AMD Radeon RX 590 hittar ut i prestandatest för Final Fantasy XV

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 590 hittar ut i prestandatest för Final Fantasy XV

Grafikkretsen Polaris 30 ryktas ta plats i det kommande grafikkortet AMD Radeon RX 590, och nu hittar prestandasiffror för produkten ut i Final Fantasy XV-databasen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir priset som avgör om det är intressant eller inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Allt kommer och hänga på priset.

Permalänk
Avstängd

lol vad sämst kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Grafikkretsen Polaris 30 ryktas ta plast i det kommande grafikkortet AMD Radeon RX 590, och nu hittar prestandasiffror för produkten ut i Final Fantasy XV-databasen.

Läs hela artikeln här

Ta plast i all ära. Men visst borde vi kunna ta ett miljövänligare alternativ, låt säga plats kanske?

Permalänk
Medlem

Mest rimligt vore om RX 590 ersätter RX 580. Det ligger alldeles för nära prestandamässigt för att motivera ett högre pris. I det här fallet vill de nog bara markera att de intar prestandatronen i mainstremsegmentet eftersom GTX 1060 är såpass mycket mer populärt. Det blir väl troligen ett vettigt alternativ för de som inte vill vänta på navi. Jag skulle tippa på 2500-ish kr på diverse reor. Priserna globalt sett är på väg ner. Dessutom är begagnatmarkmaden i exempelvis USA överöst av miningkort från AMD för nästan inga pengar alls, så skulle de sätta ett för högt pris så skulle de skjuta sig själva i fötterna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Riktiga benchmarks och pris får avgöra sen om det blir ett i HTPC sen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av KillerTofu:

Ta plast i all ära. Men visst borde vi kunna ta ett miljövänligare alternativ, låt säga plats kanske?

Ojdå! Jag lägger också min röst på "plats" och fixar till det i artikeln

Permalänk
Inaktiv

För rätt kostnad kan detta kort bli ett väldigt intressant i vad jag skulle kalla "budget gamer datorn".
Nu när ssd har blivit billigare så saknas det bara en prissänkning på ram, sedan kanske klarar en 8000kr gamerdator av de flesta spel på ok nivå. (ok inte lika mycket 3* 8k i 144fps)

Skrivet av magma86:

Riktiga benchmarks och pris får avgöra sen om det blir ett i HTPC sen

Maffigt grafikkort i htpc, ljudnivån lär väl ej bli bra.

*edit2*
När jag kollade på prisjakt verkar Radeon RX 580 vara lite dyrare än Nvida 1060 6GB, vilket inte känns bra för Radeon RX 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Maffigt grafikkort i htpc, ljudnivån lär väl ej bli bra.

Bara för man pratar om HTPC behöver man inte ha en superliten Mitx burk med grafik som knappt klarar spel i 720p low. Tror inte det är några problem att få ett RX 590 tyst.
Min HTPC har jag till att spela vr och spel där jag vill spela i soffan fast med bra grafik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

lol vad sämst kort.

Du förstår väl att man jämför med ett likvärdigt kort. Knasboll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit2*
När jag kollade på prisjakt verkar Radeon RX 580 vara lite dyrare än Nvida 1060 6GB, vilket inte känns bra för Radeon RX 580.

Jag får ett annat resultat när jag ser på prisjakt.
GTX 1060 6GB 2793 kr på 1 ställe enligt prisjakt.
RX580 4GB 2490kr på 4 ställen. Någon verkar även sälja dem för 2099kr under rea.
RX580 8GB 2682 kr på 2 ställen.

Jag kollade dock inte supernoga om det var så att alla versioner som jag listade var rea, så kanske du har rätt i normalfallet. Räknade bort några butiker från RX580 , då jag inte visste om de gick att lita på.

Om 590 landar prismässigt på samma nivå som RX580 här så kan det bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@Radolov:
Priser på Prisjakt stämmer inte alltid.

Exempelvis en 27" Dell skärm under 800:- men länkarna går till helt annat.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3587447

Permalänk
Medlem

Ah där dog hypen, prestanda strax över gtx 970. Gtx 970 finns och fynda runt en tusenlapp begagnat, så inte så spännande längre, jag hade hoppats på betydligt mer prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser en Xbox One X 2.0

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ser en Xbox One X 2.0

Har inte one x prestanda likt ett 580?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

@Radolov:
Priser på Prisjakt stämmer inte alltid.

Exempelvis en 27" Dell skärm under 800:- men länkarna går till helt annat.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3587447

Vilken tur då att jag kollade upp så att alla saker jag refererade till existerade innan jag skrev kommentaren.
Att det finns något/några fel som visas i en annan kontext (skärmar) är godtagbart i ett system som automatiskt samlar in information. Jag kan ju trots allt säga att det existerar något som står på wikipedia som är fel, samt att i någon bok i ett bibliotek så står det någonting som faktiskt är fel. Spelar inte så stor roll om 99% av det andra är rätt.

Jag tänker anta att det faktiskt finns GTX 1060 som säljs i Sverige för under 2793kr.

Men visst kan det vara så att maximal otur inträffat(definierar maximal otur som att versioner som är 6GB visas som 3GB versioner eller förkastas, samtidigt som att alla versioner av RX580 visar rätt). Det känns dock aningen osannolikt? Samtidigt som att tidigare person måste ha tryckt på 3GB länkarna och kommit till en 6GB version , alternativt ha olika data baserat från vilken server listan hämtades.

När jag kollade igenom alla länkar på pricerunner (bara för att ändra metod en aning) så hade även de maximal otur.

Jag gick igenom Inet, Webhallen, Komplett, Proshop, computersalg,netonnet för att kolla om något verkligen, verkligen missades, men jag kunde inte hitta någon under det priset som jag skrev först. Maximal otur teorin verkar inte hålla när man går igenom vad som står på deras hemsidor.

Men, frukta ej. Vi tar fram en ny teori. Vi säger att alla 2500 olika versioner av GTX 1060 (och polaris, för den delen) har fått alla snurriga i huvudet så även återförsäljarna listar versionerna som rysk roulette och priserna likaså. Då kan det faktiskt stämma. men detta skulle inte visas av prisjakt, vilket var från slutsatsen om GTX1060_pris < RX580_pris sågs.

Så du kan förstå varför jag ställer mig lite undrande till resultatet, då jag gjort allt för att bevisa att så är fallet men inte lyckats.

Permalänk
Hjälpsam

Testet slår på ett antal Gameworks features i high, därav det sämre resultatet där.
https://wccftech.com/nvidia-gameworks-back-worst-possible-way...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lorault:

@Radolov:
Priser på Prisjakt stämmer inte alltid.

Exempelvis en 27" Dell skärm under 800:- men länkarna går till helt annat.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3587447

I de fall han länkade stämmer det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara för man pratar om HTPC behöver man inte ha en superliten Mitx burk med grafik som knappt klarar spel i 720p low. Tror inte det är några problem att få ett RX 590 tyst.
Min HTPC har jag till att spela vr och spel där jag vill spela i soffan fast med bra grafik.

Rx480 som kör på "gammal" 14nm teknik är inga problem att få tyst även med radialfläkt. Undervolta gpu/mem och sänk gpu frekvensen med 10% så är kortet stillagående även vid maxload. Orginal kommer kortet med på tok för höga spänningar särskilt på minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Du förstår väl att man jämför med ett likvärdigt kort. Knasboll

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, han förväntade väl att kortet ska slå 2080 Ti

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Känns som det kan vara ett bra kort där rätt prisättning är vad som gör dom intressant för ligger i en bra region med prestanda bra nog att köra allt med rätt bra settings och borde landa mellan 2-3000kr och verkar bättre än 1060 så kan man hålla priset nere mot 2000-2500 regionen prestera bättre än 1060 vilket man verkar göra sen är ytligare ännu starkare i kommande titlar och dx 12 vilket är troligt kan man nog sälja skapligt

Finns ändå saker som vilken TDP kommer dom landa på och hur står dom sig under oc men ligger i bang for the buck regionen men bör inte vara några problem i kort på den här nivån så allt kommer ner till pris för landar dom på 3500kr är dom inte ett dugg attraktiva men 2500kr känns rimligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Som sagts ett par ggr tidigare. Priset är avgörande. Rätt prissatt så kan det nog bli en storsäljare. Är ett kort jag själv skulle kunna tänka mig för 2- 2,5k.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Maffigt grafikkort i htpc, ljudnivån lär väl ej bli bra.

Vi får se när kortet har landat

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt att Radeon RX 590 Series slår Radeon Pro Vega 64 i 3840 x 2160 pixlar High Quality, en drivrutinsfråga?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

När kommer navi, vår eller sommar? Det här kortet är inget för oss entusiaster men är ett segment som kan dra in pengsr för rätt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Anmärkningsvärt att Radeon RX 590 Series slår Radeon Pro Vega 64 i 3840 x 2160 pixlar High Quality, en drivrutinsfråga?

Ja, det var lite lustigt. Sen att 970 ligger så nära 580 trodde jag inte, kan man se om korten var klockade när tester gjordes? Ett 970 bör ju ligga lite längre ifrån 580 säger min magkänsla.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

lol vad sämst kort.

Kungen i 1080p upplösning

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det var lite lustigt. Sen att 970 ligger så nära 580 trodde jag inte, kan man se om korten var klockade när tester gjordes? Ett 970 bör ju ligga lite längre ifrån 580 säger min magkänsla.

du kan ju jämföra med Sweclockers test.
https://www.sweclockers.com/test/25311-snabbtest-grafikpresta...

Som det ser ut, iaf hur jag uppskattar det, så verkar 590 att lägga sig mellan fury X och 980ti i prestanda i Final Fantasy XV.

Så tidigare rykten att RX590 kommer upp i gtx1080 prestanda kan vi nog glömma, de verkar inte nå upp till 1070 prestanda heller, möjligtvis i AMD optimerade titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

du kan ju jämföra med Sweclockers test.
https://www.sweclockers.com/test/25311-snabbtest-grafikpresta...

Som det ser ut, iaf hur jag uppskattar det, så verkar 590 att lägga sig mellan fury X och 980ti i prestanda i Final Fantasy XV.

Så tidigare rykten att RX590 kommer upp i gtx1080 prestanda kan vi nog glömma, de verkar inte nå upp till 1070 prestanda heller, möjligtvis i AMD optimerade titlar.

Det är väl Navi som ryktats ligga på GTX1080-prestanda. Det får vi se nästa år om det stämmer eller inte.

Det här kortet dök ju upp rätt nyligen i rykteskarusellen, så det blev väl lite förväxlingar med ryktena kanske, men det är väl en trevlig uppfräschning av 580 iaf.

Själv hoppas jag på ett kort som åtminstone matchar 1070s prestanda och pris när Navi kommer, för över 4000kr har jag inte tänkt lägga på ett grafikkort inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX