Nytt hus – Smart Hem & Nätverk
Nytt hus – Smart Hem & Nätverk
Ska bygga nytt hus och behöver lite hjälp och råd gällande smarta hem-prylar, nätverk, ljud osv.
Ett hus (nybyggnation) på ca 230kvm delat på två våningar.
----------------
Det jag tänker i min fantasi är följande:
Nätverk:
Bra stabilt trådat och trådlöst nätverk i hela huset.
Jag vill ha draget trådat till alla rum i huset. Då krävs en switch med minst lika många uttag?
Jag tänker mig Ubiquiti-prylar. Router, switch och Accesspunkter.
Kommer jag behöva fler än 2 AP i huset för att få full fart överallt? Vilken modell är bäst?
Jag kommer troligtvis komplettera med minst en övervakningskamera, så jag föredrar PoE-möjlighet, även för mina APs.
Mina APs sätter jag i taket, som ubiquitis är gjorda för.
Övrig utrustning: Datorer, NAS, TVar, Kanske server, smart hem-styrenhet, iptv-box osv. Ljud (Kanske sonos? Eller takhögtalare?) osv.
Nätverket ska vara stabilt och inte krångla. Det ska även finnas gott om kapacitet, då jag kör en del backup av foton (raw) till min NAS.
Cat6 som gäller vad jag förstår?
Ser att många kör med:
https://www.inet.se/produkt/5405303/ubiquiti-unifi-security-g...
Varför väljer man den framför deras Edgerouter? Har för mig jag läst något om gränssnittet, att man vill ha samma gränssnitt på alla produkter?
och switch
https://www.inet.se/produkt/5480014/ubiquiti-unifi-switch-16p...
Eller hur många portar vill/behöver man ha?
AP
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...
Duger denna? Fungerar PoE tillsammans med switchen utan extra injektorer?
Smart hem:
Har letat, sökt och läst ang. olika delar och vad som är bäst.
Elektrikern hade förespråkat KNX, men det kanske dom alltid gör. Men efter lite efterforskning så nöjer jag mig nog med tex. Z-wave som jag är mest inne på nu.
Kikar lite på vilken styrenhet som skulle passa mig bäst. Står väl mellan Telldus stick, raspberry (med antingen domoticz, Home assistant eller openhab, vilket som är enklast men mest kompatibel.), Athom Homey, men hittade just en ny svenskutvecklad, Animus, någon som tesat?
Jag vill ändå ha ett relativt enkelt system, som gärna dessutom har en bra app till android/apple.
Är egentligen lite motståndare till saker som athom homey av den anledningen att dom verkar sega på att utveckla Appen? Annars verkar den bra med tanke på att den stödjer i stort sett alla prylar.
Jag är även sugen på att lägga till en google home framöver, så att jag kan be den släcka ljuset osv.
Vilka ”brytare” är bäst? Det finns ju Många olika. Typ fibaro, aeon labs, qubino? Köper man ett gäng av dessa och installerar direkt från början i uttagen/brytarna man vill använda dom i? Eller hur tänker man när man ska bygga nytt hus?
Är även intresserad av ett smart lås till ytterdörren. Likt Yale doormans version? Sett att det finns danalock också, men känns inte riktigt lika proffsigt?
Går det integrera Yale med z-wave på något sätt, eller blir det en fristående del?
Hur är egentligen räckvidden på styrenheterna och delarna? Vart placerar man styrenheten helst?
Ljud:
Sätter man fortfarande in takhögtalare i nya hus eller är det lika bra med flera sonos play?
Om man sätter in högtalare i taket, hur driver man dessa bäst? Om man vill spela spotify på dom och kunna integrera i sitt smarta hem och styra via mobil app.
Har sett vissa som rekommenderar sonos amp och sätta någonstans, men tycker det blir ganska mycket pengar för lite bakgrundsmusik i taket..?
-----------------
Jag är ingen expert på något område, men gillar teknik och är ganska tekniskt lagd. Men har nog varken tid eller tålamod att Programmera för att få smart hem-lösningar att fungera, men vill ändå att det ska finnas potential att utveckla huset och kunna integrera t.ex. rörelsesensorer, larm osv.
That's it for now...