Varför köper precis alla Fractal Design Define C och S?

Permalänk
Medlem

Har själv ett Define S. Varför? Nybörjarvänligt. Luftigt, ljuddämpat, stilrent och bra pris. Inge RGB/LED-piss eller fönster. Burken ska hålla tyst under skrivbordet.
Inge förståelse för folk som placerar åbäket med fläktar och skit på skivbordet och stirrar på en processorkylare och ett grafikkort genom ett fönster. Vi är över 8 miljarder på klotet nu. Några såna måste det ju finnas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Menar du verkligen att precis alla köper detta chassi? Så du menar att ingen sitter på till exempel ett corsair chassi?

Detta kanske är en nyhet för dig men det finns något som kallas för bildligt uttryck.

Permalänk
Medlem

Har tre krav på ett chassi, lätt att montera i, hyffsat ljuddämpat och en stilren front då der är enda delen som syns som jag har chassit placerat. Fractal design uppfyller allt det till ett rimligt pris för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Detta kanske är en nyhet för dig men det finns något som kallas för bildligt uttryck.

Är bara så trött på detta uttryck. Man hade kunnat använda sig av "varför är detta chassi så populärt". Nu får du det att låta som om det bara finns FD chassin i folks hem.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

För att FD är bäst helt enkelt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Dom flesta har sin dator stående på golvet, dessutom så bryr man sig inte så mycket om att datorn blinkar i alla regnbågens färger och hellre prioriterar ljudnivån. Och där är Fractalen mycket bättre än NZXT och dessutom billigare alternativ.

Tvärt om så bryr jag mig väldigt mycket ifall datorn skulle blinka i alla regnbågens färger och därför har jag själv valt just ett Fractal Design Men om nu nån tycker det är snyggt med en massa lampor, fönster och liknande är det helt fine by me.

Permalänk
Medlem

Det finns ju knappt (om några?) vettiga alternativ till FD om man vill ha ett chassi utan fönster och RGB. Det enda jag hittade när jag letade mATX-chassi var nåt från Raijintek.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Har även jag ett R4 som köptes mest pga den var så ofantligt populär.
Tycker också om dess simpla look och clean:a yttre, men håller helt och hållet med @anon99339 att den står bara med luft och väger bly ungefär, kör ju trots allt bara en simpel setup med ett grafikkort.
Bra att bygga i men lär skala ner sedan till mAtx och typ ett Node chassi eller Define Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

jag gillar fractal chassin. svenskt är det också

Tillverkat i Kina... skulle inte kalla det Svenskt. Men visst, designen och utvecklingen sker här i landet.

Permalänk
Medlem

Varför? (detta är vad jag tycker iallafall)
*Bra pris
*Stabilt
*Bra kvalité.
*Snyggt
*Trevligt att bygga i,
*Gillar att nätdelen+3.5" diskar ligger gömt så man slipper se så mycket kablar
*Lätt att få snygg kabeldragning
*Svenskt Inte svårt val tycker jag, om man kan gynna svenska företag om det är bra och vettiga produkter iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt Fractal R6 med fönster då det fått väldigt bra betyg och är rekommenderat av många. Hade kanske tyckt det var för stilrent för min smak om det inte haft fönster och jag inte hade valt ett par delar med RGB, men med fönster + rgb blev det riktigt snyggt tycker jag. Helt perfekt hade utseendet blivit om fönstret inte varit tonat och om loggan plus FD's iskristall hade suttit längst ner på frontpanelen. Men jag ändå mycket nöjd med utseendet, plus att det har bra ljuddämpning och är lätt att bygga i!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Varför köper precis alla samma chassi? Alla lägger ihop samma Fractal-chassi i kundvagnarna. Jag tycker det är aptråkigt. Det gör så klart ingenting att folk har samma chassi ute i stugorna, speciellt när det är få som lanar och kanske skulle jämföra datorer etc. Men ändå, det är så himla homogent och likriktat.

NZXT's chassin är ganska snygga, det håller jag med om. MEN när det kommer till funktion och passform så är de långt efter Fractal.
Jag har råkat ut för att moderkort, grafikkort och chassi inte riktigt passar ihop. Distanserna i chassit samt expansionsplatserna är feldesignade vilket innebär att grafikkortet måste tryckas dit snett med stora påfrestningar på grafikkort och PCI-E slot.
Har googlat på problemet och NZXT verkar vara överrepresenterade när det kommer till detta.

Sedan så har Fractal oftast bättre kylningsmöjligheter, dammfilter, möjlighet till ljuddämpning samt lägre pris. Mitt Meshify C har mycket bättre kylning än de NZXT modeller jag jämfört med. Men visst, om designen är det enda viktiga så finns NZXT.

Permalänk
Medlem

Function before fashion. Det gör mig inget att jag är grå och tråkig

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Alltid kört i Fractal Design mest på grund av att det är lätt att bygga i och är grym ljuddämpning!
Nu har jag valt att gå annan väg, blev en NZXT H700 till min nya dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Själv köper jag aldrig Fractal Design eller sådana här monsterlådor öht. Förstår inte varför folk köper sådant här, ska de ha 4 grafikkort, 20 hårddiskar och dubbla vattenkylningskit med 220mm-fläktar i den eller? Kör ett litet MicroATX-moderkort som funkar kanon, 6 SSD:n, har kört dubbla 1080Ti i den, vattenkylning. Allt får plats och det är bärbart i en liten sportbag :). Systemet jag använder är ett Corsair Carbide Air 240, Corsair Hydro H105 vattenkylning, 800W nätdel, 2080Ti, ljudkort, 2x m2-diskar och 6st Samsung Pro SSD:n. Och lite ljusslingor för stämningens skull. Tyst låda, enkel att ta med på LAN och får plats överallt. Lådan är vit också så den passar bra i Kallax-hyllan

Förr när jag trodde storlek var allt så körde jag dock CoolerMaster just pga enkelheten att modda chassit, men idag så är det kompakt och effektivt som gäller :).

Tro mig de går inte få in några 20 hårddiskar i Fractals chassin. Jag har testat 18 stycken kunde jag klämma in i r5an

Ontopic
Jag hade valt Cooler Master H500M i dagsläget om jag köpt ett >atx chassi. För mig räcker det med matx eller itx till allt annat förutom servern dock.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hade ett Fractal chassi för mitt första bygge och kan hålla med om att det var lätt att bygga i som nybörjare
.
Numer så använder jag Cooltek W2 av två anledningar.
1. Kubchassi där de var smarta nog att flytta PSU och diskvaggor till en egen avskärmad del av chassit. Detta gör att GPU och CPU får rejält mycket mer kylning från chassifläktarna då man inte behöver blåsa igenom alla diskvaggor på vägen.

2. Det var snyggare.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Chassi är chassi för mig, funktionalitet före estet. Jag är en av de som skiter fullständigt på hur min desktop ser ut på utsidan. Den står ändå på golvet under bordet 99% av sin tid. Vem ska jag skryta för? Min sambo? Mina två hundar? Mina vänner som icke är intresserade som kommer förbi för middag två tre gånger om året? Nej tack.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Inte jättekonstigt att svenskar köper lådor designade av ett svenskt företag som en lång tid förespråkat avskalat designspråk (som jag tycker man kan kalla skandinavisk smak).

Permalänk
Medlem

Får väl stämma in i kören. Har Define S.

tl;dr: Come for the looks, stay for the functionality.

Första anledningen är att de har valt en sober och vuxen väg när det kommer till estetisk design. Minimalt med dekorativa detaljer, vilket ger mycket svängrum för den som vill sätta en egen prägel på bygget, och är ett solklart alternativ för den som inte vill sätta någon prägel alls. Jag köper att vissa tillverkare lägger mycket arbete på en egen design och ett uttryck som gör det tydligt var chassit kommer ifrån (ex. Phanteks, Corsair, Cooler Master), det funkar toppen på en målgrupp medan det lite mer sansade uttrycket hos Fractal och i viss mån NZXT tilltalar en annan målgrupp.

När man väl börjar bygga i chassit så blev i alla fall jag mest positivt överraskad. Svårt att beskriva det i objektiva termer, men min känsla var att Fractal ansträngt sig lite extra för att lämna mer plats och flexibilitet åt användaren att göra sin grej. Det kanske beror på att det var länge sen jag byggde senast, och att övriga tillverkare erbjuder samma upplevelse. Oavsett vad känner jag mig som kund inbjuden att sätta tänderna (eller vinkelslipen) i chassit och börja modda i både stort och smått, eller ge fan i vinkelslipen och ändå kunna göra nästan vad jag vill.

Tänkte även tillägga att jag nog hamnade i decenniets sämsta köpsituation då jag valde Define S för ganska exakt ett år sen, samtidigt som jag trånade efter tempered glass och PSU shroud. Define S vann i alla fall trots saknade features, och jag var måttligt glad när R6 släpptes nån månad senare med allt jag ville ha - och lite till (färdig plats för fill-port, fläktkontroller, frontpanel i metall). Men efter ett år med chassit har jag redan fixat egen fill-port (och drain-port!), Fractal släppte en TG-panel som passar perfekt, en variant av PSU shroud finns på ritbordet och jag fantiserar om att montera en egen metallpanel på fronten. För att jag kan, och för att chassit inte begränsar mig varken funktionellt eller estetiskt.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar väl också in här.

Hade ett R2 för en herrans massa år sen och skaffade ett InWin efteråt när jag flyttade utomlands.
Gick nyligen tillbaka till FS Define S och det är hur underbart som helst. Lätt att arbeta i, tyst, svalt och en väldigt stilren design.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Inaktiv

För att den ligger högt upp i försäljningslistorna. Jag skulle panikköpa en dator och hade hur mycket som helst att tänka på, jag ville ha ett pyttelitet chassi som var lätt att ta med på bussen etc.
Men så besviken jag blev, visst var det pyttelitet men det fanns inga plats för någon lagringsmedia att tala på, mitt chassi från början av 1990 hade tom fler platser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För att den ligger högt upp i försäljningslistorna. Jag skulle panikköpa en dator och hade hur mycket som helst att tänka på, jag ville ha ett pyttelitet chassi som var lätt att ta med på bussen etc.
Men så besviken jag blev, visst var det pyttelitet men det fanns inga plats för någon lagringsmedia att tala på, mitt chassi från början av 1990 hade tom fler platser..

Ingen behöver lagring idag när en stor andel av all media streamas

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

tl;dr: Come for the looks, stay for the functionality.

Talar vi fortfarande datorchassin här?

Permalänk
Medlem

köpte i våras nytt chassi för första gången på många år.
då blev det ett fractal define r5. mest för bra betyg och gott om plats för hårddiskar. stilrent. de usb-uttagen man behöver sitter lättåtkomligt. känns som ett bra chassi.

hade innan ett Antec P182. (http://4.bp.blogspot.com/-L80FqLQWF04/T_H871o9cDI/AAAAAAAAAZI...)
Där snackar vi chassi. Vilken pjäs! Underbart, om än lite tungt att flytta på.

Permalänk
Medlem

Har inte byggt på 10+ år. Hade ingen aning om vilket chassi. Define C hade många gillande på Inet, och återfanns under ljuddämpat.

Så här i efterhand så gillade jag designen hur man trollade bort kablar. Man slipper ha en massa onödig luft och får plats med det som är måsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För att den ligger högt upp i försäljningslistorna. Jag skulle panikköpa en dator och hade hur mycket som helst att tänka på, jag ville ha ett pyttelitet chassi som var lätt att ta med på bussen etc.
Men så besviken jag blev, visst var det pyttelitet men det fanns inga plats för någon lagringsmedia att tala på, mitt chassi från början av 1990 hade tom fler platser..

Haha ja, är du säker på vad du vill ha då?
Litet chassi och många platser för lagringsmedia låter som en svår kombo.

Fast å andra sidan. Jag har 4 hårddiskar i mitt node 202 -
En nvmee disk
Två 2,5” SSDer
En 3,5” mekanisk disk.

Och det är ett chassi som bara är något större än ett xbox

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Varför köper precis alla samma chassi? Alla lägger ihop samma Fractal-chassi i kundvagnarna. Jag tycker det är aptråkigt. Det gör så klart ingenting att folk har samma chassi ute i stugorna, speciellt när det är få som lanar och kanske skulle jämföra datorer etc. Men ändå, det är så himla homogent och likriktat.

Fractal Design Define C

http://www.fractal-design.com/media/f05c4b6e-d88d-4962-af3a-d97bb55d561c

Fractal Design Define S

http://www.fractal-design.com/media/c6ec78f9-12cb-4636-99b1-f04da8dc57fc

Jag förstår att chassit är avskalat men personligen ser det aningen billigt ut t.ex. med plastgrillen längs sidorna längst fram.

http://www.fractal-design.com/media/2351dbfa-a54a-4adc-a747-524eaafbb833

Kolla t.ex. på detta chassi som är betydligt mycket cleanare.

NZXT H500

https://sta3-nzxtcorporation.netdna-ssl.com/uploads/product_image/image/1811/large_84f1244f3e89c60b.jpg

1.tidlös design - raka linjer
2.tysta
3.man slipper bling bling och chassin som ser ut som rymdskepp med onödiga detaljer...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erssn:

Ingen behöver lagring idag när en stor andel av all media streamas

Många har arbetsfiler som de behöver ha hög accesstid till.
Nå jag förstår att många klarar sig med få lagringsenheter, men sett till chassit storlek blev jag paff. Det mest i mitt chassi är ren luft och jag skulle kunna få plats med en katt där vattenreservoaren kan stå. Vilken jag inte har, så det blev ett felköp.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är en åldersfråga. Byggde nyligen ett system åt min svågers son. Jag frågade honom och hans bror vad de tyckte var viktigast när det gällde datorer. De svarade homogent utseendet, specifikt RGB. Killar 13 och 15 år ska sägas.

Byggde ihop en Fractal Design Meshify C Dark TG eftersom jag fick det hyfsat billigt och kunde byta ut den svarta fronten mot en blå. Kompletterade därefter med Gskill-RAM och ett Strix 1080. Ställde in det på att grafikkortet pulserar blått och att RAM-stickorna blixtrar i blått. De är mycket nöjda över utseendet, samtidigt som de fått ett bra designat chassi(men det vet de inte om såklart).

Summering: Det går att kombinera utseende och funktion, och Fractal Design gör detta rätt bra faktiskt, även för de yngre åldrarna.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden men detta är MIN syn på saken.

Fractal Design Pros:

  • Prisvärda

  • Genomtänkta

  • Tysta

  • Diskreta

Fractal Design Cons:

  • Tråkiga

  • Ser lite billiga ut(läs plastiga)

JAG tror att många som nämner stilrent tillsammans med Fractal Design inte förstår skillnaden på stilren och minimalistisk.
Nästan alla i denna prisklass är stilrena dock är inte alla minimalistiska. Fractal Design köper JAG när datorn inte får synas/sticka ut.

Personligen så tycker jag att det är stiligt när datorn kan vara en del av möblemanget, oavsett om det är ett fönster eller inte, och det känns lite skolmiljö över det hela när man försöker gömma undan datorn.

Se nedan exempel på datorer som syns men som ändå passar in:

Dold text

Nu vill jag avsluta detta med att jag haft och varit jättenöjd med: R3, R4, R5(denna har jag fortfarande till servern) och R6.
Nu tittar jag på Enthoo Evolve, JAG tycker att det är snyggt.

*Dessa åsikter är mina och representerar ingen empiriskt bevisad fakta.