Asus lanserar routern RT-AX88U i Sverige – först ut med stöd för standarden 802.11ax

Permalänk
Medlem

Bra ax i wifi-nätverket. 🌾

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Lego Master

@andreas_dock:
Eller de ständiga sociala kraven på konstant tillgänglighet, fläckfritt yttre och "spännande liv".
Jag bor hellre i ett lägenhetskomplex med 40 olika wifi-APs samt 4G-antenn på taket än skaffar Instagram och Snapshat.

OnT:
Det var en hiskeligt dyr tingest. Och ingen av mina trådlösa enheter stöder Wifi 6 än så länge, så vad i hela friden ska jag med den till?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deltascu:

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Inte ens teoretiskt möjligt att nå i närheten av 5 Gbps.

Med Ethernet kan man i praktiken nå ~95 % applikationsdata på länken, så på 1 Gbps går det att skyffla upp mot 1,2 120 MB/s.

802.11ac/ax har väsentligt mycket högre protokolloverhead, teoretisk max för applikationsdata är strax över 50 % av länkkapaciteten.

Vidare är listade siffran på 4802 Mbps separerad på fyra stycken kanaler med 1201 Mbps var. Idag är det väldigt ovanligt att bärbara enheter har mer än två kanaler i sin WiFi-krets, finns lite dyrare laptops med tre kanaler.

Ändå inte fy skam, borde vara fullt möjligt att nå 1-1,5 Gbps med applikationsdata över luften när väl den standard börjar rulla ut på bred front.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Yoshman:

Med Ethernet kan man i praktiken nå ~95 % applikationsdata på länken, så på 1 Gbps går det att skyffla upp mot 1,2 MB/s.

Här blev det nog en tankevurpa eller räknefel, va?
1 Gbps blir ~125 MB/s.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shudnawz:

Här blev det nog en tankevurpa eller räknefel, va?
1 Gbps blir ~125 MB/s.

Helt rätt, ändrat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur mycket man än hävdar att trådlösa signaler som dessa, 3g, 4g, radio i bilen, tv, bluetooth etc inte är skadligt... så tror jag vi indirekt grillar våra hjärnor och finns säkert en anledning till varför många känner sig trötta och orkeslösa...

Kan ju också ha att göra med att folk slänger bort sina liv på 40+ timmar hjärndött arbete varje vecka år ut och år in.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur mycket man än hävdar att trådlösa signaler som dessa, 3g, 4g, radio i bilen, tv, bluetooth etc inte är skadligt... så tror jag vi indirekt grillar våra hjärnor och finns säkert en anledning till varför många känner sig trötta och orkeslösa...

Vilket trams

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Hjälpsam

Lite Off Topic men ändå inte.
Routern i alla ära men nätverkskortet är också viktigt och inte minst antennen.
Min systerson satt lite illa placerad för deras WiFi.
Skaffade ett sådant här kort.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2772777

Mottagning med antennerna monterade rakt in i modemet och 2.4 GHz ca 5 -10 Mb/s.
Monterade antennerna på antennadaptern och satte denna på bordet ca 30-40 Mb/s.
Körde på i 5 GHz, 100 Mb/s, vilket var vad deras lina låg på.
Till saken hör att de bodde i lägenhet och man kan misstänka att de flesta där kör på 2,4 GHz, det sänkte nog mycket, i 5 GHz fick han Ethern nästan för sig själv.
Du kan skaffa hur jäkla dyr router som helst, kör du med ett fjantigt modem tjänar du inget på det.

Skulle jag köpa ett modem skulle jag nog köpa något som detta.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611

Men jag har kabel.

edit de modem jag länkade skall man köra "plugg and pray" på, inte använda de medföljda drivarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Min Netgear Nighthawk X10 R9000 har 10 gps port, fick den för 2300 kr förra året på elgiganten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Westelindh!:

Jag tycker att routrar av detta slaget bör utrustaa med iaf En 10gbit uplink för att öka livslängden och flexibiliteten, carför länka ihop 2 motorvägar med en enkelfilig bro? Har detta problemet hemmavid och det är kanske inte jättenoga just nu för mig men jag stör mog på det då dwt känbs begränsande att inte ha systemet i balans

Skickades från m.sweclockers.com

Quadcore cpun klarar 2.5Gbit nätverk

Från Broadcoms hemsida:
BCM49408
64 bit Quad-Core ARM v8 compliant Processor for Enterprise Access Point Applications
"...support for 2.5G Ethernet PHYs for enhanced needs."

Är väll upp till tillverkaren om de använder det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jävligt dyr för en konsumentrouter för hemmabruk.

Ja men det är ju guld på antennerna, GUUUULD!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Reckie:

Ja men det är ju guld på antennerna, GUUUULD!

Haha, ja men dåså!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur mycket man än hävdar att trådlösa signaler som dessa, 3g, 4g, radio i bilen, tv, bluetooth etc inte är skadligt... så tror jag vi indirekt grillar våra hjärnor och finns säkert en anledning till varför många känner sig trötta och orkeslösa...

Antagligen bait, men...

Du får större effektiv dos strålning från radonet i ditt hem än vad du får av din tekniska utrustning.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den senaste Wifi-standarden 802.11ax har börjat dyka upp i nätverksprodukter och först ut på svenska marknaden blir Asus, med sin router RT-AX88U.

Läs hela artikeln här

Den viktigaste frågan förblev obesvarad i artikeln, vad har den för throughput, resten är typ skitsamma om den har dålig throughput.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Ja men det är ju guld på antennerna, GUUUULD!

Corsair kommer kontra med RGB-antenner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SkisBit:

Antagligen bait, men...

Du får större effektiv dos strålning från radonet i ditt hem än vad du får av din tekniska utrustning.

Inte bait, detta är något jag seriöst funderare över.
Jasså är det så? Då kanske man skall känna sig lite ”trygg” ändå ....

Jag får helt enkelt undersöka lite!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Inte bait, detta är något jag seriöst funderare över.
Jasså är det så? Då kanske man skall känna sig lite ”trygg” ändå ....

Jag får helt enkelt undersöka lite!

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för hur denna elektromagnetiska strålning påverkar dig?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det är farligt.

Jag hoppas jag har kunnat stilla din oro och att du har lärt dig något som du kan ta med dig och dela med dig av om du stöter på någon annan som visar samma oro.

Permalänk

WiFi 6

Jag undrar om det konsument- benämnings-systemet kommer att fastna 🤔
Wi-fi 6 låter inte rätt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kilroy:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för hur denna elektromagnetiska strålning påverkar dig?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:
https://i.imgur.com/mzSVxNR.png

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det är farligt.

Jag hoppas jag har kunnat stilla din oro och att du har lärt dig något som du kan ta med dig och dela med dig av om du stöter på någon annan som visar samma oro.

Otroligt bra förklarat!, tack!
Kanske bara jag som inte vet hur detta har hängt ihop och hur vissa saker är farliga medans andra inte - men jag tror att många är ovetande eller helt enkelt inte bryr sig.

Tack för att du tog dig tiden att skriva ner detta på ett lekmanna sätt och med en bild som illustrerar allt.
När man förstår är man mer trygg.

Du gjorde min dag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Jag undrar om det konsument- benämnings-systemet kommer att fastna 🤔
Wi-fi 6 låter inte rätt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

ELLER låter det väldigt rätt? 🤔

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur mycket man än hävdar att trådlösa signaler som dessa, 3g, 4g, radio i bilen, tv, bluetooth etc inte är skadligt... så tror jag vi indirekt grillar våra hjärnor och finns säkert en anledning till varför många känner sig trötta och orkeslösa...

Du är nog på rätt spår. Eller så är det att vi kan vara uppkopplade nätter igenom eller roa oss med stream 24/7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Corsair kommer kontra med RGB-antenner.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte på antennerna dock

https://www.asus.com/se/Networking/ROG-Rapture-GT-AX11000/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Säg inte det, lysande tentakler, modellnamn: Kraken 😂

Skickades från m.sweclockers.com