Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

I samband med avtäckandet av Coffee Lake Refresh presenterade Intel prestandasiffror för toppmodellen Core i9-9900K. Dessa har nu ifrågasatts då testerna anses vara felaktigt utförda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker även Sweclockers tester ofta visar väldigt konstiga resultat.

I princip så kollar jag alltid 2-3 olika sidor för att få mig en bättre bild om vad som egentligen händer.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har en betydligt saftigare genomgång

Pinsamt, Intel.

Problemen ligger inte bara i kassa minnestimings och avstängda kärnor, utan även i metodiken - varför i hela helsike har de t.ex. tagit medianvärdet av testerna, istället för medelvärdet?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Skillnaden mellan skojare och idioter är att skojare har vett att endast försöka lura folk när risken att åka dit är låg.

Så jag gissar på extrem inkompetens både hos PR folket på Intel och de som gjorde test. PR folket hos företag ska inte på något sätt förväxlas med ingenjörerna som konstruerar produkterna.

Permalänk
Medlem

Skandal. Intel blir mer och mer ointressant för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inaktiv

Högt uppsatt chef på Huawei svar när de fuskade med benchmark på sin nya Kiri 980

Alla andra gör ju det

Intel måste vara 50% bättre även om de måste fuska till sig resultatet.

De kan inte medge att AMD bokstavligt talat kört över dem de senaste två åren.

Med år av dominans på gamer marknaden, har de helt tappat respekt för sina kunder, för att de inte behövt anstränga sig att sälja sina överprissatta cpu:er.

De har tappat kunskapen marknadsföra sina produkter i en konkurrensutsatt miljö på ett ärligt sätt efter att ha legat i dvala i flera år.

Intel´s 9900K processor är ju ändå just nu snabbare än AMD´s 2700X så varför inte bara vara nöjda med det istället för att ljuga till sina kunder med att gimpa AMD systemet de benchar på.

Det roligaste i det hela är att AMD absolut inte fuskar när de jämför vilket sätter Intel i ett väldigt negativt ljus just nu.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker även Sweclockers tester ofta visar väldigt konstiga resultat.

I princip så kollar jag alltid 2-3 olika sidor för att få mig en bättre bild om vad som egentligen händer.

Är det något speciellt test du tänker på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker även Sweclockers tester ofta visar väldigt konstiga resultat.

I princip så kollar jag alltid 2-3 olika sidor för att få mig en bättre bild om vad som egentligen händer.

@gabriel15
Du har inte tänkt att det kan vara de andra testerna du tittar på som är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Problemen ligger inte bara i kassa minnestimings och avstängda kärnor, utan även i metodiken - varför i hela helsike har de t.ex. tagit medianvärdet av testerna, istället för medelvärdet?

Det diskuteras här https://www.youtube.com/watch?v=qzshhrIj2EY&t=9m20s

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det stormar av desperation från Intels sida.

9900K kommer vara en rejält stor krets att tillverka med dåliga yields - vilket är en kostsam historia för Intel.
För att det ska gå runt måste de ta ut ett högt pris av konsumenten.
Eftersom den blir dubbelt så dyr som konkurrenten så måste man till varje pris påskina hur bra den är, även om man måste mygla och på olika vis lura konsumenten.
Det är varken första eller sista gången Intel spelar ett fult spel. De har ingenting emot att gå över lik, så länge bottom line ser bra ut.

Nej, detta är allt annat än fair play. (Som vanligt).

Det blir ingen sådan för mig. Sånt här beteende ska aldrig premieras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gamers Nexus har en betydligt saftigare genomgång

Pinsamt, Intel.

Problemen ligger inte bara i kassa minnestimings och avstängda kärnor, utan även i metodiken - varför i hela helsike har de t.ex. tagit medianvärdet av testerna, istället för medelvärdet?

Och även en 45 minuter lång intervju med Principled Technologies: https://www.youtube.com/watch?v=qzshhrIj2EY

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrutto:

Det stormar av desperation från Intels sida.

9900K kommer vara en rejält stor krets att tillverka med dåliga yields - vilket är en kostsam historia för Intel.
För att det ska gå runt måste de ta ut ett högt pris av konsumenten.
Eftersom den blir dubbelt så dyr som konkurrenten så måste man till varje pris påskina hur bra den är, även om man måste mygla och på olika vis lura konsumenten.
Det är varken första eller sista gången Intel spelar ett fult spel. De har ingenting emot att gå över lik, så länge bottom line ser bra ut.

Nej, detta är allt annat än fair play. (Som vanligt).

Det blir ingen sådan för mig. Sånt här beteende ska aldrig premieras.

Skickades från m.sweclockers.com

@Skrutto
De har ju förfinat denna krets länge nu så det är nog inte så många det blir fel på.
Och isåfall blir dessa i7, i5 mm

Permalänk
Medlem

Kul att dom är konsekventa med t.ex. Game mode för alla Ryzen processorer (trots det är tydligt sagt från AMD att läget är gjort för Threadripper) men inte för saker som XMP vilket de som benchar vet kan orsaka stor prestandavinst då timings annars är slappa för kompabilitet.

Tänk om en biltillverkare jämför sin bils prestanda mot en konkurrents av samma klass, men nämner i en liten text någonstans att de stängt av cylindrar i konkurrentens och slängt in tune-chip i endast sin bil.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Läste om det på Forbes. Usch tvi.

Jag vet att Intel försöker sälja en produkt men att släppa tester som gör Ryzen till en sämre CPU, pff.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men tester vid presentationer gjorda av tillverkarna brukar sällan hålla någon hög kvalitet. Tycker att det sällan stämmer överens med faktiska tester som görs oberoende. Sen krävs det ju inte mycket insikt i hårdvara att förstå att 9900K kommer bara lägga sig strax över 8700K i spelprestanda.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Dessutom känns "1st Mainstream 8C/16T Processor" i thumbnailen uppriktigt fel?

Intel gör inte många rätt nu. Stannar kvar på min 3770K ett tag till, men fortsätter utvecklingen som den gör blir AMD aktuellt också för mig när det blir dags.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kul att dom är konsekventa med t.ex. Game mode för alla Ryzen processorer (trots det är tydligt sagt från AMD att läget är gjort för Threadripper) men inte för saker som XMP vilket de som benchar vet kan orsaka stor prestandavinst då timings annars är slappa för kompabilitet.

Tänk om en biltillverkare jämför sin bils prestanda mot en konkurrents av samma klass, men nämner i en liten text någonstans att de stängt av cylindrar i konkurrentens och slängt in tune-chip i endast sin bil.

De har säkerligen förfinat den till det yttersta, men småfel kommer alltid att förekomma!
Har de tur så får de 50-60% yield.
Tro mig, så stora kretsar på wafers är en dyr räkmacka.

Ja, de kan göra en del salvages på de bitar som inte kan användas.

tillägg salvage
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara jättedumt. Även om folk går på det här nu så kommer det ju riktiga tester av folk som vet vad de gör så småningom och då kommer det inte se lika bra ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev här
#17588222
Hela detta test är en jäkla soppa, dom har introducerat en myriad av variabler som alla var för sig påverkar prestanda rätt grovt, det grövsta felet dom gjort är dock att stänga av ett CCX kluster på 2700x och det ska dom nu testa om genom att köra 2700x i creator mode, ett läge i ryzen master som påverkar långt mer saker i OS än de verkar begripa...

Nä i detta läget har dom en sak att göra, att plocka ner testet och göra om det från scratch och eller ge en offentlig ursäkt för testet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@gabriel15
Du har inte tänkt att det kan vara de andra testerna du tittar på som är fel?

https://www.techpowerup.com/247985/nvidia-fixes-rtx-2080-ti-r...

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Där t.ex så drar 1080ti mer på ena sidan än 2080 och mer på andra.
Jag har så klart tänkt på att det kan va andra sidor som är fel det är just därför jag försöker kolla på flera sidor för att bilda mig en uppfattning.

Sedan så känns det som drivrutiner etc kan påverka tidiga tester så det går allt åt att jämföra lite

Permalänk
Medlem

Att intel orkar, Vad har AMD haft som mest av Marknaden 20%? Det är ju pinsamt att ett så stort och rikt företag måste fuska mot en så pass mycket mindre och fattigare konkurrent!!

Pinsamt är bara förnamnet...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Så här rädda har inte Intel varit sedan Athlon-Athlon 64 -tiden. Ska vi ta detta som ett kvitto på att Intel tror att Zen 2 kommer blir farlig?

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte AMD ordnar så att 'gamemode' betyder optimal gaming oavsett CPU. Tex stänger av kärnor för threadripper men inte andra ryzen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Som jag skrev här
#17588222
Hela detta test är en jäkla soppa, dom har introducerat en myriad av variabler som alla var för sig påverkar prestanda rätt grovt, det grövsta felet dom gjort är dock att stänga av ett CCX kluster på 2700x och det ska dom nu testa om genom att köra 2700x i creator mode, ett läge i ryzen master som påverkar långt mer saker i OS än de verkar begripa...

Nä i detta läget har dom en sak att göra, att plocka ner testet och göra om det från scratch och eller ge en offentlig ursäkt för testet.

Som ursäkt kan de sänka 9900k till 3990kr tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Konstigt att inte AMD ordnar så att 'gamemode' betyder optimal gaming oavsett CPU. Tex stänger av kärnor för threadripper men inte andra ryzen.

Det finns anledning att ha kvar läget för riktigt gamla spel som inte klarar av 8c/16t men dom kunde definitivt belysa med avsevärt mycket mer tydlighet vad läget egentligen gör, det samma gäller creator mode. Dock bör hårdvarutestare begripa vad fan dom håller på med från början, vad ryzen master gör är inte dolt i hemlighet direkt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Blir att kasta grabbens 4670K snart och skaffa AMD även i den, även om INTEL är snabbare för spel så kommer jag nog inte stödja dom något dom närmaste åren, dom verkar jobba hårt för att gräva sin grav nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Orisons: Varenda liten procentenhet av marknadsandelen som far till AMD far också IFRÅN Intel och de "små" procentenheterna är säkert värda miljarder styck. Intel vill ju liksom inte tjäna MINDRE pengar direkt. Men visst, nog börjar det ju osa lite smådesperation här.

Permalänk
Medlem

Märkligt beteende, 9900K kommer sannolikt, precis som 8700K, vara bättre än Ryzen 2700 i spel, så varför smutsar de ner sig?

Kanske för att 9900 inte bara är nästan dubbelt så dyr som Ryzen utan också nästan dubbelt så dyr som 8700K var i somras och det måste hypas för att man ska svälja det beska pillret?

Visst är 2 kärnor till, bättre IPC (?), lödd heatspreader och högre klockfrekvenser är inte obetydliga förbättringar från 8700K, men prisökningen är också betydlig. Hade 8700K inte prishöjts utan legat kvar på samma pris som tidigare i år hade kanske många spelare sett den som ett bättre köp.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Testet är ett skämt, för att poängtera de största felen:

1) Game mode på en 2700X, riktigt hjärndött... Halva processorn stängs av...
2) Sunk timings på Ryzen systemet som är väldigt känsligt för just timings...
3) Stock-kylare på 2700X medan Intels i9a åtnjöt en maffig noctua kylare...
osv osv...

Intel har gått ut med ett statement som visar att de står bakom vad Principled Technologies publicerat. Och varför skulle dem inte göra det? Konsumenter missleds till att förhandsboka en produkt som är 2x dyrare än konkurrenten erbjuder på ett FALSKT löfte om en prestandaskillnad på ~50%. Eftersom det är gjort av tredjeparts är dem helt klanderfria...

IMHO, resecenter borde gå ihop och publicera testerna tidigare än embargot (som i all mening
redan brutits av Principled Technologies på Intels beställning). Detta hade varit ett F**K YOU till Intel om att detta fulspelande inte tolereras.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Bildexpert 📺

Här på Sweclockers testar vi endast när solen skiner! https://www.sweclockers.com/test/26384

Att läsa så många tester som möjligt är den rätta lösningen. För om flera olika tester pekar mot en snarlik slutsats och kan upprepa samma avvikelser är det troligtvis så det ligger till. Det skiljer sig på metodik, noggrannhet, intention, testexemplar och hur man tolkar den information som kommer fram. Samt så mycket mer. Att sedan skriva en artikel om det hela kommer i sin tur sätta ytterligare en subjektiv aspekt. Mina skärmtester är knappast omnipotenta utan speglar just det jag beskriver ovan. Ju mer du läser om samma ämne och produkter från flera källor, desto bättre informerar du dig själv och desto bättre beslut om produkternas relevans för din situation kommer du (förhoppningsvis) också att fatta.

Med det sagt är det uppenbart i diskussionerna att många använder informationen inte för att bredda sin insikt utan för att smalna av den. Ja: man läser flera tester. Fast nej: av de två, tre eller fler tester man läser väljer man ut den som bäst bekräftar den åsikt man från början bestämt sig för att hålla. Detta test blir då bekräftelsen på att man har "rätt" och alla avvikande slutsatser blir då "fel" eller "märkliga". Att det "rätta" testet kanske är det enda som avviker brukar spela mindre roll.

En alldeles utmärkt metod för dig som strävar efter att fatta dåliga beslut. Tja, inte för att man någonsin kanske förstår det. Man har ju trots allt bekräftat sig själv. Grym känsla ju!