Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vad heter dessa? Min farmor hade en sådan

Perkulator

Permalänk
Medlem

Hemma suger jag bara i mig en mugg på morgonen, så där har jag pensionerat bryggaren, och kör med vanlig bryggtratt direkt i muggen. Funkar skitbra.

På jobbet äre Moccamasters termosbryggare som gäller. Av något skäl har de blivit någon slags gyllene standard i svenska handelsflottan, särskilt så i maskin. Det finns nog inte ett enda kontrollrum som inte har en. Varför vettetusan, kanske för att kaffet inte kallnar om det blir blackout?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Moccamaster

Permalänk
Medlem

Melitta Aroma Excellent Steel
Kör kaffekvarn och maler färskt för varje bryggning

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Espresso och lattedrinkar: ECM Synchronika
Mal: ECM Automatik 64
Kaffebrygare: Moccamaster
Frenchpress: Bodum

Permalänk

En Moccamaster för vanliga bryggkaffet och en DeLonghi Magnifica s för espresso/latte. Nöjd med bägge!

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Personligen kokar jag mitt kaffe, och det kokar jag på ett bryggkaffe som heter Löfbergs Lila, Prezzo.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kör på en perkulator, hysteriskt gott

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk
Medlem

Jura impressa Z5

Svärfar införskaffade denna för typ 10 år sedan. För ungefär 4år sedan så behövde maskinen skickas in på service och svärfar erbjöd då mig och min sambo att vi skulle få maskinen OM vi betalade för servicen. Jag visste vad denna kostade ny men tänkte väl att "en service på en kaffemaskin lär ju inte vara så farligt".
Servicen kostade för mig och min sambo en förmögenhet då jag fortfarande pluggade och kunde dessutom bara utföras i antingen Stockholm eller Göteborg(ta studiebidraget plus en extra tusenlapp). Kändes som en förlustaffär först i början men därefter så är det nog den bästa affär jag någonsin genomfört.

Kan i stort sett göra det allra mesta i kaffeväg, vissa kaffesorter mer avancerade men det går om man bara vill.

Ska i princip fungera hur länge som helst vad jag förstått, behöver kanske bytas kvarn någongång efter 15-20år men blir aldrig lika dyrt som att köpa en ny heller. Skulle jag köpa en ny från Jura? troligtvis aldrig, begagnat? ja till låga priset av servicekostnaden så har man en kaffemaskin med gott kaffe i många år framöver. Svärfar då? Jo, han gick och köpte en ny Jura av samma modell så fort vi tog över den gamla :S

trots denna maskin så har jag fått dille på att koka kaffet i en gammal kastrull med egenmalda bönor^^

Permalänk
Avstängd

En enkel men funktionell "Melitta Easy" som brygger kaffet precis sådär lagom.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Har en Moccamaster... vete tusan vilken modell det är, de har ju femtioelva olika tydligen. Använder den dock oerhört sparsamt nu efter jag införskaffade en liten Nespresso-maskin.

Permalänk
Medlem

Moccamaster till vardags (med Arvid Nordqvist Eco/Reco/Amigas) och en Bodum press med handmal när jag orkar en lat lördag eller söndag.

Båda gör fantastiskt gott kaffe. Har dock alltid föredragit presskaffe.

Har också en mjölkskummare från Nespresso. Håll er borta! Den är skrattretande dålig.

Processen att göra kaffe är som mindfulness för mig. Kaffe är en upplevelse, inte bara ett livselixir/gudarnas nektar. Något måste man engagera sig i, annars blir livet tråkigt

Har börjat min hemliga övertalningskampanj riktad mot sambon angående att en riktig espressomaskin skulle vara roligt i 30-årspresent. Låter ungefär såhär: "Älskling, en espressomaskin skulle vara roligt att få i 30-årspresent!"

Inte så mycket finess kanske, men det är några år kvar så jag hoppas det tar skruv!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Moccamaster som enbart matas med kaffe av märket Zoega.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Moccamaster.
Riktigt nöjd med den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Och hur gott kaffe gör den?

Har en [namnlös] lågpris bryggare från Clas Ohlson. Bryggaren är nog OK. Råvaran är viktigast.
Dock, bästa kaffet gör man direkt i koppen. En rejäl skopa bryggkaffe i muggen och sen hälla på kokhett vatten. Rör om och vänta 5 minuter. Drick.
Det är Närkontakt av fjärde graden.

Permalänk
Medlem

Moccamaster, det enda rätta

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Någon philips jag köpte för 50kr på second hand helt okej kaffe

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Ingen, dricker inte kaffe.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

MoccaMaster, helt klart överskattad. Ångrar att vi lade mer så mkt på en sån.

Permalänk
Medlem

Perkulator hemma och pressobryggare i båten.

Permalänk
Medlem

1 - Bodum Franskpress med Pelican Rouge bönor.

2 - OBH norica Gravity med Zoega Dark temptation bönor.

3 - Dolce Gusto Circulo med diverse kappslar efter smak/humör.
(den sistnämde har jag på jobbet, då företagets kaffemaskin gör katastrofkaffe)

Permalänk
Medlem

Om det ska bryggas mer än 2 koppar blir det min Moccamaster, annars brygger jag alltid med med en Hario V60 pour-over "bryggare" (med nymalda bönor).

Permalänk
Medlem

Philips HD7686 från 8 år tillbaka. Gör rätt bra kaffe men vill gärna ha något bättre, typ en finare Wilfa eller så klart Moccamaster. Någon med ett sånt munstycke där rinner ut på flera punkter ner i filtret och inte bara i mitten så det blir en grop när man gör få koppar. Lokala kafferostaren känd från White Guide rekommenderade en snorbillig Melitta med sånt munstycke och termoskanna som han tyckte gjorde fantastiskt kaffe!

Emellanåt åker Chemex-kannan fram också

Permalänk
Medlem

Har några st hemma
1 st Smarter Coffee (2nd Generation) Kaffebryggare, för jag har snurrat in på att kunna röststyra så mkt som möjligt. Gör ett kaffe som jag skulle säga ligger på 3.5+ av 5

1 st aeropress och kvarn som dock inte används just nu

samt 1 st delonghi maskin som inte heller används just nu.

Permalänk
Medlem

Någon Moccamaster jag plockade upp några år sedan för halva priset. Bra bryggare.
Nyckeln till det bästa kaffet är dock att mala bönor själv, IMHO.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kör mest på den röda konen, aka Hario V60.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Körde en Bosch TKA8013 då den hade fått rätt bra betyg osv (typ värdigt budget-alternativ) men vad aldrig riktigt nöjd.

Efter något år eller två så köpte jag en Moccamaster. Bästa investeringen på länge

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

moccamaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

https://swec.mths.se/IMG_6892.jpg
Kör mest på den röda konen, aka Hario V60.

+1 för konkaffe, perfekt om man inte ska mecka ihop mer än 1 kopp

Permalänk
Medlem

Har en OBH Nordica King of Coffee…

.. och en perkulator…
… och en moccabryggare…

Tänker även köpa en Chemex-bryggare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060