Intel Core i9-9900K levereras i paket utformat som D12-tärning

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av stenharl:

För mig är det konstigt att man formar den som en tärning, men att man sedan inte kan använda det som en tärning. i9:e loggan kunde utan problem vara "9" på en sådan tärning, med mindre 1-12 symboler på de andra sidorna. Skulle vara nice att rulla den tärningen nästa gång man spelar dnd och slungar sin greataxe.

Ett missat tillfälle av Intel enligt mig.


Behöver inte ens rulla den, den kan ha en slumpgenerator som låter en av sidorna lysas upp av RGB färger.
Ta upp den, skaka lätt och sidorna börja lysas upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot prestanda tester, vill se hur 7700k står sig mot denna i spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Du svarade inte på frågan; vad kommer den ha 2ggr prestandan i? Ja den har 2ggr kärnorna och högre klock; men kommer det resultera i halverade renderingstider? 700FPS i CS:go? annars är det inte en reell dubblering av "prestanda"

Givetvis så bör man välja produkt utifrån de behov man har. Datorprestanda är komplext, och låter sig inte mätas med en enda dimension.

Vill man ha max FPS i CS GO så är förmodligen i3-8350K en av de bästa processorer som finns. Hög klockfrekvens och hög singeltrådprestanda. Det är det enda som spelar någon roll i CPU-väg. Att betala mer för en i5:a eller i7:a för en dator som BARA ska köra CS:GO är bortkastade pengar. (Fast, ärligt talat, vem, förutom kanske något LAN-café någonstans, bygger en dator bara för CS:GO?)

Renderingsprestanda kan dock ofta skala ganska linjärt med antalet kärnor.

En CPU bör man välja utifrån behov och syfte (och då gärna bör man kolla på *allt* man gör på datorn), inte bara trycka in det häftigaste som får plats i sockeln. Jag tror många har blivit lite bortskämda på den här fronten och bara väljer mainstreamplattformen och trycker i den festaste CPU:n som får plats. Det har varit en ganska bra strategi för att bygga en snabb speldator hittills, men det behöver inte betyda att det alltid kommer vara så i framtiden.

Sedan att det är fult att differentiera mellan en i7 och en i9 på (i pricip) bara Hyperthreading på/av är väldigt tråkigt gjort av Intel...

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om hur förpackningen ser ut. Detta är nog för de som har unbox videor på Youtube. Insidan är det sol räknas. Speciellt när det gäller elektronik. Skulle komma i en plastpåse så länge den var hel för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

6700k var ett dåligt köp. Den är inte värd mycket idag. Är det därför du är så arg? Vad kommer man att få för 3000kr nu då? (+15% =svagare krona)

Så du tyckte det var mycket bättre än tre år med samma pris då du köpte din 6700??? Du jämförde säkert med 4790k?
Och du kastar skit på intel för att "Nu kostar en high end prolle 6k, fantastiskt!"??????? Men du kanske beaktar inte att denna processor kommer att ha 100% bättre prestanda...är den första i9...äntligen ser man fler än fyra kärnor + äntligen använder den inte den billiga kylpastan???

Med ditt tänkande så skulle du vara nöjd om de istället hade "en high end prolle som kostar 3k" och de vore en i-8350k med hypertrading. Oj Oj...Jag kan bara föreställa mig ditt vrede vad Intel gör nuförtiden. Det kommer alltid att finnas nya sätt att kritisera intel. De gör ju inget rätt, eller hur?

Oj, råkade väcka Tjuren

9700K kommer att kosta minst 4400kr om inte mer och även om man räknar med den svagare kronan så är det fortfarande minst en tusenlapp över tidigare high-end modeller.

@sweisdapro Tack för att du svarade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Givetvis så bör man välja produkt utifrån de behov man har. Datorprestanda är komplext, och låter sig inte mätas med en enda dimension.

Renderingsprestanda kan dock ofta skala ganska linjärt med antalet kärnor.
En CPU bör man välja utifrån behov och syfte (och då gärna bör man kolla på *allt* man gör på datorn), inte bara trycka in det häftigaste som får plats i sockeln. Jag tror många har blivit lite bortskämda på den här fronten och bara väljer mainstreamplattformen och trycker i den festaste CPU:n som får plats. Det har varit en ganska bra strategi för att bygga en snabb speldator hittills, men det behöver inte betyda att det alltid kommer vara så i framtiden.

Sedan att det är fult att differentiera mellan en i7 och en i9 på (i pricip) bara Hyperthreading på/av är väldigt tråkigt gjort av Intel...

instämmer på allt. Den fetaste processorn har varit ganska begränsade hittills (fram till 7700k) och positivt är att det tillkommer mera alternativ.

Jag tyckte också att det var tråkigt då Coffe lake kom. Då utan 4kärnor med HT på. Men min 8350k som jag har tänkt uppgradera snarast möjligt (de var svårt att hitta 8600k då) sitter fortfarande kvar. Självklart kommer jag att uppgradera den senare, men jag har varit är supernöjd med vad den presterar för mina behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Efter som SWEC gillar att översätta allt till svenska, ex strålspårning, borde de inte skriva T12 då?`

Dice / Tärning.

Så är det, det är bara jänkare som säger D4-100. I Sverige gäller T4-100.

För övrigt så är den stackars T12:an en alldeles för bortglömd tärning i svenska rollspel idag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Givetvis så bör man välja produkt utifrån de behov man har. Datorprestanda är komplext, och låter sig inte mätas med en enda dimension.

Vill man ha max FPS i CS GO så är förmodligen i3-8350K en av de bästa processorer som finns. Hög klockfrekvens och hög singeltrådprestanda. Det är det enda som spelar någon roll i CPU-väg. Att betala mer för en i5:a eller i7:a för en dator som BARA ska köra CS:GO är bortkastade pengar. (Fast, ärligt talat, vem, förutom kanske något LAN-café någonstans, bygger en dator bara för CS:GO?)

Renderingsprestanda kan dock ofta skala ganska linjärt med antalet kärnor.

En CPU bör man välja utifrån behov och syfte (och då gärna bör man kolla på *allt* man gör på datorn), inte bara trycka in det häftigaste som får plats i sockeln. Jag tror många har blivit lite bortskämda på den här fronten och bara väljer mainstreamplattformen och trycker i den festaste CPU:n som får plats. Det har varit en ganska bra strategi för att bygga en snabb speldator hittills, men det behöver inte betyda att det alltid kommer vara så i framtiden.

Sedan att det är fult att differentiera mellan en i7 och en i9 på (i pricip) bara Hyperthreading på/av är väldigt tråkigt gjort av Intel...

Det har du helt rätt i, inget att invända mot
EDIT: Fast min poäng kvarstår att man inte kan hävda att 9900k har 2 ggr prestandan av 6700k som en förklaring till priset; då om man ser till att en ökning av kärnor har skalat långt från linjärt prestandamässigt i majoriteten av scenario (t.ex 7700k till 8700k)

Skrivet av Dual-Tjur:

instämmer på allt. Den fetaste processorn har varit ganska begränsade hittills (fram till 7700k) och positivt är att det tillkommer mera alternativ.

Jag tyckte också att det var tråkigt då Coffe lake kom. Då utan 4kärnor med HT på. Men min 8350k som jag har tänkt uppgradera snarast möjligt (de var svårt att hitta 8600k då) sitter fortfarande kvar. Självklart kommer jag att uppgradera den senare, men jag har varit är supernöjd med vad den presterar för mina behov

Fast, du kan inte säga att "Den fetaste processorn har varit ganska begränsade hittills" och samtidigt resonera att en prishöjning är rimligt nu, då det alltid funnits vassare processorer tillgängliga om man betalat mer (5820K, 6950X etc); om 7700k var begränsad för att det var för dyrt att gå över till HEDT så är 9900k fortfarande lika begränsande med sin höga prislapp.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Oj, råkade väcka Tjuren

9700K kommer att kosta minst 4400kr om inte mer och även om man räknar med den svagare kronan så är det fortfarande minst en tusenlapp över tidigare high-end modeller.

@sweisdapro Tack för att du svarade.

Jo, inte ofta jag är vaken så tidigt (är en nattmänniska). Jag vill bara framföra fakta och att det inte finns "någon rimligt" pris för mainstream processorerna. Det är bara bra med fler valmöjligheter, också dyrare och bättre processorer som folk får köpa om de vill. Jag tycker det är löjligt att även diskutera detta med tanke på vad "mainstream grafikkort" kostar.

1070ti strix GPU=i9-9900k CPU. Och som redan skrivet. Upp till var och ens behov och preferens.

https://ark.intel.com/search?q=9700k
Men vad är din källa? 4400kr? (EDIT:hittade källan SweCl-Lambdatek)
https://ark.intel.com/products/126684/Intel-Core-i7-8700K-Processor-12M-Cache-up-to-4-70-GHz-
Recommended Customer Price $359.00 - $370.00

Jag tycker att 4400kr är ganska dyrt men inte så överdrivet.
9700k kommer säkert att kosta mer än 8700k, det är 100% säkert. Det är ju fler transistorer i denna + äntligen slut med "tandkrämen" En delidad i7 kostade säkert över 4000kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Det har du helt rätt i, inget att invända mot
EDIT: Fast min poäng kvarstår att man inte kan hävda att 9900k har 2 ggr prestandan av 6700k som en förklaring till priset; då om man ser till att en ökning av kärnor har skalat långt från linjärt prestandamässigt i majoriteten av scenario (t.ex 7700k till 8700k)

Fast, du kan inte säga att "Den fetaste processorn har varit ganska begränsade hittills" och samtidigt resonera att en prishöjning är rimligt nu, då det alltid funnits vassare processorer tillgängliga om man betalat mer (5820K, 6950X etc); om 7700k var begränsad för att det var för dyrt att gå över till HEDT så är 9900k fortfarande lika begränsande med sin höga prislapp.

Men snälla nån.

Vill du ha en 8-kärnig processor från Intel idag så är det Intel Core i7 7820X som gäller på X299-plattform. Den processorn kostar 6590 kronor på Inet och kräver ett moderkort för cirka 3000 kr.

Exakt vad en i9-9900K kostar är ännu okänt, men ska man tro NordicHardware (5190 kr ex moms -> 6487.50 kr inkl moms) så verkar priset per kärna hamna i samma härad prismässigt, med billigare moderkort.

Det innebär en prissänkning för mer prestanda, inte att det blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@FredrikMH:

Om det är MSRP vi ser har det ingenting med tillgång/efterfrågan att göra.

Varför skulle inte MSRP kunna sättas efter det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Världen behöver mer sopor i form av onödiga förpackningar. Men Intel måste ju vara lika duktiga som AMD med Threadripper förpackningen.

Så länge det är biologiskt nedbrytbart eller enkelt återvunnet så spelar det ju mindre roll.

Men generellt så håller jag med, hur förpackningen är gjord är helt klart någon recensions site (hallå SWC!) bör se över.
Femtioelva små plastpåsar, en per skruvtyp, är ju nånting som världen inte behöver.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Det har du helt rätt i, inget att invända mot
EDIT: Fast min poäng kvarstår att man inte kan hävda att 9900k har 2 ggr prestandan av 6700k som en förklaring till priset; då om man ser till att en ökning av kärnor har skalat långt från linjärt prestandamässigt i majoriteten av scenario (t.ex 7700k till 8700k)

Fast, du kan inte säga att "Den fetaste processorn har varit ganska begränsade hittills" och samtidigt resonera att en prishöjning är rimligt nu, då det alltid funnits vassare processorer tillgängliga om man betalat mer (5820K, 6950X etc); om 7700k var begränsad för att det var för dyrt att gå över till HEDT så är 9900k fortfarande lika begränsande med sin höga prislapp.

Som jag har redan poängterat diskuterar vi mainstream-CPUs och speciellt de fetaste som har varit tillgängliga.

Om den fetaste i7an generationerna 3-4-6-7 kostade 3500-3700kr så är jag helt säker på att folk hade gärna sett och betalat för sexkärniga prollar för 1000kr extra, åttakärninga för 2000kr extra + 300-500kr extra om man ville ha fastlödd värmespridare.

Skrivet av sweisdapro:

bara det faktum att i7 9900k kommer att vara lika dyr som en mer än 1 år gammal HEDT-cpu (som även den kritiserades för att vara dyr) med marginell förbättring i form av klockfrekvenser och ipc, som saknar stöd för quad-channel och har färre PCIe-lanes, vad är det som gör det till ett rimligt pris?

Nu har jag läst att i7 kommer att kosta 4400kr och i9 6000kr. Rimligt?
Vi får helt enkelt vänta och se hur många som kommer att köpa dem. Om få köper dessa så blir intel tvungen att sänka priserna på dessa.

Permalänk
Medlem

@pv2b: vad var det som var snälla nån?
bara det faktum att i7 9900k kommer att vara lika dyr som en mer än 1 år gammal HEDT-cpu (som även den kritiserades för att vara dyr) med marginell förbättring i form av klockfrekvenser och ipc, som saknar stöd för quad-channel och har färre PCIe-lanes, vad är det som gör det till ett rimligt pris?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bara lådan gör det till en värd uppgradering!

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, den där lockar en gammal drakar och demoner räv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@pv2b: vad var det som var snälla nån?
bara det faktum att i7 9900k kommer att vara lika dyr som en mer än 1 år gammal HEDT-cpu (som även den kritiserades för att vara dyr) med marginell förbättring i form av klockfrekvenser och ipc, som saknar stöd för quad-channel och har färre PCIe-lanes, vad är det som gör det till ett rimligt pris?

Gillar du inte priset så köp den inte.

Personligen så tror jag att dessa kommer bli storsäljare.
Intel drämmer till med ännu en CPU som kommer att toppa prestandaligan vad gäller spel.

För precis som med >10kkr telefoner (vansinne!) så är priset bara fel satt om ingen köper dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Som jag har redan poängterat diskuterar vi mainstream-CPUs och speciellt de fetaste som har varit tillgängliga.

Om den fetaste i7an generationerna 3-4-6-7 kostade 3500-3700kr så är jag helt säker på att folk hade gärna sett och betalat för sexkärniga prollar för 1000kr extra, åttakärninga för 2000kr extra + 300-500kr extra om man ville ha fastlödd värmespridare.

Nu har jag läst att i7 kommer att kosta 4400kr och i9 6000kr. Rimligt?
Vi får helt enkelt vänta och se hur många som kommer att köpa dem. Om få köper dessa så kommer intel att bli tvungen att sänka priserna på dessa.

Fast när priserna nu är så nära intels HEDT-priser kan man inte heller bortse från dem (då de också är riktade till konsumenter) och i9 9900k ser ut att hamna nära i7 7820x i pris.
3500-3700 för i7 9700k i dag hade varit rimligt i mina ögon (och dessutom konkurrenskraftigt) och 4500-4700 för i9 9900k (hade varit väldigt konkurrenskraftigt)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gillar du inte priset så köp den inte.

Personligen så tror jag att dessa kommer bli storsäljare.
Intel drämmer till med ännu en CPU som kommer att toppa prestandaligan vad gäller spel.

För precis som med >10kkr telefoner (vansinne!) så är priset bara fel satt om ingen köper dom.

Hade inga planer på att köpa den
Tror tyvärr också att de kommer bli storsäljare, det gör inte att jag tycker priset är rimligare på något sätt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Priserna som Silicone Lottery hade uppe var något billigare än Amazonernas.
https://www.guru3d.com/news-story/silicon-lottery-has-listed-...

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

3500-3700 för i7 9700k i dag hade varit rimligt i mina ögon (och dessutom konkurrenskraftigt) och 4500-4700 för i9 9900k (hade varit väldigt konkurrenskraftigt)

Ojdå....då får nog intel bygga ut kapaciteten igen för att möta efterfrågan
8700k kostade 3800kr när den kom ut och den var slut redan efter några sekunder. Samma scenario i år??? Även med höga priser?

Själv tror jag att i7 kommer inte att kosta under 4200kr och i9 under 5500kr.
Min gissning är 429$ och 549$

Skrivet av sweisdapro:

Hade inga planer på att köpa den
Tror tyvärr också att de kommer bli storsäljare, det gör inte att jag tycker priset är rimligare på något sätt

Tyvärr???? Är det inte bra om det kommer ut en bra och åtråvärd produkt?

Permalänk
Medlem

Förpackning och lödd värmespridare kostar alltså typ 2500kr extra. Nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aholman:

Förpackning och lödd värmespridare kostar alltså typ 2500kr extra. Nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jämför du med?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hittar inga die-shots på 9900K.
Är vi helt säkra på att Intel inte "gjort en AMD" (eller C2Q för den delen) och tryckt dit 2 chip på samma substrat ?
Om inte så ringbus eller mesh ?

Permalänk
Medlem

Yatzy med Intel ensiffrig tärning, 1 till 9?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ser fram emot prestanda tester, vill se hur 7700k står sig mot denna i spel

4.5GHz vs 5GHz max turbo, så 10% redan där.
8MB L3 cache vs 16MB, spel gillar delad cache.
Lägg sedan till allmänna förbättringar av effektiviteten och att vissa spel gärna använder 6 eller fler kärnor numera så kommer fighten bli ganska så ensidig.

Men som vanligt med spel så kommer ju grafikkortet vara begränsningen.
9900K kommer dock att göra stor skillnad på min-fps.
Gissar att vi ofta kommer se >25% och ibland mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tyvärr???? Är det inte bra om det kommer ut en bra och åtråvärd produkt?

Ja, tyvärr, för det enda sättet som priserna kommer sjunka är om folk inte köper dom; blir de storsäljare så kommer intel fortsätta att sälja sin top-of-the-line-mainstream för 6k (förutsatt att AMD inte rör om ordentligt med sin 7nm utan att öka priserna allt för mycket)
I övrigt är jag glad att det kommer ut mycket olika nivåer inom CPU-marknaden så att det finns något för alla

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam

Vad jag inte fattar är varför så många pratar om CPU:n, det är ju en grymt häftig förpackning!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

Alltså, jag hittar inga die-shots på 9900K.
Är vi helt säkra på att Intel inte "gjort en AMD" (eller C2Q för den delen) och tryckt dit 2 chip på samma substrat ?
Om inte så ringbus eller mesh ?

Finns ju numera ett tjugotal uppladdade resultat till Geekbench 4 databasen för i7-9700K och i9-9900K. Allt pekar på en en krets där kärnorna sitter ihop med en ringbuss.

T.ex. så har ringbussen lägre latens och presterar därför bättre i fall som kräver synkronisering mellan kärnor.

Mesh-designen har relativt dålig bandbredd mot RAM när en kärna jobbar, men skalar väsentligt bättre när alla kärnor jobbar. i9-9900K uppför sig inte som i7-7820X på den här punkten. Man ser också att i9-9900K verkar få slut på bandbredd i SGEMM testet, också något som är förväntat då detta test är väldigt bandbreddskrävande och ringbussen har problem just med att skala upp bandbredd när antalet kärnor ökar (latensen klarar sig rätt bra, men bandbredden skalar illa -> normalt OK för desktop men dåligt för server).

Jämför man mot TR-1900X så verkar det inte heller speciellt sannolikt att i9-9900K skulle bestå av två kretsar. En sådan design får problem med de fall som har en hög grad av synkronisering mellan kärnor, t.ex."Canny", "Dijkstra" och "PDF Rendering" testet. i7-7820X, i9-9900K samt R7-2700X presterar här väsentligt bättre jämfört med TR-1900X i dessa deltest.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Med ditt tänkande så skulle du vara nöjd om de istället hade "en high end prolle som kostar 3k" och de vore en i-8350k med hypertrading

Hypertrading? Är det detta som pågår hos Amazon och på blocket???

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Ja, tyvärr, för det enda sättet som priserna kommer sjunka är om folk inte köper dom; blir de storsäljare så kommer intel fortsätta att sälja sin top-of-the-line-mainstream för 6k (förutsatt att AMD inte rör om ordentligt med sin 7nm utan att öka priserna allt för mycket)
I övrigt är jag glad att det kommer ut mycket olika nivåer inom CPU-marknaden så att det finns något för alla

Skrev du också "tyvärr" när 1800x kom ut? Minns ni vad den kostade då när den släpptes?
Vad gissar ni på? Var det ett rimligt pris?
(klicka.....

https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7-1700x/30#content
....och se prisgrafen)

Pris vid publicering: 5 699 kronor
Lägsta pris: 2 729 kr

Dold text
Dold text

Skrivet av dannesthlm:

Hypertrading? Är det detta som pågår hos Amazon och på blocket???

HAHA. Nog hos mig.

Är en trejdare själv så en sån processor med hypertrading skulle jag köpa direkt!
Skall skriva endast HT framöver