Permalänk

Hjälp med felsök på skumm dator

Hej, ska försöka beskriva så gott jag kan.
har ett gigabyte z77-ds3h moderkort med en intel i5 prossesor,
corsair gs 600 nätagg, 4st 4gb minnen ddr3,
geforce gtx 670,
windows 10.

Datorn är ca 5 år gammal och har gett den till min son nu när jag fixat en ny, tanken är att jag ska uppgradera den lite eftersom,
den funkade utan problem imorse och gjort det senaste, ominstallerade windows för en vecka sedan och inga problem.

en fläkt lät jätte mycket så tänkte jag skulle byta ut den så åkte och köpte en ny fläkt (till chassit), då den gamla fläkten va kopplad i 12v kontakt från nätagget kopplade jag in den nya exakt på samma ställe.
köpte även tryckluft på burk och sprutade rent lite överallt.

efter det här så slutade datorn att fungera den kom till start bilden för moderkortet men inte in på bios eller windows där stannade den.
efter många om och men fick jag den att komma förbi men till en helsvart ruta med en _ högst upp till vänster som blickade ibland,

Har resetat moderkortet (tog bort batteriet) kom in på bios till slut men allt tar jätte lång tid, till slut kom jag in på windows men musen funkar inte får usb varning hela tiden men tangentbordet funkar, bilden blinkar och startar man om får man räkna med 20 min om den äns kommer in i windows.
har plockat ut grafikkortet för att utesluta det, har återställt windows (vilket tog 3 timmar) inget funkar datorn är jätte seg.
försöker beskriva så gott jag kan och hade uppskattat lite ideer, då mina e slut.

Permalänk
Medlem

har du provat att koppla ut den där fläkten?

Det du kan göra för att felsöka är att koppla bort allt förutom chassi kablar till start/reset, ram, cpu och dess kylare och el till moderkort. (antar att du har ett internt grafikkort på din cpu annars - koppla in gpu också)

Permalänk

Jo har testat att koppla ur fläkten och har i stort sett kopplat ut allt annat också, nu har jag kommit in i windows och lyckats ominstallera från usb så hoppas att det funkar, men känns inte så då det tar sjukt lång tid

kan det vara så att tryckluften jag sprutade på pajade nått fick för mig att det kom lite kondens vätska när jag sprutade rent fläkten till prossesorn

Permalänk
Medlem

Så länge du lät det torka ordentligt ska de inte va nå problem, man får va försiktig hur man lutar burken.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Vill bara meddela att nu funkar datorn utan problem, va felet var vet jag inte men efter en hel natt med bortplockade komponenter och ominstalation av windows typ 3 gånger så fick jag den att fungera utan problem igen.
datorer kan vara bra lustiga ibland men glad att den funkar nu, tack för hjälpen ni som svarade