Permalänk
Medlem

Vad har gått snett?

Hjälp!

Satt och spelade lite när jag fick upp det blåa felmeddelandet ”Ett fel har uppstått :(” med en QR kod osv. Tänkte inte så mycket på det då felet inträffat nån gång tidigare. Men sedan så när datorn startar om så får den ingen kontakt med skärmen och allt är svart ”no connection” är meddelandet på skärmen. Provat koppla både VGA och HDMI till GPU och Moderkort. Får ingen kontakt, samt att varken mus, T-bord eller headset lyser, fast allt i burken ser ut att gå som vanligt. Har inte överklockat någonting och är absolut inge kunnig alls på detta område.

Sitter men en ca 3 år gammal burk, med dessa komponenter.
GPU: EVGA Geforce GTX 980 Ti 6gb SC+
CPU: i7 6700k 4,0 GHz
Morderkort: ASUS Z170-A Atx
Ram: 16GB DDR4 2400mhz
SSD: Samsung EVO 850-Series 500BG
HDD: 2TB Seagate
Snälla hjälp!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

När du kopplade in skärmen till moderkortet, tog du ur ditt 980 Ti då? Den integrerade grafiken i processorn brukar annars avaktiveras så länge som det sitter ett separat grafikkort i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När du kopplade in skärmen till moderkortet, tog du ur ditt 980 Ti då? Den integrerade grafiken i processorn brukar annars avaktiveras så länge som det sitter ett separat grafikkort i moderkortet.

Nej det hann jag tyvärr inte då detta hände precis innan jag skulle åka iväg inför helgen. Dok borde jag väl ändå få upp bios samt att mus, T-bord borde väl lysa vid uppstart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carwin:

Nej det hann jag tyvärr inte då detta hände precis innan jag skulle åka iväg inför helgen. Dok borde jag väl ändå få upp bios samt att mus, T-bord borde väl lysa vid uppstart?

BIOS, nej. Du får troligtvis ingen bild alls från moderkortet med grafikkortet inkopplat. Däremot borde ju mus och tangentbord lysa som du säger. Men prova att dra ur grafikkortet sen när du har tid i alla fall, då kan du i alla fall avgöra om det är grafikkortet som är problemet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

BIOS, nej. Du får troligtvis ingen bild alls från moderkortet med grafikkortet inkopplat. Däremot borde ju mus och tangentbord lysa som du säger. Men prova att dra ur grafikkortet sen när du har tid i alla fall, då kan du i alla fall avgöra om det är grafikkortet som är problemet eller inte.

Sådär nu har jag hunnit göra en noggrannare felsökning. Tog bort GPUn och det blev inget bättre resultat. Gick sedan på ram-minnen och allt fungerade som vanligt efter att ha tagit bort ett av dem. Placerade senare det i en annan port och det fungerade fortfarande fint. Så det verkar som att problemet är någon typ av kortslutning i ena ramporten. Så nu undrar jag av nyfikenhet om detta är ett allvarligt problem eller går det bra att köra med en defekt ramport eller är det bäst att köpa nytt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carwin:

Sådär nu har jag hunnit göra en noggrannare felsökning. Tog bort GPUn och det blev inget bättre resultat. Gick sedan på ram-minnen och allt fungerade som vanligt efter att ha tagit bort ett av dem. Placerade senare det i en annan port och det fungerade fortfarande fint. Så det verkar som att problemet är någon typ av kortslutning i ena ramporten. Så nu undrar jag av nyfikenhet om detta är ett allvarligt problem eller går det bra att köra med en defekt ramport eller är det bäst att köpa nytt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar det så kör du bara på.

Kanske hade du satt i minnet dåligt. Du får testa igen. Platserna bruka ha olika färger och har man 2st bör båda sitta i samma färg.