EU röstar om Artikel 11 och Artikel 13 på nytt den 12 september

Permalänk
Legendarisk

@anon267242: Har inte möjlighet att lyssna nu, men vad jag undrade var specifikt om källa på att parlamentariker inte skulle ha förstått vad de röstade på. Framgår det någonstans? Vi behöver dock inte dividera över det, min avsikt var att sätta emot för ryktesspridning och grundlösa uttalanden i diskussionen i stort, det finns tillräckligt många som drar förhastade slutsatser här i tråden ändå. Samma resonemang gäller för dina anklagelser om korruption ("dom som sitter i EU är bara ute efter pengar som vanligt"). Det är farligt att häva ur sig sådana lösryckta påståenden. Utveckla och förklara vad du menar, eller avstå för allas bästa.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Crap. De röstade igenom det.

Hela förslaget kan fortfarande röstas ned, men ser ju mörkt ut.

Ja, läste det på DN. Någon som kan länka till hela förslaget?

Ska se om jag hittar det, men hinner inte just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Biberu:

@Hackerpersson: Har inte möjlighet att lyssna nu, men vad jag undrade var specifikt om källa på att parlamentariker inte skulle ha förstått vad de röstade på. Framgår det någonstans? Vi behöver dock inte dividera över det, min avsikt var att sätta emot för ryktesspridning och grundlösa uttalanden i diskussionen i stort, det finns tillräckligt många som drar förhastade slutsatser här i tråden ändå. Samma resonemang gäller för dina anklagelser om korruption ("dom som sitter i EU är bara ute efter pengar som vanligt"). Det är farligt att häva ur sig sådana lösryckta påståenden. Utveckla och förklara vad du menar, eller avstå för allas bästa.

Ja det står i källorna. Länkarna till dom är under videon.

Varför jag tycker att dom är ute efter pengar endast är på grund av att dom är så kåta på att stämma företag från USA. Hade företagen varit från EU så hade dom aldrig gjort det. Sen så godkänner dom oftast nya lagar som handlar om pengar, pengar som tas från vanligt folk. EU är endast ute efter pengar idag.

Jag svara gärna på frågor men jag tänker inte skriva biblen på alla mina kommentaror, har jag inte tid med. Undra någon vad jag fick mina åsiktor om kan dom fråga.

MVH

Permalänk
Medlem

Wow RIP internet och memes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, läste det på DN. Någon som kan länka till hela förslaget?

https://www.changecopyright.org/en-US/impact

Är inte hela, men är de länkar vidare till alla resurser!

Permalänk
Medlem

I Sweclockers artikel står det:
"I den nya omröstningen deltar återigen alla 751 parlamentariker och minst 10 procent, eller 76 personer, måste rösta emot det för att det inte ska gå igenom."

På DN.se där det står att förslaget röstades igenom står det:
"438 ledamöter röstade för, 226 mot och 29 lade ner sina röster."

Vad missar jag?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Och där blev jag definitivt for ett Swexit. Fy fan för dessa jävlar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

https://www.changecopyright.org/en-US/impact

Är inte hela, men är de länkar vidare till alla resurser!

Tack!

Verkar vara kommentarer på den äldre varianten.

Hittade också denna länk, som jag tror är rätt

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fE...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är huvudsyftet med dessa "lagar"?.

Är syftet att på detta sätt få bort "fildelning" (torrent ,Usenet dc osv...)?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Avstängd

EU tog första steget emot att förstöra Internet.

Dags att rösta bort hela EU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Vänta nu, har de redan röstat om det här nydligen och nu ska de rösta om samma sak igen? ja går det inte första gången så fortsätt tills det blir önskat utfall antar jag... vilket skämt

Nej nej nej..

Det är ett helt annat förslag, men samma innebörd..men annat förslag.

Andra ord samma mening, men helt olika sen förra kontraktet. Liksom nästa steg.

Fråga @Biberu

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej nej nej..

Det är ett helt annat förslag, men samma innebörd..men annat förslag.

Andra ord samma mening, men helt olika sen förra kontraktet. Liksom nästa steg.

Fråga @Biberu

Jag förstår att du är ironisk, men det är inte så svårt att förstå och det är inte en orimlig process:

1. Ett värre förslag kom upp och röstades ner.
2. Ett antal nya förslag togs fram där de punkter som kritiserats i första förslaget ändrades på olika sätt.
3. Det bedömdes i juni vara möjligt utifrån EU:s lagar och regelverk att införa dessa förslag.
4. Gårdagens omröstning var vilka förslag som skulle tas vidare till nästa instans.
5. Nästa steg i processen är ytterligare omröstning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Vad är huvudsyftet med dessa "lagar"?.

Är syftet att på detta sätt få bort "fildelning" (torrent ,Usenet dc osv...)?

Huvudsyftet är en gemensam digital marknad i hela EU och då behöver reglerna bli gemensamma.

I det här fallet vill de skydda upphovsrättsinnehavare från att andra (typ Google och Facebook) tjänar pengar på deras verk (vilket jag anser vara rättvist i teorin). De ansåg uppenbarligen att första förslaget var en bra grundtanke (vilket jag inte håller med om), men att förändringar krävdes. Nu anser de flesta politikerna att vissa av förslagen är bra nog för att gå vidare.

Tanken är, om jag förstått det rätt, att de automatiska filtren ska kunna skilja mellan tillåten användning (typ memes och parodier) och missbruk (upphovsrättsbrott). De med mer tekniskt kunnande tror dock inte att det är möjligt. Med tanke på att Facebook inte har lyckats införa automatiska filter för oacceptabelt innehåll, utan är tvunget att ha tusentals människor som gör det manuellt, känns det ju osannolikt att det kommer lyckas under överskådlig framtid.

Någon länkade till en svensk EU-parlamentarikers sida förut i tråden. Tror det är någon i piratpartiet. Hon verkade insatt och kritisk.

Edit: hon heter Julia Reda. https://juliareda.eu/en/ och det var @biberu som länkade
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla parter kommer att förlora på länkskatt, vi som konsumenter kommer att hitta mindre nyheter som intresserar oss. Och både länkare och orginal sidorna med nyheten kommer förlora på att mindre läser deras nyheter. Om man hittar nått intressant länkat så går man alltid in på orginal sidan och läser hela nyheten.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Haha för alla idioter här som försvarade EU med näbbar ock klor. Att ni inte fattar att det är lobbyister som styr hela EU är fan störande.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Haha för alla idioter här som försvarade EU med näbbar ock klor. Att ni inte fattar att det är lobbyister som styr hela EU är fan störande.

Är du verkligen så naiv eller tror du verkligen Sverige skulle klara av sina exportkrav om man inte har tillgång till den inre marknaden? Det handlar inte om försvar av denna idioti utan det handlar snarare om att vara realist här. Sverige idag tvingas devalurera kronan för att hålla uppe exporterna. Hur tror du det skulle bli om man gick ur EU? Sverige behöver EU mer än EU behöver Sverige.

Skrivet av Mike_SWE:

EU tog första steget emot att förstöra Internet.

Dags att rösta bort hela EU

Och när Sveriges exporter och importer rasar? Ska du då sitta och tänka "Men jag stod iallafall emot artikel 11 och 13... så det så"?

Skrivet av XripperX:

Vad är huvudsyftet med dessa "lagar"?.

Är syftet att på detta sätt få bort "fildelning" (torrent ,Usenet dc osv...)?

Huvudsyftet är att upprätthålla upphovsrätten och inte specifikt riktat mot fildelning utan snarare ett bredande av redan existerande lagar om copyright. Det är den ena artikeln. Den andra artikeln är till för att generera mer pengar till media så som Aftonbladet eller Expressen. Däremot skulle det vara intressant att se vilken del av artikeln man slopat från den förra omröstningen.

Skrivet av Scirocco:

Alla parter kommer att förlora på länkskatt, vi som konsumenter kommer att hitta mindre nyheter som intresserar oss. Och både länkare och orginal sidorna med nyheten kommer förlora på att mindre läser deras nyheter. Om man hittar nått intressant länkat så går man alltid in på orginal sidan och läser hela nyheten.

Njae. Snarare att referenser kommer att behöva ses om. Allt man behöver hålla sig ifrån är att länka till själva artiklarna. I slutändan tror jag att det inte kommer leda till något annat än att folk blir bittra på EU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Gillar tanken med EU, men det har förändrats med tiden. Även initiativtagare till Unionen är tveksamma idag. Grunden till det är att det har utvecklats till 2 instanser. Ett politiskt/ekonomiskt (som tanken var) och till ett juridiskt EU. När EU går in och bestämmer över länders egna lagar, så har man tappat fokus.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Alla parter kommer att förlora på länkskatt, vi som konsumenter kommer att hitta mindre nyheter som intresserar oss. Och både länkare och orginal sidorna med nyheten kommer förlora på att mindre läser deras nyheter. Om man hittar nått intressant länkat så går man alltid in på orginal sidan och läser hela nyheten.

Skillnaden kommer troligen att blir att man inte kommer att få en förhandsvisning av vad artikeln handlar om. Om jag förstått det rätt så är det inte länkningen i sig som kommer att avgiftsbeläggas utan de tillfällen då det skapas en förhandsvisning av artiklar eller liknande. Har svårt att se att det i någon större utsträckning skulle påverka vilka nyheter vi konsumenter kommer att hitta.

Skrivet av Zargoz:

Haha för alla idioter här som försvarade EU med näbbar ock klor. Att ni inte fattar att det är lobbyister som styr hela EU är fan störande.

Uppenbarligen inte då bland annat google lobbade för att förslaget skulle röstas ner...man glömmer så lätt bort att lobbying oftast förekommer från flera håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Är du verkligen så naiv eller tror du verkligen Sverige skulle klara av sina exportkrav om man inte har tillgång till den inre marknaden? Det handlar inte om försvar av denna idioti utan det handlar snarare om att vara realist här. Sverige idag tvingas devalurera kronan för att hålla uppe exporterna. Hur tror du det skulle bli om man gick ur EU? Sverige behöver EU mer än EU behöver Sverige.

Tror det skulle gå för Sverige som det gjorde innan EU fortfarande lätt ett av världens bästa länder och vi fick tom stifta ALLA våra egna lagar.

Ni sk experter beter er som att det inte fanns något innan EU vet inte hur gammal du är men jag levde innan vi gick med i EU och det gick bra som fan ska du veta.

EU är redan på väg att fallera vad du vill och tror spelar ingen roll vi som reser dagligen över hela Europa dagligen ser det mycket tydligt, vad din statistik och Aftonhoran säger köper jag inte.

Det jag ser och det jag hör av folk när jag reser lutar mycket starkt emot att EU är nära att dö, och Gula västarna är bara början.

EDIT: EU behöver Europa mycket mer än Europa behöver EU, läs Norge och Schweiz 2 länder som är otroligt trevliga att besöka folk är glada tjänar bra och ingen gnäller om lönen så fort man kommer dit folk har det gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Tror det skulle gå för Sverige som det gjorde innan EU fortfarande lätt ett av världens bästa länder och vi fick tom stifta ALLA våra egna lagar.

Ni sk experter beter er som att det inte fanns något innan EU vet inte hur gammal du är men jag levde innan vi gick med i EU och det gick bra som fan ska du veta.

EU är redan på väg att fallera vad du vill och tror spelar ingen roll vi som reser dagligen över hela Europa dagligen ser det mycket tydligt, vad din statistik och Aftonhoran säger köper jag inte.

Det jag ser och det jag hör av folk när jag reser lutar mycket starkt emot att EU är nära att dö, och Gula västarna är bara början.

EDIT: EU behöver Europa mycket mer än Europa behöver EU, läs Norge och Schweiz 2 länder som är otroligt trevliga att besöka folk är glada tjänar bra och ingen gnäller om lönen så fort man kommer dit folk har det gött.

Förutom det faktum att Sverige skulle få sin exporter mer än halverade utan tillgång till den inre marknaden med ekonomisk kris som följd. Sedan att du använder barnsligheter som "Aftonhoran" bevisar ju bara att du kanske inte är den mognaste personen ifråga. Att EU är på väg att dö är inte heller sant. Det behöver man inte resa över EU för att se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Förutom det faktum att Sverige skulle få sin exporter mer än halverade utan tillgång till den inre marknaden med ekonomisk kris som följd. Sedan att du använder barnsligheter som "Aftonhoran" bevisar ju bara att du kanske inte är den mognaste personen ifråga. Att EU är på väg att dö är inte heller sant. Det behöver man inte resa över EU för att se.

Som sagt levde innnan EU gick skitbra och efter EU kommer vi att skapa ny kontrakt med alla dessa länder och det kommer gå ännu bättre efter när vi exporterar ännu mer, och stiftar 100% av våra lagar.

Macron och Merkel som bägge är de som ens håller skiten levande är bägge otroligt hatade i sina länder, bägge de länder jag besöker varje vecka i princip, och nej folk är inte nöjda inte ens lite grann.

EU är på sin dödsbädd helt klart efter Brexit och de som kommer efter och jo om man reser runt i Europa och pratar med normalt folk istället för att informera sig via Aftonhoran o Co, grejen är att din åsikt inte är mycket värd då du uppenbarligen sällan pratar med normalt folk och blir upprard av ord som Aftonhoran, och att försöka uttrycka din mogenhet genom att racka ner på ordet Aftonhoran visar exakt hur ung du är.

Att kalla Aftonbladet för Aftonhoran är en internetklassiker om det upprör dig gå och lägg dig bredvid mamma igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Som sagt levde innnan EU gick skitbra och efter EU kommer vi att skapa ny kontrakt med alla dessa länder och det kommer gå ännu bättre efter när vi exporterar ännu mer, och stiftar 100% av våra lagar.

Macron och Merkel som bägge är de som ens håller skiten levande är bägge otroligt hatade i sina länder, bägge de länder jag besöker varje vecka i princip, och nej folk är inte nöjda inte ens lite grann.

EU är på sin dödsbädd helt klart efter Brexit och de som kommer efter och jo om man reser runt i Europa och pratar med normalt folk istället för att informera sig via Aftonhoran o Co, grejen är att din åsikt inte är mycket värd då du uppenbarligen sällan pratar med normalt folk och blir upprard av ord som Aftonhoran, och att försöka uttrycka din mogenhet genom att racka ner på ordet Aftonhoran visar exakt hur ung du är.

Att kalla Aftonbladet för Aftonhoran är en internetklassiker om det upprör dig gå och lägg dig bredvid mamma igen.

För det har ju gått bra för de länder som lämnat EU (UK) och Norge/Schweiz. Att idagsläget lämna EU är inget alternativ om Sveriges exporter ska överleva eftersom det skulle innebära att Sverige tvingas skriva säravtal med EU.. och då får man istället samma regler fast ingen representation. Varför tror du t.ex. UK har sådana problem att lämna EU? Kanske dags att läsa på innan du uttalar dig? Fin projiktering däremot.

Istället för att förkasta källor med den typen av ignoranta och smått infantila argument så kanske du borde ta och källgranska dem precis som allt annat? Men jag antar att det är enklare att gnälla om saker man inte förstår sig på än att läsa på om det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

@Xinpei: Det gör ont i rumpan när någon inte tar dig seriöst jag vet och ingen tar dig seriöst.

EU är döende och det är mycket tydligt när man reser runt i EU men fortsätt ditt tramsande, jag bryr mig inte då Jag vet att du har fel, det finns inget EU idag gör som inte kan göra bättre och billigare utan punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För det har ju gått bra för de länder som lämnat EU (UK) och Norge/Schweiz. Att idagsläget lämna EU är inget alternativ om Sveriges exporter ska överleva eftersom det skulle innebära att Sverige tvingas skriva säravtal med EU.. och då får man istället samma regler fast ingen representation. Varför tror du t.ex. UK har sådana problem att lämna EU? Kanske dags att läsa på innan du uttalar dig? Fin projiktering däremot.

Istället för att förkasta källor med den typen av ignoranta och smått infantila argument så kanske du borde ta och källgranska dem precis som allt annat? Men jag antar att det är enklare att gnälla om saker man inte förstår sig på än att läsa på om det.

Man kan nog säga att Unionen behöver Europa mer än Europa behöver en politikerklass i Bryssel. Handelsavtal fanns på plats för export redan innan 1993 när unionen skapades, sen dess har det gått utför. Man vill lagstifta över länders suveränitet, ha en egen armé etc. Är det en nutida imperalism vi ser?
Norge och schweiz har aldrig lämnat, de har aldrig ingått som fullvärdiga medlemmar, och dem har klarat sig väldigt bra om du jämför med Pigs länderna. Schweiz har dock fått göra interventioner på valuta marknaden för att deras schweizer franc blivit otroligt stark eftersom det varit en trygg reserv valuta, långt tryggare än euron.

Vad spelar det för roll om du saknar representation? Makten utgår från EU Kommissionen och den är handplockad under sekretess för att gynna "intressena inom unionen och dess framtid", du ser inga folkomröstningar, demokratiska val etc. Unionen kan inte förändras och vill inte förändras.

Låt Eu straffa Uk om de lämnar då, redan nu har den tyska export industrin börjat tappa fart, Frankrike verkar dessutom mycket oroligt pga Macron dåliga fingertoppskänsla, det kanske vore start på en långvarig recession, det skulle nog öka deras popularitet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

@Xinpei:

One more time in English since I dont have SWE keyboard atm, the EU is dying there will be nothing to deal with only other countries like it always was, the EU has Aids currently and it will die within 20 years whatever the fuck you think about it or not.

Yellow Vest, Merkels Takedown, Brexit, The eastern states MAJOR disagreements with the EU and so on all VERY clear signs the EU lovers are dying out and the EU is cancerous

Keep believing in the EU I just hope you don´t die with it, because it will die hopefully sooner than later.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

@Xinpei:

One more time in English since I dont have SWE keyboard atm, the EU is dying there will be nothing to deal with only other countries like it always was, the EU has Aids currently and it will die within 20 years whatever the fuck you think about it or not.

Yellow Vest, Merkels Takedown, Brexit, The eastern states MAJOR disagreements with the EU and so on all VERY clear signs the EU lovers are dying out and the EU is cancerous

Keep believing in the EU I just hope you don´t die with it, because it will die hopefully sooner than later.

Ok.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |