Oculus presenterar Quest – fristående VR-headset med rörelsekontroller

Permalänk
Melding Plague

Oculus presenterar Quest – fristående VR-headset med rörelsekontroller

Vad som tidigare gått under namnet "Santa Cruz" lanseras under årets upplaga av Oculus Connect, och det handlar om ett fristående VR-headset med nya rörelsekontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var ju ganska intressant. Rimligt pris också.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

"I övrigt är hårdvaran okänd, men den ska enligt företaget vara tillräcklig för att driva släppta speltitlar för Rift"

Men... Hur?

EDIT: "Update 5:30pm EST - Oculus told Gizmodo the Quest will have a Qualcomm Snapdragon 835 processor."
Från https://gizmodo.com/the-big-thing-facebook-didnt-say-about-oc...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Artikeln gav ju inte så mycket mer än ett pris, videoklippet en hel del 8bits spel och dans och folk som sa WOW men ingen VR, nu klickade jag mig förbi 7-8ggr så kan ha haft maximal otur och missat dom bitarna. Fristående ej ansluten till telefon och dator hintar på lågprestanda och exvis android alt oculus store med low settings förhoppningsvis går den att koppla in mot andra enheter för att bredda användningsområdet/öka prestandan annars känns det som en cashgrab då den typen av hårdvara verkar vara inne nu (användarvänligt/mainstream) och ingen vidareutveckling/nextgen

Permalänk
Hjälpsam

Vill-testa-suget är riktigt högt nu

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Känns som att dessa lösningar gör mer skada än nytt för VR.
Sämre grafik/frekvens, gissar det är någon android lösning så kommer inte ha dom stora titlarna.
Sämre tracking på handkontrollerna, om dom tar handen bakom ryggen så tappar dom line of sight med headsetet. Räcker med att dom tittar åt höger så skymmer kroppen vänster..

Så får VR i det stora hela ett dåligt rykte för att det buggar och ser dåligt ut.
Samma som dom man pratar med som testat VR på någon mobil och tycker det är meh, sen får dom testa vive/rift och märker den stora skillnaden.

Oculus skulle lagt pengarna på utveckling av rift 2 istället.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

@Gelantious: Med facebook bakom spakarna tror jag att det är mindre driv för innovation och early adoption till entusiastpris och mer driv mot nästa farmville i VR

Men å andra sidan verkar det som att många spelar sociala VR-spel mer än traditionella spel i VR så kanske är rätt riktning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

"I övrigt är hårdvaran okänd, men den ska enligt företaget vara tillräcklig för att driva släppta speltitlar för Rift"

Men... Hur?

EDIT: "Update 5:30pm EST - Oculus told Gizmodo the Quest will have a Qualcomm Snapdragon 835 processor."
Från https://gizmodo.com/the-big-thing-facebook-didnt-say-about-oc...

Tackar, tillagt!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hedersmedlem

Aj då. Det känns väl aningen daterat med snapdragon 835 i den här typen av pryl?

Nu när det börjar trilla in uppgifter om tester på motsvarande processor fast 2 generationer nyare
(alltså snapdragon 855 - den som kommer ta över efter 845).
https://wccftech.com/snapdragon-855-geekbench-alleged-impress...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse. Inget direkt nytt och får en processor från 2016.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

gissar det är någon android lösning så kommer inte ha dom stora titlarna.

Även om grafiken är enklare så kommer förvånansvärt många stora Rift-titlar att fungera på Quest: Robo Recall, Moss, The Climb, Superhot, m.m. Jag är positivt överraskad över priset och titelutbudet.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
@Storage Jar:

Å andra sidan är väl Gear VR och liknande den första VR-upplevelsen för många, om Oculus är inställda på att stödja den typen av VR långsiktigt så är det bra för adoption. Jag hade gärna sett en rejäl hardware refresh, men man kan inte få allt man vill ha.

Så detta är då basically en hardware refresh på Oculus Go med stöd för mer avancerade handkontroller.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Ge oss en trådlös Rift 2 istället med bättre upplösning och en ok prislapp..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Så en avancerad variant av Samsungs mobiltelefon-VR?
Tror jag hoppar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Shut up and take my money.

Permalänk
Medlem

Facebook har pratar väldigt mycket om vilken stor roll VR kommer spela för kommunikation, utbildning och social interaktion, dom är mer intresserade av det än AAA-spel. Tittar man på den här produkten ur det perspektivet så blir den fantastisk. Om ett företag vill använda sig av VR i någon del av sin verksamhet så blir det oerhört meckigt om det ska finnas en dator till varje headset eller en mobil till varje headset, den här produkten blir istället väldigt praktiskt och realistiskt användbar. Jag tror det är en förutsättning för att normalisera VR och skapa en stabil framtid så den här typen av produkt kan mycket väl vara revolutionerande för VR som helhet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aj då. Det känns väl aningen daterat med snapdragon 835 i den här typen av pryl?

Nu när det börjar trilla in uppgifter om tester på motsvarande processor fast 2 generationer nyare
(alltså snapdragon 855 - den som kommer ta över efter 845).
https://wccftech.com/snapdragon-855-geekbench-alleged-impress...

Onekligen, om man nu måste använda sig av Qualcomm och lansering sker våren 19 så lär garanterat 845 ha lanserats.
Så varför inte använda den istället?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

@Söderbäck:
@Storage Jar:

Å andra sidan är väl Gear VR och liknande den första VR-upplevelsen för många, om Oculus är inställda på att stödja den typen av VR långsiktigt så är det bra för adoption. Jag hade gärna sett en rejäl hardware refresh, men man kan inte få allt man vill ha.

Så detta är då basically en hardware refresh på Oculus Go med stöd för mer avancerade handkontroller.

Hade räknat med eller hoppats på i alla fall en Snapdragon 845. Enligt många siter och inblandade företag skulle 845 komma att sitta i mobila VR-headsets som skulle släppas i slutet av 2018. Finns ju som tur är andra företag som säljer VR så det kan fortfarande bli sanning.
Frustrerad över att hela VR/AR tåget går så sakta.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Så detta är då basically en hardware refresh på Oculus Go med stöd för mer avancerade handkontroller.

Det är en uppföljare till Oculus Go ja, dock är det inte handkontrollerna som är det stora hela utan att denna har full 6 grad 3D tracking vilket Go saknar samt alla andra 'Mobil VR' så detta blir den första riktiga stand alone VR headsetet som faktiskt nyttjar VR fullo.

Vist grafiskt kommer den nog inte vara en höjdare.

Sedan har Oculus Go en Snapdragon 821 och där funkar det redan 'OK' så en uppdatering til 835 lär ju bara göra det bättre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Jo det kan jag hålla med om, de ligger ju lite efter kurvan. Man får väl se Touch-kontrollerna som den "riktiga" releasen här. Det uppmuntrar förhoppningsvis utvecklare att fortsätta bygga för hela VR-marknaden och inte bara mobilupplevelser.

Är trist att missa saker på grund av att de byggts för enbart en platform- var sjukt exalterad för Superhot VR och köpte det direkt på steam bara för att upptäcka att det, trots att det var på SteamVR, inte hade stöd för Vive. Har inte kommit för mig att spela det sen dess -hade redan sett nog gameplay från det för att tappa suget att testa.

Skrivet av Tenerezza:

...att denna har full 6 grad 3D tracking vilket Go saknar samt alla andra 'Mobil VR'

Tänkte faktiskt inte ens på det, tog det för givet I guess. Det är väl trevligt att det kommer till den mobila upplevelsen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det är en uppföljare till Oculus Go ja, dock är det inte handkontrollerna som är det stora hela utan att denna har full 6 grad 3D tracking vilket Go saknar samt alla andra 'Mobil VR' så detta blir den första riktiga stand alone VR headsetet som faktiskt nyttjar VR fullo.

Vist grafiskt kommer den nog inte vara en höjdare.

Sedan har Oculus Go en Snapdragon 821 och där funkar det redan 'OK' så en uppdatering til 835 lär ju bara göra det bättre.

Nu finns ju iofs Lenovo Mirage Solo sedan en tid tillbaka, med Google Worldsense, alltså full 6-degree freedom i ett fristående VR-headset. Däremot har ju inte den några fullt spårade kontroller och Daydream är ju som det är...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vilken besvikelse. Inget direkt nytt och får en processor från 2016.

Inget direkt nytt? Det är världens första 6DoF standalone-headset med 6DoF handkontroller. Att den inte fick en SD845 är lite tråkigt, det håller jag med om, men hårdvaruspecen har troligtvis varit låst ganska länge. Nu när de har trackingsystemet och allt annat färdigt så är det ganska lätt för dem att göra en refresh 2020 med typ en SD855.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Detta hade varit så mycket bättre om man även kunde ansluta headsetet till datorn, i det här utförandet är det bara bortkastad potential. Mobil VR är i nuläget för multimedia, inte spel.

Om de nu ska envisas att porta skräpversioner av vanliga Rift-spel till PC skulle de valt t.ex Tegra X2 som systemchip, blir mycket lättare att porta med Nvidias SDKs. Att de valt Snapdragon 835 tyder bara på att de gör ett halvhjärtat försök för att sedan skyffla över all shovelware de redan sålt en gång på deras Gear VR ekosystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Sign me up för ett tidigt köp av Quest!!

Den triggar alla mina Vill Ha-impulser.

- 6 DoF
- Högre upplösning än Go
- Fullkomligt trådlös
- Priset - $399, glatt överraskad
- Titlar i Riftklass

Varför ska man stirra sig på blind på att det eventuellt ska sitta en 835 i den? Det är ju en dedikerad VR-enhet som bara ska producera VR, inte alla andra grejer en telefon med samma chip ska klara av. Rätt säker på att de lyckas optimera enheten för att få en sjysst upplevelse/krona. Also, av det jag läst från vanliga användare som var på eventet Oculus Connect 5 och som fick pröva headsetet så kommer det överväldigande positiva omdömen.

Jag är helt klart hårt peppad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Hur är det med FOV? Ingen förbättring på den fronten?

De som testat nya Pimax 5K och Pimax 8 skrattar ju åt Vive/Oculus Rift numera eftersom upplevelsen är helt en annan. Det är som att faktiskt ta steget in i den virtuella världen, medan Vive/Oculus är som att uppleva den genom kikare. Visst, dessa nya Pimax-headsets är inte trådlösa och kommer antagligen kosta någon tusenlapp ytterligare, men upplevelsen ska ju vara helt en annan.

Permalänk
Medlem

Presentation om hur spel kan portas till Quest från oculus connect. 9 min in finns en grafisk jämförelse mellan rift och quest.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

De som testat nya Pimax 5K och Pimax 8 skrattar ju åt Vive/Oculus Rift numera eftersom upplevelsen är helt en annan.

Jag såg någon tysk speljournalist bokstavligen skratta åt Vive Pro efter att ha testat Pimax! Å andra sidan så var fyra spanska Pimax-recensenter mindre positiva och tyckte att distortionen ute i kanterna störde ordentligt:

Citat:

The aberration is a mixture of both, the barrel and pincushion that feels like a "mostacho" effect. It is evident? yes, it is evident at Large and Medium. On small, the black blinders hide most of it. But the problem, the biggest problem of all, is that the aberration along the whole vision, although not very noticeable, creates a weird feeling that the world in front of you is following your movement.

The users who have tested it said the same: It's uncomfortable. One of them has a Rift. The other a Vive Pro and Vive and the other a GO. I have it all of them because of the reviews and all of us felt the same. One of them wrote, "it's like an aquatic experience" and that resumes very well the feeling. No one wanted to be there for more than a minute.

Har vi tur är headsetet de testat defekt på något sätt. Har vi otur så funkar Pimax breda FOV fortfarande illa i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Hur är det med FOV? Ingen förbättring på den fronten?

De som testat nya Pimax 5K och Pimax 8 skrattar ju åt Vive/Oculus Rift numera eftersom upplevelsen är helt en annan. Det är som att faktiskt ta steget in i den virtuella världen, medan Vive/Oculus är som att uppleva den genom kikare. Visst, dessa nya Pimax-headsets är inte trådlösa och kommer antagligen kosta någon tusenlapp ytterligare, men upplevelsen ska ju vara helt en annan.

För högre FOV så krävs också högre upplösning för att inte få ökad screen-door effect. Vive och Rift kör i samma upplösning, men Vive har högre FOV än Rift, och därför också en mer märkbar SDE. Att driva tyngre titlar i 2x4K i 90Hz kräver en väldigt kraftfull dator. Så även om 8K med en FOV på 200 låter grymt så är det ingen realistisk lösning för spel som DCS World såvida man inte sitter på dubbla RTX 2080 Ti. Men för spel med simplare grafik eller filmer så är Pimax helt klart en häftig upplevelse.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

@Söderbäck:
@Storage Jar:

Å andra sidan är väl Gear VR och liknande den första VR-upplevelsen för många, om Oculus är inställda på att stödja den typen av VR långsiktigt så är det bra för adoption. Jag hade gärna sett en rejäl hardware refresh, men man kan inte få allt man vill ha.

Så detta är då basically en hardware refresh på Oculus Go med stöd för mer avancerade handkontroller.

Rimlig grundtanke och jag resonerade likadant när nitendo switch inte hade senaste kretsen i sig heller.
Så jag förstår verkligen det du säger.

Fast ja, när det kommer till VRlösningar så är behovet av beräkningskraft helt annorlunda. Det måste funka och det behövs mycket kraft. Så här tycker jag det blir tokigt att 2019 lansera VRlösningar med 2016 års mobila processorer.
Det är inte utan anledning Oculus själva rekommenderade minst ett GTX 970 till sina mer lågupplösta Oculus Rift för att få en rimlig spelupplevelse. Och ja, GTX 970 är många många gånger mer kraftfull som beräkningsenhet än det snapdragon 835 har att erbjuda.

Till denna spelriktade lösningen har oculus alltså gått ner i beräkningskraft och upp i upplösning. Visst kan man jämföra med Oculus go och då blir det en uppgradering i hårdvara - men go är väl främst tänkt som mediaenhet (även om det finns lite speltitlar där också).

Ja samtidigt vet de väl vad de gör när det kommer till skalning och sådant. Men ja, du förstår säkert min poäng här med VR och att det är bra att försöka klämma in den beräkningskraft som går...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

För mig känns det som om man fokuserar på fel saker med VR. Det var inte sladdar och rörelsefrihet jag störde mig på, det var den kassa "slutet på 90-talet" grafikupplösningen och att man varken kunde ha glasögon under headsetet eller ställa in skärpan per öga.