Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moderkort blinkar rött en gång när jag försöker starta datorn

Permalänk

Moderkort blinkar rött en gång när jag försöker starta datorn

Hej, jag är ny till datorbyggning och jag har försökt starta datorn 3 gånger, men alla gånger så startar inte datorn alls, moderkortet lyser rött 1 gång i 1 sekund sen så är det bara grafikkortet som lyser.

Fattar inte vad problemet är jag har satt i powerswitch osv, någon här som fattar vad jag har gjort för fel?
Jag har ett B350 MSI Gaming moderkort pro carbon.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det bör stå något om det i manualen. Står det i närheten av LEDn vad den hyftar på? dagens moderkort har LEDs som säger till om vad som är fel men inte väldigt specifikt som förr med koder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@Vzano: Jag kan ej hitta något om det , finns det något annat sätt att få veta vad som är fel?

Permalänk
Medlem

@Firsttimebyggerdator: Kolla så att moderkortet får ström från nätagget samt att CPU får ström.. Se till att RAM-stickor sitter fast ordentligt o.s.v. om något blinkar så är det oftast något sånt det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Låter som ett kompatibilitetsproblem men vi har ju ingen aning om vad du har för hårdvara.

Permalänk

@Harddrive: Ska kolla det senare när jag kommer hem
här är min hårdvara

AMD Ryzen 2600 19 mb PROCESSOR
Gtx geforce 1060 6gb dual Asus GRAPHICS CARD
MSI B350 GAMING PRO CARBON MOTHERBOARD
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Ripjaws V Svart ram Minne
Corsair CX450 450W Nätaggregat
Kingston A400 240GB ssd
Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsttimebyggerdator:

@Harddrive: Ska kolla det senare när jag kommer hem
här är min hårdvara

AMD Ryzen 2600 19 mb PROCESSOR
Gtx geforce 1060 6gb dual Asus GRAPHICS CARD
MSI B350 GAMING PRO CARBON MOTHERBOARD
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Ripjaws V Svart ram Minne
Corsair CX450 450W Nätaggregat
Kingston A400 240GB ssd
Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB hdd

Kolla att alla kablar sitter ordentligt och även på rätt plats.
Testa även med en ramsticka bara & koppla även bort hdd låt ssd sitta kvar.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsttimebyggerdator:

@Harddrive: Ska kolla det senare när jag kommer hem
här är min hårdvara

AMD Ryzen 2600 19 mb PROCESSOR
Gtx geforce 1060 6gb dual Asus GRAPHICS CARD
MSI B350 GAMING PRO CARBON MOTHERBOARD
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Ripjaws V Svart ram Minne
Corsair CX450 450W Nätaggregat
Kingston A400 240GB ssd
Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB hdd

Kanske kan behövas en BIOS uppdatering?

Länk till annan SweC tråd

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

@enG: Vaddå BIOS uppdatering?, jag vet att bios kommer upp när datorn ska startas men är det någonting man installerar eller vaddå`

Permalänk
Medlem

Byggde nyligen 3 st. datorer med 2700X och B350-F Gaming (om jag minns rätt), och ingen av dessa startade. Fick ett rött blink från en diod vid RAM-platserna. Lösningen var att köpa en äldre CPU (Ryzen 5 1500X för mig) och flasha om BIOS med senaste FW.

Jag gick till Webbhallen och köpte en CPU, förklarade tydligt vad mina planer var och försäkrade mig om att jag kunde lämna tillbaka den efter att jag använt den i några minuter. Rengjorde självklart processorn efteråt, packade ner och lämnade tillbaka dagen efter utan några som helst problem.

Permalänk

@enG: Saken är att datorn startas inte, det enda som händer när jag försöker starta den är att det kommer ett rött ljud i 0.33 sek på moderkortet, sedan försöker alla fläktar röra på sig men de slutar efter 0.30 sek också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsttimebyggerdator:

@enG: Saken är att datorn startas inte, det enda som händer när jag försöker starta den är att det kommer ett rött ljud i 0.33 sek på moderkortet, sedan försöker alla fläktar röra på sig men de slutar efter 0.30 sek också

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+kabel

Du behöver bara dessa 4 delar. Blanda INTE in blid, Windows, SSD mm. Du lär ser/höra på fläktarna om den startar normalt (fläktar snurrar normalt) och tills man fixat felet så långt så väntar man med att koppla in andra saker igen.

Mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, chassi fläktar, ALLA diskar, DVD, kablar till diskar/DVD mm som inte ens behövs just nu och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.

Du behöver en processor som bios klarar av för att kunna uppdatera bios. Hur man uppdaterar bruka stå i manualen till moderkortet. På moderkortets hemsida bruka det finnas en lista på processorer som moderkortet klarar av. Om det kräver olika bios versioner står det minst vilken version.

Edit:
Ditt budget nätagg kan förresten orsaka konstiga fel i framtiden. Speciellt tillsammans med bra grafikkort men det kan vi ta efter att du fixat felet du ville ha hjälp med.

Permalänk
Medlem

Baserat på din lista av komponenter, så ställer jag mig till att behöva göra en BIOS uppgradering som krävs för att få det att fungera.
Det är endast moderkort med 400-seriens chipset på som fungerar ur boxen med Ryzen 2000 processorer.
Alla moderkort med 300-seriens chipset kräver att man uppgraderar BIOS innan man kan använda en Ryzen 2000 processor, och oftast krävs det som @Lozz: säger att man behöver ha en Ryzen 1000 processor eller annan kompatibel med BIOS versionen det är på moderkortet för att kunna uppgradera, tyvärr.