Bahnhof och Huawei släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Sorgligt.. Själv sitter jag på ADSL "upp till 24mbit/s" (läs: runt 10-12mbit/s) för samma månadskostnad..

Låter som du bor på sådant avstånd från telestationen att det inte lönar sig med 24Mbit. Kolla om du kan byta ned till 10Mbit och spara en slant. Jag hade själv tidigare 24Mbit via Telia men var meningslöst eftersom avståndet till telestation innebar 12Mbit hastighet. Har nu 10Mbit och får ut 11Mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

En slags skrytprodukt som har en extremt smal nisch. Sitter på 100/10 i ett hushåll med 4 personer med streaming, spelande och gud vet vad på full rulle och det maxar inte ut linan. Undrar vem som faktiskt behöver 10000mbit i dagsläget? Vad gör den/de personerna?

Framtidssäkrad hastighet, stora mängder p2p-trafik, serverlabbar etc...

Tänk när 128k U-HDR MegaVision 4D Hologram-filmer släpps, då kommer 100 mbps kännas som 12 idag.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Låter som du bor på sådant avstånd från telestationen att det inte lönar sig med 24Mbit. Kolla om du kan byta ned till 10Mbit och spara en slant. Jag hade själv tidigare 24Mbit via Telia men var meningslöst eftersom avståndet till telestation innebar 12Mbit hastighet. Har nu 10Mbit och får ut 11Mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som något jag bör kolla upp, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Framtidssäkrad hastighet, stora mängder p2p-trafik, serverlabbar etc...

Tänk när 128k U-HDR MegaVision 4D Hologram-filmer släpps, då kommer 100 mbps kännas som 12 idag.

lol på megavision apropå nischad målgrupp

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Försökte få tag i olika adresser och områden där Bahnhof erbjuder deras 10Gbit så jag kunde köpa ett hus så jag fick 10Gbit.. De ville inte ge ut det

Permalänk
Medlem

Huawei och Bahnhof? rofl..

Den ena spionerar år Kina och den andra värna om sina kunders integritet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade vad det behövs till, här har ni ett exempel

Bredbandskollen med 1 flik.

Bredbandskollen i 4 flikar som testar samtidigt.

Bredbandskollen, samtidigt jag laddar ner CS:GO (40Mb/s) och World of warcraft(165Mb/s)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xervz:

För er som är intresserade vad det behövs till, här har ni ett exempel
http://forumbilder.se/H8DHV/bredbandskollen1.png
Bredbandskollen med 1 flik.
http://forumbilder.se/H8DHV/bredbandskollen2.png
Bredbandskollen i 4 flikar som testar samtidigt.
http://forumbilder.se/H8DHV/bredbandskollen3.png
Bredbandskollen, samtidigt jag laddar ner CS:GO (40Mb/s) och World of warcraft(165Mb/s)

Vad har hänt med upplänken och latensen för det är ju inte bra värden där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har hänt med upplänken och latensen för det är ju inte bra värden där ?

Blir ju lite talande när man utesluter halva testet... Då känns det som man döljer något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av control87th:

Flera diskar hemma och i dagsläget två USB3 diskar hos mottagaren. Åtminstone ibland skulle jag vilja ta full backup på alla mina bilder och filmer (egenproducerade 4K GoPro filmer och bilder i Canons raw format tar mycket plats), det har passerat 7 TB i dagsläget... Hos mottagaren ska dessa diskar vara online så kort tid som möjligt för att minska risken för krypterande ransomware och annat skit. Allt detta skall sen ske utan att påverka familjernas övriga användning.

Idag har jag "nasen" hemma, offline USB diskar hemma och USB diskar hos päronen, allt viktigt ska finnas på tre diskar på två platser...

Ser fortfarande inte att du behöver 10Gbit, du gör ju itne full backup varje natt ändå utom du gör en "incremental" backup varje natt dvs endast dom filer som har ändrats eller nya filer backas upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av petabyte:

@SpaceMan: Med tanke på hur NBASE-T fungerar och vilka företag som stödjer det så kommer det nog bli så att om du köper ett 10gbe kort i framtiden så får du NBASE-T på köpet. Och för hemanvändare kan det bli guld när kablaget inte räcker till.

Förövrigt ni som gillar Ubiquiti. Dom har en liten 10gbe switch på gång namgiven XG-6-POE. den har 4st RJ45 med NBASE-T förståss samt 2st SFP+.

Va? jag som precis har uppgraderat hela mitt nät med deras 16p-150w switch osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@SpaceMan: Med tanke på hur NBASE-T fungerar och vilka företag som stödjer det så kommer det nog bli så att om du köper ett 10gbe kort i framtiden så får du NBASE-T på köpet. Och för hemanvändare kan det bli guld när kablaget inte räcker till.

Förövrigt ni som gillar Ubiquiti. Dom har en liten 10gbe switch på gång namgiven XG-6-POE. den har 4st RJ45 med NBASE-T förståss samt 2st SFP+.

XG-6-POE om den är liten så är det verkligen perfekt att ha för det interna, länka denna samman med en router som man direkt kan koppa in fibern som från Netgear så är man på banan hela vägen.

Hittar inga bilder eller nått gällande denna switch.. Letar vidare.

Permalänk
Medlem

@wasabi: finns en del info om den switchen på Ubiquitis beta-forum. Den kostar $500 i deras Early Access store, normalt blir marknadspriset lite högre. Det som verkar driva kostnaden är 802.3bt POE.

Tråd om US XG-6-POE på Ubiqutis forum (måste vara medlem för att kunna läsa i Beta-delen):
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching-Beta/US...

Permalänk
Medlem

Att det finns ett behov av 10-gigabit på konsument marknaden det tror jag inte. Då skulle du behöva skicka och ta emot många petabyte per dag. Själv har man 100/100 och 2 synology och lite andra servrar det fungerar jätte bra med 100/100.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Latensen ligger på runt 11 milli på bredbandskollen hur jag än vänder och vrider på det.. misstänker att routingen från mig inte är den bästa. Gällande uppladdningshastigheten tror jag det är en bugg i bredbandskollen för jag får bra mycket högre på andra testsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjohansson:

Va? jag som precis har uppgraderat hela mitt nät med deras 16p-150w switch osv

Jag får trösta dig med att den antagligen kommer vara snordyr. Gissar jag på ett pris kommer den landa på ~4000kr. Baserar det på Unifi 16XG som kostar ~8000kr. samt att XG-6-POE kommer ha den nya POE standarden 802.3bt

Skrivet av wasabi:

XG-6-POE om den är liten så är det verkligen perfekt att ha för det interna, länka denna samman med en router som man direkt kan koppa in fibern som från Netgear så är man på banan hela vägen.

Hittar inga bilder eller nått gällande denna switch. Letar vidare.

Precis vad jag tänkte också. Här får du en video på den. Den verkar vara i ett alfa stadie just nu så det är dåligt med info om den. Men jag skymtar iallafall att det finns en diod för varje port som säger om det är 100/1000/2500/5000/10000 Mbit.

Korrigerat stavning
Permalänk
Medlem

Router från Bahnhof är på 3.5K, samt denna switch på minsta samma, ja men då är man säkrad för nästa XX antal år egentligen tills grejorna går sönder, för jag kommer inte behöva mer i mitt liv

Det kommer gå ner till hälften inom 1-2 år, så vill man inte vara med är det ju bara vänta. Men jag tar en resa mindre men köper detta iaf

EDIT: Gick upp i betan för $499... hamnar runt 5+ is Sverige med våran högre moms om inte högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

En slags skrytprodukt som har en extremt smal nisch. Sitter på 100/10 i ett hushåll med 4 personer med streaming, spelande och gud vet vad på full rulle och det maxar inte ut linan. Undrar vem som faktiskt behöver 10000mbit i dagsläget? Vad gör den/de personerna?

Du har ju redan fått ett antal svar, men tänkte ge ett till. Jag är ingen power user, men laddar ner spel via olika tjänster och det maxar min lina på 100mbit. Om barnen ska kolla på barnkanalen eller nåt samtidigt, så kan det ibland krångla tillräckligt för att de ska börja ropa att något är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frans82:

Att det finns ett behov av 10-gigabit på konsument marknaden det tror jag inte. Då skulle du behöva skicka och ta emot många petabyte per dag. Själv har man 100/100 och 2 synology och lite andra servrar det fungerar jätte bra med 100/100.

Nä, det tycker jag är helt fel sätt att tänka på.

Det handlar inte om hur mycket du kan skyffla över 24 timmar, utan hur snabbt du kan få ner det där spelet just nu, eller skicka det där just nu, samtidigt som andra i hushållet ska få saker gjort just nu.

Vid slutet av dagen är din tid det dyrbaraste du har. Vissa värderar sin tid mer än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@petabyte: Köpte deras 16-150w och den går på ca 3500kr så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Du har ju redan fått ett antal svar, men tänkte ge ett till. Jag är ingen power user, men laddar ner spel via olika tjänster och det maxar min lina på 100mbit. Om barnen ska kolla på barnkanalen eller nåt samtidigt, så kan det ibland krångla tillräckligt för att de ska börja ropa att något är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Det fixar ju QoS i routern om du pillar lite! Tog mig 20 sek att klicka i adaptiv QoS för strömmande media på min asus ac-68 i mesh .Värt det för att slippa betala pengar varje månad i ökad abb kostnad för en situation som uppstår några minuter då och då.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Det fixar ju QoS i routern om du pillar lite! Tog mig 20 sek att klicka i adaptiv QoS för strömmande media på min asus ac-68 i mesh .Värt det för att slippa betala pengar varje månad i ökad abb kostnad för en situation som uppstår några minuter då och då.

Jo, jag vet att det går att fixa, men då går ju nedladdninghastigheten ner. Inte för att det spelar jättestor roll, jag sitter ju inte och väntar ändå utan gör annat under tiden.

Jag klarar mig alldeles utmärkt på 100mbit, men det är inte svårt att slå i taket på en enda nedladdning. Men precis som för dig är det undantagsfall även för mig, ja till och med så pass ovanligt att jag inte ens orkar logga in i routern och konfigurera den...

Hade jag inte haft familj hade jag nog nyttjat linan mer, men tiden finns inte sedan jag fick barn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Vad gör en privat person som kräver 10 Gb? Enda jag kommer och tänka på är ju nedladdning. Har tjänster som Steam, Uplay, Origin, Battle.net, GOG m.fl. stöd för att ladda ner i dom hastigheterna mån tro? Men utöver det har jag svårt att se behovet av 10Gb personligen med det kanske bara är jag.

Vadå behov?
Behöver jag 10Gb.. knappast men kan jag skaffa så gör jag det.
Behöver jag 40TB lagring.. nä men jag kan ha det så varför inte, osv osv.
Jag skaffar sällan saker för att jag verkligen behöver det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ingen behöver... här hänger folk som skryter om sina leksaker.. färdigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

hade helst velat ha ännu snabbare 40Gb/s har diskar som klarar det utan problem och CPU.

Kul.. kostar dock en del med vettiga core-switchar samt en fw för den kapaciteten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

10 Gigabajt skulle vara toppen! Ofta så upplever jag att det tar väldigt lång tid att få svar på min e-post som jag skickar, så snabbare bajts skulle vara jättebra! En kille på SIBA (tror han var expert) sa att jag behövde en stor roter också annars kommer det inte vara kompatibelt. HDMI är tydligen bättre än scart-kabel också.

Ha det gått!

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Det fixar ju QoS i routern om du pillar lite! Tog mig 20 sek att klicka i adaptiv QoS för strömmande media på min asus ac-68 i mesh .Värt det för att slippa betala pengar varje månad i ökad abb kostnad för en situation som uppstår några minuter då och då.

Jag fick samma kostnad för 10Gbps hos Bahnhof som 250/100Mbps hos Telia. Svårt val? Varför "nöja sig" med sk*tna 250Mbit?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _niko_:

Kul.. kostar dock en del med vettiga core-switchar samt en fw för den kapaciteten.

Jo dyrt blire

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag fick samma kostnad för 10Gbps hos Bahnhof som 250/100Mbps hos Telia. Svårt val? Varför "nöja sig" med sk*tna 250Mbit?

bra deal! kör på!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Anaii: Räknar du antal portar så kommer du ändå aldrig maxa den.
Sett till anslutningar är routern bestyckad med fyra 1 Gigabit Ethernet och en 10 Gigabit Ethernet.
Du kommer max komma upp i 8 Gbit throughput på 10 gig länken, (4 in och 4 ut).
Om den ens klarar det är ju också en fråga, men brukar vara mer eller mindre standard hos konsument routrar iaf Ubiquiti och ASUS tex, att man klarar throughput på hälften, alltså maxa in eller out samtidigt. Dock så klarar få av dessa de hastigheterna om det bara hade varit små paket, tex voip trafik eller liknande.

Vore ett skämt om routern bara fixar 4Gbit full duplex.

Kör man dessutom NAT så stannar den då vid 800Mbps?

Skickades från m.sweclockers.com