Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har själv en 9002 men jag tror jag haft relativt tur. De dyker upp väldigt sällan men det är minst lika fult som lcds clouding när de dyker upp och totalt omöjligt att missa. Tittar inte direkt på någon dum tv på den dock.

Alternativt med clouding som 100 % av alla konsument lcd apparater lider av är kanske inte bättre egentligen. Tur man har plasman. Ingen vertikal banding och ingen clouding

Skrivet av Squallie:

Kör också fortfarande plasma och är nöjd med ingen clouding och banding där, men har ju andra nackdelar som t ex eftersläpningar i skiftande färger. Sen skulle det ju snart vara trevligt att köra 4K/HDR också men blir inget med det förrän jag kan byta till något som är (i praktiken) fritt från clouding och banding. Bara hoppas dom löser problemen kommande åren nu, vill även invänta variabel uppdateringsfrekvens upp till 120hz också.

Ingen vertical banding, men horizontal banding istället. Men jag stör iaf mig mindre på det än clouding.

Permalänk
Medlem

horisontell har jag aldrig ens hört talas om bara vertikal banding för oled

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En sak som inte tagits upp här: OLED håller väll inte färgerna lika länge som LCD. Nu har jag kommit in i stimmet att byta TV ofta efter 2-4 år men tror de flesta behåller sin TV längre. Eller är det en YouTube skröna?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

En sak som inte tagits upp här: OLED håller väll inte färgerna lika länge som LCD. Nu har jag kommit in i stimmet att byta TV ofta efter 2-4 år men tror de flesta behåller sin TV längre. Eller är det en YouTube skröna?

Det är kvarleva/faktoid från 00-talet när OLED:n var under utveckling och det kom täta rapporter om ojämnt slitage. Mycket av de där problemen är bortbyggda. OLED-TV har inte haft en stor spridning längre än fem år, så det skulle vara om någon följt upp förändringarna på de där första apparaterna i genomskinlig plast som LG sålde. Och hur denna förändring applicerar på dagens OLED-modeller är en öppen fråga.

Alla displayer som används dagligen kommer gradvis att förändras och fem år ger definitivt en förändring oavsett om det är slitage på fosforn i lysdioderna eller färgfiltren i LG:s OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är kvarleva/faktoid från 00-talet när OLED:n var under utveckling och det kom täta rapporter om ojämnt slitage. Mycket av de där problemen är bortbyggda. OLED-TV har inte haft en stor spridning längre än fem år, så det skulle vara om någon följt upp förändringarna på de där första apparaterna i genomskinlig plast som LG sålde. Och hur denna förändring applicerar på dagens OLED-modeller är en öppen fråga.

Alla displayer som används dagligen kommer gradvis att förändras och fem år ger definitivt en förändring oavsett om det är slitage på fosforn i lysdioderna eller färgfiltren i LG:s OLED.

Vet du exakt vad det är som orsaker bandingen på OLED? För den skiljer ju sig rätt mycker från bandingen som finns på LED

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

horisontell har jag aldrig ens hört talas om bara vertikal banding för oled

Har också en stor horisontell branding, hade lagt upp en bild om SweClockers inte var så värdelösa på bilder.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Vet du exakt vad det är som orsaker bandingen på OLED? För den skiljer ju sig rätt mycker från bandingen som finns på LED

Jag gissar att det handlar att det inte går att få en helt linjär respons vid svaga nivåer likt vid mörka gråtoner. Att det mönster man ser är någon form av rest/spår från tillverkningsprocessen.

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man inte läsa sådana här trådar när man är till 95% säker på att jag ska köpa en OLED...
Jag skapade tidigare en tråd om vad för slags teknik jag ska satsa på och fick bekräftat på det jag egentligen visste att det var OLED jag skulle köpa.
Jag är dock lite fundersam om jag ska satsa på LCD ändå? Kollar på film, TV (Canal Digital) och då helst sport, typ fotboll, hockey samt vintersport. (hyffsat velig jag känner mig...)
Det är lite annan prisbild mellan LCD och OLED också.

Prata mig tillrätta

@Jaxione tack för ett bra inlägg!

Permalänk
Medlem

@Wip3: Köp det du är taggad på! Som nämnts flera gånger här och på andra ställen finns det ingen helt perfekt teknik/panel. Själv så var jag inne på en Sony VA-modell (XE-93) men en säljare lyckades övertala mig att beställa en något billigare LG IPS istället som iof såg väldigt bra ut i affären. Efter lite ångest och en avbeställning blev det en XE-93 trots allt och den hade ungefär de egenskaper jag väntade mig (mycket bra ljusstyrka, lite sämre mörk kontrast) och jag är väldigt nöjd med mitt köp sex månader senare.

Har du läst på och kommit fram till vad du helst vill ha så tycker jag du ska hålla fast vid det om du inte får någon exceptionell ny information. Folk tycker så mycket, och det finns alltid nackdelar med allt... Jag tror att man oftast blir nöjdare om man litar på sin egen magkänsla (efter att ha läst på förstås!).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Efter lite ångest och en avbeställning blev det en XE-93 trots allt och den hade ungefär de egenskaper jag väntade mig (mycket bra ljusstyrka, lite sämre mörk kontrast) och jag är väldigt nöjd med mitt köp sex månader senare.

Ifall du tycker en Sony XE93 har "lite sämre mörk kontrast" var det en himla bra idé att välja bort en TV med IPS-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jag tror att när man väl sett banding så är det lättare att se det igen. Därför tänker jag inte köra testbilder och sådant när jag köper min OLED på Blackfriday i år

Det är smart tänkt!

Jag köpte min Philips POS901f förra året och har hållit mig borta från att kolla på den klassiska grå testbilden sedan dess, ser ingen anledning till att kolla på den eftersom man ändå inte kan göra någonting åt den.
Är helnöjd med bilden och jag tänker inte på banding ÖHT när jag ser film men förmodligen så skulle jag börja leta bandingen vid vanligt TV/film-tittande efter jag sett den bilden

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Egentligen ska man inte läsa sådana här trådar när man är till 95% säker på att jag ska köpa en OLED...
Jag skapade tidigare en tråd om vad för slags teknik jag ska satsa på och fick bekräftat på det jag egentligen visste att det var OLED jag skulle köpa.
Jag är dock lite fundersam om jag ska satsa på LCD ändå? Kollar på film, TV (Canal Digital) och då helst sport, typ fotboll, hockey samt vintersport. (hyffsat velig jag känner mig...)
Det är lite annan prisbild mellan LCD och OLED också.

Prata mig tillrätta

@Jaxione tack för ett bra inlägg!

Hej!

Att jag valt att köpa OLED igen trots alla returer och besvikelser säger en del om hur fantastisk jag tycker OLED tekniken är 90% av tiden. Eftersom jag haft så många hemma så sticker jag ut näsan och säger att alla OLED har viss banding, det handlar bara om hur känslig man är för det. Sålänge inte min nuvarande Philips OLED börjar visa banding när jag kollar på fotboll eller liknande så får den stanna hos mig. Det finns vissa scener i filmer som är svårhanterade och där bandingen syns tydligt men dom swishar ju oftast snabbt förbi och med tanke på bilden i övrigt så står jag ut

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tycker en Sony XE93 har "lite sämre mörk kontrast" var det en himla bra idé att välja bort en TV med IPS-panel.

Tänkte mer att i jämförelse med OLED är ju XE93 lite svagare på mörka toner. Jag insåg inte att det var just en IPS-panel förrän jag kom hem och läste på lite mer. I affären i starkt ljus med dopade inställningar var det svårt att se skillnad.

Förmodligen ville säljaren mest få över mig till LG OS från Android TV (som verkar kunna driva returer med sin strulighet) så det var kanske det bästa alternativet han hade när jag inte hade budget till en 65" OLED. Efter ett par uppdateringar så är min XE93 i stort sätt problemfri dock, så jag är ännu mer nöjd nu att jag satsade på den.

Permalänk
Medlem

2 år gammal LG OLED.

Mörkare bakgrundsbild nu.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@JD: Bakgrunden behöver blir mycket mörkare, 1 - 7% över svart (digital 1 till 16 ungefär) där det kommer finnas en tröskel där exempelvis 1% är problemfritt, 2% och 4% är dåligt, 5% är OK medan kanske 3% är bandningen från helvetet.

Hela bakgrunden behöver alltså vara på samma nivå eller en gnutta ljusare än Aktivitetsfältet i Windows.

Den nivå du har nu är annars ganska giftig för de flesta LCD:er för att avslöja den typen av bandning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Tänkte mer att i jämförelse med OLED är ju XE93 lite svagare på mörka toner.

Beror på vad du menar med "lite svagare"

I fråga om djupsvärta och förmåga att släcka sitt eget ljus kan XE93 inte mäta sig med någon OLED, särskilt i vinkel pga VA-panelen. När det kommer till hur TV:n tecknar mörka nyanser nära svart är Sony XE93 (med många, många fler) bättre än LG:s OLED där man måste välja mellan att klippa nivåer ("black crush) eller förlora OLED-svärtan. Fast där är även Sonys OLED-modeller bättre än LG:s OLED i hur de hanterar just mörka nyanser nära svart. Panasonics OLED hanterar också detta bättre än LG:s OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Att jag valt att köpa OLED igen trots alla returer och besvikelser säger en del om hur fantastisk jag tycker OLED tekniken är 90% av tiden. Eftersom jag haft så många hemma så sticker jag ut näsan och säger att alla OLED har viss banding, det handlar bara om hur känslig man är för det. Sålänge inte min nuvarande Philips OLED börjar visa banding när jag kollar på fotboll eller liknande så får den stanna hos mig. Det finns vissa scener i filmer som är svårhanterade och där bandingen syns tydligt men dom swishar ju oftast snabbt förbi och med tanke på bilden i övrigt så står jag ut

Vad tycker du om LG vs Philips OLED? Tänker då bildmässigt, smart-TV funktionerna med apputbud osv men även rent allmänt för- och nackdelar?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

@milky81: LG över Philips alla dagar, LG är snabba på att komma med uppdateringar medan Philips är som att krama blod ur en sten.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Har inte lagt märke till någon bandning på min två år gamla LG 65" B6, men då har jag heller inte kollat några dylika testbilder så jag är väl kanske bara lyckligt ovetande.

Skrivet av JD:

Jag har haft min LG Oled i 2 år och inte märkt något speciellt.

Vad är det där för skärm?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Vad tycker du om LG vs Philips OLED? Tänker då bildmässigt, smart-TV funktionerna med apputbud osv men även rent allmänt för- och nackdelar?

Jag köpte Philips pga ambillight. Dels för jag tycker det är en bra funktion men även för att jag hoppades att det skulle hjälpa mig göra bandingen mindre synliga då jag uppenbarligen är extremt känslig för detta. Smart tv funktionerna är ok men inte mer. Rörelsehantering är dock ganska mycket bättre än LGn.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Såhär ser min nuvarande tv ut. Ser lite värre ut på bild än i verkligheten dock. Alla Oleds jag haft har sett liknande ut. Sen är ju detta skräckscenariot för OLED, det syns ju inte så mycket vid vanligt tv tittande. Som sagt så har jag inte tittat på några testbilder till att börja med på mina OLEDs jag haft utan först när jag sett banding vid vanligt tittande. På min nuvaranade POS9002 så är det de lite bredare banden till höger som kan synas vid panoreringar även i lite ljusare scener.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Kan du ladda upp bilden du har och länka den här? Har aldrig upplevt detta på någon utav de fyra OLED-paneler jag har ägt och skulle därför vilja testa med din bild på min nuvarande TV.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Kan du ladda upp bilden du har och länka den här? Har aldrig upplevt detta på någon utav de fyra OLED-paneler jag har ägt och skulle därför vilja testa med din bild på min nuvarande TV.

Youtubar du oled banding eller 5% grey så finns det där. Men det behöver vara mörkt i rummet för att det ska synas ordentligt på testbild. Men låt bli om du inte tänkt på det innan

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns ju värre skräckeexempel på de hur de tidigare modellerna kan se ut inom området 1-5%

https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels...

Så det har blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns ju värre skräckeexempel på de hur de tidigare modellerna kan se ut inom området 1-5%

https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels...

Så det har blivit bättre.

Ja det har blivit mycket bättre. Jag ägde som sagt 2st 2015 paneler och de var långt värre än min nuvarande. Men det är att uniformiteten ändras över tid jag är mest bekymmrad över var det gäller OLED. Min POS9002 har alldeles på egen hand skapat nya band som syns lite väl mycket vid panoreringar för att jag ska va helt nöjd. Dessa syntes absolut ingenting den första veckan med tvn.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vad du menar med "lite svagare"

I fråga om djupsvärta och förmåga att släcka sitt eget ljus kan XE93 inte mäta sig med någon OLED, särskilt i vinkel pga VA-panelen. När det kommer till hur TV:n tecknar mörka nyanser nära svart är Sony XE93 (med många, många fler) bättre än LG:s OLED där man måste välja mellan att klippa nivåer ("black crush) eller förlora OLED-svärtan. Fast där är även Sonys OLED-modeller bättre än LG:s OLED i hur de hanterar just mörka nyanser nära svart. Panasonics OLED hanterar också detta bättre än LG:s OLED.

Det är väl mest det att XE93 har belysning från sidan (ovan och underifrån) och relativt få zoner för att släcka ner belysningen och det faktum att panelen inte klarar att helt mörka ner i zoner som är hälften ljusa och hälften mörka. I scener med blandat mörker och ljus tycker jag att det gör det svårt att urskilja mörka detaljer eftersom de mörka detaljerna indirekt lyses upp och det verkar påverka de mörkaste områdena mer än de något ljusare så det blir lite grötigt... Jag vet inte hur jag ska beskriva det precist och kortfattat annat än som "svagare mörk kontrast än OLED"

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa TV som står mitt emot ett fönster där det ofta kommer in ljus och även kvällstid har jag lite lampor tända så sitter aldrig i ett komplett mörkt rum. Hur ska jag tänka då?

Jag är inne på LCD eftersom de har högre ljusstyrka och känns som de klarar reflektioner bättre. Stämmer det fortfarande? Anser inte att jag behöver 100% svärta då jag aldrig sitter i ett helt mörkt rum men kanske tänker fel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laban80:

Jag ska köpa TV som står mitt emot ett fönster där det ofta kommer in ljus och även kvällstid har jag lite lampor tända så sitter aldrig i ett komplett mörkt rum. Hur ska jag tänka då?

Du ska tänka om eftersom du placerar en TV i sämsta tänkbara situation. Antingen flyttar du TV:n till ett bättre läge eller skaffar någon form av gardin. Att försöka lysa ut solen är en kamp man lär förlora.

En ljusstark TV "hjälper" men inte alls som många tror. Skillnaden av ljus som kommer från ett fönster vid mulet väder jämfört starkt solsken kan vara x10 – x20 ggr högre. Att du då köper en modell som är ljusstarkare är den knappast 10-20 ggr ljusstarkare än genomsnittet (ca 300 nits). Snarare 1,2 till 1,5 ggr högre där några toppmodeller når uppemot 700 nits vid hyfsat normal drift.

Så visst, köper du en toppmodell med starkaste lysdioderna får du lite mer muskler mot fönstren. Men det förutsätter att bilden du tittar på också är ljus. Så kanske om du bränner på 700 nits under bandysäsongen. Men 700 nits och fönster med dagsljus kommer inte göra en film särskilt mycket mer njutbara någonstans.

Mysbelysning och lampor är sällan problem. Där handlar det egentligen bara om att dra i reglagen i TV:n och reglera ljuset i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ska tänka om eftersom du placerar en TV i sämsta tänkbara situation. Antingen flyttar du TV:n till ett bättre läge eller skaffar någon form av gardin. Att försöka lysa ut solen är en kamp man lär förlora.

En ljusstark TV "hjälper" men inte alls som många tror. Skillnaden av ljus som kommer från ett fönster vid mulet väder jämfört starkt solsken kan vara x10 – x20 ggr högre. Att du då köper en modell som är ljusstarkare är den knappast 10-20 ggr ljusstarkare än genomsnittet (ca 300 nits). Snarare 1,2 till 1,5 ggr högre där några toppmodeller når uppemot 700 nits vid hyfsat normal drift.

Så visst, köper du en toppmodell med starkaste lysdioderna får du lite mer muskler mot fönstren. Men det förutsätter att bilden du tittar på också är ljus. Så kanske om du bränner på 700 nits under bandysäsongen. Men 700 nits och fönster med dagsljus kommer inte göra en film särskilt mycket mer njutbara någonstans.

Mysbelysning och lampor är sällan problem. Där handlar det egentligen bara om att dra i reglagen i TV:n och reglera ljuset i rummet.

Okej, tack för dina tankar. Jag har en 7-8 år gammal TV men en härligt matt bildskärm som gör att reflektioner knappt märks. Tror jag kommer kunna eliminera detta hyfsat nu med då TV'n sitter ganska lågt och någon grads tiltning gör att fönstret inte syns i bilden. Ligger solen på som på sommaren drar jag alltid ned en persienn, finns nog som du säger ingen TV som kan vara så ljus så att direkt solljus inte är ett problem. Och vill an då titta på en så brutalt ljus bild?

Är en OLED tillräckligt ljus för att klara ett helt ljust rum om vi bortser från en sol som ligger direkt på mot TVn?

Är OLED-paneler generellt sämre på att eliminera reflektioner eller finns det paneler som gör det bra?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Laban80: Är din TV 7-8 år gammal är den antagligen lika ljusstark eller något svagare än en ny OLED. Beroende på vad du nu har för TV. Men ja, du kan få mer muskler jämfört med vad du har nu, men det leder inte nödvändigtvis till en bättre upplevelse.

Reflexfiltret som sitter på OLED-panelerna är effektivt, men också högblankt. 2018-panelerna är något bättre än 2017-panelerna. Högblankt är det iofs på egentligen alla toppmodeller idag. Länge sedan jag såg en matt TV-panel annat än en del mellan/budgetklasser.