Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ok. Då hade jag fel. En ny lag som tydligen kom år. Det var ju bra. Samma regler som i Sverige ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte lätt att plocka isär refkylaren.
https://www.youtube.com/watch?v=w9FtXZGQzfM

Öööö, nä det var det inte. Då är inte det ett alternativ heller. På typ alla andra kort är det typ några få skruvar och tar kanske 5 minuter att få till.

Men då var det ju bra att där finns ångerrätt i hela EU. Skicka tillbaks eländet och köp ett tredjepartskort eller hopa över 20xx serien, detta är ju bara pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Dom kommer inte undan bara för att dom skickar sakerna från ett annat land. Då skulle tex komplett.se kunna strunta i ångerrätten. Det avgörande är väl vilket land företaget riktar sig till har jag för mig. Nu är nvidias butik på svenska och säljer i svenska kronor.

Men annars verkar dom hålla till och skicka varor från Irland här i Europa och måste lyda under EU-lag. Så ångerrätt där också.

https://store.nvidia.com/DRHM/store?Action=DisplayRightOfWith...

Nu vet jag att det fanns någon dansk butik där ångerrätten tydligen inte heller gällde (trots att dom hade en sida på svenska).

Nu framgår detta på Nvidias sida:

Hur begär jag en återbetalning?
- För att erhålla en återbetalning för en digital nedladdning vänligen klicka här

- För att erhålla en återbetalning för en fysisk produkt som har inhandlats online måste du e-posta till Kundtjänst för att begära en återbetalning.

När visas krediteringen på mitt kredit / kontokort?
- Återbetalningens kreditering på ditt kort kommer att visas inom 10 - 15 arbetsdagar efter att vi har mottagit din returnerade produkt i lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har länge sagt att blowerkylaren inte är lika dålig som sitt rykte, men detta låtar konstigt.
Korten fick ju ingen anmärkning i sweclockers test.

Med facit i hand kanske det varit bättre om Nvidia skruvat på blowerkylaren? tex bättre fläkt och luftflöde? då hade man också vetat vad man får vid beställning.

Kan tänka mig att en del kan åtgärdas via en drivrutin eller BIOS uppdatering, där de väljer ett varvtal vid tomgång, som stör mindre.

edit så här skriver Sweclockers.
"Med det sagt landar nykomlingarna mätbart högre vid vila, något som kan förklaras av förhållandevis höga 1 500 RPM för fläktarna även utan belastning. Det innebär en decibel upp ställt mot till exempel Geforce GTX 1080 Ti."
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Borde räcka med att sänka till 1000 från 1500 rpm för att få det tyst i vila.

Jo håller med till 100%.

Även Linus techtips råkade ju bygga ett system där nvidias "blower" var tystare i slutändan.
Openairkort är så missvisande för dom är ofta tystare i en öppen testbänk men dom har 0 kapacitet att förse sig själva med frisk luft eller att göra sig av med varmluften därför krävs lådor med mer ventilation, fler hål där ljud kommer ut ur och fler fläktar som orsakar fler ljudkällor och även drar upp priset på hela systemet.
Dom dumpar ofta varmluft upp till CPU kylaren så denna fläkten går jobbar hårdare med. nackdelarna är allt för många.

EVGA gjorde ju en riktigt grym blower för GTX680 som var 25mm lägre och bredare och hade en större fläkt än någon av nvidias blowers haft sedna fick den en stor koppar vapor chamber med koppar flänsar.
Det ledde till att kortet presterade lika bra sett till tempratur och ljudnivå i en öppen testbänk som det bästa openairkylarna plus att man kunde klocka det utan problem.
Väl i en låda så har openairkylarna igen chans då dom kräver mer ventilation och då får man med ljudläkage och mer ljudkällor.

Vad folk glömmer är att hade tredjepartstillverkarna satsat lika mycket på utveckling av blowers så hade dom presterat lika bra eller bättre in openairkylarna.

Radialfläktar ökar lyftryktet exponentiellt med diametern alltså bibehålls mer av maximala flödet även med tätt packade flänsar.
Axialfläktar på openiarkylare vinner inget på statiskt tryck när diametenr ökar, varvtal eller tjockleken som ska upp men det skalar ändå dåligt sett till ljudnivån, därför man behöver tunna platta kylarlösningar på openairkylare.
Axialfläktar är ett dåligt val för något så kompakt som ett grafikkort.

Tyvärr tror folk att Openairkylare är bättre, dom kanske ÄR bättre sett till utbudet av blowers och openairkylare men hade båda utvecklats lika mycket så är jag mer än övertygad att blowers hade vunnit.
AMD har aldrig erbjudit bra blowers, ASUS har erbjudit sina egna budget blowers som saknar vapor chamber och därmed är usla.
EVGA är dom ända jag vet som tagit blowers till nivån av Openairkylare och bevisat att det inte är något problem.

En direkt nackdel med en bra blower är materialåtgång i koppar och aluminium, openairkylar är "billiga" att tillverka och då dom är populära så kan man ta både mer betalt och spendera mindre pengar på produkten.

Personligen tror jag nvidia gick på en openairkylare för att kunna sälja fler FE kort, dom vet att det är vad folk vill ha, folk är inte rationella för fem öre och Nvidia vill ha pengar.
Vad hade hänt om Nvidia gjort som EVGA gjorde och ökade dimensionerna på sin fläkt med 10-20mm vilket hade resulterat i markant högre tryck och därmed flöde vid samma varvtal?
Dom hade kunnat uppnå lägre ljudnivå vid samma luftflöde.
Hade dom dessutom designat denna heltäckande vapor champer för för en blower så hade ju även den kylaren tjänat mycket på detta.

Jag är mer än övertygad om att dom kunnat göra en blower som utpresterat deras openairkylare om dom spenderat samma resurser på den.

Orsaken att blowers används är för att det är bästa sättet att erbjuda mest kylning i minsta möjliga format, alltså spenderar man samma resurser på en blower i samma format som en Openairkylare i utveckling så ska blower slå openairkylaren.

Problemet är dock att folk ofta har negativ upplevelse av blowers, laptops har dessa och låter ofta mycket, grafikkort från AMD har väl sällan haft lika bra blowers som Nvidia, men vad folk glömmer är att hade man satt en openairkylarep på den som fått samma RnD så hade den troligtvis brötat ännu mer.
Bara för att en tillverkare tycker en hög ljudnivå är OK och konsumenten inte tycker detta gör inte att det är teknikens fel.

Själv har jag valt Nvidia referenskort senaste 10 åren även om jag byggt parallella system med openarikylare som tyvärr alltid varit mer högljuda trots att det är samma GPU.

Tyvärr ser RTX FE kylaren ut som en överdesignad iPhone och bristerna i designen har ju pekats ut av recensenter.

Blower + ljudisolerad låda är det som gäller för mig, hur jag ska hitta bra blowers i framtiden nu när dom börjar bli utrotade vet jag inte men det är synd att en kundbas som föredrar detta nu inte har några val lägre.

Finns fler produkter och datorprylar än någonsin, men allt är samma skit då man riktar in sig på den stora målgruppen som alla vill ha samma skit, RGB och olika namn är i princip skillnaden i dag... Same shit different name.

Själv behöver jag fortfarande blower kylare för kompakta system och även Singel Slot kort med vettig prestanda, börjar bli svårare och svårare att finna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Det första är att plocka bort själva ramen på kortet, med ram men ar jag alltså plastskalet som är runt fläktar och ofta går ner på sidorna och hindrar luftflöde. Att bara plocka bort denna sänker ett antal grader. Denna gör tre saker. Skyddar fläktarna, tillför design och försämrar prestandan.

Det andra som gör den stora skildnaden är att skruva bort orginalfläktarna och ersätta med typ två gummiband och två 120mm fläktar.

Sant, ingen dum idé.

Skalet har normalt en ytterligare funktion dock: fokusering av fläktarnas luftflöde - det kan man förlora om man enbart tar bort skalet och fortsätter använda originalfläktarna. Men om det i slutändan ändå ger bättre temperaturer så är det förstås värt det hursomhelst.

Men allra bäst med två bra 120mm-fläktar som sagt, förutom potentiellt fläktstyrningen då (som jag personligen inte skulle kunna lösa med SpeedFan pga att den saknar stöd för chipet i mitt moderkort).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Ok. Då hade jag fel. En ny lag som tydligen kom år. Det var ju bra. Samma regler som i Sverige ser det ut som.

Ny och ny. EU-direktivet antogs 2011 och man hade ångerrätt inom EU även innan dess, dock endast sju dagar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo håller med till 100%.

Även Linus techtips råkade ju bygga ett system där nvidias "blower" var tystare i slutändan.
Openairkort är så missvisande för dom är ofta tystare i en öppen testbänk men dom har 0 kapacitet att förse sig själva med frisk luft eller att göra sig av med varmluften därför krävs lådor med mer ventilation, fler hål där ljud kommer ut ur och fler fläktar som orsakar fler ljudkällor och även drar upp priset på hela systemet.
Dom dumpar ofta varmluft upp till CPU kylaren så denna fläkten går jobbar hårdare med. nackdelarna är allt för många.

EVGA gjorde ju en riktigt grym blower för GTX680 som var 25mm lägre och bredare och hade en större fläkt än någon av nvidias blowers haft sedna fick den en stor koppar vapor chamber med koppar flänsar.
Det ledde till att kortet presterade lika bra sett till tempratur och ljudnivå i en öppen testbänk som det bästa openairkylarna plus att man kunde klocka det utan problem.
Väl i en låda så har openairkylarna igen chans då dom kräver mer ventilation och då får man med ljudläkage och mer ljudkällor.

Vad folk glömmer är att hade tredjepartstillverkarna satsat lika mycket på utveckling av blowers så hade dom presterat lika bra eller bättre in openairkylarna.

Radialfläktar ökar lyftryktet exponentiellt med diametern alltså bibehålls mer av maximala flödet även med tätt packade flänsar.
Axialfläktar på openiarkylare vinner inget på statiskt tryck när diametenr ökar, varvtal eller tjockleken som ska upp men det skalar ändå dåligt sett till ljudnivån, därför man behöver tunna platta kylarlösningar på openairkylare.
Axialfläktar är ett dåligt val för något så kompakt som ett grafikkort.

Tyvärr tror folk att Openairkylare är bättre, dom kanske ÄR bättre sett till utbudet av blowers och openairkylare men hade båda utvecklats lika mycket så är jag mer än övertygad att blowers hade vunnit.
AMD har aldrig erbjudit bra blowers, ASUS har erbjudit sina egna budget blowers som saknar vapor chamber och därmed är usla.
EVGA är dom ända jag vet som tagit blowers till nivån av Openairkylare och bevisat att det inte är något problem.

En direkt nackdel med en bra blower är materialåtgång i koppar och aluminium, openairkylar är "billiga" att tillverka och då dom är populära så kan man ta både mer betalt och spendera mindre pengar på produkten.

Personligen tror jag nvidia gick på en openairkylare för att kunna sälja fler FE kort, dom vet att det är vad folk vill ha, folk är inte rationella för fem öre och Nvidia vill ha pengar.
Vad hade hänt om Nvidia gjort som EVGA gjorde och ökade dimensionerna på sin fläkt med 10-20mm vilket hade resulterat i markant högre tryck och därmed flöde vid samma varvtal?
Dom hade kunnat uppnå lägre ljudnivå vid samma luftflöde.
Hade dom dessutom designat denna heltäckande vapor champer för för en blower så hade ju även den kylaren tjänat mycket på detta.

Jag är mer än övertygad om att dom kunnat göra en blower som utpresterat deras openairkylare om dom spenderat samma resurser på den.

Orsaken att blowers används är för att det är bästa sättet att erbjuda mest kylning i minsta möjliga format, alltså spenderar man samma resurser på en blower i samma format som en Openairkylare i utveckling så ska blower slå openairkylaren.

Problemet är dock att folk ofta har negativ upplevelse av blowers, laptops har dessa och låter ofta mycket, grafikkort från AMD har väl sällan haft lika bra blowers som Nvidia, men vad folk glömmer är att hade man satt en openairkylarep på den som fått samma RnD så hade den troligtvis brötat ännu mer.
Bara för att en tillverkare tycker en hög ljudnivå är OK och konsumenten inte tycker detta gör inte att det är teknikens fel.

Själv har jag valt Nvidia referenskort senaste 10 åren även om jag byggt parallella system med openarikylare som tyvärr alltid varit mer högljuda trots att det är samma GPU.

Tyvärr ser RTX FE kylaren ut som en överdesignad iPhone och bristerna i designen har ju pekats ut av recensenter.

Blower + ljudisolerad låda är det som gäller för mig, hur jag ska hitta bra blowers i framtiden nu när dom börjar bli utrotade vet jag inte men det är synd att en kundbas som föredrar detta nu inte har några val lägre.

Finns fler produkter och datorprylar än någonsin, men allt är samma skit då man riktar in sig på den stora målgruppen som alla vill ha samma skit, RGB och olika namn är i princip skillnaden i dag... Same shit different name.

Själv behöver jag fortfarande blower kylare för kompakta system och även Singel Slot kort med vettig prestanda, börjar bli svårare och svårare att finna.

WORD.

Jag tycker att blower-korten får extremt mycket skit..
Jag har nästan alltid kört på blower-kort, och har alltid varit helnöjd. Enda gången jag ångrar det var vid inköp av R9 290X..
I just mitt chassi är ett blower-kort tystare än ett öppet because hotspot, se nedan..

Att dessa kort är bra mycket snyggare än eftermarknadskorten skadar inte heller..

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa och ohjälpsamma inlägg i enlighet med §1.5/§1.6.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@pa1983: Jag hade inte heller tackat nej till en påkostad rejäl blowerkylare som kan hålla låg ljudnivå. Allt blir så mycket enklare med luftflödet då.

Men det är inte helt kört, jag har för mig att åtminstone två tillverkare erbjuder 2000-korten med blowerkylare, och kallar dem "Turbo".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Passar Arctic Accelero Xtreme IV eller Raijintek Morpheus på 2xxx?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@pa1983: Jag hade inte heller tackat nej till en påkostad rejäl blowerkylare som kan hålla låg ljudnivå. Allt blir så mycket enklare med luftflödet då.

Men det är inte helt kört, jag har för mig att åtminstone två tillverkare erbjuder 2000-korten med blowerkylare, och kallar dem "Turbo".

Turbo är vitt jag vet ASUS kylare, en aluminiumklump med koppar bas så den saknar vapor chamber.
Tar en traditionell nvidia blower över det alla dagar i veckan.

Såg att EVGA listade en Blower för ett av 2000 korten, då EVGA VET hur man gör en blower (se länk) så kan man ju hoppas där.
https://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-clas...

Kollar man på den gamla blowern hur gigantiskt den är och funderar på vad senaste tekniken i fabrikation hade kunnat producera så borde möjligheterna var enorma.

Nu när folk accepterar upp till trippel slot kort, varför inte trippel slot blower för dom extrema användarna? Massiv Vapor chamber med heatpipes till andra sidan av flänsen också för ännu effektivare avlerning av värme.

Möjligheterna är oändliga nästan, tyvärr få tillverkare som är intresserade då kunderna visar svalt intresse.

Radialfläktar skalar exponentiellt vad det gäller tryck om man kollar datablad på dessa, så vad hade en 20mm större fläkt gett? Troligen ett MYCKET tystare kort med mer kylnings kapacitets speciellt i kombination med en större fläns.

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Det handlar ju inte om en reklamation, det är ju inget fel på kortet utan bara jag som är väldigt kräsen och ljudkänslig. Så det kommer ju isåfall att skickas tillbaka på ångerrätten

TS skriver ju han även fått bluescreen Om inget annat orsakar det, så är det troligen fel på grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

@SCORPIUS:

Just när det kommer till sådana här lösningar kommer ju frågan varför inte vattenkylning övervägs. Ett tunt block i stället för en 2 kg tung tegelsten som tar upp 15 PCI platser nedåt

OCH till TS: Skicka tillbaka kortet och skaffa en annan modell. Som någon annan tidigare visade så är det inte mycket luft som kan passera genom nvidias egna lösning = värme. Är nog inget fel på kortet i sig, utan kyllösningen är kass helt enkelt med tanke på hur mycket värme korten spyr ut.

Nu tar du i lite Vattenkylning har del nackdelar, även med minusgrader på vatten kan du troligen inte klocka mycket högre än med bra luftkylare (sen ljudnivån, en pump som behöver gå konstant).

Skrivet av Ratatosk:

Har länge sagt att blowerkylaren inte är lika dålig som sitt rykte, men detta låtar konstigt.
Korten fick ju ingen anmärkning i sweclockers test.

Med facit i hand kanske det varit bättre om Nvidia skruvat på blowerkylaren? tex bättre fläkt och luftflöde? då hade man också vetat vad man får vid beställning.

Kan tänka mig att en del kan åtgärdas via en drivrutin eller BIOS uppdatering, där de väljer ett varvtal vid tomgång, som stör mindre.

edit så här skriver Sweclockers.
"Med det sagt landar nykomlingarna mätbart högre vid vila, något som kan förklaras av förhållandevis höga 1 500 RPM för fläktarna även utan belastning. Det innebär en decibel upp ställt mot till exempel Geforce GTX 1080 Ti."
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Borde räcka med att sänka till 1000 från 1500 rpm för att få det tyst i vila.

Har inte dessa semipassiv drift?

Är ju sjukt i så fall (om dom inte har del). Sen om man ska tro videon så är det ytterst lite utrymme för varma luften att ta sig ut, öppen testbänk ger ju inte hela bilden (i sluten låda kommer troligen fläkten gå hårdare för hålla sig under 80 grader).

Swec har troligen inte noterat detta i sin testsweet, utan sett 80 grader som ok (inte tänkt att det blir par grader varmare i chassi).

Skrivet av pa1983:

Jo håller med till 100%.

Även Linus techtips råkade ju bygga ett system där nvidias "blower" var tystare i slutändan.
Openairkort är så missvisande för dom är ofta tystare i en öppen testbänk men dom har 0 kapacitet att förse sig själva med frisk luft eller att göra sig av med varmluften därför krävs lådor med mer ventilation, fler hål där ljud kommer ut ur och fler fläktar som orsakar fler ljudkällor och även drar upp priset på hela systemet.
Dom dumpar ofta varmluft upp till CPU kylaren så denna fläkten går jobbar hårdare med. nackdelarna är allt för många.

EVGA gjorde ju en riktigt grym blower för GTX680 som var 25mm lägre och bredare och hade en större fläkt än någon av nvidias blowers haft sedna fick den en stor koppar vapor chamber med koppar flänsar.
Det ledde till att kortet presterade lika bra sett till tempratur och ljudnivå i en öppen testbänk som det bästa openairkylarna plus att man kunde klocka det utan problem.
Väl i en låda så har openairkylarna igen chans då dom kräver mer ventilation och då får man med ljudläkage och mer ljudkällor.

Vad folk glömmer är att hade tredjepartstillverkarna satsat lika mycket på utveckling av blowers så hade dom presterat lika bra eller bättre in openairkylarna.

Radialfläktar ökar lyftryktet exponentiellt med diametern alltså bibehålls mer av maximala flödet även med tätt packade flänsar.
Axialfläktar på openiarkylare vinner inget på statiskt tryck när diametenr ökar, varvtal eller tjockleken som ska upp men det skalar ändå dåligt sett till ljudnivån, därför man behöver tunna platta kylarlösningar på openairkylare.
Axialfläktar är ett dåligt val för något så kompakt som ett grafikkort.

Tyvärr tror folk att Openairkylare är bättre, dom kanske ÄR bättre sett till utbudet av blowers och openairkylare men hade båda utvecklats lika mycket så är jag mer än övertygad att blowers hade vunnit.
AMD har aldrig erbjudit bra blowers, ASUS har erbjudit sina egna budget blowers som saknar vapor chamber och därmed är usla.
EVGA är dom ända jag vet som tagit blowers till nivån av Openairkylare och bevisat att det inte är något problem.

En direkt nackdel med en bra blower är materialåtgång i koppar och aluminium, openairkylar är "billiga" att tillverka och då dom är populära så kan man ta både mer betalt och spendera mindre pengar på produkten.

Personligen tror jag nvidia gick på en openairkylare för att kunna sälja fler FE kort, dom vet att det är vad folk vill ha, folk är inte rationella för fem öre och Nvidia vill ha pengar.
Vad hade hänt om Nvidia gjort som EVGA gjorde och ökade dimensionerna på sin fläkt med 10-20mm vilket hade resulterat i markant högre tryck och därmed flöde vid samma varvtal?
Dom hade kunnat uppnå lägre ljudnivå vid samma luftflöde.
Hade dom dessutom designat denna heltäckande vapor champer för för en blower så hade ju även den kylaren tjänat mycket på detta.

Jag är mer än övertygad om att dom kunnat göra en blower som utpresterat deras openairkylare om dom spenderat samma resurser på den.

Orsaken att blowers används är för att det är bästa sättet att erbjuda mest kylning i minsta möjliga format, alltså spenderar man samma resurser på en blower i samma format som en Openairkylare i utveckling så ska blower slå openairkylaren.

Problemet är dock att folk ofta har negativ upplevelse av blowers, laptops har dessa och låter ofta mycket, grafikkort från AMD har väl sällan haft lika bra blowers som Nvidia, men vad folk glömmer är att hade man satt en openairkylarep på den som fått samma RnD så hade den troligtvis brötat ännu mer.
Bara för att en tillverkare tycker en hög ljudnivå är OK och konsumenten inte tycker detta gör inte att det är teknikens fel.

Själv har jag valt Nvidia referenskort senaste 10 åren även om jag byggt parallella system med openarikylare som tyvärr alltid varit mer högljuda trots att det är samma GPU.

Tyvärr ser RTX FE kylaren ut som en överdesignad iPhone och bristerna i designen har ju pekats ut av recensenter.

Blower + ljudisolerad låda är det som gäller för mig, hur jag ska hitta bra blowers i framtiden nu när dom börjar bli utrotade vet jag inte men det är synd att en kundbas som föredrar detta nu inte har några val lägre.

Finns fler produkter och datorprylar än någonsin, men allt är samma skit då man riktar in sig på den stora målgruppen som alla vill ha samma skit, RGB och olika namn är i princip skillnaden i dag... Same shit different name.

Själv behöver jag fortfarande blower kylare för kompakta system och även Singel Slot kort med vettig prestanda, börjar bli svårare och svårare att finna.

Kan säkert stämma det finns bra blower, men varken AMD eller Nvidia har haft dessa (EVGAs kanske är bra, inte tittat på tester).

Är rätt nöjd med min "openarikylare" mot vilka blowers som fanns att köpa (har stor låda med kylning så det räcker, grafikkortet håller rätt tyst även i load) Men kommer det vettiga blowers i framtiden kan man titta på det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

TS skriver ju han även fått bluescreen Om inget annat orsakar det, så är det troligen fel på grafikkortet.

Haha men nu menade jag mitt 2080, inte hans kort, tror vi pratade om oliak saker nu ^^

Permalänk
Medlem

@Magnus112233: Har du någon bild på den här lösningen. Vore intressant att se.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow har du testat Nvidias 700 serie kylare eller nyare? Den som använts till 900 och 1000 serien.

Windforce VS nvidia referens så van Nvidias kylare väl monterat i datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=nAKyh-qqQCw

Mitt GTX780 går inte att höra i min dator även om jag lägger örat mot lådan.
Ända jag hör är min 2.5" 5400rtpm disk som sitter på silikonfötter trots att fläkten gör 1175rpm.
Men det är en fördel med att GPU fläkten sitter mitt i datorn, mycket som kan absorbera ljudet.

Och ja min hörsel är bra, alltid varit rädd om den med öronproppar och kåpor därför jag hatar oljud.

Jag kan förstå att TRX ägare är upprörda när ett Gammalt GTX780 är ljudlöst i en vettig låda medans ett RTX går att höra.
Inte direkt framsteg.

Permalänk
Medlem

Så här blev det.

ARCTIC Accelero Xtreme 3 med två cf-v12hp hydro dynamic.
Går inte över 57c i Heaven benchmark i rum med stängt fönster Fläktarna snurrar tyst i 920 rpm.
Nästa steg blir att sätta kylflänsar på minnena. Det finns det ej på denna modellen från fabrik.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Haha men nu menade jag mitt 2080, inte hans kort, tror vi pratade om oliak saker nu ^^

Okej då för står jag

Skrivet av pa1983:

@Broken-arrow har du testat Nvidias 700 serie kylare eller nyare? Den som använts till 900 och 1000 serien.

Windforce VS nvidia referens så van Nvidias kylare väl monterat i datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=nAKyh-qqQCw

Mitt GTX780 går inte att höra i min dator även om jag lägger örat mot lådan.
Ända jag hör är min 2.5" 5400rtpm disk som sitter på silikonfötter trots att fläkten gör 1175rpm.
Men det är en fördel med att GPU fläkten sitter mitt i datorn, mycket som kan absorbera ljudet.

Och ja min hörsel är bra, alltid varit rädd om den med öronproppar och kåpor därför jag hatar oljud.

Jag kan förstå att TRX ägare är upprörda när ett Gammalt GTX780 är ljudlöst i en vettig låda medans ett RTX går att höra.
Inte direkt framsteg.

Tyvärr inte Min winforce kylare är tyst under 40% (eller om det var 45% det börja låta) och den går aldrig så högt att man hör grafikkortet även i load. Kan man få blower semipassiv?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Inte så Otippat, JayTwoCent ger en ganska bra förklaring till ditt problem men förhoppningsvis är det bara ett fabrikationsfel då du har problem redan när det idlar.

Startar vid 7:51
https://youtu.be/WDrpsv0QIR0?t=7m51s

80 grader under test i en öppen rigg, då kan man bara tänka sig vilka temps det kan bli i med luftkylning i en sluten låda

80 grader är ingen konstig temperatur, är mål-temperaturen stock på min MSI 1080 Gaming X för att hålla nere fläktkurvan.
Tror mitt 290 hade 90c eller 95 som mål-temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej då för står jag

Tyvärr inte Min winforce kylare är tyst under 40% (eller om det var 45% det börja låta) och den går aldrig så högt att man hör grafikkortet även i load. Kan man få blower semipassiv?

Blowers kan nog göra semi passiva, exakt vad max effekten dom skulle kunna hantera då är vet jag inte.
Min gissning är att GPU:n bör dra 10W, max 20W idle.
Openairkylarna har ju direkt fördel med sin öppna design för semi passiv kylning då dom som sagt får gratis luftflöde från chassifläktarna så inte sann passiv kylning.
Jag har ett antal gamla Voodoo 2 kort som drar ca 7W var och dessa har varken flänsar eller fläktar och avger all värme via PCB till omgivningen så en modern blower kylare bör klara ett antal tiotals watt med naturlig konvektion runt kortet kan man tycka.
Får vi se semi passiva blowers det är en annan fråga.

Mitt GTX780 ligger på runt 30% idle, testade 40%, kan inte höra det, 45%, verkar göra sig påmint men väldigt vagt, det var ungefär 1800-1900rpm då.
Jag har ett RX460 i samma burk som GTX780 och det är semi passivt men tyvärr kräver det en egen chassifläkt annars återcirkulerar det sin egna luft och överhettar så semi passivitet är inte direkt det jag skriker efter utan snarare bättre akustik under belastning på openairkort.

Även farsan har ett RX 480 8Gb med openairkylare och det kom fabriksöverklockat och lät som en tornado.
Kör numera referens frekvenser och fungerar väl acceptabelt men låter ändå några gånger mer än mitt GTX780 plus att hans CPU kylar fick uppgraderas då även denna blev missnöjd med att dela varmluft med grafikkortet så ytterligare en kostnad.

GTX 780 har ett TDP på 250W,
Mitt RX460 jhar ett TDP på 50W.
Farsans RX480 har ett TDP på 150W.
Tystaste kortet med råge är GTX780....

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tvivlar på att du har ångerrätt på ett FE, de säljes väl inte i Sverige?

Bor dock i USA.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

80 grader är ingen konstig temperatur, är mål-temperaturen stock på min MSI 1080 Gaming X för att hålla nere fläktkurvan.
Tror mitt 290 hade 90c eller 95 som mål-temperatur.

Oj, 90-95 låter för varmt för min smak.

Tycker 80 grader låter högt speciellt med betoning på att tempen JayC hade fått var med öppen låda då kan man tänka sig att det kan bli upp till 15 grader mer i en sluten låda beroende på hur optimal ventilation chassit har. Många glömmer lätt att andra komponenter påverkas av värmen som sprider sig i chassit t.ex. CPU och Minnen. Skall man ha ett RTX 2080/2080TI tror jag man skall satsa antingen på hybrid eller vatten kylning..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Oj, 90-95 låter för varmt för min smak.

Tycker 80 grader låter högt speciellt med betoning på att tempen JayC hade fått var med öppen låda då kan man tänka sig att det kan bli upp till 15 grader mer i en sluten låda beroende på hur optimal ventilation chassit har. Många glömmer lätt att andra komponenter påverkas av värmen som sprider sig i chassit t.ex. CPU och Minnen. Skall man ha ett RTX 2080/2080TI tror jag man skall satsa antingen på hybrid eller vatten kylning..

Nvidia referens korten för 900-serien har sitt fokus på 80 grader då det är där fläktarna går igång på riktigt. Därför man ser alla deras kort ligga på 80 grader vid benchmarks. Vissa tredjepart har sänkt detta till lägre nivåer som 65-70 där fläktarna går igång istället.
Skillnaden blir istället ljud nivån.
Hur det ser ut för 2000-serien vet jag inte men lär vara liknande att fläktarna kör på lägre nivå fram till en viss grad.

Permalänk
Medlem

Låter som en bugg i fläktkontrollern på kortet. Får hoppas för Nvidias skull att det inte är en hårdvarubugg, så de inte måste fram med värmepistolerna och ångra att de använde så mycket klister för att montera täckplattan ovanför (se Gamers Nexus video där han monterar isär FE-kylaren).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Oj, 90-95 låter för varmt för min smak.

Tycker 80 grader låter högt speciellt med betoning på att tempen JayC hade fått var med öppen låda då kan man tänka sig att det kan bli upp till 15 grader mer i en sluten låda beroende på hur optimal ventilation chassit har. Många glömmer lätt att andra komponenter påverkas av värmen som sprider sig i chassit t.ex. CPU och Minnen. Skall man ha ett RTX 2080/2080TI tror jag man skall satsa antingen på hybrid eller vatten kylning..

Nu har jag inte sett filmen, men är det vid max rpm?
Som sagt mitt 2080 styrs av temperaturen vid 80c och teoretiskt kan fläktarna i princip stå stilla vid 80c.
Olika kretsar tål olika temperaturer och i fallet med 290 knarkade den också ström och hade den sämsta kylaren som har skapats, så det fanns inget annat alternativ för AMD om de inte skeppade hörselskydd med kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter som en bugg i fläktkontrollern på kortet. Får hoppas för Nvidias skull att det inte är en hårdvarubugg, så de inte måste fram med värmepistolerna och ångra att de använde så mycket klister för att montera täckplattan ovanför (se Gamers Nexus video där han monterar isär FE-kylaren).

Hade hoppat på det, och började hända nästan direkt efter jag installerade NZXT Cam. Kanske va dålig timing bara, men vem vet.

Permalänk
Medlem

OT: varför köper man FE i 2000 serien? De är väl både dyrare och har sämre kylning. Jag trodde enda fördelen med FE var att de släpps några månader innan tredjepartskorten. Men denna release kom de ju samtidigt? Eller har jag missuppfattat ngt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arch:

OT: varför köper man FE i 2000 serien? De är väl både dyrare och har sämre kylning. Jag trodde enda fördelen med FE var att de släpps några månader innan tredjepartskorten. Men denna release kom de ju samtidigt? Eller har jag missuppfattat ngt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hela poängen med FE serien är att korten skall vara lite exklusivare.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Master of Overkill

@Broken-arrow
"
Nu tar du i lite Vattenkylning har del nackdelar, även med minusgrader på vatten kan du troligen inte klocka mycket högre än med bra luftkylare (sen ljudnivån, en pump som behöver gå konstant).

"
Begränsade faktor på 1000 serie och 2000 är temp nivå.
Ingen av dom skalar bara med vcore, om du inte har rätt temp.
Så jo börjar du komma under 10c så börjar du se rätt sjuka % i clocks.*
Problemet du får med luft är ostabil klock och hopp i frekvenser utan custom BIOS pga gpu boost 3.0 och 4.0.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240