Nytt bygge startar inte, trasiga komponenter?

Permalänk

Nytt bygge startar inte, trasiga komponenter?

Hej.

Jag har gjort ett nytt bygge som jag tänkte använda mest som htpc och lite arbete.

Problemet är att jag inte får liv i skiten, inte ett livstecken....

Jag har provat att byta nätagg utan den minsta skillnad och är duktigt frustrerad just nu och tar tacksamt mot förslag.

Setup:
Gigabyte GA-AB350N GAMING WiFi S-AM4
AMD A12-9800E
Andersson Mission SG GGP 2.0 650W Art.nr: 231690
HyperX FURY Black 8GB DDR4 2666MHz 2x4GB

Permalänk
Medlem

Om två nätagg ger samma resultat så skulle jag gissa att kontakterna från chassit är kopplade till fel pins på moderkortet. Alltså power, reset och allt det där.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Tack för förslaget.
Jag borde skrivit att jag har dubbel och trippelkollat den anslutningen och den är på rätt ställe enligt manualen. Jag har också pingat brytaren så jag vet att den funkar.

Kan tillägga att chassit är beggat, men så länge powerswitchknappen är reko borde det väl inte ha nån betydelse?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ju som CPU tycker jag. Finns det inga post LED på moderkortet? Annars lyft CPU och kolla pins.

Moderkortet kommer ingenstans (svart skärm) om CPU failar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Tack för förslaget.

Borde inte iaf nån fläkt gå igång även om cpu är kass? Vi pratar alltså att det inte ens hostar om datorn.

Jag ser ingen lysande diod nånstans på MB...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan nåt ha pajat om jag lyckats mosa dit pci-e 6+2 pin i atx12V slotten? Tror inte jag gjort det men famlar efter halmstrån...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte den vanligaste grejen att göra, men ta bort alla anslutningar till usb, start knapp osv, och så sätter man en skruvmejsel mot ett par av pinsen , då utesluter du att du inte satt dem fel. Vääldigt vanligt att folk görn
fel där.

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Tack för förslaget.

Jag har provat det också utan reaktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen.

Är det nån som har nåt förslag? Är som sagt lite lätt uppgiven och vill väldigt gärna ha tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du är helt säker på att startknappen fungerar och är kopplad rätt?

Har du provat köra komponenterna utanför datorn med bara minnen+cpu+nätagget?
Är du säker på att nätaggen du testat fungerar?

Permalänk
Medlem

Har du distanser mellan moderkort och chassi? Har nätaggen ström öht från väggen? Inte råkat glömma on/off switchen bak på agget? Det mesta man kan tänkas kika på har nog tagits upp i tråden tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450