Bahnhof och Huawei släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Permalänk
Medlem

Behöver jag 10Gbit mot Internet i nuläget? -Nä, men det vore verkligen "nice to have"!
Behöver jag 10Gbit i mitt LAN? -Japp, helst igår!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Till er som undrar vad man ska med 10 Gbps till. Som vanligt, frågar du så behöver du förmodligen inte det

För min egen del räcker 1 Gbps gott och väl över internet. Jag kör offsite backup varje natt och ibland är det kanske 200 GB som ska backas, då är det bra om det är färdigt på morgonen. Sen kör jag VPN och remote desktop från jobbet till min hemdator (och tvärtom), och då är det bra med en rapp anslutning, dvs låg latens och hög överföringshastighet.

Ibland behöver du skicka 200Gb till en extern backup, med 1Gbit/s tar det runt 30 minuter. Hinner man helt klart med under en natt. Med 100mbit/s tar det 10 gånger så lång tid, dvs 5 timmar. Även med den hastigheten kommer det vara färdigt på morgonen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av filbunke:

Ibland behöver du skicka 200Gb till en extern backup, med 1Gbit/s tar det runt 30 minuter. Hinner man helt klart med under en natt. Med 100mbit/s tar det 10 gånger så lång tid, dvs 5 timmar. Även med den hastigheten kommer det vara färdigt på morgonen.

Ibland kanske man behöver göra det direkt med ännu mer data, jag har tex 2TB i molnet och slippa vänta hel natt och få 10Gb hade varit guld om man ska byta tjänst.
Bara en tanke.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja det är rätt billigt.
10Gbit för 500kr i månaden*
Tänk om priserna hade varit linjära för långsammare abonnemang.
1Gbit för 50kr/mån
100Mbit för 5kr/mån
20Mbit för 1kr/mån

Även 20Mbit är ju grymt mycket snabbare än 56K modem.

4G uppkoppling kan komma upp snabbare än 20Mbit.
Men de uppkopplingarna kan vara instabila och variera mycket i hastighet.
Dessutom så brukar mobilt internet ha en viss mängd data per månad.

Så för den som antingen har nytta av uppkopplingar på flera olika ställen eller inte har höga krav så hade det varit riktigt billig lösning om man även hade kunnat få långsammare abonnemang för samma bandbredd/kr.

Jag antar att de har någon anledning att vilja få ut snabba uppkopplingar till en större grupp användare eftersom abonnemanget är oproportionerligt billigt mot andra abonnemang.
Kanske någon form av "Om folk hade snabbare uppkopplingar, hur hade de då använts" undersökning/test.
Sen antar jag att de även räknar med att de flesta inte använder en 10Gbit uppkoppling like mycket som någon som har en långsammare uppkoppling, relativt sett. Alltså Den som har 10Gbit överför inte 1000ggr mer data per månad än den som har 10Mbit.

*
298 kr/mån i 6 månader, därefter 498 kr/mån
Tog de 498kr/mån som gäller efter 6 månader och avrundade uppåt till 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ibland kanske man behöver göra det direkt med ännu mer data, jag har tex 2TB i molnet och slippa vänta hel natt och få 10Gb hade varit guld om man ska byta tjänst.
Bara en tanke.

Vad är maxhastigheten du kan få av din molntjänst? Och vad skulle det kosta? Hur ofta dra du ner eller skickar upp 2Tb?

Och ibland är ordet.

Jag har mer än tre år av data (på minutnivå) gällande bredbandsanvändningen hemma, allt ifrån 8mbit/s till 1Gbit/s och 100mbit/s.

Utifrån den så valde jag att stanna vid 100mbit/s. Backuper kör jag på nätterna, det jag sparade går till hårdvara och annat.

Permalänk
Medlem

@mpat Jo, Cat 5e klarar gigabit i normala hemmalängder.
Tror inte 5Gb-standarden kommer få fäste. 10Gb blir ett större hopp och mer motiverande till uppgradering, och finns ju redan väl utbrett i enterprise och börjar komma med Asus i spetsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av filbunke:

Vad är maxhastigheten du kan få av din molntjänst? Och vad skulle det kosta? Hur ofta dra du ner eller skickar upp 2Tb?

Och ibland är ordet.

Jag har mer än tre år av data (på minutnivå) gällande bredbandsanvändningen hemma, allt ifrån 8mbit/s till 1Gbit/s och 100mbit/s.

Utifrån den så valde jag att stanna vid 100mbit/s. Backuper kör jag på nätterna, det jag sparade går till hårdvara och annat.

Kan inte ha på mina saker på natten och vill inte.

Va dom klarar av vet jag inte men jag maxar den på jobbet utan problem på 4Gb/s.
Kosta om jag fick Bahnhof ja 1200kr + 3500kr router och 500kr månaden

OM det gick dvs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soir:

Hur menar du nu?
Du har SFP+ för att koppla in passande fibermodul och sedan en port för 10GBASE-T, samt 4st 1Gbit portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tvelander:

Hur tänkte du nu?

Den kan ju inte ansluta lanet i 10 Gbit på samma sätt som "normala" konsumentroutrar, den hade behövt 4 st 10 Gbit portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan ju inte ansluta lanet i 10 Gbit på samma sätt som "normala" konsumentroutrar, den hade behövt 4 st 10 Gbit portar.

Nej, det stämmer. Du kan använda den porten till att koppla på en 10 Gbit-switch eller t.ex. en workstation som du vill ha 10 Gbit till.

Det är nog med all säkerhet en kostnadsfråga varför inte samtliga portar är 10 Gbit.

Men, med ovan uppsättning så kan du trycka igenom 10 Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan ju inte ansluta lanet i 10 Gbit på samma sätt som "normala" konsumentroutrar, den hade behövt 4 st 10 Gbit portar.

Den har 1st 10Gbit LAN port. Till denna port kan du ansluta exempelvis en server eller en 10Gbit switch.
Dessutom har den även 4st 1 Gbit portar så du kan ansluta ytterligare 4 enheter direkt till routern.
Det skulle bli totalt 14Gbit (per riktning) på LAN sidan om man kunde maxa allt samtidigt.
Plus att den har trådlöst också.

På WAN sidan så har den 1 SFP+ 10 Gigabit Optisk fiberport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det är rätt billigt.
10Gbit för 500kr i månaden*
Tänk om priserna hade varit linjära för långsammare abonnemang.
1Gbit för 50kr/mån
100Mbit för 5kr/mån
20Mbit för 1kr/mån

Även 20Mbit är ju grymt mycket snabbare än 56K modem.

4G uppkoppling kan komma upp snabbare än 20Mbit.
Men de uppkopplingarna kan vara instabila och variera mycket i hastighet.
Dessutom så brukar mobilt internet ha en viss mängd data per månad.

Så för den som antingen har nytta av uppkopplingar på flera olika ställen eller inte har höga krav så hade det varit riktigt billig lösning om man även hade kunnat få långsammare abonnemang för samma bandbredd/kr.

Jag antar att de har någon anledning att vilja få ut snabba uppkopplingar till en större grupp användare eftersom abonnemanget är oproportionerligt billigt mot andra abonnemang.
Kanske någon form av "Om folk hade snabbare uppkopplingar, hur hade de då använts" undersökning/test.
Sen antar jag att de även räknar med att de flesta inte använder en 10Gbit uppkoppling like mycket som någon som har en långsammare uppkoppling, relativt sett. Alltså Den som har 10Gbit överför inte 1000ggr mer data per månad än den som har 10Mbit.

*
298 kr/mån i 6 månader, därefter 498 kr/mån
Tog de 498kr/mån som gäller efter 6 månader och avrundade uppåt till 500kr.

Priser är inte linjära för användningen vanligtvis inte är linjär. Priserna för företagsabbonemang, dvs om du vill ha en server med garanterad hastighet, är mer linjära.

Med 100mbit/1Gbit/10Gbit så betalar man som konsument för toppen.

När jag hade 1Gbit/s så använde jag, på minutnivå, mer än 100mbit/s under 1,1% av tiden, mer än 50mbit/s, 2,2% av tiden, och mer än 250mbit/s 0,09% av tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

@mpat Jo, Cat 5e klarar gigabit i normala hemmalängder.
Tror inte 5Gb-standarden kommer få fäste. 10Gb blir ett större hopp och mer motiverande till uppgradering, och finns ju redan väl utbrett i enterprise och börjar komma med Asus i spetsen.

Cat 5 är inte samma som Cat 5e. Cat 5 är gjord för 100 Mbit Ethernet, men klara Gbit Ethernet med kortare längder. På samma sätt är Cat 3 gjord för 10 Mbit Ethernet, men klarar 100 Mbit Ethernet med kortare längder.

Att NBASE-T (5Gbit Ethernet) utvecklades var ju för att 10GBASE-T aldrig kom igång. Standarden är 12 år gammal, och det är långt ifrån standard på moderkort idag. 1000BASE-T (dvs, Gigabit Ethernet över TP-kabel) är från 1999, och var i princip standard fem år senare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av control87th:

Vore trevligt att ha detta hos mig och päronen så jag kan fixa off-site backup utan att behöva släpa diskar...

1gbit duger bra för off-site, dina diskar pallar inte 10gbit ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Cat 5 är inte samma som Cat 5e. Cat 5 är gjord för 100 Mbit Ethernet, men klara Gbit Ethernet med kortare längder. På samma sätt är Cat 3 gjord för 10 Mbit Ethernet, men klarar 100 Mbit Ethernet med kortare längder.

Att NBASE-T (5Gbit Ethernet) utvecklades var ju för att 10GBASE-T aldrig kom igång. Standarden är 12 år gammal, och det är långt ifrån standard på moderkort idag. 1000BASE-T (dvs, Gigabit Ethernet över TP-kabel) är från 1999, och var i princip standard fem år senare.

Cat 5 brukar fungera väldigt dåligt i gigabit. Råkade använda en en meters patchkabel mellan panel och min 24-portars Cisco-switch och switchen tyckte inte den dög för gigabit.

Wiki igen
The specification for category 5 cable was defined in ANSI/TIA/EIA-568-A, with clarification in TSB-95.[1] These documents specify performance characteristics and test requirements for frequencies up to 100 Mbps

Stor anledning till att inte 10Gb tagit sig till mycket annat än kopplingar mellan switchar är att en ensam enhet sällan kan utnyttja 10Gb ändå. Kräver ju tex SSDs av finare snitt i NASen för att nätverket ska vara värt att uppgraderas, medan en 100Mb-lina flaskar en vanlig hårddisk riktigt ordentligt. 1Gb är helt enkelt tillräckligt till det mesta vi använder nätverken till, och den rätt ordentliga särkostnaden för att då ha 10Gb är sällan motiverat.
Väldigt många företagsnät kör fortfarande 100Mb och Cisco säljer gott om sådana switchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Ja kör både privat och arbete som genererar över 340Tb om året i nätöverföring så 10 gbit är mycket välkommet <3

Har en 1 gbit lina idag som får jobba på så den orkar.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Vad gör en privat person som kräver 10 Gb? Enda jag kommer och tänka på är ju nedladdning. Har tjänster som Steam, Uplay, Origin, Battle.net, GOG m.fl. stöd för att ladda ner i dom hastigheterna mån tro? Men utöver det har jag svårt att se behovet av 10Gb personligen med det kanske bara är jag.

Har också svårt att se poängen med sådana hastigheter över Internet idag. Det är ju knappast någonting som kan levereras tillförlitligt ens i närheten av sådana hastigheter och om man spelar spel över nätet så är väl snabb responstid (låg pingtid) viktigare än det teoretiska maximumet på linan. I hemmets intranet kan man kanske tänka sig någon slags användning av en sådan bandbredd, om man exvis streamar 4k video till flera skärmar samtidigt samt dessutom har förbeställt en trådlös VR-hjälm som man ska gå runt med i lägenheten. Men det blir ju en utmaning att maxa användningen av routerns bandbredd...

Permalänk
Medlem

Eh vafan har man tillgång till det så varför inte, billigare än annat skit som erbjuds via vissa brf.

Permalänk
Medlem

@SpaceMan: Med tanke på hur NBASE-T fungerar och vilka företag som stödjer det så kommer det nog bli så att om du köper ett 10gbe kort i framtiden så får du NBASE-T på köpet. Och för hemanvändare kan det bli guld när kablaget inte räcker till.

Förövrigt ni som gillar Ubiquiti. Dom har en liten 10gbe switch på gång namgiven XG-6-POE. den har 4st RJ45 med NBASE-T förståss samt 2st SFP+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Cat 5 brukar fungera väldigt dåligt i gigabit. Råkade använda en en meters patchkabel mellan panel och min 24-portars Cisco-switch och switchen tyckte inte den dög för gigabit.

Oj... måste förklara det för mitt snart två decienner gamla cat-5 nät som utan problem fungerar i gbit hastighet....

Citat:

The category 5e specification improves upon the category 5 specification by revising and introducing new specifications to further mitigate the amount of crosstalk. The bandwidth (100 MHz) and physical construction are the same between the two, and most Cat 5 cables actually meet Cat 5e specifications, though they are not specifically certified as such. The category 5 was deprecated in 2001 and superseded by the category 5e specification.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flanks:

Eh vafan har man tillgång till det så varför inte, billigare än annat skit som erbjuds via vissa brf.

Sett till vad det kommer att kosta när det gäller 6A kabel, routrar, switchar, nätverkskort, nas:ar med 10gbit/s stöd, osv... ...nej.

Kan du få bahnhof, så är det klart billigare med 1Gbit/s än 10Gbit/s. Kan du inte få bahnhof, eller annan isp som är billigare, så spelar det ingen roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Oj... måste förklara det för mitt snart två decienner gamla cat-5 nät som utan problem fungerar i gbit hastighet....

"most" innefattade inte min kabel iaf, men det var nån sladd som följt med nån router/switch liknande nån gång i begynnelsen. Haft problem med fler cat 5-kablar men då har det varit 10m och längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av rjohansson:

1gbit duger bra för off-site, dina diskar pallar inte 10gbit ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Flera diskar hemma och i dagsläget två USB3 diskar hos mottagaren. Åtminstone ibland skulle jag vilja ta full backup på alla mina bilder och filmer (egenproducerade 4K GoPro filmer och bilder i Canons raw format tar mycket plats), det har passerat 7 TB i dagsläget... Hos mottagaren ska dessa diskar vara online så kort tid som möjligt för att minska risken för krypterande ransomware och annat skit. Allt detta skall sen ske utan att påverka familjernas övriga användning.

Idag har jag "nasen" hemma, offline USB diskar hemma och USB diskar hos päronen, allt viktigt ska finnas på tre diskar på två platser...

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Kul för dem, vill en annan ens ha 1Gbit får man pröjsa över 950kr/månad, Öresundskraft tar så helvetes betalt för tjänster i sitt stadsnät.

Trodde det bara va så dyrt här i USA. Betalar ca 800KR för Google Fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Vad gör en privat person som kräver 10 Gb? Enda jag kommer och tänka på är ju nedladdning. Har tjänster som Steam, Uplay, Origin, Battle.net, GOG m.fl. stöd för att ladda ner i dom hastigheterna mån tro? Men utöver det har jag svårt att se behovet av 10Gb personligen med det kanske bara är jag.

Behov och behov, här uppdateras mitt stadsnät från 100mbit till 1gbit. Jag Klarar mig alldeles utmärkt med 100mbit, och skulle klara mig bra med 100mbit även om jag bodde med 5 personer. Däremot är det förbannat bekvämt med gbit, har man råd möjlighet och intresse så är det ökad livskvalitet och allmänt trevligt. Bryr sig en vanlig familj? Kanske inte, bryr sig mängden? Troligtvis inte. Bryr jag mig? Definitivt!

Ett exempel: Alla kompisar spelar något spel, man själv köper sagda spel, man har 15gb att ladda ner, grabbar jag går och pissar kommer om två minuter, BAMM klart.

Uppdatering av random spel/annat du vill göra? Ok sätt på kaffe allt är klart när du kommer tillbaka.

Det är inte nödvändigt, jag överlevde när jag hade 24mbit och tankade massa porr. Men det är Fan så mycket trevligare att ha allting tillgängligt fort som fan, samma hastighet som på ens eget Lan. En period när jag hade liten 128gb ssd hade jag typ 1-2 spel installerade i taget och laddade ner från Steam när jag ville spela något, kunde få ner spelet lika fort som polaren skulle ut och röka en cigarett och alla var i matchen samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ibland behöver du skicka 200Gb till en extern backup, med 1Gbit/s tar det runt 30 minuter. Hinner man helt klart med under en natt. Med 100mbit/s tar det 10 gånger så lång tid, dvs 5 timmar. Även med den hastigheten kommer det vara färdigt på morgonen.

Ja, helt riktigt, så även 100 Mbps över internet hade förmodligen varit OK för mig, även om det förstås inte är någon nackdel om stora överföringar sker på kortare tid.

Permalänk
Medlem

Jag sitter utanför Uppsala och väntar på fiber som aldrig blir av. Tänkte dra in en lina för adsl för ett par år sedan men priset för den skulle landa på närmare 80.000kr och då skulle jag få upp till 8mbit/s. Har sedan kört på mobilt bredband men allt för många som använder den lösningen så med 4G ligger hastigheten på 2mbit/s. Testade för någon månad sedan att byta till 3G så nu når jag svindlande 20mit/s. Tyvärr så ska 3G stängas ned så då är man åter förpassad till 4G med 2mbit/s. Fiber till alla...nästan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pi:

En slags skrytprodukt som har en extremt smal nisch. Sitter på 100/10 i ett hushåll med 4 personer med streaming, spelande och gud vet vad på full rulle och det maxar inte ut linan. Undrar vem som faktiskt behöver 10000mbit i dagsläget? Vad gör den/de personerna?

250/100 lina här, kan lätt taxa linan så hårt att SweClockers kan ta några sekunder att ladda in. Filservrar, spelservrar, oftast maskiner som uppdaterar eller laddar ner/upp något och sedan slänger man på att jag kör 4K Netflix, så kollar jag & sambon på varsin serie så försvinner 50Mbit där rakt av också.

Nu skulle säkerligen 1000/100 eller 1000/1000 räcka för mina behov, men när det kostar mindre för 10Gig lina om man är kopplad mot Northern Light än vad 500/250 kostar på öppna nätet hos mig, då är valet rätt självklart känner jag för den som kan. Exempel är hos min mor som nyligen fått fiber färdigt i villan, där erbjuder Bahnhof 10Gig för bara 30kr mer än 1Gig i dagsläget, enda är att man behöver sätta dit deras egna fiber konverterare själv som dom skickar ut kostnadsfritt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Bästa pris på Need for Speed: Payback (PC) ... klockren reklam i detta fallet tycker jag lol

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Kom igen när de kan erbjuda 10 GB utanför Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

@Pepsin: Bor inte i Uppsalahem utan en privat bostadsrättsförening. Beståendes mest av gamlingar som resonerar att comhem har alltid funkat, inget fel med det.

Det där är ju så surt. Samma sits för mig för åtta år sedan. De ville dra in fiber och lägga det på avgiften. Dvs 150 kr i månaden för 100/100 mbit lina med möjlighet att betala extra om man ville ha högre hastighet. Vi hade möte om det. 12 av 72 tackade nej. Argumentet var att Comhem har ju funkat bra och lägger man det på hyran så kommer det ju öka varje hyreshöjning. Som om tjänster ändå inte kommer bli dyrare? Konstig logik. Nu har de flesta gamlingar flyttat så åtta år senare har vi fått fiber men till ett pris som är marginellt billigare än tidigare. Jag betalar 299 kr för 100/100 och i min värld är det dyrare än 150 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.