Vilka settings/behöver jag verkligen uppgradera?

Permalänk
Medlem

Vilka settings/behöver jag verkligen uppgradera?

Hej hej,

Har tänkt försöka mig på streama när jag spelar och har fått igång det iaf, men upplever att jag inte riktigt får ut det jag vill i själva spelet när jag spelar, fpsdrops ner till 25-35 under perioder och stabila 70ish.

Min gear är:
i5 8600k OC@4,7ghz
16gb ddr4
Titan XP 12gb

jag spelar dock i 1440p men streamar ut 720p@30fps.

samtliga delar är vattenkylda och ligger på härliga 45-50 grader när det rullar.

Jag använder streamlabs OBS och hoppas på lite härlig hjälp, eller måste jag köpa den nya i9:an för att komma upp högre fps-mässigt.

Spelet jag spelar är PUBG.

Permalänk
Medlem

Din kvalité beror även på din internethastighet, mest din uppladdningshastighet av den anledning att du laddar upp när du streamar. Bredbandskollen.se är en hemsida du kan kolla det!

Permalänk
Testpilot

Vad är det du försöker streama?

Den CPU'n bör klara spelande i 60fps och streaming i 720p@30 i spel så som CS:GO, Fortnite o.s.v. Men ska du streama t.ex. Battlefield 1 kan det helt klart bli ett problem om man vill att tittaren ska få en någorlunda behaglig upplevelse

Skulle ärligt kika in på att bygga en andra dator att köra som dedikerad streaming maskin, nackdelen med det är att du lär använda HDMI och kan därmed inte köra över 60hz även på skärmen du spelar - Men man kan få tag på en maskin med en 2600K eller dylikt för under 3000kr utan större problem idag, så är helt klart mer värt det ur ett ekonomiskt perspektiv. Ett alternativ här är även ett dedikerat streaming kort från typ Avermedia eller Razer (ja, Razer's kort är faktiskt rätt bra).

Sedan undrar jag hur dina OBS inställningar ser ut, vilken transcoder du använder o.s.v? Sedan bör du inte streama över 2000kpbs heller då det kan få dig avstängd, högre bitrate än så är avsedd för verifierade partners.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

@Thim85:

Har Titan XP stöd för NVENC? Isf hade jag testat streama med hårdvaru enkoding för att se om det blir bättre. Ska annars inte vara något problem med den processorn på x264.

Om inte kan du testa affinityinställningen i OBS och på så sätt dedikera, säg, core 4, 5 till streamen och lämna 0 1 2 3 till spelet.

Kolla även om det blir någon skillnad med windows game mode av/på.

En sista sak gällande PUBG. Ner med alla inställningar till low på den upplösningen. Jag fick alltid ett litet lagg hackande i spelet bara med obs igång i det spelet. Men det var några månader sedan och nu har jag en dedikerat streaming pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonLofgren:

@Thim85:

Har Titan XP stöd för NVENC? Isf hade jag testat streama med hårdvaru enkoding för att se om det blir bättre. Ska annars inte vara något problem med den processorn på x264.

Om inte kan du testa affinityinställningen i OBS och på så sätt dedikera, säg, core 4, 5 till streamen och lämna 0 1 2 3 till spelet.

Kolla även om det blir någon skillnad med windows game mode av/på.

En sista sak gällande PUBG. Ner med alla inställningar till low på den upplösningen. Jag fick alltid ett litet lagg hackande i spelet bara med obs igång i det spelet. Men det var några månader sedan och nu har jag en dedikerat streaming pc.

Tackar tackar! skall undersöka detta och fler saker så fort jag kommer hem idag

Permalänk
Avstängd

Borde nog ha en mäktigare CPU om du ska spela och streama och ha 20000+ fps.
i5 är lite klent beroende på spel om du ska ha stream igång med bra kvalle.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yatagarasu:

Vad är det du försöker streama?

Ett alternativ här är även ett dedikerat streaming kort från typ Avermedia eller Razer (ja, Razer's kort är faktiskt rätt bra).

Sedan undrar jag hur dina OBS inställningar ser ut, vilken transcoder du använder o.s.v? Sedan bör du inte streama över 2000kpbs heller då det kan få dig avstängd, högre bitrate än så är avsedd för verifierade partners.

Är inte de korten endast capturecards, dvs de transcodar väl inte?

Sen är det väl 6000 som gäller nu för icke affiliates/partners?

@Thim85 Du har inte funderat på att köra nvenc istället? På så vis kan du ju höja bitraten samt gå över till 60fps, gå upp till 900p eller 1080p utan att tappa fps

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Är inte de korten endast capturecards, dvs de transcodar väl inte?

Sen är det väl 6000 som gäller nu för icke affiliates/partners?

@Thim85 Du har inte funderat på att köra nvenc istället? På så vis kan du ju höja bitraten samt gå över till 60fps, gå upp till 900p eller 1080p utan att tappa fps

Du har rätt, Razer Ripsaw har ingen egen HW-Encoder. Jag som missminde mig vad den gjorde mer specifikt, däremot kan den agera länk till en stream dator att fetcha source och skicka till transcoder datorn - Antar för bibehållen kvalité eller för att ena alla signaler om man t.ex. kör med ett mixerboard eller dylikt.

Men däremot så har Hauppauge enhet möjlighet att både spela in 1000 minuter spelande & kommer med en dedikerad HW-Transcoder som lättar upp CPU användning, finns för både 30 och 60 fps beroende på hur mycket pengar man vill lägga. Här är en rätt bra comparison-review mellan olika Capture Cards; https://us.hardware.info/reviews/7206/6/streaming-devices-rev...

Och du har helt rätt, jag som satt på utdaterad information!
Cappen från 2000 måste ha lyfts till 6000 i samma veva som Amazon tog över, var ett tag sedan jag streamade aktivt
Detta står iaf på deras FAQ sida nu; Recommended bitrate range - 3-6 megabits per second

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yatagarasu:

Men däremot så har Hauppauge enhet möjlighet att både spela in 1000 minuter spelande & kommer med en dedikerad HW-Transcoder som lättar upp CPU användning, finns för både 30 och 60 fps beroende på hur mycket pengar man vill lägga. Här är en rätt bra comparison-review mellan olika Capture Cards; https://us.hardware.info/reviews/7206/6/streaming-devices-rev...

Intressant! Det får jag läsa på om, tack för tipset

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord