Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Du kanske ska skapa någon tråd som handlar om aktier om du nu är så intresserad om det för den här handlar om några nya CPUer som Intel precis har släppt. Den artikeln som det här tråden handlar om har inget med vare sig Intel's, AMD's eller Nvidia's aktiekurs att göra. Så dina hobbyspekulationer kan du gott skriva om på något annat ställe.

Permalänk
Medlem

Vi har i alla fall fått reda på att minst AIO vatten är att rekommendera, kan också adderas till priset med ca. 1000Kr. AMD 2700X är fövisso sämre, men kostar hälften och då följer en kylare med som otroligt nog fungerar. Det en spekulant då behöver fråga sig är: måste jag ha den värsta datorn?

Ännu mer intressant är ju 2600X som bara kostar en tredjedel och ändå bjuder på sex kärnor / tolv trådar samt anständig prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vart är dessa 50% bättre prestanda?
Såg ut som UPP till 20% i bästa fall!
Detta till nästan dubbla priset av 2700X.
Desutom så ser den ut att gå jäkligt varmt även fast den har lödd IHS!
Energieffektiviteten var dålig också!

Inte imponerad!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

@Dual-Tjur: Jag köpte AMD-aktier idag, precis i den lägsta dippen

Jo man ska ju inte köpa när det ligger som högst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Gillar alla dessa ”äh min processor X får tuffa vidare ett tag till”.

Visst ingen trevlig prissättning på denna serie men Jag menar vafan om skylake, Coffee lake, ryzen 2000 och nu Intel 9000 inte varit värt en uppgradering vad sjutton är det man väntar på? 500%ig prestandaökning för 1200kronor eller?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Dual-Tjur: Du kanske ska skapa någon tråd som handlar om aktier om du nu är så intresserad om det för den här handlar om några nya CPUer som Intel precis har släppt. Den artikeln som det här tråden handlar om har inget med vare sig Intel's, AMD's eller Nvidia's aktiekurs att göra. Så dina hobbyspekulationer kan du gott skriva om på något annat ställe.

Och det har du sagt också till alla dessa som har kommenterat AMD:s aktiepris de senaste månaderna?
Och självklart skrev jag mina "hobbyspekulationer" i en redan skapat tråd "köpa AMD:s aktier?"

Jag kommenterade bl.a att "AMD faller på släppta i9-prestandan".
Jag blev liksom andra säkert förvånad över det stora fallet och tyckte att det var värt att nämna.
Sen blev jag attackerad att jag provocerar och förlöjligar andra. Hur? Jag ropar ju inte "AMD är körd"

Tråden handlar om dessa företag och deras framtid och utveckling och sen tycker jag att genom denna diskussion fick info att ARM är kanske orsaken till fallet och framtiden i CPU-världen. (tack för denna info Yoshman!)

EDIT: den sannollika orsaken varför aktien föll

Om detta kommer SWEC säkert att skriva snart då de brukar gärna skriva om vad analytikerna skriver om AMD och Intels framtidsutsikter.
som t.ex här.

Troligen så brukar SWEC publicera nyheter där analytiker skriver positivt om AMD som den här

Vi får se vilken "nyhet" av dessa 2 väljer SWEC att publicera.

(Ja, med detta så vill jag förlöjliga SWEC över valet att publicera en nyhet om vad en analytiker skriver(OCH DESSUTOM DENNA RUBRIK!), och så här kan det gå...en 5star-analytiker uppgraderar AMD från 30 till 33$ för att några timmar senare falla 10%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Gillar alla dessa ”äh min processor X får tuffa vidare ett tag till”.

Visst ingen trevlig prissättning på denna serie men Jag menar vafan om skylake, Coffee lake, ryzen 2000 och nu Intel 9000 inte varit värt en uppgradering vad sjutton är det man väntar på? 500%ig prestandaökning för 1200kronor eller?

En Intel CPU som inte är baserad Skylake antagligen.
Coffee Lake Refresh är en refresh på Coffee Lake.
Coffee Lake är en refresh på Kaby Lake.
Kaby Lake är en refresh på Skylake.

Sen har ju "Min X får tuffa på ett tag till" blivit till lite av en jargong här.
När någon med Sandy Lake Bridge säger det så vet man att dom egentligen bara är ute efter att visa folk att dom minsann klarar sig på en Sandy Bridge och att behovet för en ny CPU inte finns, oavsett hur stor prestandaökning det hade blivit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som desktop entusiast får man nog ändå dras med x86 något år till (framförallt om man kör Windows), men det är bara en tidsfråga innan x86 får se cirkeln sluten. x86 åt upp de "gamla" high-end risc:arna nerifrån, ARM64 kommer göra samma sak med x86 sinom tid.

Funderat på det här sen du startade tråden om apples nya cpu. Frågan är om inte 9000 serien blir kan bli den sista x86 cpu många av oss kommer äga. Jag tror inte att vare sig intel eller amd kommer kunna öka enkeltrådsprestandan så mycket att 9000 serien kommer bli föråldrad närmsta 5 åren. (Jag ska själv uppgradera min 7 år gamla i5 2500 nu).

Och 5 år borde vara mer än tillräcklig tid för att ARM marknaden för persondator ska mogna. Mjukvaran i form av OS är ju redan på plats. Och bakåtkompatibilitet med x86 har microsoft också fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Funderat på det här sen du startade tråden om apples nya cpu. Frågan är om inte 9000 serien blir kan bli den sista x86 cpu många av oss kommer äga. Jag tror inte att vare sig intel eller amd kommer kunna öka enkeltrådsprestandan så mycket att 9000 serien kommer bli föråldrad närmsta 5 åren. (Jag ska själv uppgradera min 7 år gamla i5 2500 nu).

Och 5 år borde vara mer än tillräcklig tid för att ARM marknaden för persondator ska mogna. Mjukvaran i form av OS är ju redan på plats. Och bakåtkompatibilitet med x86 har microsoft också fixat.

Fast löser man inte att ARM kan köra x86 kod med bra prestanda kommer ARM aldrig komma till desktop. ARM har problem med att köra kod på Linux, t.ex funkar inte Wine där alls.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Spela i 2560x1440 ingen skillnad

Hm ingen ide att uppgradera alls om man bara spelar med datorn i 2560x1440. Blir ju ingen skillnad mot om man kör en 8700/8600 eller till och med CPU generationen innan det, och då kördes ju ändå spelen med 2080 Ti.

Permalänk
Avstängd

En sak jag reflekterade över när jag såg testerna för Assassins creed är hur sjukt det är egentligen när ingen processor med 2080Ti kan hålla sig över 80+ lägsta fps i 1080p.

Pratade idag med en polare (som endast spelar konsol) som funderar på att bygga en dator. Han kan inte förstå hur dyrt det är med dator generellt sett.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast löser man inte att ARM kan köra x86 kod med bra prestanda kommer ARM aldrig komma till desktop. ARM har problem med att köra kod på Linux, t.ex funkar inte Wine där alls.

Absolut men om en framtida arm cpu har 50% eller bättre enkeltrådsprestanda än de bästa x86 cpuer idag. Kanske det inte spelar så stor roll om prestandan inte är perfekt problemet idag är ju att de flesta arm cpuer vi konsumenter har tillgång till är begränsade mobila cpuer med lägre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Absolut men om en framtida arm cpu har 50% eller bättre enkeltrådsprestanda än de bästa x86 cpuer idag. Kanske det inte spelar så stor roll om prestandan inte är perfekt problemet idag är ju att de flesta arm cpuer vi konsumenter har tillgång till är begränsade mobila cpuer med lägre prestanda.

Fast prestandan är ju irrelevant om den inte klarar av att exekvera x86 kod. Kan den inte köra native x86 får den ingen genomslagskraft, se på Windows RT bara. Däremot om MS ordnar upp x86 kod på ARM med stöd för legacy mjukvara, d.v.s Win32, då kan vi se vad som händer. Nuvarande mjukvaran som finns ute måste stödjas, inte bara Windows utan allt däromkring, annars finns det ingen framtid.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hjälpsam

En intressant sak med detta test är vilken inverkan valet av RTX2080Ti har, det är ett skitdyrt kort som jag inte tänker köpa, men det är onekligen ett kraftfullt kort.
Nu ser vi plötsligt prestandaskillnader även i 1440.

Tycker för övrigt att Sweclockers borde följa Principled Technologies exempel och testa med originalkylarna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2402503
Det är ju en fördel med en tdp på endast 95W, man kan köra med en enklare kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att uppgradera min 7700k till 9900k och det tyngsta jag gör är att spela. Jag spelar i 1440p 165Hz ( kommer att göra det bra länge) och mitt grafikkort (1080Ti) kommer väl få en uppgradering så småningom. Det känns som att 8 kärnor och 16 trådar känns lite mer framtidssäkert än min nuvarande cpu.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Det är lätt att fokusera på priserna för cpu, moderkort, minne och gpu.
Men iaf jag köper inte bara de delarna utan allt runtomkring.
Låt säga att man har en ökning av kostnaden på CPU på 50%.
Om man slår ut det på hela paketet med låda, kylning, PSU, SSD, HDD blir ökningen procentuellt mindre.

Nu lägger man kanske hela paketet snäppet högre om man också har en dyr CPU.
Då springer det iväg.

Mitt kit gick på 35,5k totalt.
Då är skillnaden på priset på processorn kanske 2k.
Mindre än 10% av totala kostnaden.

Skulle jag köpa AMD med liknande bra kringprylar hamnar jag fortfarande väldigt högt i pris.

Just chassi, moderkort och CPU är vad som jag byter allra sist. (Sitter med en i860 som hållt väldigt länge med uppgradering av minne och nya grafikkort).

Jag försöker därför fokusera mest på just CPU och moderkort.
GPU, Minne, SSD, HDD kan jag uppgradera om/när de blir större och/eller billigare.

CPU köps sällan i vakuum så procentuella ökningar av pris på 9900k:n jämfört med motsvarande i förra generation är inte procentuellt lika stort som för hela bygget.

Permalänk
Medlem

@cyprus: Om du inte har ett behov just nu finns ingen anledning att köpa för framtiden.
Det kommer nya saker hela tiden.

Det är först när man har ett behov som man kan fundera på om köpet ska vara framtidssäkert eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peope:

@cyprus: Om du inte har ett behov just nu finns ingen anledning att köpa för framtiden.
Det kommer nya saker hela tiden.

Det är först när man har ett behov som man kan fundera på om köpet ska vara framtidssäkert eller inte.

Men om man ser till spel (som är mitt främsta användningsområde) så ter sig 8 kärnor (och 16 trådar), betydligt mer framtidssäkert än min nuvarande cpu. Högre behov i spel än så lär väl ligga långt in i framtiden med tanke på hur utvecklingen av spel hittills sett ut .

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Absolut men om en framtida arm cpu har 50% eller bättre enkeltrådsprestanda än de bästa x86 cpuer idag. Kanske det inte spelar så stor roll om prestandan inte är perfekt problemet idag är ju att de flesta arm cpuer vi konsumenter har tillgång till är begränsade mobila cpuer med lägre prestanda.

Att den ska ha 50% bättre enkeltrådsprestanda i framtiden är bara teorier. Än så länge finns det ingenting alls baserat på ARM som kan matcha en desktop CPU med x86. Upp till bevis och inte bara önsketänkanden.

På serversidan är det en annan sak, då ARM kan ha massivt antal cores med samma TDP jämfört med x86. Där tror jag absolut det kommer ske ett skifte.

Jag skulle inte ha något emot ett tronskifte när det gäller CPU på desktop. Gärna om det också innebär att man kan strunta i Windows för spel och gå över till t.ex. Linux. Men just nu finns det inget som talar för det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

Vart är dessa 50% bättre prestanda?
Såg ut som UPP till 20% i bästa fall!
Detta till nästan dubbla priset av 2700X.
Desutom så ser den ut att gå jäkligt varmt även fast den har lödd IHS!
Energieffektiviteten var dålig också!

Inte imponerad!!

20 % i bästa fall? Vilket test läste du?

Diskuterar man spelprestanda i kontext av ett CPU-test bör man rimligen kolla på vad som händer när GPU-delen plockas ut ur ekvationen, d.v.s. man ska inte köra "ultra".

I SC test är i9-9900K i genomsnitt 35 % snabbare än 2700X i spel (1280x720 resultaten). Finns inga 50 %, man når som mest 42 % i Far Cry 5 (vilket är långt mer ett "riktigt" spel än Ashes of the Singularity som kontroversen stod kring). Detta är när Intel-plattformen kör med 2666 MT/s minnen medan AMD-plattformen kör 2933 MT/s.

När båda utrustas med 3200 MT/s minnen blir det 39 % fördel i BF1 samt 42 % fördel i Witcher 3. Sedan kan i9-9900K bytas ut mot i7-9700K, blir inom några procentenheter samma resultat för spel.

Enda sättet att få skillnaden till ~20 % är att jämföra i5-9600K mot 2700X, där är det 19 % i genomsnitt över de spel som testas.

Finns fall där i9-9900K är >50 % snabbare. Kolla deltesterna SGEMM (Matlab, Matematica, Octave, NumPy, R, TensorFlow m.fl) samt SFFT (FFT=fast fourier transfor, olika former av signalhantering).

Kan inte så mycket om användningsområdena för SFFT, men SGEMM har väldigt breda användingsområden t.ex. machine-learning, olika former av simuleringar (har själv jobbat med detta inom kvantkemi) och moderna fysikbibliotek. Är fortfarande en nisch, men en nisch som är rätt mycket större än renderingsnischen (och där råder ingen brist på benchmark-resultat...).

i9-9900K är definitivt dyr och vinner knappast några prestanda/pris tävlingar, men sett till absolut prestanda är detta i majoriteten av användarfallen på skrivbordet faktiskt den snabbaste CPU som existerar just nu (HEDT-plattformarna vinner i vissa nischer, men de faller också efter i rätt många "vanliga" användarfall).

Skrivet av petabyte:

Funderat på det här sen du startade tråden om apples nya cpu. Frågan är om inte 9000 serien blir kan bli den sista x86 cpu många av oss kommer äga. Jag tror inte att vare sig intel eller amd kommer kunna öka enkeltrådsprestandan så mycket att 9000 serien kommer bli föråldrad närmsta 5 åren. (Jag ska själv uppgradera min 7 år gamla i5 2500 nu).

Och 5 år borde vara mer än tillräcklig tid för att ARM marknaden för persondator ska mogna. Mjukvaran i form av OS är ju redan på plats. Och bakåtkompatibilitet med x86 har microsoft också fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste säga att luften gick ur när jag såg A12 resultaten. Att diskutera Intel vs AMD känns numera rätt mycket som att diskutera vem som kan tänkas vinna B-finalen... Finns absolut ett diskussionsvärde, men är liksom inte riktigt lika spännande när det finns betydligt spännande matcher att se fram emot i närtid.

Man ska ha klart för sig att stora omställningar tar alltid längre tid än man kan föreställa sig (se t.ex. DX12...). Men när de väl börjar ta fart kan det i stället gå riktigt snabbt.

Att 64-bitars ARM är en bättre design än x86 tror jag ingen tvivlar på. Var nog ändå väldigt få som trodde det skulle betyda så här mycket på så här kort tid. Min egen gissning var att IPC kanske skulle kunna bli upp mot 30 % bättre, Apple är som sagt redan ~50 % redan idag.

AMD och Intel kommer konvergera sett till IPC. Av allt att döma lär vi inte heller få se speciellt mycket högre frekvenser än 5 GHz. Så när 64-bitars ARM börjar nå dessa frekvenser är ju x86 helt obsolete.

På serversidan kommer detta hända tidigare. Dels finns saker i x86 som man inte kan ändra utan att bryta bakåtkompatibilitet som gör att program inte skalar fullt så bra som de skulle över CPU-kärnor. Designen för 64-bitars ARM är "prefekt" på denna punkt (vilket ändå inte löser saker som Amdahls lag, men man kommer så nära som det är tekniskt möjligt), den är prefekt då man designade den med dagens krav i åtanke (lanserades som sagt 2011 och 64-bitars ARM är "ground-up" design, inte en utökning av 32-bitars ARM).

Vidare har vi storleken. ARM förväntar sig som sagt upp till 96 kärnor per krets redan på 7 nm. Få se om man når dit, finns ju redan 48 kärnors varianter på 10 nm, det med <500 mm² kretsyta och IPC i nivå med dagens x86.

i9-9900K lär ändå vara relevant många år framöver, men vi ser med stor säkerhet början på slutet av x86 storhetstid! Zen2 och Ice Lake kan nog få ~10 % högre IPC i det generella fallet. Zen2 har lite frekvensutrymme kvar, Intel har nog nått max här. Vi vet ju faktiskt inte om det ens går att klocka lika högt på TSMC 7 nm / Intels 10 nm som på Intels 14 nm, initialt lär det nog inte vara fallet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Ja, om du tänker köpa en i9-9900k, ett RTX2080Ti och spela i 720p, är Intel 35% snabbare i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

blir en 9600k till julklapp....eller kanske 8600k...??

Ni som har 8600k...hur högt kör ni dessa?

Kör min 8600k på MSI Z370-A Pro i 5.2GHz @1.35v 24/7 på en H100i. Ligger stadigt runt 70-72c med peaks till 75-76 i prime95 26.6 (ej ATX). Runt 65-70c i gaming, idle ligger runt 33-36 på alla cores, och det är med 1.35v och 5.2GHz (klockar ej ner i idle).

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det åttakärniga kislet känns helt klart som en svårproducerad SKU. Energieffektiviteten (eller avsaknaden av en riktigt bra energieffektivitet) tyder ju på att intel har behövt vara rätt agressiva med VDD. Troligen behövs även agressivare DVS (Dynamisk spänning vid lastförändring) och högre spänningsnivåer. Annars får man nog rätt få i9-9900k och istället landar dessa som en lägre SKU.

Blir spännande om intel kommer behöva göra en ny spin av ny arkitektur på 14 nm++ om 10 nm dröjer mycket längre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

@Xinpei:

Jag varnade för aktien då den var över 30 att den ska ner ordentligt...men nej, vissa skulle få lön nästa dag och köpa mer amd:s aktier.
Hur många som jag egentligen "räddade" vet jag inte men jag skrev en lång analys om AMD:S värdering. Var och en kunde sen dra egna slutsatser.

Och sen vem som är värst??? Man kan bara räkna på artiklar på sweclockers om AMD och INTEL senaste 2 månaderna. Många köpte säkert sina aktier på basen av dessa.

Senaste 6 månaderna så har AMD tappat 6 USD , Intel 13 USD och Nvidia över 56! USD , ser du en trend? Om du tror att AMD tappat på grund av Intels nyaste refresh ++++ (lägg även på produktionsproblemen och dom skyhöga priserna ) så är du helt ute och cyklar. Trumps nya straff tullar emot China kan du däremot skylla på att många teknik aktier tappat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!
Man kan bara hålla med det Intel själva sa vid lanseringen, de är bäst:
* 100 bättre i pris
* 20% bättre i spelprestanda
jämfört med konkurenten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Senaste 6 månaderna så har AMD tappat 6 USD , Intel 13 USD och Nvidia över 56! USD , ser du en trend? Om du tror att AMD tappat på grund av Intels nyaste refresh ++++ (lägg även på produktionsproblemen och dom skyhöga priserna ) så du helt ute och cyklar. Trumps nya strafftullar emot China kan du däremot skylla på att många teknik aktier tappat.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ni sluta tjafsa om aktiekurser i den här tråden (särskilt AMD:s), det finns säkert bättre forum för det.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

20 % i bästa fall? Vilket test läste du?

...

i9-9900K är definitivt dyr och vinner knappast några prestanda/pris tävlingar, men sett till absolut prestanda är detta i majoriteten av användarfallen på skrivbordet faktiskt den snabbaste CPU som existerar just nu (HEDT-plattformarna vinner i vissa nischer, men de faller också efter i rätt många "vanliga" användarfall).

Även Adobe Premiere lär gå riktigt mycket fortare på 9900K (kanske mer än 50%) beroende på hur man behandlar video innan man påbörjar renderingen. Där hade redan 8700K ett rejält övertag på 2700X tack vare den inbyggda dGPU:n.

Det är ju svårt att argumentera emot att 9900K följt av 9700K förmodligen är de snabbaste processorerna för den gemene konsumenten.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

20 % i bästa fall? Vilket test läste du?

Diskuterar man spelprestanda i kontext av ett CPU-test bör man rimligen kolla på vad som händer när GPU-delen plockas ut ur ekvationen, d.v.s. man ska inte köra "ultra".

I SC test är i9-9900K i genomsnitt 35 % snabbare än 2700X i spel (1280x720 resultaten). Finns inga 50 %, man når som mest 42 % i Far Cry 5 (vilket är långt mer ett "riktigt" spel än Ashes of the Singularity som kontroversen stod kring). Detta är när Intel-plattformen kör med 2666 MT/s minnen medan AMD-plattformen kör 2933 MT/s.

När båda utrustas med 3200 MT/s minnen blir det 39 % fördel i BF1 samt 42 % fördel i Witcher 3. Sedan kan i9-9900K bytas ut mot i7-9700K, blir inom några procentenheter samma resultat för spel.

Enda sättet att få skillnaden till ~20 % är att jämföra i5-9600K mot 2700X, där är det 19 % i genomsnitt över de spel som testas.

Finns fall där i9-9900K är >50 % snabbare. Kolla deltesterna SGEMM (Matlab, Matematica, Octave, NumPy, R, TensorFlow m.fl) samt SFFT (FFT=fast fourier transfor, olika former av signalhantering).

Kan inte så mycket om användningsområdena för SFFT, men SGEMM har väldigt breda användingsområden t.ex. machine-learning, olika former av simuleringar (har själv jobbat med detta inom kvantkemi) och moderna fysikbibliotek. Är fortfarande en nisch, men en nisch som är rätt mycket större än renderingsnischen (och där råder ingen brist på benchmark-resultat...).

i9-9900K är definitivt dyr och vinner knappast några prestanda/pris tävlingar, men sett till absolut prestanda är detta i majoriteten av användarfallen på skrivbordet faktiskt den snabbaste CPU som existerar just nu (HEDT-plattformarna vinner i vissa nischer, men de faller också efter i rätt många "vanliga" användarfall).

Måste säga att luften gick ur när jag såg A12 resultaten. Att diskutera Intel vs AMD känns numera rätt mycket som att diskutera vem som kan tänkas vinna B-finalen... Finns absolut ett diskussionsvärde, men är liksom inte riktigt lika spännande när det finns betydligt spännande matcher att se fram emot i närtid.

Man ska ha klart för sig att stora omställningar tar alltid längre tid än man kan föreställa sig (se t.ex. DX12...). Men när de väl börjar ta fart kan det i stället gå riktigt snabbt.

Att 64-bitars ARM är en bättre design än x86 tror jag ingen tvivlar på. Var nog ändå väldigt få som trodde det skulle betyda så här mycket på så här kort tid. Min egen gissning var att IPC kanske skulle kunna bli upp mot 30 % bättre, Apple är som sagt redan ~50 % redan idag.

AMD och Intel kommer konvergera sett till IPC. Av allt att döma lär vi inte heller få se speciellt mycket högre frekvenser än 5 GHz. Så när 64-bitars ARM börjar nå dessa frekvenser är ju x86 helt obsolete.

På serversidan kommer detta hända tidigare. Dels finns saker i x86 som man inte kan ändra utan att bryta bakåtkompatibilitet som gör att program inte skalar fullt så bra som de skulle över CPU-kärnor. Designen för 64-bitars ARM är "prefekt" på denna punkt (vilket ändå inte löser saker som Amdahls lag, men man kommer så nära som det är tekniskt möjligt), den är prefekt då man designade den med dagens krav i åtanke (lanserades som sagt 2011 och 64-bitars ARM är "ground-up" design, inte en utökning av 32-bitars ARM).

Vidare har vi storleken. ARM förväntar sig som sagt upp till 96 kärnor per krets redan på 7 nm. Få se om man når dit, finns ju redan 48 kärnors varianter på 10 nm, det med <500 mm² kretsyta och IPC i nivå med dagens x86.

i9-9900K lär ändå vara relevant många år framöver, men vi ser med stor säkerhet början på slutet av x86 storhetstid! Zen2 och Ice Lake kan nog få ~10 % högre IPC i det generella fallet. Zen2 har lite frekvensutrymme kvar, Intel har nog nått max här. Vi vet ju faktiskt inte om det ens går att klocka lika högt på TSMC 7 nm / Intels 10 nm som på Intels 14 nm, initialt lär det nog inte vara fallet...

Beundransvärt att du kämpar på här på SweClockers med den här AMD mobben som går runt och klubbar ner allt som är det minsta positivt med Intel och Nvidia och ryggdunkar varandra i en cirkel.

Alltid lika intressant att läsa vad du har att säga och jag uppskattar verkligen djupet du beskriver saker med.
Väldigt intressant för mig som inte är så djupt insatt men har intresset.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av cyprus:

Kan ni sluta tjafsa om aktiekurser i den här tråden (särskilt AMD:s), det finns säkert bättre forum för det.

Inte när någon sprider rena lögner som sanning. Att intel tappat över 2 usd sedan i9 lanseringen är kvitto nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Minns tillbaka sex år till 2012 när prestandaprocessorer i konsumentklassen kostade 2500 kr.

Hellre en Ryzen 2700X för 3400 kr än 9900K för 6000 kr. .....eller Threadripper 1920X för 4500 kr som slår 9900K i nästan alla tester.

För Intel att seriöst konkurrera med AMD med pris för prestanda skulle deras priser vara i stil med.
i5 9600k - 2500 kr (Idag 3300 kr)
i7 9700K - 3500 kr (Idag 4900 kr)
i9 9900K - 4500 kr (Idag 6200 kr)

Kom ihåg att kylare inte är inkluderade så minst 200 kr extra för budgetkylare.

AMD-priser:
Ryzen 3 1300X - 1300 kr
Ryzen 5 2400G - 1600 kr (Integrerad grafik och inkluderad budgetkylare)
Ryzen 5 2600X - 2200 kr (Tillräckligt bra kylare för budgetbygge)
Ryzen 7 2700X - 3400-3500 kr (Bra inkluderad kylare)

AMD är helt klart det bästa alternativet med stram budget. 3500 kr för en 2700X eller 6500kr med 9900K med budgetkylare. Ryzen 7 med sina 8C16T kostar samma som 9600K (6C6T) med budgetkylare. 9600K presterar bättre i alla speltester, upp till 25% (Ofta några få procent), så om man bara skall spela så är 9600K bästa alternativet. För budgetrendering och komprimering finns bara AMD som gäller.

Vad det kokas ner till egentligen nu är vilket företag vill man stödja med sina konsumentslantar? Vilket värderar sina mer bättre än det andra? Vilket ser kunderna som kassapungar att blåsa eller ge mest prestanda för pengarna?