Köra halkbana med indraget körkortstillstånd

Permalänk
Avstängd

Köra halkbana med indraget körkortstillstånd

För 6 veckor sedan blev jag av med körkortet och körkortstillståndet blev indraget, jag kommer att få tillbaka körkortstillståndet så fort spärrtiden går ut, men frågan är, får jag köra halkbanan innan jag får tillbaka körkortstillståndet eller måste jag ha det när jag gör halkbanan? Jag har nämligen bokat halkbanan ett par dagar innan jag får tillbaka tillståndet.

Permalänk
Medlem

Ring och fråga där du är bokad, det är de som bestämmer. Då pga av att halkkörning sker i ett inhängnat område som inte är allmän plats, så körtkortstillstånd är inte ett krav.

Eller så ringer man både transportstyrelsen och stället där man är bokad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Ring och fråga där du är bokad, det är de som bestämmer. Då pga av att halkkörning sker i ett inhängnat område som inte är allmän plats, så körtkortstillstånd är inte ett krav.

Eller så ringer man både transportstyrelsen och stället där man är bokad.

På stället där jag är bokad så kan man inte heller avboka och få tillbaka pengarna så jag måste betala även om jag avbokar, därför blir det väldigt jobbigt för mig ifall man inte skulle få köra utan körkortstillstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

På stället där jag är bokad så kan man inte heller avboka och få tillbaka pengarna så jag måste betala även om jag avbokar, därför blir det väldigt jobbigt för mig ifall man inte skulle få köra utan körkortstillstånd

Då finns det ju inget du kan göra ät saken. Antingen får du köra eller så får du det inte men i bägge fallen måste du betala.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Du får så klart köra på banan, men bäst att ringa och höra om det räknas eller ej, men har du tur kan det vara så att banan räknas en viss tid efter att man gjort den oavsett om man har tillståndet eller ej och att man sedan kan räkna in den så länge det sker under giltighetstiden, men som sagt, hör med dem för säkert besked.

Måste du betala i vilket fall så är det väl lika bra att köra den oavsett då du om inte annat får träning av det du har nytta av sedan även om det skulle skita sig nu.

Edit, kan vara så att det måste gå en månad emellan, kolla om detta gäller banan också eller bara ansökan om tillståndet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Du får så klart köra på banan, men bäst att ringa och höra om det räknas eller ej, men har du tur kan det vara så att banan räknas en viss tid efter att man gjort den oavsett om man har tillståndet eller ej och att man sedan kan räkna in den så länge det sker under giltighetstiden, men som sagt, hör med dem för säkert besked.

Måste du betala i vilket fall så är det väl lika bra att köra den oavsett då du om inte annat får träning av det du har nytta av sedan även om det skulle skita sig nu.

Edit, kan vara så att det måste gå en månad emellan, kolla om detta gäller banan också eller bara ansökan om tillståndet.

Jag behöver inte ansöka om nytt tillstånd, utan jag kommer få tillbaka det samtidigt som spärrtiden går ut, men ifall jag får köra på banan utan tillståndet så måste det väl räknas också? Riskettan fick jag göra utan körkortstillstånd och den gick jag på bara någon vecka efter att jag blev av med körkortet

Permalänk

Transportstyrelsens regelverk.

Gäller vid förlust av körkort, men hur kunde du få både körkort OCH körkortstillstånd återkallat? Det sistnämnda har man ju för att skaffa sig det förstnämnda.

Edit: Körkortstillstånd får man ansöka om när det är 6 månader kvar av spärrtiden, men beviljas högst två månader innan. Om du måste ta om ditt körkort, vilket det låter som, måste du ju börja om hela processen från början. Dvs när man tog kortet första gången.

Är det mindre spärrtid än 12 månader får man tillbaka körkortet efter spärrtidens slut, gäller EJ om man har prövotid.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Transportstyrelsens regelverk.

Gäller vid förlust av körkort, men hur kunde du få både körkort OCH körkortstillstånd återkallat? Det sistnämnda har man ju för att skaffa sig det förstnämnda.

Edit: Körkortstillstånd får man ansöka om när det är 6 månader kvar av spärrtiden, men beviljas högst två månader innan. Om du måste ta om ditt körkort, vilket det låter som, måste du ju börja om hela processen från början. Dvs när man tog kortet första gången.

Är det mindre spärrtid än 12 månader får man tillbaka körkortet efter spärrtidens slut, gäller EJ om man har prövotid.

Jag hade prövotid på kortet, jag har ringt och snackat med en från transportstyrelsen eller trafikverket, minns inte vilken av dem, men personen jag pratade med sa iaf att jag kommer få tillbaka tillståndet samtidigt som spärrtiden går ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Själva körningen på banan finns det inget juridiskt hinder till men det intressanta är väl att fråga transportstyrelsen hur de tolkar lagen, riskutbildningen ska ju ske i slutskedet av utbildningen när man i princip är färdigutbildad och att i det läget bete sig så illa i trafiken att man blir av med körkortstillståndet betyder ju att man inte är mogen att få körkortet och då får man inte göra riskutbildningen enligt de reglerna även om man får köra på en bana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haszan:

Jag hade prövotid på kortet, jag har ringt och snackat med en från transportstyrelsen eller trafikverket, minns inte vilken av dem, men personen jag pratade med sa iaf att jag kommer få tillbaka tillståndet samtidigt som spärrtiden går ut.

Förklara hur du kan ha körkort med prövotid utan att ha gjort klart körkortsutbildningen, det går inte ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Haszan:

Jag hade prövotid på kortet, jag har ringt och snackat med en från transportstyrelsen eller trafikverket, minns inte vilken av dem, men personen jag pratade med sa iaf att jag kommer få tillbaka tillståndet samtidigt som spärrtiden går ut.

Är du helt säker på att du får ett körkortstillstånd eller att du får ansöka om nytt? Jag gissar på det sistnämnda då du blev av med körkortet, dvs man har inget "tillstånd" då körkortet ersätter det. Att körkortet är belagt med särskilda krav, som prövotid, gör det inte mindre än ett "vanligt" körkort. Utom att man inte får tillbaka kortet efter spärrtiden om den understiger 12 månader.

Högst upp står det information om körkort med prövotid. Du får ansöka 6 månader innan, men beviljas högst två månader innan spärrtidens slut. Vilket innebär att du har tillståndet innan du ska göra risk 2:an.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Förklara hur du kan ha körkort med prövotid utan att ha gjort klart körkortsutbildningen, det går inte ihop.

Jag gjorde klart körkortsutbildningen första gången jag tog körkort, förstår inte riktigt vad du menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Är du helt säker på att du får ett körkortstillstånd eller att du får ansöka om nytt? Jag gissar på det sistnämnda då du blev av med körkortet, dvs man har inget "tillstånd" då körkortet ersätter det. Att körkortet är belagt med särskilda krav, som prövotid, gör det inte mindre än ett "vanligt" körkort. Utom att man inte får tillbaka kortet efter spärrtiden om den understiger 12 månader.

Högst upp står det information om körkort med prövotid. Du får ansöka 6 månader innan, men beviljas högst två månader innan spärrtidens slut. Vilket innebär att du har tillståndet innan du ska göra risk 2:an.

Fast körkortstillståndet försvinner väl inte när man har tagit körkortet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haszan:

Jag gjorde klart körkortsutbildningen första gången jag tog körkort, förstår inte riktigt vad du menar?

Du skrev i förstaposten att du fått ditt körkortstillstånd indraget men har du tagit körkortet så "försvinner" körkortstillståndet för den körkortsklassen.
Du kanske menar att du tagit ett körkort men sökt körkortstillstånd för en annan behörighet för annars har du väl inget körkortstillstånd som kan dras in ?
Det intressanta för dig är nog hur som helst hur Transportstyrelsen bedömer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du skrev i förstaposten att du fått ditt körkortstillstånd indraget men har du tagit körkortet så "försvinner" körkortstillståndet för den körkortsklassen.
Du kanske menar att du tagit ett körkort men sökt körkortstillstånd för en annan behörighet för annars har du väl inget körkortstillstånd som kan dras in ?
Det intressanta för dig är nog hur som helst hur Transportstyrelsen bedömer det.

I papperna från transportstyrelsen står det att Polisen omhändertog både mitt körkort och körkortstillstånd och att transportstyrelsen återkallade både kortet och tillståndet. Jag har tidigare haft kontakt med en från transportstyrelsen som också sa att mitt körkortstillstånd kommer bli giltigt igen när spärrtiden går ut.

Har haft kontakt alldeles nyss med en från transportstyrelsen som sa att det inte krävs körkortstillstånd för att göra Risk 1&2.

Permalänk

Se där, kan vara speciella krav under prövotid. För förlorar du kortet efter dessa två år med spärrtid på över 12 månader måste du ansöka om nytt tillstånd.

Transportstyrelsen är för övrigt Sveriges mest inkompetenta myndighet, fråga en körskola vad det är som gäller istället. Läser man deras egna paragrafer vid förlust av körkort med prövotid får man tidigast ansöka om nytt tillstånd 6 månader innan och få det max 2 månader innan spärrtidens slut. Kostnaden för ett nytt tillstånd efter förlust av körkort är bra mycket dyrare också.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Se där, kan vara speciella krav under prövotid. För förlorar du kortet efter dessa två år med spärrtid på över 12 månader måste du ansöka om nytt tillstånd.

Två år med spärrtid? Jag fick endast två månaders spärrtid.

Permalänk
Skrivet av Haszan:

Två år med spärrtid? Jag fick endast två månaders spärrtid.

Nej, två års prövotid har man på körkort. Dvs om du gör något som t ex jag gör för att förlora lappen men får tillbaka det efter 6 månader så måste du avlägga nytt kunskapsprov och uppkörning igen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Nej, två års prövotid har man på körkort. Dvs om du gör något som t ex jag gör för att förlora lappen men får tillbaka det efter 6 månader så måste du avlägga nytt kunskapsprov och uppkörning igen.

Ja jag vet vad PRÖVO-tid är, men du skrev SPÄRR-tid

EDIT: Sorry det var jag som läste fel i första inlägget

Permalänk

@Haszan: Allt blir luddigt och jävligt i skallen så fort man har med Transportstyrelsen att göra. Ett exempel jag kan ta är att en handläggare ska ringa upp mig en dag gällande mitt ärende. 2 dagar efter utsatt tid ringer jag upp och får veta att hon tagit semester.
Detta upprepas ytterligare en gång, fast det är jag som ska ringa.

Summa summarum: mitt ärende tog 6 månader längre än vad det skulle ha behövt göra.

Mitt råd är att fråga en trafikskola om du behöver ansöka om nytt körkortstillstånd, det är vad jag skulle tippa på. Men när det gäller transportstyrelsen tar jag inget för givet och man skall akta sig för att tillämpa logik.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Eftersom du knappast kan råka ut för något även om du kör halkbana utan körkortstillstånd, så tycker jag bara du skall låtsas som ingenting och köra. Jag tror knappast dom kollar alla om dom har sitt tillstånd eftersom det inte är lag på det.
När jag var 17,5år och övningskörde så hade jag inget lämp. Jag hade körkort för lätt mc och hade hört att det inte behövdes en gång till utan mitt kökort gällde, tror faktiskt det var bilskolan som sa det. Vid en övningskörning med mamma så blev vi stoppade på en rutinkontroll och jag visade fram mitt körkort för polisen och förklarade att det gällde som lämp, han tittade på det och tackade.
När jag sedan skulle köra upp efter ett antal lektioner på trafikskolan så visade det sig att jag behövde lämp för att få köra upp :). Fick skaffa ett fort som tusan.
Summering: Alla har inte koll på alla lagar och regler, ibland går det fint att bara flyta med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Eftersom du knappast kan råka ut för något även om du kör halkbana utan körkortstillstånd, så tycker jag bara du skall låtsas som ingenting och köra. Jag tror knappast dom kollar alla om dom har sitt tillstånd eftersom det inte är lag på det.
När jag var 17,5år och övningskörde så hade jag inget lämp. Jag hade körkort för lätt mc och hade hört att det inte behövdes en gång till utan mitt kökort gällde, tror faktiskt det var bilskolan som sa det. Vid en övningskörning med mamma så blev vi stoppade på en rutinkontroll och jag visade fram mitt körkort för polisen och förklarade att det gällde som lämp, han tittade på det och tackade.
När jag sedan skulle köra upp efter ett antal lektioner på trafikskolan så visade det sig att jag behövde lämp för att få köra upp :). Fick skaffa ett fort som tusan.
Summering: Alla har inte koll på alla lagar och regler, ibland går det fint att bara flyta med.

Det jag oroar mig över nu är att jag kanske måste ansöka om nytt körkortstillstånd och det kommer jag kanske inte hinna innan jag har uppkörning, får väl hoppas att det som snubben från transportstyrelsen sa stämmer, alltså att jag kommer få tillbaka det, för annars måste jag kanske boka om uppkörning och det är sjukt långa väntetider på det så det undviker jag helst.

Permalänk
Avstängd

@Haszan: Kan tillägga att anledningen till att jag blev av med körkortet var för att jag körde 40 km för fort på E4, så det har ingenting med alkohol eller sånt att göra, vet inte ifall det gör någon skillnad gällande om man får tillbaka körkortstillståndet eller måste ta om det.
Jag har för mig att jag har hört att man endast behöver ansöka om nytt körkortstillstånd ifall man har blivit stoppad för rattfylleri och sånt men är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det är skönt att du inte är på vägarna, ska vara lite bitter nu men din attityd till hur du förlorade körkortet som att det är en småsak att köra 40 km/h för fort, samt hur du skriver känns som du har en allmänt hetsig attityd.

Du har nu fått tips om hur du ska kolla upp. Hade jag varit osäker hade jag ringt flera gånger och pratat med olika handledare och se om jag fått motstridiga uppgifter, kom ihåg att vara tydlig med allt så de verkligen förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kan bara säga att det är skönt att du inte är på vägarna, ska vara lite bitter nu men din attityd till hur du förlorade körkortet som att det är en småsak att köra 40 km/h för fort, samt hur du skriver känns som du har en allmänt hetsig attityd.

Du har nu fått tips om hur du ska kolla upp. Hade jag varit osäker hade jag ringt flera gånger och pratat med olika handledare och se om jag fått motstridiga uppgifter, kom ihåg att vara tydlig med allt så de verkligen förstår.

Hade helt glömt av TS tråd gällande hur han förlorade körkortet:

Citat:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Permalänk
Skrivet av Haszan:

@Haszan: Kan tillägga att anledningen till att jag blev av med körkortet var för att jag körde 40 km för fort på E4, så det har ingenting med alkohol eller sånt att göra, vet inte ifall det gör någon skillnad gällande om man får tillbaka körkortstillståndet eller måste ta om det.
Jag har för mig att jag har hört att man endast behöver ansöka om nytt körkortstillstånd ifall man har blivit stoppad för rattfylleri och sånt men är inte helt säker.

Stämmer till viss del, men inte när du har prövotid. Det betyder att ditt körkort är förverkat och hela processen skall starta från noll. Har man inte prövotid och det inte klassas som grov vårdslöshet så (eller rattfylleri) behöver man inte ansöka om tillstånd, enbart för att få ett nytt körkort. Läs länken jag gav dig noga då det är information direkt från transportstyrelsen.

Ett tillstånd "tar" man inte om, det är med den ansökan synundersökning skickas med etc.
Såg dessutom att från 1:a januari i år betalar man inget för ansökan. Har man förlorat körkortet förut kostade skiten ca 3x så mycket gentemot första gången.

Sök på prövotid så lär du få upp all info gällande det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Kikade lite på Lawline.

Lawline

Nytt körkortstillstånd måste erhållas innan nytt körkort får utfärdas.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag för mig man måste ha körkortstillstånd för ens boka kunskapsprov och körprov? Visserligen tog jag mitt körkort precis en månad sen (23 aug), men jag har för mig man måste ha detta. Kanske bara skolorna som vill att man har det när dem ska boka.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17563346" userid="250734" name="Necrophor"]
Stämmer till viss del, men inte när du har prövotid. Det betyder att ditt körkort är förverkat och hela processen skall starta från noll. Har man inte prövotid och det inte klassas som grov vårdslöshet så (eller rattfylleri) behöver man inte ansöka om tillstånd, enbart för att få ett nytt körkort. Läs länken jag gav dig noga då det är information direkt från transportstyrelsen.

Ett tillstånd "tar" man inte om, det är med den ansökan synundersökning skickas med etc.
Såg dessutom att från 1:a januari i år betalar man inget för ansökan. Har man förlorat körkortet förut kostade skiten ca 3x så mycket gentemot första gången.

Sök på prövotid så lär du få upp all info gällande det.
[/quote

Men körkortstillståndet har jag haft i 3 år, är det ”prövotid” på det med eller vadå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

[quote postid="17563346" userid="250734" name="Necrophor"]
Stämmer till viss del, men inte när du har prövotid. Det betyder att ditt körkort är förverkat och hela processen skall starta från noll. Har man inte prövotid och det inte klassas som grov vårdslöshet så (eller rattfylleri) behöver man inte ansöka om tillstånd, enbart för att få ett nytt körkort. Läs länken jag gav dig noga då det är information direkt från transportstyrelsen.

Ett tillstånd "tar" man inte om, det är med den ansökan synundersökning skickas med etc.
Såg dessutom att från 1:a januari i år betalar man inget för ansökan. Har man förlorat körkortet förut kostade skiten ca 3x så mycket gentemot första gången.

Sök på prövotid så lär du få upp all info gällande det.
[/quote

Men körkortstillståndet har jag haft i 3 år, är det ”prövotid” på det med eller vadå?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag tror att dom menar är att när du tog dig körkort då upphörde ditt körkortstillståndet att gälla, då du istället fick ett körkort. Nu när du ska ta körkort på nytt behöver du ansöka om nytt tillstånd.