Nytt hus – Smart Hem & Nätverk

Permalänk
Medlem

Ska bygga nytt hus och behöver lite hjälp och råd gällande smarta hem-prylar, nätverk, ljud osv.
Ett hus (nybyggnation) på ca 230kvm delat på två våningar.

----------------

Det jag tänker i min fantasi är följande:

Nätverk:
Bra stabilt trådat och trådlöst nätverk i hela huset.
Jag vill ha draget trådat till alla rum i huset. Då krävs en switch med minst lika många uttag?
Jag tänker mig Ubiquiti-prylar. Router, switch och Accesspunkter.
Kommer jag behöva fler än 2 AP i huset för att få full fart överallt? Vilken modell är bäst?

Jag kommer troligtvis komplettera med minst en övervakningskamera, så jag föredrar PoE-möjlighet, även för mina APs.
Mina APs sätter jag i taket, som ubiquitis är gjorda för.

Övrig utrustning: Datorer, NAS, TVar, Kanske server, smart hem-styrenhet, iptv-box osv. Ljud (Kanske sonos? Eller takhögtalare?) osv.

Nätverket ska vara stabilt och inte krångla. Det ska även finnas gott om kapacitet, då jag kör en del backup av foton (raw) till min NAS.
Cat6 som gäller vad jag förstår?

Ser att många kör med:
https://www.inet.se/produkt/5405303/ubiquiti-unifi-security-g...
Varför väljer man den framför deras Edgerouter? Har för mig jag läst något om gränssnittet, att man vill ha samma gränssnitt på alla produkter?

och switch
https://www.inet.se/produkt/5480014/ubiquiti-unifi-switch-16p...
Eller hur många portar vill/behöver man ha?

AP
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...
Duger denna? Fungerar PoE tillsammans med switchen utan extra injektorer?

Smart hem:

Har letat, sökt och läst ang. olika delar och vad som är bäst.
Elektrikern hade förespråkat KNX, men det kanske dom alltid gör. Men efter lite efterforskning så nöjer jag mig nog med tex. Z-wave som jag är mest inne på nu.

Kikar lite på vilken styrenhet som skulle passa mig bäst. Står väl mellan Telldus stick, raspberry (med antingen domoticz, Home assistant eller openhab, vilket som är enklast men mest kompatibel.), Athom Homey, men hittade just en ny svenskutvecklad, Animus, någon som tesat?

Jag vill ändå ha ett relativt enkelt system, som gärna dessutom har en bra app till android/apple.

Är egentligen lite motståndare till saker som athom homey av den anledningen att dom verkar sega på att utveckla Appen? Annars verkar den bra med tanke på att den stödjer i stort sett alla prylar.

Jag är även sugen på att lägga till en google home framöver, så att jag kan be den släcka ljuset osv.

Vilka ”brytare” är bäst? Det finns ju Många olika. Typ fibaro, aeon labs, qubino? Köper man ett gäng av dessa och installerar direkt från början i uttagen/brytarna man vill använda dom i? Eller hur tänker man när man ska bygga nytt hus?

Är även intresserad av ett smart lås till ytterdörren. Likt Yale doormans version? Sett att det finns danalock också, men känns inte riktigt lika proffsigt?
Går det integrera Yale med z-wave på något sätt, eller blir det en fristående del?

Hur är egentligen räckvidden på styrenheterna och delarna? Vart placerar man styrenheten helst?

Ljud:

Sätter man fortfarande in takhögtalare i nya hus eller är det lika bra med flera sonos play?
Om man sätter in högtalare i taket, hur driver man dessa bäst? Om man vill spela spotify på dom och kunna integrera i sitt smarta hem och styra via mobil app.
Har sett vissa som rekommenderar sonos amp och sätta någonstans, men tycker det blir ganska mycket pengar för lite bakgrundsmusik i taket..?

-----------------

Jag är ingen expert på något område, men gillar teknik och är ganska tekniskt lagd. Men har nog varken tid eller tålamod att Programmera för att få smart hem-lösningar att fungera, men vill ändå att det ska finnas potential att utveckla huset och kunna integrera t.ex. rörelsesensorer, larm osv.

That's it for now...

Permalänk
Medlem

Kolla in https://www.facebook.com/groups/SHgruppen/
Många som skrivit trådar om nybyggen och hemautomatisering, så bara söka.
Finns två starka läger angående KNX och trådlösa protokoll.

IMHO, trådat är alltid trådat..
Om du nu väljer att dra trådat nätverk till alla rum, kan det juh vara värt att fundera över om din hemautomation har samma prioritet vad gäller tillförlitlighet.

Har själv kört en mindre domoticz installation en del, känns dock lite för fyrkantigt för en mer seriös installation. Home assistant verkar vara det populära valet nu.

Permalänk
Medlem

Inte svar på din fråga, men ett tips är att gå med i Svenska hemautomatiseringsgruppen på Facebook. Där kommer du få massvis med svar och tips

EDIT: Det var ju fasiken att man inte fick vara först

Permalänk
Medlem
Skrivet av cansher:

Kolla in https://www.facebook.com/groups/SHgruppen/
Många som skrivit trådar om nybyggen och hemautomatisering, så bara söka.
Finns två starka läger angående KNX och trådlösa protokoll.

IMHO, trådat är alltid trådat..
Om du nu väljer att dra trådat nätverk till alla rum, kan det juh vara värt att fundera över om din hemautomation har samma prioritet vad gäller tillförlitlighet.

Har själv kört en mindre domoticz installation en del, känns dock lite för fyrkantigt för en mer seriös installation. Home assistant verkar vara det populära valet nu.

Skrivet av grensman:

Inte svar på din fråga, men ett tips är att gå med i Svenska hemautomatiseringsgruppen på Facebook. Där kommer du få massvis med svar och tips

EDIT: Det var ju fasiken att man inte fick vara först

Tack för tips

Permalänk
Medlem

Kan svara på några av nätverksfrågorna..

Trådat i alla rum låter bra. Helst dubbla uttag när du ändå håller på, den extra kabelkostnaden är försumbar i det stora hela. Vardagsrum/kontor/sovrum är såklart viktigast. Du behöver inte nödvändigtvis ha en switch med lika många uttag, endast de vägguttag som används behöver lediga switchuttag. Däremot behöver du en patchpanel med lika många uttag som vägguttag. vägguttag->patchpanel->switch.

Ubiquiti är ett bra val för dina behov, väldigt stabilt och goda PoE möjligheter. Routern och APn du länkat kommer sannolikt räcka för dina behov. Hur många accesspunkter du behöver beror lite på material i väggarna och planlösning, hamnar förmodligen på 2 eller max 3st.

Det låter som 16 portar inte kommer räcka för dig (speciellt om du vill ha alla vägguttag inkopplade samtidigt). Vill du dessutom slippa PoE-injektorer sticker priset iväg för 24p-PoE modeller. En idé skulle vara en 8p PoE switch och en 16p/24p utan PoE. Lite segt att ha 24st PoE-portar men bara kanske 3-4 enheter som utnyttjar dem.

Ang. gränssnitt så har Ubiquiti egentligen 2 olika produktserier; Unifi och EdgeOS. Unifi är lite lättare att navigera eftersom alla enheter samlas i samma gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Kan svara på några av nätverksfrågorna..

Trådat i alla rum låter bra. Helst dubbla uttag när du ändå håller på, den extra kabelkostnaden är försumbar i det stora hela. Vardagsrum/kontor/sovrum är såklart viktigast. Du behöver inte nödvändigtvis ha en switch med lika många uttag, endast de vägguttag som används behöver lediga switchuttag. Däremot behöver du en patchpanel med lika många uttag som vägguttag. vägguttag->patchpanel->switch.

Ubiquiti är ett bra val för dina behov, väldigt stabilt och goda PoE möjligheter. Routern och APn du länkat kommer sannolikt räcka för dina behov. Hur många accesspunkter du behöver beror lite på material i väggarna och planlösning, hamnar förmodligen på 2 eller max 3st.

Det låter som 16 portar inte kommer räcka för dig (speciellt om du vill ha alla vägguttag inkopplade samtidigt). Vill du dessutom slippa PoE-injektorer sticker priset iväg för 24p-PoE modeller. En idé skulle vara en 8p PoE switch och en 16p/24p utan PoE. Lite segt att ha 24st PoE-portar men bara kanske 3-4 enheter som utnyttjar dem.

Ang. gränssnitt så har Ubiquiti egentligen 2 olika produktserier; Unifi och EdgeOS. Unifi är lite lättare att navigera eftersom alla enheter samlas i samma gränssnitt.

Tack för svar.

Ja självklart känns det lite onödigt med en massa lediga poe-portar. Men vad finns för alternativ?
Känns som att köpa två switchar känns både onödigt och lika dyrt som att köpa en större direkt?

Kommer självklart inte ha alla rum/delar inkopplade direkt/hela tiden, men känns bra med möjligheten, så man slipper köpa en större switch om ett par år eller liknande.

Ser dock att nätverket kommer kosta några kronor...

Permalänk
Medlem

Alternativet är ett Meshsystem typ asus lyra eller dyrare alternativ anpassat för mindre företag. Det sitter nätverkskontakter på noderna. Mesh har helt sömnlös övergång mellan noderna och fungerar faktiskt väldigt bra. Har asus lyra själv.
Detta gäller wifilösningen allså.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

z-wave brytare (t ex fibaro, men du kan ju blanda hur som helst) i alla vägguttag och väggbrytare är ju idealiskt,men det kostar ju en del.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur du vill göra med din belysning och dina smarta hem prylar så skulle jag överväga att sätta extra dosor på platser där du skulle kunna tänka dig vilja ha styrning. Om du t.ex. vill ha ett uttag för belysning i ett fönster kanske du sätter två i närheten av fönstret och kanske till och med ett uttag i taket. Det kan ju vara så att du vill kunna styra lampan, men inte att allt som är kopplad dit stängs av samtidigt.

Om du använder t.ex. hue för styrning av lampor så blir det ju inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alternativet är ett Meshsystem typ asus lyra eller dyrare alternativ anpassat för mindre företag. Det sitter nätverkskontakter på noderna. Mesh har helt sömnlös övergång mellan noderna och fungerar faktiskt väldigt bra. Har asus lyra själv.
Detta gäller wifilösningen allså.

efter vad man läst hittills är mesh inget för mig.
även om jag gillar asus-prylar generellt.

men jag ska ha trådat och prylar som är Stabila och som inte krånglar. bor just nu temporärt med endast wifi genom repeater. mår dåligt varje dag av minsta problem.

Permalänk
Medlem

vad finns för olika alternativ för ljud?

sonos play. men om man vill ha i taket?

Permalänk
Medlem

@Sweina: Jag har haft ljud i tak tidigare och om du gillar bra ljud kan jag inte rekommendera det. Räcker det med att det spelar lite så fungerar det.

Stereobilden blir lätt diffus, speciellt om du har många element och volymen blir ytterst lokal. Dvs står du under en högtalare hör du den ena kanalen väldigt tydligt men du hör inte vad någon i andra sidan rummet säger. Högtalarna spelar ju "rakt ned" jämfört med när en högtalare spelar vågrätt i hela rummet. Man måste uppleva det för att förstå "problemet". Det fungerar dock helt ok om man bara vill ha ett bakgrunds-sorl men inte för att riktigt lyssna på musik enligt mig. Fundera över var och hur du tänkt placera lådorna noga. Det är inget du enkelt flyttar på om du skulle vilja möblera om eller dela av ett rum.

Sonos har jag aldrig ägt men hört en del klagomål på deras förstärkardelar, ta det dock med en nypa salt eftersom "jag har hört".

Går själv i tankarna att bygga hemautomation och har dragit rör till fönster och dörrar men inte landat i vad jag skall ha men det jag vet är att allt som rör säkerhet vill jag ha trådat. Vill inte kunna bli utstörd och vill inte byta batterier till de sensorerna. Vill inte ha varken Verisure eller Sector alarm.

Keyless(Yale Doorman) har jag redan och är ganska nöjd. Dock är systemet helt proprietärt så mig veterligen finns inget sätt att snacka med låset förutom appen som ägs av Securitas/Verisure. Tyvärr.

Kanske för många önksemål på en gång?
*Trådat
*Framtidssäkert
*Snygg design på sensorer/givare
*App
*Trådlöst för vissa mindre viktiga sensorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

@Sweina: Jag har haft ljud i tak tidigare och om du gillar bra ljud kan jag inte rekommendera det. Räcker det med att det spelar lite så fungerar det.

Stereobilden blir lätt diffus, speciellt om du har många element och volymen blir ytterst lokal. Dvs står du under en högtalare hör du den ena kanalen väldigt tydligt men du hör inte vad någon i andra sidan rummet säger. Högtalarna spelar ju "rakt ned" jämfört med när en högtalare spelar vågrätt i hela rummet. Man måste uppleva det för att förstå "problemet". Det fungerar dock helt ok om man bara vill ha ett bakgrunds-sorl men inte för att riktigt lyssna på musik enligt mig. Fundera över var och hur du tänkt placera lådorna noga. Det är inget du enkelt flyttar på om du skulle vilja möblera om eller dela av ett rum.

Sonos har jag aldrig ägt men hört en del klagomål på deras förstärkardelar, ta det dock med en nypa salt eftersom "jag har hört".

Går själv i tankarna att bygga hemautomation och har dragit rör till fönster och dörrar men inte landat i vad jag skall ha men det jag vet är att allt som rör säkerhet vill jag ha trådat. Vill inte kunna bli utstörd och vill inte byta batterier till de sensorerna. Vill inte ha varken Verisure eller Sector alarm.

Keyless(Yale Doorman) har jag redan och är ganska nöjd. Dock är systemet helt proprietärt så mig veterligen finns inget sätt att snacka med låset förutom appen som ägs av Securitas/Verisure. Tyvärr.

Kanske för många önksemål på en gång?
*Trådat
*Framtidssäkert
*Snygg design på sensorer/givare
*App
*Trådlöst för vissa mindre viktiga sensorer

ja, jag personligen är nog inget större fan av takhögtalare, men tanken är nog att de bara ska spela lite musik i bakgrunden.
Jag själv kommer nog sätta upp mina HK-högtalare med sub i min "mancave" så att jag kan lyssna på vad jag vill och hur högt jag vill (typ).

när du säger att du dragit rör till dörrar och fönster, menar du i förebyggande syfte att ha trådad säkerhet? I vilken form finns det?
jag är inte så insatt ännu i säkerhetsdelen och sensorer. mest sett att det finns lite olika z-wave-sensorer för dörrar.
finns det även trådat för samma sak?

jag kan tänka mig att det hade varit intressant med någon form av sensor i ytterdörrar/altandörr. men inget överdrivet.

Permalänk
Medlem

@Sweina: Jag visste inte vad jag skulle välja och marknaden är rätt så ombytlig men nya rön hela tiden så jag drog vanliga flexrör(gillar Hornbach's grå Panzer bäst), oftast från taket och ned till varje fönster. Mynningen ligger dolt under fönsterfodret i väntat på att jag skall vela klart. Den dagen jag har bestämt mig demonterar jag fodret och drar i tråd och sätter upp sensorn på lämpligt ställe. T ex en trådad magnetkontakt och på vissa ställen rörelsedetektor. Om man drar CAT6 har man rätt stor valfrihet. Antar att man kan köra onewire eller ethernet beroende vad man sätter i andra ändan.

Var inne på att handla ett konventionellt hemlarm ett tag, t ex Siemens men lutar nu mer åt att köra övervakning tillsammans med hemautomation. Kör redan en del Ubiquity så jag tänkte gå på deras mFi-serie som både kan köra trådat och trådlöst men tyvärr har de slutat uppdatera mjukvaran så bara det är en säkerhetsrisk(https://community.ubnt.com/t5/mFi/is-MFI-dead/td-p/1388153). Enligt deras (vd?) så skall det komma en ersättare men frågan är vilken århundrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Beroende på hur du vill göra med din belysning och dina smarta hem prylar så skulle jag överväga att sätta extra dosor på platser där du skulle kunna tänka dig vilja ha styrning. Om du t.ex. vill ha ett uttag för belysning i ett fönster kanske du sätter två i närheten av fönstret och kanske till och med ett uttag i taket. Det kan ju vara så att du vill kunna styra lampan, men inte att allt som är kopplad dit stängs av samtidigt.

Om du använder t.ex. hue för styrning av lampor så blir det ju inget problem.

Det bästa tipset på SHgruppen var att dra alla brytare och alla lamp/takkontakter och dimmer till en central.
Sedan kopplar du ihop allt med reläer.
Väljer du sedan KNX finns allt samlat där,
väljer du att hue / trådlöst kan du koppla om brytarna eller byta dom mot trådlösa så de inte bara slår av strömmen..