Intel Core i9-9900K levereras i paket utformat som D12-tärning

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9900K levereras i paket utformat som D12-tärning

Till lanseringen av processorgenerationen Coffee Lake Refresh satsar Intel på flådig förpackning med toppmodellen Core i9-9900K, som levereras i en enorm D12-tärning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

kommer bli väldigt dyra tärningskast i framtiden

Permalänk
Medlem

Bara lådan gör det till en värd uppgradering!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Intel måste verkligen känna tryck från AMD nu, första gången i världshistorien Intel lägger pengar på en coolare cpu förpackning.

Men det är lugnt, de har säkert slängt på 100 dollar extra på cpu priset bara för förpackningens skull.

Permalänk
Medlem

Förpackningens uttryck är ju "kisel-lotteri"
Hursom, kreativt må jag säga men i mitt fall hade jag fortfarande slängt kartongen, även om den t.o.m. hade RGB. Så snyggt är det inte att den passar som inredningspryl.

Permalänk
Medlem

Världen behöver mer sopor i form av onödiga förpackningar. Men Intel måste ju vara lika duktiga som AMD med Threadripper förpackningen.

Permalänk
Medlem

Kan dom fokusera på en ny stock cooler istället så man inte måste slänga den när man köper ny CPU...

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i mitt liv ha den där "lådan" framme. Och kalla det för påkostad är väl ändå att ta i. Genomskinlig plast som i mina ögon iallafall ser horribelt ful ut.

AMD's trälåda är väl kanske inte så praktisk, men den är ju snygg och känns bra mycket mer premium än den här plastleksaken.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag kör min 8086k@5.5ghz, får se hur högt det går att överklocka en sådan här godbit

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Kan dom fokusera på en ny stock cooler istället så man inte måste slänga den när man köper ny CPU...

K-serien levereras utan stock cooler

Permalänk
Medlem

Helt galet att SMT har blivit en "feature" för i9 modellerna. Vem tror Intel att de lurar. Förresten, jag vet. Alla som inte har koll.

Permalänk
Medlem

Jag var ett tag inne på att uppgradering till 2700X var ett bättre val då jag även är intresserad av spendera tid i Adobe Premiere. Jag antog att de 8c/16t skulle prestera bättre än 8700K och således var ett prisvärt val, men så är ju inte fallet vilket gör att jag nu flyttar till tillbaka min blick till i9900K.

Orsaken är att 2700X saknar dGPU som används av programmet för en del hel del uppgifter vilket gör att den bara går om 8700K i de fall där dGPU inte kan användas.

Jag ser helt klart fram emot denna. Min 4790K duger för spel men sen haltar den som en krigsveteran känner jag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Helt galet att SMT har blivit en "feature" för i9 modellerna. Vem tror Intel att de lurar. Förresten, jag vet. Alla som inte har koll.

Fast detta har dom kört med sen HT-introducerades, det har ju varit en "feature" på i7orna sen första början. Nu flyttar dom bara upp det ett snäpp, dock är det väl fler kärnor, högre frekvenser och lödd IHS som är själva uspen, hade den vart identisk med i7an förutom HT hade det vart, ja lite pinsamt.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Men det är ju det som är problemet. Att man flyttar upp ett snäpp och inför en onödig tier, som jag ser det.

Permalänk
Inaktiv

Nice! Blir en förbokning Har släpat runt min i3a i filmproduktion alldeles för länge

Permalänk
Medlem

Jag hade förstått det lite mer om CPUn var 12-kärnig. Nu känns det bara konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av FabriciusRex:

@sKRUVARN: Men det är ju det som är problemet. Att man flyttar upp ett snäpp och inför en onödig tier, som jag ser det.

Det gör dem ju bara för att dem kan. Alltså i det här fallet, p.g.a. att redan i7 9700K presterar lika bra som en 2700X. Det lämnar utrymme att släppa en ännu dyrare modell som presterar ännu bättre. Vilket dem nu gjort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@sKRUVARN: Men det är ju det som är problemet. Att man flyttar upp ett snäpp och inför en onödig tier, som jag ser det.

Ja deras i7:a borde haft 6c/12t och först efter det borde det kommit modeller utan HT. Det hade känts mer konsumentvänligt. Känns som ett glapp nu.

Jag ångrar mig. Så länge 8700K finns kvar kan 9700K vara en rimlig produkt även om namnet är förvirrande.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FabriciusRex:

Helt galet att SMT har blivit en "feature" för i9 modellerna. Vem tror Intel att de lurar. Förresten, jag vet. Alla som inte har koll.

Ryktena säger att i7-9700K kommer få samma rekommenderat pris som i7-8700K. Är dock bara ett rykte + i7-8700K har ju inte precis haft en rolig prisutveckling på sistone...

Ändock, hur blir man då lurad om man köper en i7-9700K givet att de läckta prestandaresultaten pekar mot att i9-9700K presterar bättre än i7-8700K både i enkeltrådade fall och multitrådade fall?

6C/12T Coffee Lake var aldrig ett svar på Zen, inte en chans att Intel hann ta fram en ny CPU-design på så kort tid. i7-9700K och i9-9900K är däremot med stor sannolikhet 8C modeller enbart för att ta tillbaka prestandakronan i alla benchmarks i konsumentledet.

Problemet för Intel blir nu: HEDT var en rätt nischad produkt redan innan, när i9-9900K släpps får man verkligen leta med lupp för att hitta något vettig fall för HEDT.

Framförallt då argument som "fler PCIe" och "optimal för rendering" åkt ut genom fönstret då multi-GPU inte längre är relevant för spel och för GPGPU-fallet lär NVlink (och motsvarande för AMD) ta hand om GPU-GPU-kommunikation -> kvittar om man kör PCIe x16 eller PCIe x8 för de fallen.

Rendering på CPU kommer bli irrelevant i takt med att RTX-kortet rullar ut, de ligger på en helt annan nivå än CPUer prestandamässigt tack vare RT-cores. Från Volta kan GPUerna även "se" varandras VRAM om de är ihopkopplade på NVlink, så inte heller mängden RAM sätter käppar i hjulen för GPU-rendering.

Sedan får man inte glömma att säkerhetstänket verkar komma i första rummet här på SweC
I spåren av Spectre/Meltdown har även flera HW-mässiga säkerhetshål upptäckts som bara är relevanta för CPU-modeller med SMT (HT är bara Intels namn för deras SMT implementation). Nu lär knappast Intel tagit bort HT på i7 som en välgärning, det är ren marknadssegmentering, men effekten är ändå en säkrare produkt för den paranoide.

Själv skulle jag inte välja bort SMT, men om man primärt spelar på sitt system har jag väldigt svårt att se hur 8C/8T på något sätt kommer vara en nackdel mot 8C/16T. Finns tvärt om tester som visas att både Intel och AMDs 8C modeller faktiskt får marginellt bättre spelprestanda med SMT avslaget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För att dom skall sälja ordentligt av den där måste chipset verkligen komma med något matnyttigt. Stämmer det med 6000+ för en mainstreamprocessor blir det inte mycket sälj till OEM's. Dagens 13k pc med 1060 och 8700k blir ju flera tusen kronor dyrare bara på processorn och förmodligen också moderkortet. Kanske 18k blir det nya riktmärket för "K" cpu med mellasegments grafikkort. För bara ett par år sedan var det väl 10k som var det "magiska" priset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

För att dom skall sälja ordentligt av den där måste chipset verkligen komma med något matnyttigt. Stämmer det med 6000+ för en mainstreamprocessor blir det inte mycket sälj till OEM's. Dagens 13k pc med 1060 och 8700k blir ju flera tusen kronor dyrare bara på processorn och förmodligen också moderkortet. Kanske 18k blir det nya riktmärket för "K" cpu med mellasegments grafikkort. För bara ett par år sedan var det väl 10k som var det "magiska" priset.

Priset styrs ju av tillgång+efterfrågan. Intel har en ganska hög efterfrågan med komponentbrist vilket ger högre pris. De kommer ju givetvis försöka maximera sina marginaler baserat på vad de kan sälja. Ingen kommer hålla deras nuvarande högre priser emot dem heller när de löst problemen nästa år och kan sänka priserna för att matcha tillgång/efterfrågan igen.

Svenska kronan lägger ju på 10-15% jämfört med när den stod sig bättre.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Undrar om intel släpper en ny stockkylare, deras icke k modeller behöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

När man har kapacitetsproblem och har problem att hålla hyllorna fyllda så kan man lösa det på en del olika sätt. Ett sätt är att göra lådorna större

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag kör min 8086k@5.5ghz, får se hur högt det går att överklocka en sådan här godbit

"kör"?

Som i "kan ta printscreen i CPU-Z" eller daglig drift?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

@FredrikMH:

Om det är MSRP vi ser har det ingenting med tillgång/efterfrågan att göra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

9-volts batteri också så den driver lite RGBs...

Permalänk
Medlem

Efter som SWEC gillar att översätta allt till svenska, ex strålspårning, borde de inte skriva T12 då?`

Dice / Tärning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Pust vad segt att det ska kosta så himla mycket. Min 6700K som jag köpte för tre år sedan var då den bästa high end (ej extreme osv) prollen och hyfsat prisvärd med sin prislapp på 3000kr. Nu kostar en high end prolle 6k, fantastiskt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Efter som SWEC gillar att översätta allt till svenska, ex strålspårning, borde de inte skriva T12 då?`

Dice / Tärning.

Permalänk
Medlem

”Alea iacta est....”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro