Maskin för wow classic. (Köpråd)

Permalänk
Medlem

Maskin för wow classic. (Köpråd)

Tjena!

För ett tag sedan funderade jag på en rejäl uppgradering i väntan på 2080TI korten, samt den nya cpun från intel.
Och nu är jag tillbaks igen men frågan har ändrats.

Jag kommer börja spela World of Warcraft Classic, och är garanterad att göra under de 5-6 kommande åren.
Och har jag fattat det rätt så kommer detta inte har några uppgraderingar gällande grafik.
Därför basera jag denna uppgraderingen på endast detta spelet, som kan tolkas vara en permanent sådan.
Det känns helt enkelt onödigt att köpa värstingen för 35tusen,
om resultatet ändå blivit detsamma som med en för 20tusen då jag stryper fpsen med vsync.

Det är förstås fortfarande oklart hur dom kommer driva detta spelet,
men förmodligen med aktuell utrustning, samma motor som retail tex.
"Authentic Blizzard Quality Classic Experience"

Har vi samma alternativ med video settings som retail
så är det solklart att kraftigare grejer krävs än det som användes för 13 år sedan.

Så om vi basera detta på dagens Wow.
Vad krävs i nuläget för att driva detta i 1440p med 100+ FPS under alla situationer?
Speciellt under PVP-Raids då hela skärmen är fullmatad.

Jag vill ju gärna ha svaret; 1080 TI, som säkert blir rensade under black friday.
Men hur som helst lyder mina krav följande.

• Upplösning : 1440P

• Skärm : 32" Gsync med IPS eller VA. (Vad tycker ni?)
(inget under & inget över. Vill undvika ultrawide så vi stanna på 32, ett väggfäste är också uppskattat!)

• Kraftig CPU!
(då jag tror att spelet är mer cpu baserat än gpu, och ingen flaskhals mot 1080TI om jag nu kör på det)

• Budget, 20-25?

MVH!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle väntat till blizzcon går av stapeln, spekuleras ju hej vilt om release datum, allt ifrån 2019 Q1 till 2024 Q2. det är mitt råd iaf. sen är det som sagt lite luddigt hurvida grafiken osv kommer vara för att få den där " autentiska WoW Vanilla upplevelsen "

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Att köra WoW i 100+ fps i ALLA lägen finns inte på kartan. Sitter med en överklockad 6700K och ett 1080 som också är överklockat dippar ändå ner i typ 50ish FPS i Alliance huvudstaden tex. i open world är det en annan femma då kanske jag går upp emot 80-90. I äldre content kommer jag upp emot 150+ FPS beroende på zone. Spelar med preset 7 och i 1440p med G-sync.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Ojdå, japp jag får vänta isåfall tills klara besked.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

Tjena!

För ett tag sedan funderade jag på en rejäl uppgradering i väntan på 2080TI korten, samt den nya cpun från intel.
Och nu är jag tillbaks igen men frågan har ändrats.

Jag kommer börja spela World of Warcraft Classic, och är garanterad att göra under de 5-6 kommande åren.
Och har jag fattat det rätt så kommer detta inte har några uppgraderingar gällande grafik.
Därför basera jag denna uppgraderingen på endast detta spelet, som kan tolkas vara en permanent sådan.
Det känns helt enkelt onödigt att köpa värstingen för 35tusen,
om resultatet ändå blivit detsamma som med en för 20tusen då jag stryper fpsen med vsync.

Det är förstås fortfarande oklart hur dom kommer driva detta spelet,
men förmodligen med aktuell utrustning, samma motor som retail tex.
"Authentic Blizzard Quality Classic Experience"

Har vi samma alternativ med video settings som retail
så är det solklart att kraftigare grejer krävs än det som användes för 13 år sedan.

Så om vi basera detta på dagens Wow.
Vad krävs i nuläget för att driva detta i 1440p med 100+ FPS under alla situationer?
Speciellt under PVP-Raids då hela skärmen är fullmatad.

Jag vill ju gärna ha svaret; 1080 TI, som säkert blir rensade under black friday.
Men hur som helst lyder mina krav följande.

• Upplösning : 1440P

• Skärm : 32" Gsync med IPS eller VA. (Vad tycker ni?)
(inget under & inget över. Vill undvika ultrawide så vi stanna på 32, ett väggfäste är också uppskattat!)

• Kraftig CPU!
(då jag tror att spelet är mer cpu baserat än gpu, och ingen flaskhals mot 1080TI om jag nu kör på det)

• Budget, 20-25?

MVH!

Det återstår ju att se vad systemkraven blir !
"Classic" i sin rätta bemärkelse fungerade ju utmärkt på en C2D och ett vassare 7000 serie nVidia grafikkort.
Tvivlar dock själv på att bliz sätter ribban så lågt

Men även med en nyare grafikmotor (och allt annat bliz tycker skall köras parallellt utöver spelet numera) så kan dom ju inte ändra utseendet allt för mycket.
Så GPU kraven kommer med stor sannolikhet vara mycket lägre.
Även om vi numera kör med betydligt högre upplösning, 1024x768 var ju i princip standard för spel då och värstingarna körde 1600x1200.

40 manna raider i all ära så tror jag inte bliz kommer att släppa på lika mycket effekter som vi kör numera.
Bossar och spelare hade inte heller lika grafiskt intensiva saker att använda.

Men jag är sjukt taggad på att spela Classic igen !

Permalänk
Medlem

Okej!

Men Skärmen då?
Kan bara hitta en 32" Gsync 1440P skärm.
https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

VA panel, är det inte hybrid mellan IPS och TN?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Vill du ha riktiga classic experience så vill du väl inte ha mer än 45 fps med frysningar titt som tätt på 40 manna raid.

Hittade detta test
https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-2080-...

Permalänk
Sötast

Om classic blir classic så är det v 1.12.
På privatservrar med 4670K och 1070 så har jag c:a 200-300fps konstant.
Sällan det går under, har dock ej raidat i classic men i nuvarande klient så brukar det ju vara typ 1/3 av prestandan i en smockad raid eller stad så antar 80-150 fps i raids i 1.12.

Hårdvaran som krävs för classic är pytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vill du ha riktiga classic experience så vill du väl inte ha mer än 45 fps med frysningar titt som tätt på 40 manna raid.

Ja, och jag minns att jag fick blåskärm när jag tittade ut över "balkongen" hos nefarian. Så var tvungen att titta i golvet eller mot portarna där adds kom in under hela den fighten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Sen är väll WoW mer CPU beroende än GPU beroende

Permalänk
Medlem

Vi vet egentligen ingenting om hur spelet kommer prestera. Det kan hända att hela motorn får en uppfräschning, och att det kommer utnyttja resurser mer effektivt.

Gäller det classic som det var år 2004 så behöver du egentligen bara stark single-core prestanda. Vad jag vet så använder WoW upp till 4 kärnor i dagsläget, men bara 1 av dem är verkligen aktiv. Grafikkortet spelar mindre roll så länge du har nog mycket VRAM för din skärms upplösning.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tester visar att på en intel 6700 processor så presterade 1080ti likvärdigt med ett 780 då i expantionen Legion. ca 100 fps och 80 fps min.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa i9 9900k, kanske 1080ti, 27" 1440p skärm gsync, lirar enbart tbc private serverar. Sjuk overkill för ett 10 år gammalt men bra grejer är roligt också

Det paketet landar kring 20-23k, kanske är nått för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tester visar att på en intel 6700 processor så presterade 1080ti likvärdigt med ett 780 då i expantionen Legion. ca 100 fps och 80 fps min.

Vet inte riktigt vilka tester det skulle vara.
Kör WoW på allehanda utrustning, allt från nytt till väldigt gammalt.
Och skulle nog vilja påstå att WoW skalar väldigt bra med grafikkort.
Finns t.ex. inte en chans att jag kan ratta på max med mitt 1080.

Och 780 har det ju tufft även med rätt låga inställningar numera.
Men man kan ju få spelbara FPS även med ett gammalt GTX460 om man verkligen rotar bland inställningarna.

Permalänk
Medlem

Presterar ett 1080 TI kort bättre än ett 2070 TI?

Jag funderar också på I9 9900k.
Skärmvalet är sådär, jag vill som sagt ha en 32" med gsync,
och enda alternativet verkar vara Predator Z321QU
Nån som har denna skärm?

Kan ni ge något tips om moderkort/ram?
Är vattenkylning ett bra alternativ för CPUn?

Man kan ju förbereda sig lite ändå.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

Presterar ett 1080 TI kort bättre än ett 2070 TI?

Jag funderar också på I9 9900k.
Skärmvalet är sådär, jag vill som sagt ha en 32" med gsync,
och enda alternativet verkar vara Predator Z321QU
Nån som har denna skärm?

Kan ni ge något tips om moderkort/ram?
Är vattenkylning ett bra alternativ för CPUn?

Man kan ju förbereda sig lite ändå.

1080 ti är i princip lika bra som rtx 2080, så ja.. troligtvis kommer 1080 ti vara kanske 10-20% bättre än 2070 ti.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vet inte riktigt vilka tester det skulle vara.
Kör WoW på allehanda utrustning, allt från nytt till väldigt gammalt.
Och skulle nog vilja påstå att WoW skalar väldigt bra med grafikkort.
Finns t.ex. inte en chans att jag kan ratta på max med mitt 1080.

Och 780 har det ju tufft även med rätt låga inställningar numera.
Men man kan ju få spelbara FPS även med ett gammalt GTX460 om man verkligen rotar bland inställningarna.

Test här visar på 20 procentig prestandaökning i 4k vid klockning av processor
http://www.pcgameshardware.de/World-of-Warcraft-Battle-for-Az...

Testet ovan från toms hardware visar på endast 10 procents tapp när man går från 1440p till 4k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Test här visar på 20 procentig prestandaökning i 4k vid klockning av processor
http://www.pcgameshardware.de/World-of-Warcraft-Battle-for-Az...

WoW skalar oförskämt bra med minneshastighet.
Oftast bättre än med en snabbare CPU, även om båda är viktiga.

Tråden handlar dock om kommande "Classic" så spekulationer är ju just spekulationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WoW skalar oförskämt bra med minneshastighet.
Oftast bättre än med en snabbare CPU, även om båda är viktiga.

Tråden handlar dock om kommande "Classic" så spekulationer är ju just spekulationer

Duger dessa?
Corsair 16GB (2x8GB)
Borde jag ta 2st? Nyttja w10 och wow äns 32gb ram?

I9 9900k har jag redan bestämt mig för, vilka moderkort krävs? 370?

Och förmodligen landar det på ett 1080TI, men jag undrar lite vilket man bör välja?
Finns där några som är mer rekommenderade än andra?
Tyst och svalt är ju aldrig fel (:

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Sötast
Skrivet av Arccai:

Duger dessa?
Corsair 16GB (2x8GB)
Borde jag ta 2st? Nyttja w10 och wow äns 32gb ram?

I9 9900k har jag redan bestämt mig för, vilka moderkort krävs? 370?

Och förmodligen landar det på ett 1080TI, men jag undrar lite vilket man bör välja?
Finns där några som är mer rekommenderade än andra?
Tyst och svalt är ju aldrig fel (:

Än en gång så använder wow 1.12 i princip inget av din hårdvara.
Hela spelklienten är totalt 5.15 och nej, det utnyttjar såklart inte 32GB ram.
Haft klienten igång runt en timme nu runt Ironforge och drar c:a 550MB ram.

Permalänk
Medlem

Blir nog följande, och inväntar Black Friday för chans att ett 1080TI kanske sjunker till 6 tusen om man har tur.
Isåfall blir det ett paket på 30lax och det är helt okej!
Då har man en stabil maskin i några år framöver.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

Blir nog följande, och inväntar Black Friday för chans att ett 1080TI kanske sjunker till 6 tusen om man har tur.
Isåfall blir det ett paket på 30lax och det är helt okej!
Då har man en stabil maskin i några år framöver.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11893437/

Aio-kylaren är slöseri på pengar...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Aio-kylaren är slöseri på pengar...

Nae, inte om man överklockar CPUn och eftersom WoW kräver hög cpu klocka kommer den bli skållhet med en luftkylare.

Skrivet av Arccai:

Blir nog följande, och inväntar Black Friday för chans att ett 1080TI kanske sjunker till 6 tusen om man har tur.
Isåfall blir det ett paket på 30lax och det är helt okej!
Då har man en stabil maskin i några år framöver.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11893437/

Jag tycker faktiskt du ska ta ett Define S istället. Tycker generellt komponenterna blir lite lättare att kyla om det finns mer volym i chassit. Skippa dock nya Define S2 då det egentligen bara är en pinsamt dyr R6a.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja jag kände lite detsamma, jag vill gärna ta använding av turbo boosten för 5ghz.
Läste lite om kylningen, har landat bra i testerna dels temp och ljud. Why not

Okej!
Tack för tipset, skiljer inget i pris heller
Ser det andra bra ut?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Jag lirar idag BfA med överklockat gtx 1080, och en 8086k @ 5ghz.
World boss fight med typ 30 pers så droppar fps fortfarande. Jag kör alla inställningar på max och i 1440p upplösning.
Sen springer jag runt med bra mkt högre fps i dungeons etc.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nae, inte om man överklockar CPUn och eftersom WoW kräver hög cpu klocka kommer den bli skållhet med en luftkylare.

Jag tycker faktiskt du ska ta ett Define S istället. Tycker generellt komponenterna blir lite lättare att kyla om det finns mer volym i chassit. Skippa dock nya Define S2 då det egentligen bara är en pinsamt dyr R6a.

Noctua NH-D15S presterar i princip lika bra som en AIO som Corsair H115i till halva priset och betydligt mindre risker.
https://www.youtube.com/watch?v=pdvXuGm8Zac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Noctua NH-D15S presterar i princip lika bra som en AIO som Corsair H115i till halva priset och betydligt mindre risker.
https://www.youtube.com/watch?v=pdvXuGm8Zac

Stämmer, det är värt att fundera på, tack!

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk

tippar på att de ev kommer göra lite hotfixar vad gäller motorn då vanilla är otroligt ooptimerat för dagens datorer med många cpukärnor

vill minnas att vanilla helt saknar multicore stöd dvs singletrådat möjligen stöd för dual core. vill minnas att multicore stödet kom ihop med Burning crusade typ nån patch på mitten som möjliggjorde stöd för flera kärnor även om det ändå var uselt och endast plockade av typ 10-15% last på kärna 1 så kunde man iaf dela upp arbetet lite mellan kärnorna.

så tippar på att de eventuellt kommer koda in div prestanda fixar från senare patcher om möjligt då en multicore cpu kommer inte ge mycket bättre än en 10-15 år gammal single core och flaska riktigt ordentligt.

sen är inte vanilla speciellt grafiktungt utan belastningen kommer ligga mest på cpu och minnet så tippar att de nog inte kommer göra så mycket grafikmässig för övrigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jo men för övrigt så blir ju detta datorn man kan ha ett tag, (för annat också) då dessa komponenter betraktas vara aktuella och ligger på topp, förutom 1080TI vilket är ett väldigt bra kort ändå.
Men köper jag en 32" så krävs det ju att jag kör i 1440p, och då får man ju hoppas att det räcker. Man vet ju som sagt inte hur classic kommer hanteras än.

Jag känner ändå att man kanske bör lägga lite mer på en rejäl cpu cooler om jag ska köra 5ghz turbo boost..

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming