Permalänk

DNS ändras automatiskt

Tjena SweClockers!

Har ett problem som börjar bli mäkta frustrerande! Har en laptop som jag flyttar mellan hem och skola. Varje gång jag kommer till skolan så måste jag ändra DNS i IPv4 till automatisk tilldelning då den ändras varje gång jag kopplat upp datorn hemma vid. Likadant om jag skulle starta om datorn i skolan då är det deras DNS som ställts in som statisk. Sjukt störande och har än så länge inte hittat någon lösning.

Detta medför sjukt mycket strul med uppkopplingen som bråkar och gör livet surt för mig.

Därför vänder jag mig nu till er och förhoppningsvis kan någon förklara varför automatisk tilldelning av DNS hela tiden skrivs över och hur jag kommer tillrätta med detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@madshrimp:
Ingen lösning direkt, men skriv detta i en text-fil (byt ut * mot vad du har döpt din anslutning till), och spara som .bat

netsh interface IPv4 set dnsserver "*" dhcp

och det kommer att göra livet lite lättare, då du slipper ändra det manuellt.
Om du kör Win 8/10 så måste du höger klicka på bat-filen och välja kör som Administratör, annars gör den inte ett skvatt

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det din egen dator eller en skoldator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Tjena SweClockers!

Har ett problem som börjar bli mäkta frustrerande! Har en laptop som jag flyttar mellan hem och skola. Varje gång jag kommer till skolan så måste jag ändra DNS i IPv4 till automatisk tilldelning då den ändras varje gång jag kopplat upp datorn hemma vid. Likadant om jag skulle starta om datorn i skolan då är det deras DNS som ställts in som statisk. Sjukt störande och har än så länge inte hittat någon lösning.

Detta medför sjukt mycket strul med uppkopplingen som bråkar och gör livet surt för mig.

Därför vänder jag mig nu till er och förhoppningsvis kan någon förklara varför automatisk tilldelning av DNS hela tiden skrivs över och hur jag kommer tillrätta med detta.

Tack på förhand!

Vad för strul med uppkopplingen? DNS queries kommer efter att du har fått anslutning med Internetoperatören eller skolans nätverk. Du bör kunna hårdkoda en valfri DNS server om det är någon särskild du är intresserad av utan att det dödar internet (Förutsatt att DNS servern inte har tekniska problem).

Testa ovpn.com's fria server som inte loggar.

46.227.67.134
192.165.9.158

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@madshrimp:
Ingen lösning direkt, men skriv detta i en text-fil (byt ut * mot vad du har döpt din anslutning till), och spara som .bat

netsh interface IPv4 set dnsserver "*" dhcp

och det kommer att göra livet lite lättare, då du slipper ändra det manuellt.
Om du kör Win 8/10 så måste du höger klicka på bat-filen och välja kör som Administratör, annars gör den inte ett skvatt

Tack för tipset! Blir i alla fall några svordomar mindre varje gång! XD

Skrivet av mrqaffe:

Är det din egen dator eller en skoldator ?

Egen dator!

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Vad för strul med uppkopplingen? DNS queries kommer efter att du har fått anslutning med Internetoperatören eller skolans nätverk. Du bör kunna hårdkoda en valfri DNS server om det är någon särskild du är intresserad av utan att det dödar internet (Förutsatt att DNS servern inte har tekniska problem).

Testa ovpn.com's fria server som inte loggar.

46.227.67.134
192.165.9.158

Strulet är att så fort jag startar datorn på skolan så felmeddelar WIFI "Connected, no internet" varvid jag får ta bort DNS-inställningen som ändrats automatiskt.

För övrigt så slår jag på OVPNs desktop klient så fort jag får uppkoppling ändå! Men ska för ordningens skull testa att lägga in ega manuella och se om även det skrivs över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Strulet är att så fort jag startar datorn på skolan så felmeddelar WIFI "Connected, no internet" varvid jag får ta bort DNS-inställningen som ändrats automatiskt.

För övrigt så slår jag på OVPNs desktop klient så fort jag får uppkoppling ändå! Men ska för ordningens skull testa att lägga in ega manuella och se om även det skrivs över...

Pröva, för det låter lite mysko. När du ansluter till ovpn så ska du automatiskt skicka DNS förfrågningar till deras server, så dom servrarna ska fungera. Har du prövat att lägga till DNS adressen i routern och sedan kör automatisk DNS i Windows?

Du kan också testa att köra cmd och skriva följande:

ipconfig /flushdns

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Pröva, för det låter lite mysko. När du ansluter till ovpn så ska du automatiskt skicka DNS förfrågningar till deras server, så dom servrarna ska fungera. Har du prövat att lägga till DNS adressen i routern och sedan kör automatisk DNS i Windows?

Du kan också testa att köra cmd och skriva följande:

ipconfig /flushdns

Min router (Tilgin HG2501) tillåter inte att man anger egna DNS-servrar (vad jag hittat i alla fall). Extremt svårnavigerad är den också vilket inte underlättar. Fick den från Bahnhof men ju mer tiden går ju mer vill jag byta eländet! Har dock inte pengar till det just nu...