Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Huruvida strålningen i sig är farlig eller inte så beror det på om den är joniserande eller inte, alltså om strålningen alstrar joner när den passerar materia, det gör inte mikrovågor. De enda mikrovågorna i frekvensen 2,4Ghz gör är att få vattenmolekyler att börja vrida sig kraftigt PGA att de är dipoler så de blir varma, de blir inte sönderslagna till andra ämnen eller skapar massa reaktiva egenskaper.

Hade mikrovågor varit farligt så hade maten vi värmer i mikrovågsugnen blivit extremt giftig då molykylerna i maten hade omvandlas till reaktiva toxiner och till viss del uppstått radioaktiva sönderfall, fria radikaler etc. En liten kall pizza som får utstå 900w av joniserande strålning i "gammaugn" som motsvarar effekten från en vanlig mikrovågsugn vi har hemma så tror jag man skulle dö ganska omgående av att äta det. Det är ju som att "värma" upp maten från strålningen någon meter från en reaktorhärd typ.

Jag håller inte med dig i din bedömning i att strålning endast är farlig om den är joniserande eller radioaktiv. Radiostrålning/radiovågor kan definitivt vara farliga även vid lägre frekvenser; det handlar om kombinationen av frekvens och utsänd effekt. Högre frekvens = mer energität, men sämre genomträngningsförmåga.

Att stå framför en rundradiosändare för exempelvis P1,P3, säg 101.4MHz, med ett par kW eller MW uteffekt är definitivt skadligt. Hade en WiFi-router pumpat ut 50W uteffekt så hade det definitivt funnits både förbuds och restriktionsområde runt denna.
En mikrovågsugn som genererar runt 2.4GHz är definitivt väldigt farlig..om man befinner sig inuti den och kroppen absorberar strålningen. Kroppen tar skada av värmeutvecklingen. Tacksamt nog är det ju maten vi utsätter som blir varm. Men, som du säger, där är ju ingen kvarvarande strålning som är skadlig.

Men för att svara på TS fråga, och som redan nämnts tidigare i tråden.. en trådlös mus har troligtvis en uteffekt på några tusendels Watt(25mW kanske?). En mobiltelefon har, beroende på täckning, minst 10ggr högre uteffekt. Troligen uppåt 2W när den måste ligga på pga dålig täckning. Där finns ingen forskning som påvisat att den strålning som en mobiltelefon sänder ut(eller wifi etc) är farlig. Där har gjorts mycket forskning i området.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

"Inga strålskyddsskäl att avstå tekniken
Strålsäkerhetsmyndigheten har mätt exponeringen för radiovågor i skolmiljö där trådlösa datornätverk används. Mätningarna visar att exponeringen är mycket låg. Den är lägre än en hundratusendel av vad som krävs för att kunna orsaka en säkerställd hälsopåverkan.

Det finns inga vetenskapligt grundade misstankar om hälsorisker med att exponeras för radiovågor från trådlösa datornätverk. Därför finns det inga strålskyddsskäl för att undvika att installera eller använda sådana, vare sig på skolor eller i hemmiljö.

Andra tunga expertinstanser delar den här uppfattningen, bland annat Världshälsoorganisationen WHO och EU:s vetenskapliga kommitté (SCHEER). Även strålsäkerhetsmyndigheter i andra länder, som har egna expertråd, har dragit liknande slutsatser."

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det är väl isf magnetfält man ska oroa sig för, och då menar jag inte den statiska magnetkraft som finns runt om oss i form av dragningskraft, utan växlande magnetfält som uppstår runt apparater vi använder.
Men även i ett högteknologiskt samhälle så är det svårt att utsätta sig för det i den mängd att det blir skadligt för nerver osv. Möjligtvis om man bor granne med en transformatorstation hela livet.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Grunden till dom reglerna som finns idag är baserat på den delen av kroppen som har svårast att göra sig av med värme och känsligaste för temperaturhöjning - glaskroppen i ögat.

Från den nivå man nästan kunna detektera en temperaturhöjning i glaskroppen så har man minskat nivån med en faktor 10, och så en faktor 10 till, och så en faktor 10 till och då kanske är på dom nivåerna när folk arbetar på TV-FM-master medans de sänder. sedan är det ytterligare ett par 10-faktorer till ned nivåer som gamla radiokommunikationshandapparater kunde sända ut - dvs. en bit över 10 , kanske tom 15 Watt på antennen nära örat, på mobiltelefoni utterligare en faktor till ned till absolut max 2 Watt Peak och med 7 tidluckor mellan innan nästa sändperiod så blir det ca 250 mW i genomsnitt i platser med dålig täckning - vid bra täckning (dvs inte allt för långt till närmaste basstationsantenn) så ligger nivåerna under 1 mW.

på Wlan så är gränsen max 100 mW per antenn - och den står inte och tutar ut effekt hela tiden utan bara då och då i mindre pulser (såvida man inte toktankar någon film) för att det skall gå med full hastighet så vill man ha i alla fall -60 dBm (=0.000001 mW) på mottagarantennen

Det som ingen verka oroa sig för är tex. när ni solar er i solen, där kan man prata om joniserande strålning i hög halt (UV för att få solbränna), eller är nära en Majbrasa och värmestrålningen så hög att ni kliver tillbaka en eller ett par steg, hur mycket värme absorberas inne i era ögon då !!??

- här pratar vi om exponering i över 1 kW/m^2 i RF strålning som är betydligt kortare och energirikare per foton än någon av den radiostrålning som används för radiokommunikation, dessutom i väldigt mycket högre energi-densitet per kvadratmeter än vad man någonsin upplever från våra kommunikationssystem (ja undantaget är då mikrovågsugnen - men där har man vidtagit mått och steg för att det inte skall bli farlig situation)

Har man oro i kroppen - lägg det på rätt saker och inte på en massa 'troende' som inte har ett dugg med saken att göra i sin iver att försöka hitta en förklaring till sin ohälsa och varför man är orolig och mår dåligt - för ibland finns det ingen förklaring till det mer än att kemi-balansen i hjärnan är inte riktigt som det skall vara, och inser man det så kanske det är behandlingsbart!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Jag håller inte med dig i din bedömning i att strålning endast är farlig om den är joniserande eller radioaktiv. Radiostrålning/radiovågor kan definitivt vara farliga även vid lägre frekvenser; det handlar om kombinationen av frekvens och utsänd effekt. Högre frekvens = mer energität, men sämre genomträngningsförmåga.

Att stå framför en rundradiosändare för exempelvis P1,P3, säg 101.4MHz, med ett par kW eller MW uteffekt är definitivt skadligt. Hade en WiFi-router pumpat ut 50W uteffekt så hade det definitivt funnits både förbuds och restriktionsområde runt denna.
En mikrovågsugn som genererar runt 2.4GHz är definitivt väldigt farlig..om man befinner sig inuti den och kroppen absorberar strålningen. Kroppen tar skada av värmeutvecklingen. Tacksamt nog är det ju maten vi utsätter som blir varm. Men, som du säger, där är ju ingen kvarvarande strålning som är skadlig.

Ja fast, det blir lite så xxargs skriver, det krävs så extremt hög uteffekt och exponeringstid för att det ska börja koagulera proteiner i kroppen, så när man talar om kommunikationsutrustning och strålning så blir det såna extrema ytterligheter.

Av den strålningen som vi utsätts för dagligen så handlar hälsoeffekten om den är joniserande eller inte. Det är det som har en reell betydelse.

Permalänk
Rekordmedlem

Det hänger på dosen, radiovågor kan som sagt värma upp kroppen om effekten är stark nog och då är det lika farligt som uppvärmning på nått annat sätt, man behöver tex dricka vatten för att överleva men att få överhettad ånga i munnen/ansiktet/kroppen dödar dig väldigt fort och radio uppför sig på liknande sätt, ofarligt i normalfallet men kan vara farligt om energiinnehållet är stort nog.
Wifi och trådlösa tillbehör har så låg effekt att de är ofarliga men en industriell mikrovågstorkanläggning är ungefär lika hälsosam som en valfri panna/ugn/krematorium, den värmer upp dig pga att den har hög effekt och kroppen mår inte bra om det blir för varmt men det är ju som sagt effekten det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om 100mw effekt är farligt så borde det vara livsfarligt att sitta vid ett fönster i direkt sol (1000 watt?).
Nu är den skadliga effekten i sol inte värmen (energin) utan UVB A/B..

100mwatt uteffekt på en router är på ett par meter nästan ett avrundningsfel i effekt, då effekten ökar med 2 vid halvering av avstånd, vad effekten är på 1 meter är dock oklart, men på 2 är den halverad osv.

så jag tvivlar att det går att mäta effekten av strålningen (i värme, effekt) på 3 meter på kroppen. garanterat en fraktion av vad du får in från den omgivande luften.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Jag håller inte med [...]

Vetenskap är baserat på fakta, vad du tycker är irrelevant.
Tror du att gällande forskningsresultat är felaktiga kan du forska själv och förhoppningsvis hitta bevis på att har rätt.

Permalänk
Medlem

Välkommen till konspirationsteoretikernas hemmaarena. Wi-Fi är helt ofarligt, du kanske ska ta en titt på den hemska vaccinfrågan?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Shit! Jag sitter också ca 1m från routern. Ska nog flytta på den. Better safe than sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vetenskap är baserat på fakta, vad du tycker är irrelevant.
Tror du att gällande forskningsresultat är felaktiga kan du forska själv och förhoppningsvis hitta bevis på att har rätt.

Uhm.. tror du missförstår min post fullständigt. Är det dåligt formulerat av mig så bjuder jag på den.

Jag står helt bakom forskningsresultat och är helt beroende av dem då jag utbildar inom området. Därför står jag också fast i min bedömning att jag inte höll med den jag argumenterade emot. All form av högfrekvent strålning kan vara skadlig; den behöver inte vara joniserande som påstods.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerSharp81:

Shit! Jag sitter också ca 1m från routern. Ska nog flytta på den. Better safe than sorry

Lite som med nycklar på bordet. Och svarta katter. Bättre att inte göra det för att unvika otur
Precis som oron över wifi handlar det om hjärnspöken.
En del tycker det är svårsmält helt enkelt. Inga nyckar på bordet för då... ja better safe than sorry.

(för egen del tar jag varken hänsyn till skrock eller astrologi )

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hackeron:

Jag tänkte köpa en trådlös mus Logitech g305. Men jag hittar ingen information om hur mycket strålning den skickar ut. Så då började jag kolla runt om microwaves och hittade lite olika saker. Tex denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=F0NEaPTu9oI

Jag sitter inom 1 meter från min wifi router. Det ska tydligen vara rekommenderat att sitta minst 1-2m från routern. En annan källa sa 3m. Tänkte det kunda vara värt att ha en diskussion om detta då trådlöst blir allt mer vanligt.

Någon som vet hur mycket mikrovågor som skickas ut av logitechs nya trådlösa möss i jämförelse med tex en wifi router?

Såhär ligger det till.
2,4ghz-bandet får man inte sända nå vidare stark signal på. Under en watt är all datorutrustning. Det är alltså högre strålningsmängd som kommer från datorns LEDlampor om man nu har smällt igång sin RGBbeslysning.
-"Men... radiovågor är ju inte samma sak"
Jo ljus är elektromagnetisk strålning precis som mikrovågor. Det är bara olika våglängd faktiskt.
Är vågorna tillräckligt små så blir de så energitäta att de kan bli farliga för de får då förmågan att slita itu partiklar. Denna typ av strålning kallas joniserande strålning. Exempelvis gammastrålning som kommer från radioaktivitet. Även UVljus är faktiskt joniserande och det är därför det är farligt att vara ute i solen. En del av solljuset är alltså joniserande -> dåligt för oss.
Men det synliga ljuset är inte nå farligt och elektromagnetisk strålning med ännu större våglängd så som mikrovågor är inte farligare än ljus för oss. Varken synligt ljus eller mikrovågor är joniserande.

Ja sedan är det inte så enkelt heller.
Det man stoppar in i en mikro blir ju vanligen grillat, right?
Yes. på grund av att totaleffekten för strålningen är så stor.
Samma grej gäller faktiskt vanligt ljus också. Något vi använder i våra vanliga ugnar när vi lagar mat. Det är så pass mycket infraröd ljusstrålning att maten steks i ugnen. Så både ljus och mikrovågor kan skada oss om det kommer så mycket strålning på oss att vår vävnad blir uppvärmd.
Tar man däremot en ficklampa med 2-3W effekt och håller framför näven en timma så tar man inte skada av det alls. För 2-3W strålningseffekt kan inte värma upp oss nog att skada oss. Det här gäller för all strålning som inte är joniserande.

Tillbaka till datormusen och routern. De sänder med ca 1W styrka (eller ja, datormusen lär inte sända med mer än några milliwatt). Vilken lampa som helst i rummet skickar faktiskt mer strålning på dig. Ordentligt mycket mer skulle jag säga. Datorskärmen däremot! Den spottar ur sig strålning i form av synligt ljus med en totaleffekt på kanske hundratals gånger högre strålningseffekt (i form av synligt ljus)! Där kan man snacka strålning, phew!
Men det är inte farligt ändå utan värmer bara upp dig. Lite lite. Så lite att du inte märker det ändå. För effektmängden är så liten

Farligare än så är det inte.

Sedan finns det ett gäng som tycker det är jävligt läskigt med strålning ändå för den syns ju inte. Man har blivit skrämd helt enkelt. De flockas runt allt som kan visa hur farligt det är ändå. På liknande sätt som att en del har fått för sig att vaccinationer generellt är skadligt - vilket ju inte är sant.
Gissningsvis kommer det komma upp exempel på forskningsrapporter som minsann visar hur skadligt det är med wifi. Men ja, det här finns den teorin finns det inte allmänt stöd för i forskarvärlden i nuläget även om en del vill försöka få sin omgivning att tro det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Trådlösa musen hade jag inte brytt mig om.
Men om man sitter längre perioder vädligt nära WiFi routern så hade jag nog försökt flytta iväg den en bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joedirt:

Trådlösa musen hade jag inte brytt mig om.
Men om man sitter längre perioder vädligt nära WiFi routern så hade jag nog försökt flytta iväg den en bit.

Tja, så här stod det i manualen till min HP-laptop:

Å
WARNING: Exposure to Radio Frequency Radiation. The radiated output power of this device is below the FCC radio frequency exposure limits. Nevertheless, the device should be used in such a manner that the potential for human contact during normal operation is minimized. To avoid the possibility of exceeding the FCC radio frequency exposure limits, human proximity to the antennae should not be less than 20 cm (8 inches) during normal operation, including when the notebook display is closed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

om 100mw effekt är farligt så borde det vara livsfarligt att sitta vid ett fönster i direkt sol (1000 watt?).
Nu är den skadliga effekten i sol inte värmen (energin) utan UVB A/B..

Det är olika frekvenser olika modulation, bandbredd koherens mm vilket också spelar roll.
Prova att lysa på en polis med en 100mW laserpekare om du inte tror mig.
Grönt laserljus är inte heller joniserande men det är koherent.

Sen gäller gränsvärdena som är uppsatta en exponering under 6 minuter. Vad händer vid längre tider?

Ett problem för de som vill forska på det är att hitta en referensgrupp som är opåverkad. Solen har vi blivit exponerade för under lång tid så där har evolutionen kommit med motåtgärder i form av pigment mm. Radiostrålning är däremot nytt, har bara funnits i ca 100 år, och wifi mm bara i 10-talet år i någon större omfattning. En anledning till att vi använder dessa frekvenser är att den naturliga bakgrundsnivån är väldigt låg så att signalerna inte störs av den.
Om det är farligt eller inte - finns ju undersökningar som visar åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

mikrade kaffet samtidigt som jag kollade reddit på telefonen via wifi, jag dog och återuppstod som en grön delfin.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Hur är det med trådlösa laddare för mobilen? Har en på nattduksbordet som jag sover bredvid varje natt. Den laddar min mobil trådlöst varje natt..
Dumt..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nima2001:

Hur är det med trådlösa laddare för mobilen? Har en på nattduksbordet som jag sover bredvid varje natt. Den laddar min mobil trådlöst varje natt..
Dumt..?

Trådlösa laddare använder sig av induktiv laddning, det vill säga ett magnetfält som körs över laddaren. Denna har en räckvid på ett par centimeter och avtar med radien². (Inverse-square-law). Magnetfältet interagerar endast med elektriska ledare och är alltså helt ofarliga för normala människor.

Har man Pace-maker så skall man dock inte sätta den mot bröstkorgen även om laddaren troligen inte hade hoppat igång utan att mobilen gett rätt koder tillbaka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

Det är olika frekvenser olika modulation, bandbredd koherens mm vilket också spelar roll.
Prova att lysa på en polis med en 100mW laserpekare om du inte tror mig.
Grönt laserljus är inte heller joniserande men det är koherent.

Faran med laser är egentligen inte att den är riktad. Problemet är istället att en 100mw laser uppnår en energitätet i sin strålning som är högre än solen ger här på jorden. Dvs över 1000W per kvadratmeter. 100mw är inte mycket, men det är inte laserpekarens yta heeller.
Men visst kan det bli skadligt med så hög energitäthet.
Sedan är ögat gjort för att vara känsligt för ljus. Får man 100mw laser på handen så kan det bli besvärande varmt, men det är inte nå vidare skadligt. Något organ som är utvecklat för att vara känsligt likt ögat är för ljus har vi inte för mikrovågor så vi har ingen sån weak spot för wifi som ögat har för riktat ljus.

Men till det viktiga nu då.
Ingen hemelektronik använder riktad mikrovågsstrålning som motsvarar det laser gör. Vill man jämföra wifi, bluetooth och liknande så är en vanlig lampa det rimliga att jämföra med. Inte laser.
Fast ja, lampor strålar vanligen otrentligt mycket mer än wifi-sändare såklart.

Skrivet av SAFA:

Ett problem för de som vill forska på det är att hitta en referensgrupp som är opåverkad. Solen har vi blivit exponerade för under lång tid så där har evolutionen kommit med motåtgärder i form av pigment mm. Radiostrålning är däremot nytt, har bara funnits i ca 100 år, och wifi mm bara i 10-talet år i någon större omfattning. En anledning till att vi använder dessa frekvenser är att den naturliga bakgrundsnivån är väldigt låg så att signalerna inte störs av den.
Om det är farligt eller inte - finns ju undersökningar som visar åt båda hållen.

Ja.
Mänskliga testgrupper är det lite svårt med.
Och det är en rimlig poäng att vi har blivit utsatta för högre doser av det mer skadliga solljuset under miljontals år än av mikrovågor (även om mikrovågorna från exempelvis wifi inte ens är en tusendel i strålningsstyrka mot ljusstrålningen man får på sig av att vara utomhus).
Många av studierna/försöken har istället gjorts på exempelvis möss och liknande. Men de lever bra mycket kortare än oss vilket gör dem mindre lämpliga för långtidsstudier. Sedan har väl strålningstester gjorts även på primater vilket tar bort det problemet.

Angående det här med att det finns undersökningar som visar för och emot.
Här är det viktigt att förstå att enskilda rapporter inte kan företräda den gänsge uppfattningen inom forskarvärlden. För att det ska bli allmänt vedertaget beöhver frågorna stötas/blötas/kritiseras, publiceras i mer respektabla forskartidskrifter samt att försökten behöver repeteras och verifeiras i många steg. Först då kan man börja få fram hur kunskapsläget ser ut.
Som det ser ut nu så är den gängse uppfattningen inom forskarvärlden att vi inte har hittat belägg som styrker att svaga strålningsdoser av ickejoniserande strålning skulle vara farligt för oss. Dörren är inte stängd för att vi kan hitta problem framöver, men av all den forskning som hittils gjorts så verkar det alltså inte finnas fog för att påstå att dessa låga strålningsdoser skulle vara problematiska.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunnis:

En liten kall pizza som får utstå 900w av joniserande strålning i "gammaugn" som motsvarar effekten från en vanlig mikrovågsugn vi har hemma så tror jag man skulle dö ganska omgående av att äta det. Det är ju som att "värma" upp maten från strålningen någon meter från en reaktorhärd typ.

Var inte så säker på det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Food_irradiation

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Jag tänkte köpa en trådlös mus Logitech g305. Men jag hittar ingen information om hur mycket strålning den skickar ut. Så då började jag kolla runt om microwaves och hittade lite olika saker. Tex denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=F0NEaPTu9oI

Jag sitter inom 1 meter från min wifi router. Det ska tydligen vara rekommenderat att sitta minst 1-2m från routern. En annan källa sa 3m. Tänkte det kunda vara värt att ha en diskussion om detta då trådlöst blir allt mer vanligt.

Någon som vet hur mycket mikrovågor som skickas ut av logitechs nya trådlösa möss i jämförelse med tex en wifi router?

Någon särskild anledning till att du vill ha en trådlös mus då? Personligen tycker jag att det är jobbigt att hålla den laddad och eftersläpningar är ju inte så kul när man spelar (även nu när de har blivit många magnituder bättre än den första jag hade).

Den som ser ut som den trådbundna varianten av samma mus har Inet rea på just nu också
https://www.inet.se/produkt/6608305/logitech-g203-prodigy

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Faran med laser är egentligen inte att den är riktad. Problemet är istället att en 100mw laser uppnår en energitätet i sin strålning som är högre än solen ger här på jorden. Dvs över 1000W per kvadratmeter. 100mw är inte mycket, men det är inte laserpekarens yta heeller.
Men visst kan det bli skadligt med så hög energitäthet.

Alltså inte för att vara jobbig, men är inte det lite olika sidor av samma mynt? Energitätheten i en laser kommer ju från att ljusstrålarna är strikt parallella (bara rakt fram) snarare än divergerande (sprider ut sig).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Alltså inte för att vara jobbig, men är inte det lite olika sidor av samma mynt? Energitätheten i en laser kommer ju från att ljusstrålarna är strikt parallella (bara rakt fram) snarare än divergerande (sprider ut sig).

Mjaa. Ja det hänger väl ihop. Så visst finns det en poäng där. Du har rätt.
Men alltså en 5mv-laser är inte nå vidare farlig för ögonen. Detta trots att ljuset är riktat. För att energitätheten inte är hög nog.
Lasern ger möjlighet att hålla kvar energitätheten över avstånd vilket ju är problematiskt, men det krävs oavsett att energitätheten är hög nog där ljuset träffar för att det ska bli problematiskt.
Det går ju faktiskt att förstöra synen med ljuskällor även utan att det är laser om de bara är starka nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAFA:

Det är olika frekvenser olika modulation, bandbredd koherens mm vilket också spelar roll.
Prova att lysa på en polis med en 100mW laserpekare om du inte tror mig.
Grönt laserljus är inte heller joniserande men det är koherent.

Sen gäller gränsvärdena som är uppsatta en exponering under 6 minuter. Vad händer vid längre tider?

Ett problem för de som vill forska på det är att hitta en referensgrupp som är opåverkad. Solen har vi blivit exponerade för under lång tid så där har evolutionen kommit med motåtgärder i form av pigment mm. Radiostrålning är däremot nytt, har bara funnits i ca 100 år, och wifi mm bara i 10-talet år i någon större omfattning. En anledning till att vi använder dessa frekvenser är att den naturliga bakgrundsnivån är väldigt låg så att signalerna inte störs av den.
Om det är farligt eller inte - finns ju undersökningar som visar åt båda hållen.

Ögat är också att organ specifikt för att detektera ljus vilket gör att det är betydligt känsligare för strålningen i den våglängden än den känslighet kroppen i allmänhet har för radiostrålning så det går inte riktigt att jämföra laser i ögat med wifi mot kroppen och det handlar inte bara om att lasern är mer fokuserad, vi har ju inget organ som är avsett för att detektera radiovågor men hade vi haft det hade det kanske blivit överbelastat i stället för att riskerna handlar om uppvärmning.
Det går ju att räkna ut uppvärmningen från radiovågorna om man vill och den kommer att vara oerhört liten eftersom energin som når kroppen är så otroligt liten, jag skulle inte bli förvånad om det vore så att den värme som en router/accesspunkt och dess nätdel alstrar och som når kroppen i ett normalt rum ger en större påverkan på kroppstemperaturen än den påverkan radiostrålningen ger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Jag tänkte köpa en trådlös mus Logitech g305. Men jag hittar ingen information om hur mycket strålning den skickar ut. Så då började jag kolla runt om microwaves och hittade lite olika saker. Tex denna videon: (video)

Jag sitter inom 1 meter från min wifi router. Det ska tydligen vara rekommenderat att sitta minst 1-2m från routern. En annan källa sa 3m. Tänkte det kunda vara värt att ha en diskussion om detta då trådlöst blir allt mer vanligt. Någon som vet hur mycket mikrovågor som skickas ut av logitechs nya trådlösa möss i jämförelse med tex en wifi router?

Inget att vara orolig för, fall inte i gropen av okunskap du också. Hade en amerikansk vän som inte var särskilt bildad och började tro att hennes mikrovågsugn var farlig... Tyvärr hör kemi och fysik inte till de mest utlärda ämnena, det är så vi föder upp hypokondriker.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att läsa sådana här trådar samtidigt som andra på detta forum anser att trådlöst är det enda som gäller. De skyller på katten, sambo, hyresvärden m fl för att motivera att man inte ska dra kabel istället.

Permalänk
Avstängd

Wifi är helt ofarligt..

Att röka cigaretter det är skadligt för dig och de i rökarens omgivning. Även att feströka är farligt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att Sovjet förbjöd mikrovågsugnar en tid?