Asus lanserar routern RT-AX88U i Sverige – först ut med stöd för standarden 802.11ax

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar routern RT-AX88U i Sverige – först ut med stöd för standarden 802.11ax

Den senaste Wifi-standarden 802.11ax har börjat dyka upp i nätverksprodukter och först ut på svenska marknaden blir Asus, med sin router RT-AX88U.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jävligt dyr för en konsumentrouter för hemmabruk.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Jag har en RT-AC87U som jag älskar. Kör merlin fw med adblocking på hela nätverket.

1500-2500kr tycker jag är rimligt för en bra router men 4500kr vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Kom direkt att tänka på den här artikeln:

5 Things To Know Before You Buy A Draft 11ax Router

"It took three drafts, but 11ax draft 3.0 passed WG Letter Ballot #233 with 86.5 % approval in July. However, "about 2250" comments were received and work continues to resolve these to push toward the November Draft 4.0 deadline.

So anything you buy now is designed to, at best, Draft 3.0, which is not the final draft spec."

SmallNetBuilder rekommenderar generellt att man låter bli draft-enheter, det är bättre att vänta på att specifikationen ska bli helt klar och spikad, och därmed förstås även vänta på att enheter som följer den spikade specifikationen släpps.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta med ax-standard. Produkterna har ju långt ifrån fått stöd för ac-nätverk ens. Jag har två stycken rt-ac68 i meshnätverk och det har fungerat väldigt bra. Nästan full mottagning överallt trots tjocka betongväggar. Kan sitta utanför huset en bit bort och kunna använda hemnätverket - det duger för mig.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hjälpsam

Skall det inte heta WiFi# någonting?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är för dåligt påläst men kommer routern ha stöd för WPA3?

Permalänk
Medlem

OFDMA ska det väl stå?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall det inte heta WiFi# någonting?

Jepp, Wi-Fi 6.

Som alltså inte är en färdig specifikation ännu, så den här routern är en betaprodukt. Samma sak gäller förstås även alla andra existerande enheter med 802.11ax-stöd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Priset är helt rimligt och i nivå med 2080Ti, 9900K, HTC Vive pro, schysst skärm etc. Bara öppna plånboken och betala.
Jag tror dock många prioriterar det andra ovanför före routern.

*edit*
Jag är ej läskunnig, 8st 1 Gigabit ethernet uttag är det såklart.
Åtta Gigabit ethernet, 10 Gigabit hade varit grymt, men det är tufft på flera sätt inte minst cpun.

Gammal inlägg där jag trodde det var 8Gbit ethernet:
Men ändå en väldigt positiv utveckling att konsumentroutrar börjar få snabbare ethernet, detta kan rejält snabba upp utvecklingen på 10Gbit ethernethos privatpersoner.
Som det är idag känns det som att ytterst få privatpersoner har ett 10Gbit ethernet på deras moderkort som de inte kan prata med något alls. Skulle de köpa en 10Gbit NAS, ja då spärrar deras router hastigheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danielkm:

Är för dåligt påläst men kommer routern ha stöd för WPA3?

Nämns inte någonstans i pressmeddelandet, så verkar tyvärr inte så.

Skrivet av sniglom:

OFDMA ska det väl stå?

Nu står det rätt. Tack!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Åtta Gigabit Ethernet, 10 Gigabit hade varit grymt, men det är tufft på flera sätt inte minst cpun.

Nej, det handlar nog om att routern har åtta stycken ethernetportar med 1 Gbit/s var, är jag rädd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Nej, det handlar nog om att routern har åtta stycken ethernetportar med 1 Gbit/s var, är jag rädd.

Tusan också, det är ju självklart när jag läser om det. Jag som hade hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tusan också, det är ju självklart när jag läser om det. Jag som hade hoppas på det bästa.

Jo, det hade varit fint. Tyvärr kostar switchar med 10 Gbit/s ethernet en hel del, de åttaportare jag tittat på ligger på mellan 5 och 7 tusen och har dessutom fläktkylning (= oljud som jag absolut inte vill ha). Kort med 10 Gbit/s för klienter finns för en tusing (t.ex. Asus XG-C100C), men även inbyggt i vissa väldigt påkostade moderkort (t.ex. ASRock Taichi Ultimate), alla med nätverkskretsar från Aquantia.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Jepp, det har verkligen gått ofantligt trögt med 10 Gbps ethernet för hemmabruk.

Men 5 Gbps trådlöst är önsketänkande, det får man aldrig i praktiken. Inte ens i närheten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Är det verkligen nästan 5Gbit till enskild enhet eller är det kanske totalen med flera enheter anslutna?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Jag har en RT-AC87U som jag älskar. Kör merlin fw med adblocking på hela nätverket.

1500-2500kr tycker jag är rimligt för en bra router men 4500kr vet jag inte.

Jag har samma router, också med Merlin Den är så satans stabil jämfört med min D-link DIR-655 skräpet jag hade innan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, det har verkligen gått ofantligt trögt med 10 Gbps ethernet för hemmabruk.

Nu spekulerar jag utan någon fakta men kanske högst 10% av sweclockers läsare behöver 10 gigabit. Kollar man på hela befolkningen så är behovet näst intill obefintligt. Väldigt få som behöver den bandbredden, alla sitter inte med en fet server hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu spekulerar jag utan någon fakta men kanske högst 10% av sweclockers läsare behöver 10 gigabit. Kollar man på hela befolkningen så är behovet näst intill obefintligt. Väldigt få som behöver den bandbredden, alla sitter inte med en fet server hemma

Visst är det så. Fullt förståeligt, och desto mer irriterande för oss som vill ha det (till rimligt pris och helst fläktlöst).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har samma router, också med Merlin Den är så satans stabil jämfört med min D-link DIR-655 skräpet jag hade innan.

Yes. Min har inte krånglat en enda gång sedan jag köpte den 2017-06-09 från NetonNet.

Jag kör också AB-Solution på en 4GB sticka och jag insåg då hur underbart adblocking över hela nätverket är.
Det blockerar ads i appar, videos, allt på mobilen.

Permalänk
Medlem

Konsument routrar lovar alltid runt men håller tunt oavsett märke, har nu gått över till semi professionellt trådlöst nätverk så att man slipper bli besviken.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Helt sjukt dyr. 💲

Har den ens open source?
Kan man ens köra OpenWrt, DD-WRT eller Tomato 🍅 på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Yes. Min har inte krånglat en enda gång sedan jag köpte den 2017-06-09 från NetonNet.

Jag kör också AB-Solution på en 4GB sticka och jag insåg då hur underbart adblocking över hela nätverket är.
Det blockerar ads i appar, videos, allt på mobilen.

Intressant Har den inbyggd hantering för "anti-adblock"-tekniker som vissa sidor kör med, eller är det något man får leva med?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Intressant Har den inbyggd hantering för "anti-adblock"-tekniker som vissa sidor kör med, eller är det något man får leva med?

Det har jag faktiskt inte tänkt på men nu när du nämner det så har jag aldrig sett den anti-adblock rutan längre.
Sen har jag ett hjärta jämte mitt namn... Så jag antar det?

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett rymdskepp på skrivbordet, eller om man gör som jag och hänger den på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tycker att routrar av detta slaget bör utrustaa med iaf En 10gbit uplink för att öka livslängden och flexibiliteten, carför länka ihop 2 motorvägar med en enkelfilig bro? Har detta problemet hemmavid och det är kanske inte jättenoga just nu för mig men jag stör mog på det då dwt känbs begränsande att inte ha systemet i balans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jävligt dyr för en konsumentrouter för hemmabruk.

jo men så är det ju alltid. Det är den första versionen av "sitt slag" så då kan man ta mer betalt. Titta på nya TVapparater.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Mer WI-FI SEX åt folket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur mycket man än hävdar att trådlösa signaler som dessa, 3g, 4g, radio i bilen, tv, bluetooth etc inte är skadligt... så tror jag vi indirekt grillar våra hjärnor och finns säkert en anledning till varför många känner sig trötta och orkeslösa...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •