Permalänk
Medlem

F***

Tappat 4k sedan igår.

Permalänk
Mattecoach

@Baxtex:

Jag är ner ca 40k på en vecka.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag velade i 2-3 dagar men beslutade att sälja att utländska aktier och alla mina fonder till sist så de åkte ut 4 oktober.
Under den här veckan har allt svenskt åkt ut också.
Det var många år sedan jag lämnade börsen helt sist men just nu kände jag att det väl var dags.

Blev några procent nedgång i portföljen senaste 2 veckorna ändå vilket innebär en hel del slantar i mitt fall.
Men vafanken, det är fortfarande bra vinst sedan årsskiftet. Hämta hem lite vinster.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag velade i 2-3 dagar men beslutade att sälja att utländska aktier och alla mina fonder till sist så de åkte ut 4 oktober.
Under den här veckan har allt svenskt åkt ut också.
Det var många år sedan jag lämnade börsen helt sist men just nu kände jag att det väl var dags.

Blev några procent nedgång i portföljen senaste 2 veckorna ändå vilket innebär en hel del slantar i mitt fall.
Men vafanken, det är fortfarande bra vinst sedan årsskiftet. Hämta hem lite vinster.

När tänker du gå in igen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

När tänker du gå in igen?

Pffffff... Pust. Hmmm.
Jaa du.
Gud va bra fråga! (gillar den!)
Jag kommer börja spana efter köplägen nästa vecka igen, men det är inte säkert att det är läge att köpa nå mer i år. Det beror helt på hur känslan är och hur lägesanalyserna ser ut framöver. Jag kan inte riktigt förutse när alla planeter står rätt för mig igen hehe.
Blir att lyssna på ännu mer makroekonomi här närmsta tiden oavsett.

Till saken hör kanske att jag tänkt köpa ett boende nu snart och vill inte behöva sälja innehav när det är på botten. Så det har väl gjort mig lite extra villig att lämna "när läge ges" kan man väl säga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fonderna gått ned, däremot går jag plus tack vare mitt ... *host* omotiverade stora andel av Aphria aktier *host*

Permalänk

börskrasch på g ?

Permalänk
Medlem

Äsch kommer säkert ha gått upp nästa vecka igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datagubben123:

börskrasch på g ?

Tror det är för tidigt att dra några större växlar på det här (sa jag och sålde ändå av allt jag hade haha!).
Det är ju såklart inte uteslutet.
Men lite börsoro behöver inte betyda så mycket egentligen.
Finns ju ingen utlösande jättefaktor just nu ens mer än generell oro.

Själv har jag väl känt av hela hösten att många verkar ha gått och väntat på en anledning att få sälja av. En skandal eller dykning var liksom väntad. Men så har det inte kommit något definitivt som riktat ner kursen så nu tar folk chansen att hoppa av ändå här verkar det som.
Ungefär som mig då hehe.
Nu kan man tänka sig att det bara är självprojicering, men mina börsintresserade vänner har känt av samma grej senaste tiden.

Aja. Vartåt det barkar får vi väl se. Min gissning är väl mer av en svacka eller utandning. Om inget jättedåligt händer inom kort som kan elda på befintliga oron.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Robur Ny Teknik har rasat typ 9% bara senaste veckan, kommer det fortsätta eller vända? Vad tror ni? :/

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det är väl på tiden med en lågkonjunktur, detta kanske är en försmak på vad som skall komma?

Permalänk
Medlem

Känns lite bättre nu att jag har sålt av alla mina fondandelar under året.. Har väntat på nedgång. Det är inga stora pengar men ändå.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni nu när det lyser rött hos de flesta. Sälja, ligga still eller köpa?

Själv tänker jag inte sälja något även om det är lite skrämmande med utvecklingen. Har fått en mindre summa pengar som jag däremot skulle kunna tänka mig att investera nu när det kanske är "rea". Någon som tänker likadant och vad tänker köpa?

Visste för ett par veckor sedan att jag skulle få pengarna och funderade då på att köpa cannabisaktier för allt men det kanske är dumt just nu?

Skrivet av Baxtex:

F***

Tappat 4k sedan igår.

mm... Min portfölj har på ganska kort tid gått från att vara ≈+13 % till att nu bara nästan exakt +1 %. Lagom roligt att logga in på avanza...

Skrivet av Tinardirith:

Robur Ny Teknik har rasat typ 9% bara senaste veckan, kommer det fortsätta eller vända? Vad tror ni? :/

Trots senaste "raset" får man komma ihåg att det ändå gått väldigt bra för fonden senaste året.

Huruvida den kommer fortsätta rasa eller inte kan ingen sia om. Hade vi kunnat det vore vi miljardärer vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur tänker ni nu när det lyser rött hos de flesta. Sälja, ligga still eller köpa?

Själv tänker jag inte sälja något även om det är lite skrämmande med utvecklingen. Har fått en mindre summa pengar som jag däremot skulle kunna tänka mig att investera nu när det kanske är "rea". Någon som tänker likadant och vad tänker köpa?

Visste för ett par veckor sedan att jag skulle få pengarna och funderade då på att köpa cannabisaktier för allt men det kanske är dumt just nu?

mm... Min portfölj har på ganska kort tid gått från att vara ≈+13 % till att nu bara nästan exakt +1 %. Lagom roligt att logga in på avanza...

Trots senaste "raset" får man komma ihåg att det ändå gått väldigt bra för fonden senaste året.

Huruvida den kommer fortsätta rasa eller inte kan ingen sia om. Hade vi kunnat det vore vi miljardärer vid det här laget.

Jag behöver inga pengar de kommande åren så kommer inte att sälja. Dessutom gäller det att ha is i magen, är det många som tänker "bäst att sälja nu" så blir det ju lite domino effekt tillslut. Min portfölj ligger fortfarande på 9+ men vill komma ihåg att jag nosat på 13% tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur tänker ni nu när det lyser rött hos de flesta. Sälja, ligga still eller köpa?

Planen är att sitta lugnt i båten. Trist att ligga -10% totalt men började man för 1 månad sedan med investeringar så är det inte mycket att göra åt. Dålig timing helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Pffffff... Pust. Hmmm.
Jaa du.
Gud va bra fråga! (gillar den!)
Jag kommer börja spana efter köplägen nästa vecka igen, men det är inte säkert att det är läge att köpa nå mer i år. Det beror helt på hur känslan är och hur lägesanalyserna ser ut framöver. Jag kan inte riktigt förutse när alla planeter står rätt för mig igen hehe.
Blir att lyssna på ännu mer makroekonomi här närmsta tiden oavsett.

Till saken hör kanske att jag tänkt köpa ett boende nu snart och vill inte behöva sälja innehav när det är på botten. Så det har väl gjort mig lite extra villig att lämna "när läge ges" kan man väl säga.

Då du ska köpa boende skulle jag låta bli att köpa. Det kan ju bli en nedgång som håller i sig ett tag, eller så vänder det upp imorgon.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur tänker ni nu när det lyser rött hos de flesta. Sälja, ligga still eller köpa?

Jag har som regel för mig själv att bara spara långsiktigt i aktier, aldrig försöka göra smarta klipp, så det enda jag gör är att möjligen köpa lite extra utöver mitt regelbundna sparande när marknaderna gått ner kraftigt.

Permalänk

-55% tack Eyeonid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

-55% tack Eyeonid

Skickades från m.sweclockers.com

Could be worse.

För några år sedan gick jag in i Anoto när Apple Pen hade lanserats. Idag ligger jag på ca -95%.

Sedan dess köper jag inte aktier längre utan enbart fonder.

Shit, nu ligger jag på 6.9% :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Could be worse.

För några år sedan gick jag in i Anoto när Apple Pen hade lanserats. Idag ligger jag på ca -95%.

Sedan dess köper jag inte aktier längre utan enbart fonder.

Shit, nu ligger jag på 6.9% :/

Could be worse.
Jag köpte aktier i flyme. Flygbolag som... inte finns längre hehe. Konkade väl för 12-13 år sedan.

Aja. Det var fickpengar (några tusenlappar) bara och jag hade en faaantastisk resa där med en kollega som gjort samma grej ;).
Företaget gjorde en omvänd split och slog ihop 100 aktier till en, men det hela hanterade inte riktigt rätt på finansmarknaden så alla (iaf småsparare som använde de vanliga handelsplattformarna) fick först värdet på aktien gångrade med hundra men utan att få antalet aktier delat med hundra! Hahahaha! Alltså bara en värdeökning gånger 100 rakt av ;).
Vi fattade ju inte bättre heller utan hade missat hela grejen att det var en omvänd split på gång det vi såg var bara att våra innehav (olika banker) hade gått från ca 3000 spänn till 300.000.
Win på den tänkte vi! Ring till banken och sälj och våra banker gav tummen upp för säljet och vi bjöd kollegorna på lunch.
Ja. Det... blev såklart aldrig några pengar. Säljet gick givetvis inte igenom för någon av oss utan dagen efter blev det nekande svar från våra banker och sen konkade bolaget några månader senare.
Men med våra då ytterst begränsade kunskaper och brist på kritiskt tänkande så kändes det iaf fantastiskt den morgonen man prickat in en HUNDRATAGGARE över en natt.
Den känslan var lätt värd de pengarna som brann inne haha

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak minus 96 är jag till och med. Plus tappade mycket pengar som visserligen alla gjorde i Northlands resourses även Lappland goldminers gick i KK så håller mig borta från aktier sedan dess. Tog hårt att ena dagen ha 200k i aktier och andra dagen typ 10k när det gällde Northland suck

Skrivet av Baxtex:

Could be worse.

För några år sedan gick jag in i Anoto när Apple Pen hade lanserats. Idag ligger jag på ca -95%.

Sedan dess köper jag inte aktier längre utan enbart fonder.

Shit, nu ligger jag på 6.9% :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

Jag gjorde samma sak minus 96 är jag till och med. Plus tappade mycket pengar som visserligen alla gjorde i Northlands resourses även Lappland goldminers gick i KK så håller mig borta från aktier sedan dess. Tog hårt att ena dagen ha 200k i aktier och andra dagen typ 10k när det gällde Northland suck

Var med på den jag också, sista dagen jag loggade in på mitt Avanza konto.
Orkade inte ens se de där sista tusenlapparna, lite ångest.

Sen några år efter får jag krav från kronofogden för att jag inte skickat in deklaration.
Jag bor utomlands så hade inte brytt mig om att deklarera i Sverige då jag inte hade nåt kvar där (trodde jag).
SPURISE! Då har de jävla Northland aktierna tvångssålts och detta skulle såklart deklareras så jag åkte på böter i tillägg.

Jag skyller på den jävla Stefan som står och myser med processanlägget i bakgrunden och jsäger "Det luktar guld".
Blev tagen dubbelt av dig.. men nu är jag äntligen fri från mina svenska bojor!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Om man investerar utan att göra någon grundlig research förtjänar man att bli bränd ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur tänker ni nu när det lyser rött hos de flesta. Sälja, ligga still eller köpa?

Själv tänker jag inte sälja något även om det är lite skrämmande med utvecklingen. Har fått en mindre summa pengar som jag däremot skulle kunna tänka mig att investera nu när det kanske är "rea". Någon som tänker likadant och vad tänker köpa?

Visste för ett par veckor sedan att jag skulle få pengarna och funderade då på att köpa cannabisaktier för allt men det kanske är dumt just nu?

mm... Min portfölj har på ganska kort tid gått från att vara ≈+13 % till att nu bara nästan exakt +1 %. Lagom roligt att logga in på avanza...

Trots senaste "raset" får man komma ihåg att det ändå gått väldigt bra för fonden senaste året.

Huruvida den kommer fortsätta rasa eller inte kan ingen sia om. Hade vi kunnat det vore vi miljardärer vid det här laget.

Har man flera års tid som sparhoriston är det bara att sitta lugnt i båten. Värre för de som kanske behöver pengarna inom kort.
Jag kommer inte sälja, utan sitta kvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ja mycket nedgång på srnaste.
Tog det säkra före det osäkra och sålde av lite för en snar framtida badrumsrenovering men resten får så klart ligga kvar.
Jag är ingen trader på så sätt att.jag gör klipp utan jag har lång sparhorisont.
Däremot delar jag upp mina pengar i olika kategorier.
Mina egna, barnen och huset. Det är olika sparstrategier som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

Jag gjorde samma sak minus 96 är jag till och med. Plus tappade mycket pengar som visserligen alla gjorde i Northlands resourses

Även jag vill vara med i den klubben. En av mina första aktier som köptes var just northland. Var naiv och lyssnade lite för mycket på folk på internet, framförallt kanske avanzas forum. Det blev en dyr affär även om det för många bara handlade om småpengar.

Läser fortfarande lite på forum då och då även om jag har en mer sund inställning till vad som sägs. Lite roligt/tragiskt dock att man om och om igen läser samma sorts inlägg från folk som tror stenhårt på företgaen även när alla varningslampor börjar blinka.

Permalänk
Medlem

Inte följt utvecklingen de senaste veckorna, varför sådant stort ras?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Redsense Medical ökade intäkterna med över 100% två kvartal i rad (110% mot Q1 som i sin tur ökade med 168% mot Q4 2017) även om det förvisso var från ganska låga nivåer. Nu har dom nyligen fyllt på kassan via en riktad emission. Förhoppningsvis var det sista gången det behövdes då de sannolikt kommer börja gå med vinst under nästa år.

http://www.investerarbrevet.se/?z=rekordomsattning-for-redsen...

Enligt Analyst Group omsätter Redsense Medical ca 110 MSEK år 2022. Baserat på en relativvärdering, en diskonteringsränta om 15 % och P/S 5,5 som målmultipel på 2022 års prognostiserade försäljning, erhålls ett teoretiskt fundamentalt nuvärde per aktie om 29 kr. Vissa saker har dragit ut på tiden, bland annat en stor upphandling de vann i Italien under 2017. Kursen ligger därmed ganska lågt och stängde på 13,75 kr i fredags. Det finns med andra ord utrymme för en uppgång. Garanterar inte guld och gröna skogar men tycker det kan vara värt att läsa på om företaget för går det bra kan det ge riktigt fin avkastning på några års sikt. Även kortsiktigt om intäkterna fortsätter att öka och de får in lite större beställningar.

https://analystgroup.se/analytikerkommentar-pa-pm-redsense-me...

Både VD:n och styrelseordföranden har gjort ganska stora insiderköp de senaste veckorna.

https://marknadssok.fi.se/publiceringsklient/sv-SE/Search/Sea...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Tack! Otroligt nöjd! Väldigt spännande att få följa företag i deras utveckling.

Just detta kontot är endast aktier, kör fonder som jag inte direkt rör på min "riktiga" bank. Så de är ju inte med på ovan grafer. Inga IPO:s tyvärr. Skall försöka hänga med någon under 2018 är tanken, hade varit kul

Skrivet av Trunk:

Hur tänker ni nu när det lyser rött hos de flesta. Sälja, ligga still eller köpa?

Precis som du och många andra så är mitt sparande långsiktigt. Därför kommer jag nog köpa en del nu och inte sälja av något.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower:
Till del har det att göra med att kurserna just nu är all-time high samtidigt som räntan i USA börjar stiga och det är oro med handeln över Stilla havet.

Stiger räntorna hittar amerikanerna andra sätt att spara än i aktier - typ i obligationer och guld. Just nu har ju alla en hel del plus och då drar sig spararna till mer trygga marker.