Meddelanden får Playstation 4 att krascha – kan kräva återställning

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Meddelanden får Playstation 4 att krascha – kan kräva återställning

Användare på Reddit rapporterar att deras Playstation 4-konsoler har låst sig efter att de mottagit ett specifikt meddelande. Vissa har fått återställa konsolerna för att lösa felet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

It's Not a Bug, It's a Feature!

Liknande fel hade iPhone en gång i tiden: https://macworld.idg.se/2.1038/1.702139/se-upp-for-svarta-pri...
För min egen del Red Dead Redemption 2 släpps inte före den 18:e och då lär Sony ha släppt en spärr. (censurfilter) Sedan lär de fixa mjukvaran..

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005

Tänkte just att det var ju inte länge sen IOS var drabbat av liknande

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Meddelandet gör att konsolerna går i 31fps. Då går allt åt helvete.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av maskeradmannen:

Och sedan Winnuke, jag har hört rykte att Microsoft funderar på att återinföra denna funktion i nästa Windowsuppdatering.. Funktionen var hur bra som helst, spelade man emot någon som dödade en hela tiden så kunde man enkelt få denna att sluta.... (jag höll ej på med sånt) https://en.wikipedia.org/wiki/WinNuke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Hmm..

Jag har inte rört min PS4 sedan över en vecka tillbaka hoppas inte detta drabbar mig om jag kan ha fått medellandet om jag startar upp den nu.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Sebastian V:

Hmm..

Jag har inte rört min PS4 sedan över en vecka tillbaka hoppas inte detta drabbar mig om jag kan ha fått medellandet om jag startar upp den nu.

kanske värt att stänga av nätverk och ändra meddelande inställningar innan du kör igäng nätverket, då borde potentiella meddelanden inte visas?

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Sen Sony hade problem med spambottar på PSN har jag haft inställningen att endast vänner kan skicka meddelanden till mig. Tackar väl spambottarna att de sparade mig huvudvärken detta meddelande kan ge

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Bara att ställa in vilka som får skriva till en. Har bara valt vänner så inget som drabbar en då.

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, gtx 1080 msi gaming x.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tack för en jättebra artikel hoppas att jag inte har fått meddelandet kommer ändra mina inställningar omgående

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011

Blev lite orolig när jag läste om det här. Märkte dock att jag redan hade ändrat inställningarna tidigare på grund av allt spam man får på PSN. Tacka bottarna för det.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Big city Stockholm
Registrerad
Nov 2017

Eller så struntar man i att öppna meddelandet

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Johan86c:

Och sedan Winnuke, jag har hört rykte att Microsoft funderar på att återinföra denna funktion i nästa Windowsuppdatering.. Funktionen var hur bra som helst, spelade man emot någon som dödade en hela tiden så kunde man enkelt få denna att sluta.... (jag höll ej på med sånt) https://en.wikipedia.org/wiki/WinNuke

Inte tekniskt särskilt användbart idag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Dunde:

Inte tekniskt särskilt användbart idag...

Ja dels för att hålet är tilltäppt och folk idag har brandväggar.
Men jag ser mig en klassisk Angry gamer från ett youtubeklipp framför mig, där denna spelar ps4 och är så sur på att andra är så mycket bättre och denna tar till detta psn meddelande som tråden handlar om.
Nå jag tror Sony löser problemet riktigt fort med en fullösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Kan man hantera meddelanden med hjälp av PS-appen på sin mobil istället för att göra en återställning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Man behöver bara bygga om databasen. En reset behövs inte.
Gjort detta hos tre vänner. Jag själv hade lyckligtvis stängt av meddelanden.

Så återigen. Är du drabbad, bygg om databasen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

@Goedendag:

Japp det går att ta bort meddelande via PS-appen! Så borde lösa problemet?

Asus P8P67 | i7 2600k | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Intel 520 240GB

Macbook Pro Retina 15'' 2.6Ghz | 16GB | 512GB Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

@Elakekocken: Hur gör man detta?

CPU: i7 2600k @ 4ghz MB: AsRock Extreme3 Gen3
RAM: 16GB 1600MHZ Corsair Vengeance GPU: MSI 1080
SSD: Samsung 850 EVO 120GB SSD2: Samsung 850 Evo 500GB
HDD1: 1TB WD Green HDD2: 3TB Green WD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Glöm ej att blockera vänförfrågningar, man kan få meddelandet där också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Pyxira:

@Elakekocken: Hur gör man detta?

Du försätter PS4:an i felsäkert läge och sen kopplar du in en handkontroll med USB, väljer punkt 5, bygg om databas/rebuild database.

Här kan du läsa hur du sätter igång PS4:an med felsäkert läge:

https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/syste...

Alltså: man stänger av PS4, inte standby utan helt avstängd. Håller in startknappen, först hör du ett pip, håll kvar fingret några sekunder så hör du två snabba pip till, då kan du släppa. Sen kopplar du in handkontrollen med USB och väljer bygg om databas/rebuild data base.

Sen efter man gjort detta, databasen är återuppbyggd, så stänger du av PS4, försätter den i felsäkert läge igen och uppdatera systemprogramvaran till den senaste. Sen är du klar.

Hela proceduren är jätteenkel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av maskeradmannen:

Skulle tro alla OS har drabbats av div svagheter genom åren.
Apple OSX kunde väl logga in utan lösenord med admin för inte så länge sedan också.
Och Windows kan du ju logga in utan lösen sedan typ Win 95 tiden och listan på sätt att krascha dem är lång.
Android finns också sätt att komma runt om jag förstått det rätt.

Tråkiga är ju att de måste återställa konsolen, då detta fel går så djupt ner.
Är ju en sak om den startat om pga kraschen och sedan var allt okej igen, men det är rätt allvarligt fel att man kan "förstöra" OSet så att säga. För även spelkrascher på PC tar ju typ aldrig ut hela datorn.

Får hoppas Sony fixar detta snabbt, för även om där finns fix, lär väl långt från alla veta att buggen finns förrän de sitter där.