Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@cyprus: Håller med helt. Du gör helt rätt att sitta lugnt i båten. Själv saknar jag helt GPU nu så blir tvungen att chansa.

Men du kanske kommer få se mera prestanda när DLSS väl kan testas. Så du kanske sitter på ditt nya feta 2080TI till Jul ;).

Ja man vet ju aldrig . Just nu är jag mest besviken på att jag inte kan öppna det fina fredagspaketet jag hade hoppats på och nu suger köptarmen ännu mer (får bli en dyr whiskey som tröst).

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalWolf:

@Meathim:

Undrar om dom går in på Ferrari och försöker berätta att dom borde sänka priset för en miata är billigare

blir bara sur på när folk sitter och gnäller "cant afford it, dont buy it."

Hade det varit bättre prestanda/pris hade det ju inte varit så många som hade klagat. Jag hade inte köpt mjölk som kostar 20 kronor litern heller tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, svårt att veta riktigt vad bokstäverna står för, tenderar bara vara en kombo som ser häftig ut.

Det står inte för någonting det är bara marknadsavdelningen som går för högvarv för att sälja underpresterande kort till överpris. Det finns för många prisvärda kort som heter GTX så dom måste skapa ett premium brand för att särskilja dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Varför har man släppt RTX serien så tidigt med tanke på att det inte finns ett enda spel som drar nytta av den nya ray tracing teknologin?
Varför dessa priser och varför är 2080 lika snabb som 1080Ti?

För att datorkomponenter till att börja med inte är designade efter spelmarknaden utan efter industrin. Hela spelmarknaden är en sorts eftertanke som dök upp senare när man insåg att man också kunde göra roliga saker på sin arbetsdator. Och liknande är det här med RTX, Ray Tracing är väldigt eftersökt från industrin för rendering och film, m.m. Medan för spelutvecklarnas perspektiv så ger det dom mer möjligheter ifall dom vill använda det.
Det är ju inte direkt ett nytt spelsläpp som får alla grafikkort eller processorer att sälja ut på samma sätt som t.ex mining industrin gjorde.

Permalänk
Medlem

Det blir lite märkligt när folk gnäller på att folk gnäller på att korten är så dyra med tanke på hur få som kommer ha råd med dom.
Har få råd med dom kommer utvecklingen av vad som ska vara speciellt med dom gå långsamt.
Var är motivationen för ett spelföretag att lägga ned tid o pengar för att få RT att gå snabbt och problemfritt om bara några få procent av deras köpare kan utnyttja det?

Precis allt med denna lanseringen säger att det är först nästa generation kort som kommer göra ray tracing ens något att satsa på.
Och då enbart om det går att köra på 1060 och uppåt med acceptabel frame rate. Samt justerade priser.

Att grafikkort kan vara så här dyra är helt åt helvete fel. Det är åt andra hållet utvecklingen skulle gå.
Så ja, gnället är motiverat.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

För att datorkomponenter till att börja med inte är designade efter spelmarknaden utan efter industrin. Hela spelmarknaden är en sorts eftertanke som dök upp senare när man insåg att man också kunde göra roliga saker på sin arbetsdator. Och liknande är det här med RTX, Ray Tracing är väldigt eftersökt från industrin för rendering och film, m.m. Medan för spelutvecklarnas perspektiv så ger det dom mer möjligheter ifall dom vill använda det.
Det är ju inte direkt ett nytt spelsläpp som får alla grafikkort eller processorer att sälja ut på samma sätt som t.ex mining industrin gjorde.

Jag håller inte med dig här. Du har delvis rätt. Men inte att spelmarknaden är en sorts eftertanke. Det var spelmarknaden som drog igång allt från början. Sen kom filmen Toy Story och drog igång hela industrin bort från spel.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker man glömmer också vid GTX 1080Ti vs RTX 2080 att 1080TI har 11GB VRAM vs 8GB VRAM på 2080.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: jag jobbar inte i sthlm ;). Men inom it kan du göra 90% på distans och kanske jobba 1 dag i sthlm varje vecka om du inte söker annat jobb närmare hemmet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Detta är ingen Ferrari, detta är en Kia med extrautrustning som kostar alldeles för mycket.

Undrar hur du motiverar den kommentaren då 2080TI är det spelkort som är värst på marknaden nu. (och nej jag tänker inte räkna med utveklarkort)

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Hade det varit bättre prestanda/pris hade det ju inte varit så många som hade klagat. Jag hade inte köpt mjölk som kostar 20 kronor litern heller tex.

Här är det dock samma bolag det handlar om och ett bolag som i många åt haft generaioner av kort som följt en viss modell. Att då jämföra det med någon som går in hos Ferrari och snackar om en Mazda Miata känns inte rellevant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart, speciellt folk som jobbar med datorteknik och kanske sparar tid av det.
Min poäng är snarare att många som har ändå hyfsat ekonomi ändå väljer att prioritera annat.
Själv håller jag på att spara till en insatslägenhet som kommer kosta mellan 2, 3 miljoner.(vilket tragisk inte på något sätt är någon speciellt i en storstad)

Men har man mycket pengar och redan bostad så 15 000kr är inte mycket pengar egentligen. Köper man nu ett 2080Ti så har man ett grafikkort som står sig i toppen till minst 2020.

2020? Redan 2019 lär vi förmodligen få se nya kort som kommer ge oss 50% ray tracing prestanda eller högre då det är ny teknik och kommer utvecklas i rätt så snabb takt nu i början. Det kommer göra att 2080Ti kommer tappa i värde extremt mycket. 2020 lär vi förmodligen ha kort som kommer vara 50% bättre i vanliga spel än dagens 20xx serie speciellt med tanke på att Intel lär ge sig in i leken och AMD lär då ha lanserat nya kort som kommer kunna tävla med Nvidia i topsegmentet igen.

Jag tycker inte att datorhobbyn ska bli en lyxvara för de som har bra lön. Vill man ha tillgång till ray tracing måste man idag betala 9000kr. Hur stor inkomst har en 14-15 åring? Större delen av de som spelar spel är yngre personer. Ska dessa bara kunna njuta av spel i låga upplösningar/inställningar medan bara de rika kommer ha råd med maxade spel på 4k? Skärmar har ju också ökat i pris väldigt mycket. Vill man spela i 3440x1440 i 100Hz så får man ge 7000-8000. En fin 3440x1440@120Hz kostar 11000-12000 eller mer. Lägg sedan på ett graiikort för 7000, cpu för 4000, moderkort för 2000, minne för 2000, ssd för 1000 så blir det en del pengar.

Personligen så tycker jag att hela datorindustrin har blivit ett stort skämt med superdyra komponenter. Man vänjer folk vid allt dyrare priser och massa onödiga grejer som de flesta inte ens använder. Skärmar är tom låsta till grafikkortstillverkare om man ska kunna utnyttja dessa fult ut. Dator har blivit en statussymbol.

Tänker man tillbaka på tex 3DFx och Voodoo teknologin som totalt förändrade spelvärden så ver det inte så dyrt. De flesta hade råd att köpa top end kort och tex skillnaden mellan Voodoo 2 med 12MB och 8MB inte var så enorm och priskillnaden inte var så stor. Sedan började företagen att släppa fler och fler kort med diverse prestanda istället. Det för att maximera vinsten. Men även då kunde man få bra prestanda till hyfsat pris. Idag om man vill ha någorlunda bra komponenter för att spela flera spel med höga grafikkinställningar i 1440p så måste man betala rätt mycket pengar.

Ungdomar har blivt en stor målgrupp för globala företag. Man mjölkar genom lootlådor, dyrare och dyrare komponenter och mobiler. Snart kommer datorer börja säljas som mobiler. På avbetalning. Säkert redan en stor del som köper datorkomponenter på avbetalning då de helt enkelt inte har råd även om de inte köper det allra bästa.

Permalänk
Medlem

@ArtMan: Fast skärmar över 1080p är lyx varor. Är du 14-15 så kommer du vara super nöjd med en 1080p skärm och 1060 ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Med risk att få sura miner... Men jag saknar titan korten i prestanda index, någon som vet varför dom inte är med?

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PV52:

Med risk att få sura miner... Men jag saknar titan korten i prestanda index, någon som vet varför dom inte är med?

Är väl så enkelt att de bara testar kort som de har tillgång till? Många kort är säkerligen på lån och sen görs tester om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

I vanliga fall är det spel som driver fram utvecklingen då graikkort måste bli snabbare och snabbare för att hinna med nyare och snyggare spel. Ökad upplösning kräver också snabbare grafikkort.

Däremot i generationen där det släpps helt nya teknologier, som i fallet med ray tracing och RTX serien så har du rätt. Spelen som drar nytta av teknologin kommer först vid lanseringen eller senare men eftersom tekniken i sig är ny och långsam så krävs det nu snabbare kort för redan existerande spel. Dvs mjukvaran finns redan och då är det hårdvaran som måste komma ikapp och det lär nu vara så i många generationer framöver tills ny teknologi lanseras igen och startar om hela processen på nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Mja, dock så lär ju nVidia sänka priset efter ett tag som vanligt, först vill de bara sälja till de mest desperata med pengar, sen till den breda massan

Ja man får väl hoppas.
1000-serien ser ju inte ut att ha gått ner i pris på 2 år sedan lansering...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

När Nvidia går över till 7nm så kommer vi se en helt ny nivå på spelprestanda. Jag ser 2080/2080ti som ett start kort men som många påpekar inte kan leverera spelbar prestanda i tråd spårning. Att man sedan väljer ett pris som är över 10’000kr gör att utvecklingen av spel med trådspårning kommer gå än långsammare då det är så få som har råd med dessa kort.
AMDs kort som snart ska släppas tillverkas på 7nm så det ska bli intressant att se vad de kommer att hitta på.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man går ifrån tidigare lanseringsmodell till förmån för att släppa vanliga + Ti-modellen samtidigt, tror ni det har att göra med att vi redan om 6-8 månader kommer att få se en 3000-serie med 7nm tillverkningsteknik?

Således kommer det inte komma något Titan-kort i 2000-serien och vi kan förvänta oss en helt ny generation redan nästa år, kanske innan sommaren.

Om så är fallet, och det går givetvis bara att spekulera kring, så kommer jag avvakta med mitt tilltänkta 2080-kort och hålla tummarna på nästa år. Samtidigt får jag leva med mitt 1070-kort jag köpte begagnat efter att jag sålt min dator och byggt ny för några månader sedan.

Eller är det någon här som tror att 2000-serien med 12nm kommer att säljas i 2 år som tidigare 1000-serie innan nästa steg tas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Tycker man glömmer också vid GTX 1080Ti vs RTX 2080 att 1080TI har 11GB VRAM vs 8GB VRAM på 2080.

Det där är intressant, vilka spel behöver mer än 8GB VRAM även i 4K upplösning i dagsläget (om man inte använder extrem aa som supersampling)

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

AMD tar ju 1080Ti-pris för 1080 prestanda med Vega 64 idag så vet inte hur mycket man kan hoppas på prisvärda alternativ från dem.

Har dom nått att konkurrera med så kanske dom fokuserar mer på den marknaden nu har dom nog mest ryzen i skallen

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Lagom less på Nvidia nu...

Direkt efter de publicerat benchmarks igår den 19e avbeställde jag min preorder på RTX 2080 FE, först via deras webbformulär sedan ringde jag även och pratade med deras support som var riktigt otrevlig och sa "det är inte säkert att vi kan avboka din order, du får vänta och se".

Nu idag ser jag att de har skickat ordern ändå trots att jag avbokade igår. Någon som vet hur mycket det kostar i returfrakt till Irland då de förmodligen inte har någon deal som typ inet eller komplett då man kan använda sig av deras fraktsedel till ett förmånligt pris?

Mvh

Permalänk
Avstängd

Rent tekniskt är korten bra men priset är åt helvete och vist fan kan dom flesta hosta upp pengarna eller ta skiten på avbetalning och fixa ett kort men finns inte på kartan jag skulle betala dom pengarna för ett sketet grafikkort

För en hel dator inklusive grafikkort är väll 10-15k ok och man får en dator med bra spel prestanda och för priset av ett standard 2080 kan man få en komplett 1080p 60 fps gamer inklusive gpu och känns mer som priserna är satt för man vill sälja av lagret av äldre gpu än att sälja senaste gen

Kan se att det finns några köpare som har för mycket pengar och siktar på 4k eller dom som vill öka på sin e-penis med dåligt självförtroende som försöker vara i rampljuset med sin gpu på avbetalning men till det priset känns det inte som några storsäljare

Får hoppas amd kommer med lite nytt till bättre pris som sätter lite press på nvidia

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@ArtMan: Fast skärmar över 1080p är lyx varor. Är du 14-15 så kommer du vara super nöjd med en 1080p skärm och 1060 ;).

1080p skärmar är snarare budget grejer (kanske förutom dessa som klarar 200Hz+). 1440p@60Hz är standard och 3440x1440@100Hz+ och 4k@60Hz är lyx. GTX1060 är väl också budgetkort eller iaf i det lägre mellanklass segmenetet.

Permalänk
Hjälpsam

Anandtech har testat även utan fabriksöverklock.
https://www.anandtech.com/show/13346/the-nvidia-geforce-rtx-2...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L'ombra:

Alltså, hela grejen med dessa kort är ju just RTX. Det blir tyvärr ganska missvisande att döma dem utan att ha med det i beräkningarna. Nu har man ju förstås inte så mycket val då det faktiskt inte finns titlar som implementerar RTX ännu, men jag tror att läget kan bli väldigt annorlunda när RTX blir mer utbrett. Som sagt, förmodligen för tidig lansering, men synd att man bara kan döma ut dem i nuläget.

RTX är väl bara nvidias branding name. Eller?
De har ändrat en bokstav från GTX till RTX. Det borde inte öka på priset eller intresset ett dugg.
Däremot har nvidia även utlovat stöd för ray-tracing. Men att blanda ihop nvidias branding-schema RTX med ray-tracing blir väl tämligen missvisande.
Precis som att Vega inte betyder Vulcan eller geforce inte betyder anti aliasing.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Med all respekt så finns det en gräns när något är så mycket "ej prisvärt" att det rekommenderas att INTE köpas på grund av hur mycket "ej prisvärt" det är.

Denna lanserade kortserie med ej fulltestad gimmick (RT) och sitt orimligt höga pris(?) är ett fall där det är så ej prisvärt att det INTE går att rekommendera att köpa.

Detta är ett fall där en Volvo V70 får samma prisklass som en Ferrari men ändå saknar samma toppfart och accelerationsförmåga som sistnämnda har.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@ArtMan: Min poäng är att det går att spela dator med hög FPS utan att bli ruinerad så länge man håller sig i 1080p. De flesta unga väljer också en 1080p 144hz över 1440p 60hz.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MetalWolf:

Undrar hur du motiverar den kommentaren då 2080TI är det spelkort som är värst på marknaden nu. (och nej jag tänker inte räkna med utveklarkort)

Det är ett konsumentkort, gjort för konsumenter, vanliga dödliga. Precis som Kia. Billiknelser fungerar aldrig i ärlighetens namn. Grafikkortens motsvarighet till Ferrari är möjligen Titan, men inte ens det är rättvist.

Permalänk

själv byggde jag ihop en 8700K med topkomponenter i veckorna och kör den numera @ 5ghz med mitt gamla 970GTX. Vill självklart ha ett ordentligt kort till den nya maskinen men just nu sitter jag lugnt i båten och avvaktar. Ser ut att luta mot ett 2070 eller 1080 senare iår.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Anledningen till att man går ifrån tidigare lanseringsmodell till förmån för att släppa vanliga + Ti-modellen samtidigt, tror ni det har att göra med att vi redan om 6-8 månader kommer att få se en 3000-serie med 7nm tillverkningsteknik?

Således kommer det inte komma något Titan-kort i 2000-serien och vi kan förvänta oss en helt ny generation redan nästa år, kanske innan sommaren.

Om så är fallet, och det går givetvis bara att spekulera kring, så kommer jag avvakta med mitt tilltänkta 2080-kort och hålla tummarna på nästa år. Samtidigt får jag leva med mitt 1070-kort jag köpte begagnat efter att jag sålt min dator och byggt ny för några månader sedan.

Eller är det någon här som tror att 2000-serien med 12nm kommer att säljas i 2 år som tidigare 1000-serie innan nästa steg tas?

Innan lanseringen så trodde jag att man medvetet flyttade fram 20xx serien för att bli av med osålda GPU:s från 10xx serien. Nu i efterhand så känns det inte så längre. Nu är det nästan tvärt om. Det verkar som lanseringen var framflyttad istället med tanke på att Win10 inte har stöd för ray tracing än och att det är nåstan inga spel som kommer ha stöd för det även när Microsoft rullat ut stödet i oktober. Om det nu skulle vara så att man fördröjt lanseringen av 20xx serien så skulle det vara logiskt att lanseringen av Titan kort kommit nära och man då valde lansera det samtiddigt. Men så verkar inte vara fallet och därför vågar jag spekulera i att det är något annat som är på gång som påskyndat 20xx seien. Nvidia är kanske rädda för att AMD kommer ut med prisvärda kort i 7nm snart eller så kommer Nvidia själva släppa ny serie kort till sommaren nästa år.

Har kanske helt fel. Kör på känsla här men har man inte bråttom så tycker jag inte man ska köpa grafikkort nu. Speciellt inte till dessa priser. Vänta till början/mitten på nästa år. Du klarar dig nog fint med 1070 kort tills dess. Får kanske bara dra ner på vissa inställningar i spel. Gissar också på att det inte kommer heta 30xx serie utan 21xx serie :).