HTC släpper Vive Wireless Adapter – tillbehör för trådlös VR

Permalänk
Melding Plague

HTC släpper Vive Wireless Adapter – tillbehör för trådlös VR

Det blir nu möjligt att använda VR-headseten Vive och Vive Pro trådlöst, då HTC släpper tillbehöret Vive Wireless Adapter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg väldigt trevligt ut, fram tills jag läste följande:
"de inkluderade batterierna ska räcka för två timmars användning på en full laddning."

Upp till 2h med nya batterier är lite i lägsta laget måste jag säga. Hade det åtminstone varit 3h hade man kunnat försäkra sig om att man fick ut 2, i verkligheten, med något använda batterier.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Såg väldigt trevligt ut, fram tills jag läste följande:
"de inkluderade batterierna ska räcka för två timmars användning på en full laddning."

Upp till 2h med nya batterier är lite i lägsta laget måste jag säga. Hade det åtminstone varit 3h hade man kunnat försäkra sig om att man fick ut 2, i verkligheten, med något använda batterier.

Tror inte man orkar stå i 2 timmar i VR-världen ändå och det är knappast bra för ögonen heller.
Räcker batterierna inte längre än 2 timmar så blir man tvungen att slappna av i ögonen när batterierna är slut.
Och det tror jag alla människor i dagens samhälle behöver.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Såg väldigt trevligt ut, fram tills jag läste följande:
"de inkluderade batterierna ska räcka för två timmars användning på en full laddning."

Upp till 2h med nya batterier är lite i lägsta laget måste jag säga. Hade det åtminstone varit 3h hade man kunnat försäkra sig om att man fick ut 2, i verkligheten, med något använda batterier.

Upp till 2,5 timmar står det här. Och Jag har nog aldrig använt min vive i över en timme i sträck till spel som skulle ha nytta av trådlösheten heller.
Men för dig kanske TP cast är bättre den ska ha ungefär 5h enligt inet. Men har ingen aning om den ger samma bildkvalitet osv. https://www.inet.se/produkt/1961496/tpcast-tradlos-adapter-ht...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Tror inte man orkar stå i 2 timmar i VR-världen ändå och det är knappast bra för ögonen heller.
Räcker batterierna inte längre än 2 timmar så blir man tvungen att slappna av i ögonen när batterierna är slut.
Och det tror jag alla människor i dagens samhälle behöver.

På den tiden jag hade VR-headset tyckte jag det var trevligt att se en film. Som jag skrev handlade det inte så mycket om att jag ville sitta längre än 2h, utan att jag vill kunna få ut 2h i praktiken. Om tillverkaren anger 2h, brukar det betyda upp till 2h med splitternya oanvända batterier, minimal ljusstyrka och medvind.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Upp till 2,5 timmar står det här. Och Jag har nog aldrig använt min vive i över en timme i sträck till spel som skulle ha nytta av trådlösheten heller.

Det lät mycket bättre. +25% är en markant skillnad, särskilt när batteriet börjar bli lite använt och gå ner på 80-90% av nyskick.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Inga rykten om nya headset? Känns fel att köpa en 2 år gammal produkt....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Inga rykten om nya headset? Känns fel att köpa en 2 år gammal produkt....

Vive pro finns den är inte två år gammal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Upp till 2,5 timmar står det här. Och Jag har nog aldrig använt min vive i över en timme i sträck till spel som skulle ha nytta av trådlösheten heller.

2,5 timmar ser ut att vara rätt. Ändrat det i nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Inga rykten om nya headset? Känns fel att köpa en 2 år gammal produkt....

Pimax 5k+/8k

@Epic: Sweviver håller till i Södertälje, ifall någon på redaktionen känner för en intervju eller vill testa pimaxen

Permalänk
Medlem

Är sugen men väntar på tester, som ifall samma begränsningar som tp cast har finns med eller inte.
Sen kanske man kan byta batteriet då det verka vara sin egen enhet(snubben har den i fickan på bilden)?

Edit: verkar bara vara någon powerbank så borde kunna använda valfri större modell som kan leverera tillräckligt med kräm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Är sugen men väntar på tester, som ifall samma begränsningar som tp cast har finns med eller inte.
Sen kanske man kan byta batteriet då det verka vara sin egen enhet(snubben har den i fickan på bilden)?

Edit: verkar bara vara någon powerbank så borde kunna använda valfri större modell som kan leverera tillräckligt med kräm.

På Reddit jämför någon den med TPCast, och det mesta verkar positivt. Några citat:

  • The HTC Wireless Adapter was easier to setup than the TPCast.

  • I used a spare Anker 20000 charger which I recently charged for travel. It worked like a charm. I imagine I’ll use this instead of the half sized battery included with the adapter. I believe it will last 5 hours.

  • So far I haven’t seen my biggest gripe about the TPCast, which is total loss of video and audio during loading screens, or areas with very little light.

  • The antenna cable is about 6 or so feet. It serves my purpose of reach from on side of a wall to the other, into an adjacent room. I’m very happy about that.

  • An issue I had on the TPCast I also see with the Wireless Adapter, where you begin to lose tracking after a while, and the environment around you begins to shimmy, tremble, then shake, progressively becoming more violent. It’s enough to make you sick. I don’t have a clue as to why this happens, especially as I have a clear shot between the transceiver and antenna.

  • I did not notice any degradation in video or audio. I sometimes saw a small amount of artifacting with the TPCast, but it was solid otherwise, and I imagine I may see it on occasion with the Wireless Adapter, but not once tonight.

  • I much prefer the Vive software over the TPCast. It feels much more polished, and so far just kinda works.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Sant men 2.5ggr priset är lite väl löjligt. komplett kit är 14k.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Vill testa VR, men det blir nog om man får en massa pengar över att ägna sig till lite mer lyx i vardagen

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Ureet: Intressanta points- jag har inte mängder av tid med min tpcast, tror jag har spelat mellan 10-20h med det, spelat en stor del av kampanjen i FO4 samt en hel del Climbey, men jag har inte upplevt de problem som beskrivs. Å andra sidan skulle jag vilja lägga än mer vikt på punkten "Easier to setup than the TPCast". Det är ett jävla meck med TPCast, och det är en extra bit hårdvara som jag i mitt fall fäste i ett oanvänt fäste för taklampa. Vidare slutade det med att jag satte in ett extra NIC i min speldator så jag kan ha den direkt kopplad till min ordinare router och kunna bara slå på TPCast routern när det behövs.

TPCast känns som ett hack mer eller mindre- funkar utmärkt för mig men inte en konsumentfärdig lösning. Om HTC's lösning är plug and play så är det värt den högre prislappen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett bryggverk istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

@tumvanten: Jag har ibland stått hela kvällar upp till 4-5 timmar utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

På den tiden jag hade VR-headset tyckte jag det var trevligt att se en film.

Om du ser en film sitter du väl ändå still? Varför behöver du en trådlös adapter till det i sådana fall, den lär man väl bara ha nytta av om man rör på sig?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd

Jag har inget problem med kabeln faktiskt, finns viktigare faktorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är säkert en otroligt bra produkt. Jag skulle älska att slippa sladdarna till min HTC vive men 3800:-?!?! Man får ju en enklare dator eller en hel PS4:a för det priset. De måste ha haft enorma utvecklingskostnader för att kunna rättfärdiga detta pris.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av Implor:

@jOnÄTÄn: Sant men 2.5ggr priset är lite väl löjligt. komplett kit är 14k.

Jo jag som redan har vive känner inte att det är värt att köpa pro. Jag kan ju inte sälja den gamla för vem köper den utan basstationer och kontroller.
Innan pro släpptes hoppades jag på att ett pro paket skulle ligga på 9500 (vanliga vives pris) och vanliga sjönk till 5-6000kr men så blev det ej. Jag är lite nyfiken på att testa en pro men samtidigt är det väl bäst att inte veta vad jag går miste om dessutom behöver man ju mer GPU kraft för att driva den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Först behöver man en 8700K, ett 2080Ti, Vive Pro samt nu också denna lilla pryl, helt galet! 2.5 timmar batteritid är galet för kasst också, hinner ju inte äns köra en F1 helg på den tiden, och inte heller turas om att lira om man är fler...

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: mm. Känns också som dom är för dåliga att lägga så mycket pengar på. En fin 1440p 27" skärm kan man ju ha i säkert 5-6 år utan den känns daterad. Vive känns redan nu lite gammal och förlegad :(.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är nog lite sugen på denna ändå, har testat TPcast's lösning och det fungerar ypperligt bra men DUKTIGT jobbig installation.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Implor:

@jOnÄTÄn: mm. Känns också som dom är för dåliga att lägga så mycket pengar på. En fin 1440p 27" skärm kan man ju ha i säkert 5-6 år utan den känns daterad. Vive känns redan nu lite gammal och förlegad :(.

Skulle inte kalla den förlegad. Jag har haft min sedan strax efter de släpptes och när jag väl kör med den så är det fortfarande roligt, bara att spel där det är viktigt med små detaljer inte fungerar så bra. Ex kunna avgöra om det är en Spitfire eller en 190 man ser på långt håll.
Skulle jag köpt idag bara för att spela sprattelspel med viftpinnarna så hade jag köpt vanliga vive, tänkte jag köra "simulatorspel" så hade jag nog kikat på pro. Men eftersom jag har vanliga inväntar jag en med ännu högre upplösning alternativt ett annat fabrikat som fungerar med mina grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Pro till priset av standard hade varit intressant. Även runt 7-9k hade man kanske slagit till. Men 14k för något som mest är ett devkit fortfarande känns saftigt.

Kan köpa en 34" IPS, 144hz, 1440p skärm med g-synk och ändå ha 4000kr kvar i fickan :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Sjukt att dom tar 800kr extra av de kunder som redan gått och köpt det betydligt mycket dyrare headsetet (pro). Känns som htc kunde varit lite schyssta och skickat mounting kit vid uppvisande av bevis på att man äger ett pro headset..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Tror inte man orkar stå i 2 timmar i VR-världen ändå och det är knappast bra för ögonen heller.
Räcker batterierna inte längre än 2 timmar så blir man tvungen att slappna av i ögonen när batterierna är slut.
Och det tror jag alla människor i dagens samhälle behöver.

Har flertalet gånger haft min Rift på mig i 12h i Vrchat.

Ståendes.

Kan inte påstå att synen förändrats (via optiker) eller är särskilt ansträngda då allt är på >2m avstånd tack vare linserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle inte kalla den förlegad. Jag har haft min sedan strax efter de släpptes och när jag väl kör med den så är det fortfarande roligt, bara att spel där det är viktigt med små detaljer inte fungerar så bra. Ex kunna avgöra om det är en Spitfire eller en 190 man ser på långt håll.
Skulle jag köpt idag bara för att spela sprattelspel med viftpinnarna så hade jag köpt vanliga vive, tänkte jag köra "simulatorspel" så hade jag nog kikat på pro. Men eftersom jag har vanliga inväntar jag en med ännu högre upplösning alternativt ett annat fabrikat som fungerar med mina grejer.

Förstår inte varför folk köper Vive när Oculus är bättre på alla sätt och vis? Främst kontrollen. I Vive kan man ju inte ens spela Vrchat utan att oavsiktigt aktivera en massa gestures. Och allt sker via tummen istället för mer naturligt via alla fingrar bortsett från ring och lill finger. Plus att kvaliteten på deras touchpads är åt skogen, alla mina vive vänner har fått byta ut sina kontroller flertalet gånger pga att de slutar fungera som de ska pga allt tryckandes som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Förstår inte varför folk köper Vive när Oculus är bättre på alla sätt och vis? Främst kontrollen. I Vive kan man ju inte ens spela Vrchat utan att oavsiktigt aktivera en massa gestures. Och allt sker via tummen istället för mer naturligt via alla fingrar bortsett från ring och lill finger. Plus att kvaliteten på deras touchpads är åt skogen, alla mina vive vänner har fått byta ut sina kontroller flertalet gånger pga att de slutar fungera som de ska pga allt tryckandes som sker.

Lite märkligt att man släpper Vive Pro med BLÅ vive wands istället för svarta, annars identiska. Komforten med både headset och kontroller är bättre med Oculus. Dessutom upplever jag mindre tekniska problem med Oculus. Deras mjukvara är modern och välgjord.

Tyckte också att mitt deluxe audio strap aldrig gjorde min Vive komfortabel att använda för lite längre användning. Vive Pro sitter dock något bättre på mitt huvud! Det känns lite mer balanserat men jag tycker ändå dom borde kunna banta ner på lite vikt.

Men..

Vive glänser ju ändå med sin tracking. Många andra headset tar ju efter den standard som Valve utvecklat, såsom StarVR, Varjo och Pimax. Tror nog Oculus hade tjänat mest på att försöka öppna upp sin plattform på samma sätt. Nu kan man ju istället köpa ett Pimax 5k+ headset med bättre upplösning och FOV och återanvända sina basstationer och Vive kontrollers.

Nu med Vive Wireless adapter så ser jag stora möjligheter för VR i arkadhallar där man kan vara upp till 4 personer i ett rum och kriga. Vilka möjligheter att demonstrera VR för den stora massan! Tror nog detta är det viktigaste eftersom det fortfarande är förvånansvärt få som testat det.

Permalänk
Avstängd

@dblade: Håller med, synd för konsumenten att det finns två standarder, och även för mig som utvecklare btw. Dock även om det varit en standard så hade det säkert varit fysiska skillnader som gör man ändå måste ha abstraktion för olika hårdvara. Nu i 2.0 av SteamVR SDKn finns det mer inbyggt för denna abstraktion

Visa signatur