Oculus presenterar Quest – fristående VR-headset med rörelsekontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

För mig känns det som om man fokuserar på fel saker med VR. Det var inte sladdar och rörelsefrihet jag störde mig på, det var den kassa "slutet på 90-talet" grafikupplösningen och att man varken kunde ha glasögon under headsetet eller ställa in skärpan per öga.

Ja, verkligen.

Silent Hill, ett av de mest sålda spelen 1999.

Robo Recall, gratis med Rift.

Alltså, VR är ju fortfarande i sin linda och de gör säkert vad de kan för att locka till sig den stora massan och då måste ju vissa saker stryka på foten. Men att det skulle vara kass grafik, det håller bara inte. Vad gäller glasögon så verkar det finnas after market-lösningar för det, om man bara är villig att investera lite tid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag tror att Oculus med Facebook i ryggen med den här enheten främst är ute efter att få ut hyfsat prissatt VR till konsumenter och att vi sedan köper lättdrivna upplevelser av dem.
Då menar jag främst inte spel, även om denna enhet säkert kommer ha bantade versioner av populära sådana, utan mer biljetter till evenemang som fotboll/mma/basket/boxning/konserter/keynotes/prisutdelningar och liknande så att Facebook kan få in användardata och sälja annonser.

Ser inget problem med det, men jag förväntar mig inte heller att se AAA-spel som motsvarar det vi ser på PC idag på det här headsetet. Gillar att det är ett helt trådlöst fristående VR-headset med ok tracking och kontroller - kan nog göra en del för att få fler att testa VR och göra det mer åtkomligt för den stora massan.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag tror att Oculus med Facebook i ryggen med den här enheten främst är ute efter att få ut hyfsat prissatt VR till konsumenter och att vi sedan köper lättdrivna upplevelser av dem.

Exakt. Zuckerberg har ju ett mål på att få in 1 miljard användare i VR och då räcker det inte med produkter som kräver en gamingdator för 15 KSEK. Go och Quest gör mycket för att avhjälpa det problemet och Quest kommer nog bli en utmärkt mittpunkt mellan Go och Rift.

Jag ser fram emot att prova själv och se hur väl Insight och Guardian fungerar. Jag noterade att Questen inte har sensorer på headstrapen, så Guardian kommer troligtvis att varna för hinder bakom användaren genom att estimera positionen i rummet utifrån vad de främre sensorerna ser.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

[quote postid="17570047" userid="270123" name="TotalF"]

Citat:

Robo Recall, gratis med Rift.

...är inte särskilt representativ för det mesta som finns till VR, plus att för att den där bilden ska likna vad man faktiskt ser får du blåsa upp den 400%, köra gaussian blur på den, och lägga ett raster över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

[quote postid="17570047" userid="270123" name="TotalF"]
...är inte särskilt representativ för det mesta som finns till VR, plus att för att den där bilden ska likna vad man faktiskt ser får du blåsa upp den 400%, köra gaussian blur på den, och lägga ett raster över.

Det var liksom inte riktigt min poäbg.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@TotalF: Att upplösningen suger på dagens headsets är ett faktum. Det var ju det Awakerud klagade på, inte antalet polygoner eller flashiga effekter

Har själv spelat hundratals timmar på Rift med Touch-kontrollerna innan jag sålde mitt set, introducerat VR till vänner och släktingar och de första reaktionerna är oftast "wow, häftigt", "oj, vad pixlat det är".

Det blir tyvärr inte mycket "reality" i virtual reality om man får en overklighetskänsla så fort man försöker fokusera på detaljer eller se objekt som renderas långt bort, och är man inte en sån som älskar att lira simpla partyspel timme efter timme blir det hela gammalt ganska fort.

Jag säger inte att man bör kunna förvänta sig mer av en första generationens produkt, problemet är att Oculus nu under ett par år har haft chansen att ta revansch med andra och kanske tredje generationens produkter men istället väljer att lansera Gear VR, Oculus GO och nu detta överprisade och underpresterande headset i ett försök att flyga rakt förbi alla entusiaster och sikta på massmarknaden. Det har inte lyckats särskilt väl hittills så jag har svårt att se hur det ska gå en tredje gång.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Inget direkt nytt? Det är världens första 6DoF standalone-headset med 6DoF handkontroller. Att den inte fick en SD845 är lite tråkigt, det håller jag med om, men hårdvaruspecen har troligtvis varit låst ganska länge. Nu när de har trackingsystemet och allt annat färdigt så är det ganska lätt för dem att göra en refresh 2020 med typ en SD855.

Ja, och det är ju inget direkt nytt som sagt. Nytt för mobilt HMD, ja. Men stämmer det som sas tidigare i år i samband med presentationen av 845, att mobila HMDs med 845 kommer finnas i butik i slutet av 2018 så blir nog inte Quest någon storsäljare kan jag tänka mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

En produkt som Quest har absolut en plats på marknaden. Den är bättre än alla lösningar med en mobil inblandat, samtidigt som den inte kräver en hyffsat bra dator för att kunna användas.
Jag tror absolut att det kommer att gå spela en del ganska roliga spel på den, men kan även vara najs för media. Att ha friheten att kunna använda den till film, events och självklart vr-porr som ingen tidigare nämnt, utan att behöva vara fast framför en dator eller mobil tror jag kan vara lockande för många.

Sen är det ju så klart så att alla vi som hänger på ett forum som detta, vill se VR's "riktiga" genomslag. Vi vill ha ett headset som vi kan utnyttja våra datorers långt bättre kapacitet, vi vill ha en mycket högre upplösning så vi slipper screendoor, bättre skärmar och linser så man får bort godrays och glare etc. etc.
Tyvärr så har vi inte datorer än som klarar av att leverera grafik på en nivå som dagens mest grafiskt imponerande spel, med en upplösning tillräckligt hög för att få bort screendoor effekten och hålla nog hög hz för att det ska flyta bra.
Om vi inte har datorer som kan klara av det, vad ska vi då med ett headset våra datorer inte orkar driva?

Jag tror absolut att det är tekniskt möjligt att tillverka ett headset med 4k+ per öga i 90hz+, med högre FOV och mycket mindre godrays, mindre eller ingen screendoor, bättre tracking och fler tracking punkter etc.
Det skulle kosta en slant, men många skulle nog lägga dom pengarna för en riktigt bra VR-upplevelse. Tyvärr får vi vänta tills det finns datorer som klarar av att leverera en riktigt bra upplevelse, utan att kosta sjukt mycket, innan vi kommer se de headsets som vi verkligen vill ha..

Så är det verkligen så konstigt att Occulus inte har visat någon info på en Rift 2? Eller att Vive's senaste inte är en speciellt stor uppgradering från sitt första headset? Att WMR's headsets satsar på en billigare och enklare variant? Det finns några mindre aktörer, så som pimax som satsar på mer avancerade headsets, får väl se hur det går för dom i slutändan när deras 8k variant släpps till slut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@TotalF: Att upplösningen suger på dagens headsets är ett faktum. Det var ju det Awakerud klagade på, inte antalet polygoner eller flashiga effekter

Har själv spelat hundratals timmar på Rift med Touch-kontrollerna innan jag sålde mitt set, introducerat VR till vänner och släktingar och de första reaktionerna är oftast "wow, häftigt", "oj, vad pixlat det är".

Det blir tyvärr inte mycket "reality" i virtual reality om man får en overklighetskänsla så fort man försöker fokusera på detaljer eller se objekt som renderas långt bort, och är man inte en sån som älskar att lira simpla partyspel timme efter timme blir det hela gammalt ganska fort.

Jag säger inte att man bör kunna förvänta sig mer av en första generationens produkt, problemet är att Oculus nu under ett par år har haft chansen att ta revansch med andra och kanske tredje generationens produkter men istället väljer att lansera Gear VR, Oculus GO och nu detta överprisade och underpresterande headset i ett försök att flyga rakt förbi alla entusiaster och sikta på massmarknaden. Det har inte lyckats särskilt väl hittills så jag har svårt att se hur det ska gå en tredje gång.

Tekniken finns inte där än för andra generationens rift

Ser det ut som någon annan släpper något som är 2nd generationens vr?

För andra generationens vr måste MÅNGA saker vara på plats och fungera
Det är inte bara att trycka in en 16k skärm och säga så då var vårt jobb gjort

Permalänk
Hedersmedlem

@Zyie: Högst rimliga poänger.

Men samtidigt; kan man ta fram AIOlösningar för spel i VR som det nyheten handlarom där grafikkretsen är från 2016 och drar... ja säg några enstaka watt i kombination med högre upplösning än vad oculus rift har...

Ja då borde det ju att gå att få till ännu högre upplösningar för VRbrillor ämnade för stationära datorer där man har grafikberäkningsenheter som inte är strömbudgetbegränsade utan med lätthet kan dra 100 gånger mer ström bara för grafiken. Inte för att effekförbrukningen definierar prestandanivån men jag är ganska säker på att exempelvis RTX 2080 Ti har beräkningskraft som vida överstiger grafikretsen i snapdragon 835 ;).
Hell, även äldre mellansegmentgrafikkort så som GTX 970/ R9 390 har väl väldigt mycket mer beräkningskraft än mobila grafikkortskretsar.

Så ja, här vill jag nog påstå att det borde finnas utrymme på beräkningssidan för högre upplösningar än i de mobila enheterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För högre FOV så krävs också högre upplösning för att inte få ökad screen-door effect. Vive och Rift kör i samma upplösning, men Vive har högre FOV än Rift, och därför också en mer märkbar SDE. Att driva tyngre titlar i 2x4K i 90Hz kräver en väldigt kraftfull dator. Så även om 8K med en FOV på 200 låter grymt så är det ingen realistisk lösning för spel som DCS World såvida man inte sitter på dubbla RTX 2080 Ti. Men för spel med simplare grafik eller filmer så är Pimax helt klart en häftig upplevelse.

Du har missförstått. Låt mig förklara:

Pimax 5K kör inte 2st 4k-skärmar. Den kör 2 x 2560x1440. SDE är betydligt bättre än i Vive/Oculus trots att FOV säga ligga runt 170 jämfört med ca 100 för Vive. Jag har både hört från testare att SDE är bättre men har även sett bilder tagna genom linserna som tydligt påvisar detta. Med det sagt så existerar SDE fortfarande.

Pimax 8 kör visserligen 2 x 3840x2160, men bilden är uppskalad, så själva signalen är egentligen i samma upplösning som i 5K-versionen (2 x 2560x1440). Den högre upplösningen och uppskalningen har både fördelar och nackdelar, vilka jag inte tänker gå in på här.

Längre fram kommer ett tredje headset som heter Pimax 8K. Den kommer ha sann upplösning på 2 x 3840x2160 eftersom den inte använder någon uppskalning av signalen.

Så, ska du spela spel på en Pimax 5K eller Pimax 8 så rekommenderas minst ett GTX 1080. Inte ett RTX 2080 Ti som du antyder. Det finns även möjlighet till nedskalning i Pimax egna verktyg vilket gör att du även kan spela på sämre grafikkort, men då givetvis till en kostnad av bildkvalitén.

Det nämndes också tidigare att Pimax har problem med distorsion i kanterna. Jag försöker inte skönmåla headsetten, men det ska tilläggas tre saker: Först är att FOV är så pass mycket större att även om det finns lite distorsion längst ut i kanterna, så kommer din vy att vara så ofantligt mycket större att det knappast bör spela så stor roll. Det andra är att Pimax fortfarande finslipar på deras distorsionsprofil, så detta kan fortfarande förbättras. För det tredje så finns en möjlighet i deras mjukvara att sänka FOV till t.ex. 150 (som fortfarande ger 50% större FOV än Vive) för att få bort dessa yttersta kanter om du anser dem tillräckligt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tekniken finns inte där än för andra generationens rift

Ser det ut som någon annan släpper något som är 2nd generationens vr?

För andra generationens vr måste MÅNGA saker vara på plats och fungera
Det är inte bara att trycka in en 16k skärm och säga så då var vårt jobb gjort

Pimax är ju ett bra exempel, var ganska skeptisk till det inledningsvis men enligt de reviews jag sett bygger deras headsets väl på den grund Oculus och HTC redan etablerat med mjukvara och tracking. De introducerar betydligt högre upplösning och större FOV, och som slutanvändare har man många verktyg att använda för att anpassa upplevelsen efter sin egen hårdvara och vad man föredrar när det gäller framerate, anti-aliasing osv.

Som @Söderbäck säger har ju PC-hårdvara betydligt bättre potential för högre upplösningar än något mobilt headset. Enligt Wikipedia har Adreno 540 i Snapdragon 835 en beräkningskraft på 567 Gflops, så grafikkort i de högre segmentet har simpelt räknat runt 20-30 gånger mer beräkningskraft, det bortsett från andra viktiga saker så som minnesbandbredd och mängden minne.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tekniken finns inte där än för andra generationens rift

Ser det ut som någon annan släpper något som är 2nd generationens vr?

För andra generationens vr måste MÅNGA saker vara på plats och fungera
Det är inte bara att trycka in en 16k skärm och säga så då var vårt jobb gjort

Som både jag och Niczo säger så är Pimax kommande headsets en sann andra generation. Som jag sa i mitt första inlägg så kan man aldrig gå tillbaka till Vive/Oculus efter att ha använt Pimax nya headsets eftersom FOV är så pass mycket större. De som testat beskriver det som att verkligen kliva in i VR-världen och det känns som att du faktiskt är där, medan Vive/Oculus ger känslan av att man upplever VR-världen genom en kikare.

Du kommer t.o.m. kunna använda t.ex. Vives trackingstationer och kontrollers med Pimax headset. Pimax kommer släppa egna, men headsetten kommer finnas ute på marknaden först. Trolig release för Pimax 5K och Pimax 8 är första kvartalet 2019.

Permalänk
Medlem

@Mortac: Sen har vi ju StarVR One som i princip är redo för leverans och sopar banan även med Pimax. Blir med största sannolikhet mycket dyrare men det finns

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage_Jar: Det är sant. Med betoning på dyrare. Prislappen lär landa på sisådär 25 000-40 000 kr för en StarVR. Dock trevligt att tekniken går framåt. Minns att CD-brännare kostade över 100 000 kr en gång i tiden med.

EDIT: Behöver korrigera mig själv från mina tidigare två inlägg. Headsetten heter Pimax 5K+ och Pimax 8K. Det headset som kommer längre fram med sann 4k-upplösning kommer heta 8K+.