: Jag tror definitivt att det blir svårt att förhindra att den högteknologiska hetsen leder till att elektronisk röstning införs i ett stadium där säkerheten brister.

Sedermera får jag väl säga att jag kanske föredrar att kompetenta hackers tar sig in och manipulerar rösterna framför ett obegåvat gäng som stjäl valsedlar i en lokal.. LOL Valfusk kommer väl att existera i någon form så länge människor existerar dock, ungefär.

Om jag måste välja mellan dom två så föredrar jag det obegåvade gänget som stjäl valsedlar. Det påverkar valet i den vallokalen och kan upptäckas när någon väljare eller valförrättare ser att det saknas sedlar.

Hur upptäcker vi om någon manipulerat ett elektroniskt system och om vi gör det, hur rättar vi till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Sedermera får jag väl säga att jag kanske föredrar att kompetenta hackers tar sig in och manipulerar rösterna framför ett obegåvat gäng som stjäl valsedlar i en lokal.. LOL Valfusk kommer väl att existera i någon form så länge människor existerar dock, ungefär.

Du föredrar ett sätt att begå valfusk som saknar storlek i hur mycket inflytande det kan få, samt eventuellt kan vara omöjligt att hitta eller bevisa, mot ett som lätt kan upptäckas, lätt kan motverkas och som skulle få litet inflytande i vilket fall?

Stjäl någon röstkort är det ju bara att ta något annat parti och stryka namnet på deras och skriva in vad du vill.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vi kan ju använda BankID för att identifiera oss, för det har ju folk visat att de kan hantera bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men jag är ganska säker på att valdeltagandet hade varit avsevärt högre med elektronisk valmöjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du skulle vara avsevärt? Detta val verkar få strax under 85% deltagande. Tror du att vi hade närmat oss 100%?

Personligen tror jag inte att det skulle ändras närmast överhuvudtaget, då av dessa 15% som inte röstar så gissar jag på att mindre än 10% av dem inte röstar för att de tycker att det inte är lätt. Resterande "proteströstar" genom att inte rösta

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Man kan tex enkelt kontrollera sin egen registrerade röst i efterhand. Precis som man gör med sitt bankkonto.

Utanför citat:
Köper jag inte säkerhetshetsen fullt ut.
Vi har redan digitalt inlogg till bland våra absolut viktigaste instanser som som bank, finans, vård m.m idag.
Dessa system som är mycket större och komplexa än vad tex en digital valplattform skulle bli.

Alla system du räknar upp saknar egenskaper som ett elektroniskt system valsystem behöver.

  • Ett elektroniskt valsystem måste låta dig lämna din röst 100% anonymt

  • Ett elektroniskt valsystem kommer att administreras av personer som kan ha intresse av att manipulera det

  • Valsystemet kommer att stå oanvänt stora delar av tiden.

  • Valsystemet behöver kunna nyttjas av alla, alternativt så måste vi veta ifall en person redan röstat med andra metoder (vilket försvårar punkt 1)

  • Valsystemet måste kunna förstås av allmänheten. Exakt vad händer när jag klickar på "rösta"?

  • Valsystemet måste både vara och upplevas som säkert av allmänheten

  • Valsystemet kan inte leva med att acceptera risk genom att sprida kostnaden över en stor mängd användare

Elektronisk röstning har dessutom några ytterligare problem som jag tycker missas i debatten för det mesta. Folk är generellt okunniga om hur datorsystem fungerar, vilket dels öppnar för manipulering men även för att underminera befolkningens förtroende för valet utan "riktig" orsak. Jag kan nu på morgonen tänka mig följande saker som kan orsaka minskat förtroende i processen, både riktiga och falska

  • Någon publicerar en video/artikel som felaktigt antyder att något skumt har hänt. Till exempel att personens röst blivit felregistrerad, eller att "din röst var rätt" meddelandet är förfalskat.

  • En kritisk säkerhetsbugg i någon ingående mjukvara publiceras 6 månader efter valet (tänk heartbleed eller efail). Är vi säkra på resultatet nu?

  • Någon publicerar en artikel om att vissa personen/valdistrikt har fått manipulerad mjukvara laddad när de röstar. Inga bevis finns, men kan vi vara säkra på att bevisen inte raderats? Elektroniska bevis är fullt möjliga att radera/manipulera ifall operativsystemet inte är legit.

  • Det krävs experter och massor med tid för att granska mjukvaran. Du behöver lita på dessa experter, och granskades rätt revision?

Det är ett massivt problem, som papper helt enkelt är bättre på. Mer eller mindre alla myndiga är läskunniga, och hela processen sker öppet för dig. Du kan bekräfta att valsedel i lokalen är riktig och du stoppar själv ner den i kuveret, du kan se att det är ditt namn som är på listan och du kan se när valsedeln hamnar i urnan. Det är inte en slump att personalen sitter med tomma bord som du kan se under. Räkningen sker lika öppet, med flertalet personer på plats. Att verifiera 100% att datorsystem inte ljuger för dig är ett skitsvårt problem eftersom du behöver en "mellanhand". Checksummor osv existerar, men ett operativsystem som är kompromissat kan ljuga för dig som ett exempel, och hur kontrollerar du checksumprogrammet?

Utöver det så är inte bankväsendet ett så jättebra exempel. Det är inte precis så att vi aldrig hör om att folk blir lurade, får konton kapade, blir ID kapade etc. Vi lever med det inom bankväsendet på grund av att det går att returnera folks pengar NÄR det upptäcks, och sprida kostnaden på alla i banken. Konsekvensen är trots allt "bara" pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Man kan tex enkelt kontrollera sin egen registrerade röst i efterhand. Precis som man gör med sitt bankkonto.

Utanför citat:
Köper jag inte säkerhetshetsen fullt ut.
Vi har redan digitalt inlogg till bland våra absolut viktigaste instanser som som bank, finans, vård m.m idag.
Dessa system som är mycket större och komplexa än vad tex en digital valplattform skulle bli.

Om du jobbar/jobbat inom mjukvarubranschen hade du nog sett på saken annorlunda.